Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   JBJ R2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6787)

magnus_y1 2006-11-04 16:08

Det ser mycket bra ut tycker jag. Spårplanen verkar genomtänkt av det jag kan se a bilden.

/Magnus:tumupp: :tumupp:

elektro 2006-11-08 16:09

Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar.
Har någon kommit på hur man ska göra?
Hälsningar O.M.

Sparkfot 2006-11-08 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av elektro
Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
Hälsningar O.M.

När jag brukar växla tågsätt så gör jag det i explorer mode(dvs utforska rutten), angående växlar i aktiviteter så är dem redan lagda och låsta så att du inte kan ändra deras läge utan det sköter spelet automatiskt. För att undgå stoppsignaler så använd "Tab" tangenten.

Mazz 2006-11-08 19:38

Citat:

Hej.
Hälsningar O.M.

Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart. :D

elektro 2006-11-09 07:08

Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM

Byggare Bob 2006-11-09 09:07

Citat:

Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM

Svar både ja och nej.
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!).

Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten.

Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal.
JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp...

elektro 2006-11-09 09:53

Tack för upplysningar, jag ska titta efter växelspaken.
För att förenkla... man kan ju förstora upp spårplanen i AE för att sätta ut consists. Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Vad gäller signalerna så får jag väl växla försiktigt så att jag inte kör ut förbi stoppsignalen. Den brukar ju stå ett stycke framför växeln. Man får bara passa noga och köra sakta.
Hälsningar Olle M

Byggare Bob 2006-11-09 11:26

1 bifogad(e) fil(er)
Mycket OT av JBJ2 (men då får någon moderator flytta de sista inläggen till en ny tråd om växelspaken isåfall)

Så här ser spaken ifråga ut, och anger att växeln manövreras manuellt (eller lokalt på fackspråk):
Och för er som undrar så är det ProTrain 5 bilden är hämtad ifrån (nu blir väl Pierre lyrisk, det är Ostalgi!)

knebert 2006-11-09 13:30

Citat:

Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Hälsningar Olle M

Hej!

Det går inte att i AE se vad det är för växeltyp (tror jag!) men jag är ganska säker på det...

Ändra i rutten? Javisst går det, men då får man antingen:
1. Gå in i RE och ändra växlarna
2. Gå in i ruttens word-filer och ändra (Inget att rekommendera om man inte känner till exakt vad man gör)
3. Ev finns det en möjlighet att byta växlarna i Route Riter, men skulle kunna tro att detta blir ung samma sak som att ändra i word-filerna.

MEN alltid när man ändrar något i rutten som tillhör "järnvägen" så kan det ställa till med stora problem. Detta på grund av att signaler, bommar med mera är så jäkla känsligt för störningar. I princip så räcker det med att 1 (en) signal står fel så funkar inte rutten....

Detta är vad jag vet, kanske finns det något fel eller något att tillägga isåfall får ni andra gå in och rätta....

MVH Kenneth

knebert 2006-11-09 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart. :D

Hej!

För att inte tråden skall bli allt för OT....Detta låter helt ok...Då finns det kanske en möjlighet att man får se banan "live" innan den andra simulatorn kommer ut....

MVH Kenneth

Mazz 2006-11-09 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej!

Det går inte att i AE se vad det är för växeltyp (tror jag!) men jag är ganska säker på det...

Ändra i rutten? Javisst går det, men då får man antingen:
1. Gå in i RE och ändra växlarna
2. Gå in i ruttens word-filer och ändra (Inget att rekommendera om man inte känner till exakt vad man gör)
3. Ev finns det en möjlighet att byta växlarna i Route Riter, men skulle kunna tro att detta blir ung samma sak som att ändra i word-filerna.

MEN alltid när man ändrar något i rutten som tillhör "järnvägen" så kan det ställa till med stora problem. Detta på grund av att signaler, bommar med mera är så jäkla känsligt för störningar. I princip så räcker det med att 1 (en) signal står fel så funkar inte rutten....

Detta är vad jag vet, kanske finns det något fel eller något att tillägga isåfall får ni andra gå in och rätta....

MVH Kenneth

Njaa... :)

Det är helt rätt, du ser inte i AE vilken växeltyp det är.

Jag förutsätter nu att det är en signalsatt och komplett rutt vi pratar om... Det går INTE att gå in och ändra växlarna, oavsett metod. Det simulatorn tar direktiv ifrån är spårdatabasen, inte world-filerna. Och har du sådana grejjer i ofas, får du krasch. Byte växlar i RE ja, men har du den minsta involveringen av en länkad signal till den växeln måste signalen väck... och har den signalen en försignal som hör till, så blir det bekymmer... Sannolikt behöver man köra en rebuild på rutten efter det... Och, rebuild i en signalsatt rutt blir helt fel.

Kort sagt, nej, det går inte att ändra redan lagda växeltyper i en färdig rutt. Bort me signalerna - byta växlar - rebuild - ny signalsättning är det enda som gäller.

:)

smajlet 2006-11-12 03:58

Ett storatart arbete du lagt ner,ser stort fram mot att få dra lite gotståg på banan,hoppas signalsättningen funkar bra så vi får se en klar bana inom en snar framtid

Mazz 2006-11-12 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av smajlet
Ett storatart arbete du lagt ner,ser stort fram mot att få dra lite gotståg på banan,hoppas signalsättningen funkar bra så vi får se en klar bana inom en snar framtid

Tack tack! :)

Fick en uppdatering av ett motorvagnsstall til rutten, så de sista spåren är nästan på plats nu. Kom på att det stallet hade jag tänkt på ett ställe till, så det blir lite spårtrim där oxå... Är i gantry-branshen just nu, Jarlsberg håller på och få gantrysarna på plats och perronger oxå... Drygt jobb me gantrysarna, utnyttjar Tjalles små-delar till max... Som tur är, sä är dom väldigt välbyggda och underlättar väldigt arbetet ändå.

Eftersom det är lite avsmalnade och oregelbundna spår-konstruktioner vid stationerna, så blir anpassade egna plattformsobjekt i rutten här och där. Jarlsbergs plattform är i smedjan just nu.. :)

Bilder kommer snart, lite stämmningsbilder från det nya Jarlsberg blir det då. :)

Tror det blir i första hand lite nya objekt som ska byggas, gantrysar som ska ut, lutningsvisare, Mosaikande innan signalsättningen påbörjas. Bra, för då kan man justera spåren ifall man skulle upptäcka nått jag vill justera...

Mazz 2006-11-13 18:09

4 bifogad(e) fil(er)
Arbetet vid Jarlsberg fortgår... Gantrysar och perronger är på väg ut... :)

Sparkfot 2006-11-13 18:39

Det ser väldigt snyggt ut Mazz!:):tumupp:

mattias_train 2006-11-13 19:09

Grymt snyggt!

Byggare Bob 2006-11-13 19:12

Super!!! Längtar efter att få köra på JBJ igen!:tumupp: :tumupp:

Sparkfot 2006-11-13 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Super!!! Längtar efter att få köra på JBJ igen!:tumupp: :tumupp:

JBJ 1 finns ju alltid kvar du kan köra på?;)

micke321 2006-11-13 19:40

Skit snyggt Mazz....

MatsH 2006-11-13 20:30

Jag är imponerad! :)
Gillar djupet i den första bilden.
Lycka till med fortsätningen .... Mats

Totte 2006-11-13 22:25

Väldigt snyggt! Speciellt med gantrybryggorna som träffar trådarna på rätt sätt.

Mazz 2006-11-13 23:51

1 bifogad(e) fil(er)
Tackar för alla trevliga kommentarer! :)

Det blir nytt stationshus i Jarlsberg åsså, bygge pågår, det återstår lite att göra, hehe... nån som ser vilken station det är? :rolleyes:

knebert 2006-11-14 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Väldigt snyggt! Speciellt med gantrybryggorna som träffar trådarna på rätt sätt.

Hej!

Ja jag begriper då inte hur han kan få till det med att trådarna träffar rätt...Det verkar vara ett hopplöst kapitel det...Men han kanske har mekat ihop trådar som han sätter dit löst, någon annan förklaring finns nog inte. När man själv bygger så ser det ut som någon vettvilling har varit på rutten och satt dit några trådar för syns skull....

Jag har tagit bort de från rutten i setupen för annars ser det för ....... ut!!

Kanske Mazz kan svara på hur det ligger till????:confused:

MVH Kenneth

Erik.H 2006-11-14 09:12

Citat:

Det blir nytt stationshus i Jarlsberg åsså, bygge pågår, det återstår lite att göra, hehe... nån som ser vilken station det är? :rolleyes:

Hmm kanske Gnesta?

Mazz 2006-11-14 09:13

Citat:

Hej!

Ja jag begriper då inte hur han kan få till det med att trådarna träffar rätt...Det verkar vara ett hopplöst kapitel det...Men han kanske har mekat ihop trådar som han sätter dit löst, någon annan förklaring finns nog inte. När man själv bygger så ser det ut som någon vettvilling har varit på rutten och satt dit några trådar för syns skull....

Jag har tagit bort de från rutten i setupen för annars ser det för ....... ut!!

Kanske Mazz kan svara på hur det ligger till????:confused:

MVH Kenneth

Jag har inte gjort nå speciellt me trådarna...

När jag placerar trådhållarna, försöker jag att få bygeln så gott det går där tråden är, samt att jag funderar på hur tråden ska vara spänd. Helt korrekt blir det ju aldrig, men lite tanke finns det bakom iallafall.

Erik: Nä, inte Gnesta...

Basse 2006-11-14 12:10

Wow! Riktigt snyggt! :)
Snyggt där med övergångarna från de olika plattformarna!

Json 2006-11-14 12:22

Citat:

tycker det liknar Avesta-Krylbo?

micke321 2006-11-14 15:20

Tycker som Json. Avesta Krylbo

Bengtel 2006-11-14 16:45

Det liknar Alvesta.

Mazz 2006-11-14 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Bengtel
Det liknar Alvesta.

Där satt den, stämmer bra de. :)

Bengtel 2006-11-14 16:52

Man har ju varit där några gånger.

mattias_train 2006-11-14 17:58

Tycker mig att jag känner igen stationen men jag kommer inte på vart vi befinner oss i Sverige:confused:.

Sparkfot 2006-11-14 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Tycker mig att jag känner igen stationen men jag kommer inte på vart vi befinner oss i Sverige:confused:.

http://217.197.57.186/forum/showpost...&postcount=229 ;)

Olaf Lindström 2006-11-14 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bengtel
Det liknar Alvesta.

Inte bara liknar, utan det är ju Alvesta så långt ögat kan se om den byggnaden! Härligt jobb Mats!:D

Mazz 2006-11-15 00:08

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Inte bara liknar, utan det är ju Alvesta så långt ögat kan se om den byggnaden! Härligt jobb Mats!:D

Tack tack! :)

Stationshuset ska bli i samma utförande som Sala, är det tänkt. Blir en egen tråd om det projektet, när den kommit lite längre...

I kväll bidde det plattsättning och tak-snickrande... Bäst att passa på medans man är i gång...

:)

knebert 2006-11-15 00:48

Hej!

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Detta ser ju hur bra ut som helst:)

Men jag ser något på de här sista bilderna som även jag skulle kunna använda i min rutt....Det syns några skyltar här....Kommer de att släppas till "allmänheten"?

MVH Kenneth

Mazz 2006-11-19 18:00

Citat:

Hej!

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Detta ser ju hur bra ut som helst:)

Men jag ser något på de här sista bilderna som även jag skulle kunna använda i min rutt....Det syns några skyltar här....Kommer de att släppas till "allmänheten"?

MVH Kenneth

Tack! :)

I princip så kommer JBJ2-arbetet att generera en del nya objekt och allt ska såklart släppas till alla att använda. I JBJ2-projektet, så ligger dock många saker i samma objekt, för att hålla object count på fina nivåer. Så, räkna inte med att det trillar ut objekt under JBJ2-byggets gång, stationshus undantaget dock, dom ska jag nog se til att få ut ändå. Och resten kommer ut när JBJ2 är klar för min del.

För övrigt passerades en milstolpe med att spår-arbetet nu avslutats med de sista justeringarna från Magnus utmärkta lista. Nästa fas är lutningsvisare, hastigheter och sidings/platforms, vilket säkerligen då o då pausas me lite objekt-bygge... :)

Mazz 2006-11-23 02:30

Så där ja.

Nu är hela rutten hastighets-satt. Bra resonemang med Magnus, hans tabell över hastigheter kontra radie, samt banverks-spec har tjänat som underlag. De vore väl tusan om ni inte kan få ner farten nu, utan nödbroms... :D Har bara provkört en mindre del än, men det känns iallafall trevligt. Haha, om man får säga så själv... :p

Lutningsvisare, gantry-detaljering och platforms härnäst. Bilder ja... Ja, det kommer... :)

Sparkfot 2006-11-23 08:23

Vad blir STH på das rutten?:)

Mazz 2006-11-23 10:11

Sth är 130, så som det var på de svenska järnvägarna för inte så många år sedan... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.