Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C20 Till TRS 2006!? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11076)

Arre 2006-08-29 16:26

Hej
Jag tittade på filmen och blev imponerad!
Varje film du visar ger en något man blir lite extra imponerad av!
:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

SVoyager 2006-08-29 17:19

PerformMassStopped en gång till?

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov
SVoyager,
här är ett utdrag ur koden från min dörrkontroll för att förhindra att passagerarna stiger av/på vid en station.

Kod:

// Set passengers enabled

void SetPassengersEnabled(Train train, bool enable)
  {
    int i;
    Vehicle[] vehicles = train.GetVehicles();

for(i=0; i<vehicles.size(); i++)
    {
      if (enable)
      {
        vehicles[i].SetProductRestriction(null);
      }
      else
      {
        vehicles[i].SetProductDisabled();
      }
    }
  }

Stort tack svenolov för rådet!! Det är jättebra. Jag här tyckte på den där fix som du har skrivit. Det där är perfekt med det finns en problem till som jag har inte hittat nån fix på. När tåget är stoppad vid en station, ska stationen försöker automatisk att tillåta passagerarna in/av tåget (PerformMassStopped). Jag vet inte hur att göra "PerformMassStopped" igen när tågets dörrarna är öppen. Har du nån sätt att göra det?? Eller finns det nån andra sätt för att tillåta passagerarna in/av tåget manuelt??

To be able to call again "PerformMassStopped" once the doors are opened is the problem! Do you know how to do that?? or is there another way to make the station load/unload even after the train was fully stopped for a few seconds (förlåt för engelska.).

SV

SVoyager 2006-08-29 21:13

Woops. Det ser som min länk till v0.5 hade en problem i ämnen några sidor sen.

Jag har "upgraded" min webspace och det ser som min webserver är mer strikt med länkar. Stort bokstaver vs små bokstaver var problemet...

Ändå, det är bättre nu för webservern kör nästan 3 gånger snabbare (omkring 750k/sec mot 250k/sec förut) och nu kan jag länka direkt till .cdp filen (förut behövde jag att göra .zip filer för webservern kunde inte göra .cdp filer).

Nya länk
http://www.svoyager.com/files/c20_v05.cdp

Nej det var inte v0.6 hehe. nästa veckan ;)

Om ni ser mer fel länker nånstans, tack för att skicka ett medelande till mig och jag ska fixa omedelbart.
SV

svenolov 2006-08-29 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager
To be able to call again "PerformMassStopped" once the doors are opened is the problem! Do you know how to do that?? or is there another way to make the station load/unload even after the train was fully stopped for a few seconds (förlåt för engelska.).

Du behöver inte ursäkta att du skriver på engelska. Jag personligen tycker bättre om engelska, när det gäller programmering. Det är min vardag.

Ja, jag har lösningen till detta. Denna funktion finns i ett object (static class) som följer med min dörrkontoll (MSL Door Control). Tyvärr kan jag inte publicera källkoden för denna funktion här på forumet på grund av att en del av koden i denna class är copyright-skyddad. Men du kan använda funktionen ändå om du inkluderar filen i ditt script. Filen heter msCommonStation.gse. Gör något liknande som nedan:

Kod:

include "GenericPassengerStation.gs"
include "msCommonStation.gs"
.
.
.
    Train ourTrain;
//  assign your train here to ourTrain variable
    .
    .
    .
    GenericPassengerStation ourStation; // the station which this train has stopped at

Vehicle[] ourVehicles = ourTrain.GetVehicles();

string triggerName; // current scenery trigger name at the station

int platformIndex; // platform index for this trigger (not really used here)

// Add a message handler to our loco so we can receive object-specific messages
 // ------------------------------------------------------------------------------------
    Sniff(ourVehicles[0], "SceneryTrigger", "", true); // vehicle[0] are always the loco

Message msg;
    .
    .
    .
    wait()
    {
      on "SceneryTrigger", "Enter", msg:
      {
        ourStation = cast<GenericPassengerStation>msg.src;

if (ourStation)
        {
      // Set passenger restriction, until we open the doors
      // ------------------------------------------------------------
          msStation.SetPassengersEnabled(ourTrain, ourStation, false);

// Get the name of the trigger
      // ----------------------------------------------------------------------------------
          triggerName = ourStation.FindTriggerContainingNode(ourVehicles[0].GetId(), false);

// Get information about the station based on the trigger
      // To update msStation object, we must call this function on every trigger event
      // -----------------------------------------------------------------------------
          platformIndex = msStation.GetPlatformIndex(triggerName);

}
        continue;
      }
      on "SceneryTrigger", "Stopped", msg:
      .
      .
      .

När du känner till ourStation och triggerName kan du anropa dessa funktioner när du vill att passagerarna ska kliva ombord.
Kod:

msStation.SetPassengersEnabled(ourTrain, ourStation, true); // remove passengers restriction
    msStation.PerformMassStoppedLoad(ourTrain, ourStation, triggerName, msStation.LOADING);

msStation.LOADING är en konstant som betyder 'UNLOAD and then LOAD'.

Titta gärna på min sourcecode för MSL Door Control. Du får med min tillåtelse använda msCommonStation för din C20 och du kan få all information vad denna class innehåller och hur du skall använda den.

Du kan ladda ner MSL Door Control här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=13225

Edit: You must call msStation.SetPassengersEnabled() before msStation.PerformMassStoppedLoad() to allow loading.

SVoyager 2006-08-29 23:59

Priceless!!

Otrolig bra. Det ska ta mig några timmar för att kunna förstår allt men jag ser logisk på det. Very very very useful!

Jag har också läste mer om din DC. Bra jobbat!! Mycket intressant, man har mycket kontroll över dörrarna med din rule! wow!

Tyvärr har jag "scrapped" din DC support med v0.5 av min C20. När jag skripta nånting anväder jag inte alltid "standards". Min logisk kan vara fel eller det kan finnas lättare sätt att göra samma saker som finns i min skript. För jag är fortfarande en nybörjare, förstår jag inte allt om skripts, så skriptar jag så bäst som jag förstår. När jag ser att vad jag behöver att göra fungerar, frågar jag inte om koden var det bästa. För jag ändrar ofta min kod är det möjligt att andra skripter ska inte fungerar. Om du ser felen på koden kan du skicka ett medelande så ska jag fixa det om det är möjligt!!

Tack igen för hjälpen och jag hoppas att nästa versionen ska inte göra en stort problem med din DC :o :o ;)

SV

svenolov 2006-08-30 00:55

Missed something in my code above...
You must call msStation.SetPassengersEnabled() with a 'true' parameter (to allow loading) before you call msStation.PerformMassStoppedLoad().

SVoyager 2006-08-30 05:25

Lyckades!

Fungerar! :D

http://www.svoyager.com/files/passagerarna.mpg

Stort tack svenolov!! Jag var inte säkert att kunna göra det någon gång och nu blir det möjligt tack till dig! Ingen behövs av special stationer liksom dem på U-Bahns, bara 10 linje av kod på min skript tack till svenolov och sin skript som gör allt som behövs! Kan forfarande inte tro på det... Jag kan nu glömma på många många timmar av "head banging"... wow... kul... party!!! hehe

en sak till som jag gjorde ikväll

http://www.svoyager.com/files/start.mpg

Det här är bara en först steg. Ska göra mycket mer med start sekvenser på tåget. I framtiden ska det vara svårare att köra tåget omdelebart. Ni ska göra som en ricktig förare. :D

Tack igen svenolov, jag ska lägga till ditt namn på "contributors" listan! (om du vill förstås). Vill också ser vad jag kan göra med DC compatibilitet. (kan tyvärr inte lova men ska försöka!)

SV

svenolov 2006-08-30 09:29

Citat:

Fungerar!

Tack igen svenolov, jag ska lägga till ditt namn på "contributors" listan! (om du vill förstås). Vill också ser vad jag kan göra med DC compatibilitet. (kan tyvärr inte lova men ska försöka!)
SV

Jag är lika glad som du ;) Det är bara roligt när man kan bidra med något.

SVoyager 2006-09-01 05:51

Dagens arbete.

Nu ska hytten "spara" informationer (t.ex. hyttens ljus, vagnens ljus, om tåget är startat eller inte, osv.). Förut om ni clickade på en annan vagn, sen gick tillbacka till hytten var allt "reset", inte nu. Finns mycket mer att göra på det.

Just nu sparar informationen bara för hytter på "each end" av tåget. (to the cab at each ends of the train). Jag ska arbeta mer för att kunna spara informationer för alla hytter.

Mer om det om några dagar.
SV

Sparkfot 2006-09-01 14:46

Det finns typ en bugg som gör att mellanvagnarnas hyttdörrar typ åker upp när man öppnar sin egen och sen måste man gå till respektive hytt för att stänga dom? Känner du till problemet SVoyager?:)

SVoyager 2006-09-01 17:41

joo. Har fått en e-post om det några dagar sen men tack ändå. Det här är fixat i v0.6!

SV

Sparkfot 2006-09-01 18:37

Citat:

joo. Har fått en e-post om det några dagar sen men tack ändå. Det här är fixat i v0.6!

SV

Kanon SVoyager:):tumupp:

UP6936 2006-09-06 14:50

Version 0.6 är på gång. Jag har fått en "pre-release" av David som jag just provkör. Den blir bara grymmare och grymmare.......

//Lars S

Sparkfot 2006-09-06 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av UP6936
Version 0.6 är på gång. Jag har fått en "pre-release" av David som jag just provkör. Den blir bara grymmare och grymmare.......

//Lars S

Men fusk, nu längtar jag ännu mer!:(

UP6936 2006-09-06 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Men fusk, nu längtar jag ännu mer!:(

Vadå fusk?

Ska jag ge dig ett tips? Om du vill vara med om det som händer innan det händer kan du t.ex. bidra till det som händer. Som det här, typ:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=13580

Eller genom att fixa fram utbildningsmaterialet Connex använder vid förarutbildningen av tunneltågsförare.........

Eller genom att tala med folk som kan fixa ljudinspelningar......

Då kan du också vara med och fuska.

Vad blir ditt bidrag?

//Lars S

Sparkfot 2006-09-07 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av UP6936
Vadå fusk?

Ska jag ge dig ett tips? Om du vill vara med om det som händer innan det händer kan du t.ex. bidra till det som händer. Som det här, typ:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=13580

Eller genom att fixa fram utbildningsmaterialet Connex använder vid förarutbildningen av tunneltågsförare.........

Eller genom att tala med folk som kan fixa ljudinspelningar......

Då kan du också vara med och fuska.

Vad blir ditt bidrag?

//Lars S

Ja det är fuskigt att du fått prövat den innan alla andra men du har jue samtidigt bidragit med en stor del av material och liknande till bygget.;)

SVoyager 2006-09-10 09:35

V0.6 om 2-3 dagar kanske. Nästan klart!

Lite nyheter om v0.6

Jag och min vän arbetar på en bonus på den här versionen. En ny "texture". Nånting som ni ska ser omedelbart när ni ska köra tåget. ;)

Just nu har han skickat mig sin senaste versionen av sin texture fil och det finns fortfarande några saker kvar att göra.

Jag hoppades att kunna ge v0.6 till ni på den här helgen men jag vet inte ricktig. Jag tror att han ska inte vara klart idag så det kommer att ta några dagar till till v0.6.

Det är klart att v0.6 ska vara ute för nästa helgen och finns en stort möjlighet att den ska vara ute före det men det är bättre att ni vänta lite mer för att kunna ha en mycket fint bonus hehe.

SV

Daniel 2006-09-10 15:00

Goodie, SV.

UP6936 2006-09-10 17:32

Tack vare "pre-releasen" är också några småfel tillrättade.

I mitten på oktober ska vi göra en demo av modellen för personal på Tågia.

//Lars S

Daniel 2006-09-10 17:49

Ojdå, då "behövs" det verkligen en Tillslipning:)

UP6936 2006-09-10 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Ojdå, då "behövs" det verkligen en Tillslipning:)

Nja, det är nog inte så farligt. Jag har förklarat att den ännu är på Beta-nivå.

//Lars S

SVoyager 2006-09-14 11:19

V0.6 Nu!!

Hejsan!

Nu är det dags för v0.6!! Men först måste jag säga nånting vicktig.

C20:n har fylt år!!! Ja, det är sant, projektet är 1 år gammal. (1 år och omkring en månad). Wow tiden går fort. Projektet hade börjat några veckor efter min andra resa i sverige. Den första gången som jag hade pratat om projektet var den 5 september 2005. Här är forumets tråd

http://forums.auran.com/trainz/forum...threadid=93931

Om ni tittar på bildarna som finns där ska ni veta hur projekten började. (oj, det är rolig att komma ihåg det!). För dem många positiva svar och commantärer förståd jag att jag kunde fortsätta att arbeta på modellen och förbättra den. Efter en stund blir intressen starkare och modellen snyggare och sen var jag kontaktat från Kenny och Patrick. Då började det mest spännande resa som jag har gjort. Med hjälpen av Kenny, Patrick, Lars, Roger och många mer kunde jag ser saker, besökte platser, provat saker, som jag hade alrdigt tyckte att kunna göra. Projektet gick "giant steps forward" tack till dem. Det finns många saker i modellen som kunde aldrig finnas utan dems hjälp och varje dag finns det nya saker tack till dem. Så jag måste säga en jättestort.

TACK

Så om ni behöver "an excuse" för att fira idag, här finns en. C20 har fylt år!!!!! Det är säkert att jag ska fira idag! woot!

Om v0.6. Här finns alla detaljer:
-Ny "lighting" effekt i hytten. Tusentals snyggare, finns mycket mer att göra på det.
-Manuella dörrar, inte bara för att stänga dörrarna men också för att öppna dem. (Finns många många många timmar på det här. Tack till svenolov för hjälpen!)
-Tog bort motorns ljud. Det låter bättre även utan ljud. För ni som använder trs 2006, det är bäst att ha SP1 och att skapa "-disablerailjointsound" i trainzoptions.txt i din TRS mappen.
-Nu måste ni startar tåget! (bara den första steg, ska vara mer i nästa versionen)
-Mikrophonen! Om ni öppnar hyttensdörr ska mikrofonen går ute tåget och med den kan ni stänga dörrarna.
-Dörr knappen på både förarensbordet och på "console" på andra sidan fungerar.
-Ny broms typ. Tusentals bättre när ni bromsa och accelera.
-Hytten ska spara information. När man klicka på en annan del av tåget och sen tillbacka på hytten var alla "resetted". Inte nu men det fortfarande finns mycket att göra på det.
-Om tåget är inte startat ska tåget ha röda ljus "on the front side of the train" inte vita ljus.
-Om tåget är inte startat ska det inte rulla. (om ni använder körspaken).
-Om tåget är stoppat och körspaken är på 0 positionen ska tåget bromsa för att "simulate" hållbroms.
-adjusterat tågets hastighet (tack lars). Nu kan tåget åka till 105km/h. C20 kunde gå omkring 120km/h under prov "conditions". Vi använder 105km/h.
-När man öppnar hyttensdörr i en hytt som finns i mitten av tåget ska dörren inte öppna i änden av tåget men på den rätt hytt.
-Samma när man använder vindrutetorkaren.
-Klart/Stopp ska visar också på alla hytter, inte bara på den som ni använder.
-Snabbstart knappen ska bara stänga hyttens dörr.
-Efter hade användat snabbstart knappen har ni 5 sekunder för att klicka på körspaken eller ska tåget vanlig bromsa!
-Snabbstarts avbryt knappen ska bromsa tåget.
-Ny tyfonen ljud. Det är inte min ljud men det är bättre än vad som fanns.
-nu kan man inte köra tåget om man öppnar dörrarna och sen gå till ett annat hytt utan att har stängt dem.

BONUS!
Som jag sa några dagar sen. Jag ville släppa v0.6 den senaste helgen men kunde inte. Varför? För den här:
-foto ricktiga (photorealistic?) bilden! Klart/Stopp ljus, hastighet är alla på en ricktig bild, inte en dålig texture som jag hade gjort (hehe) men en ricktig bild som jag tog när jag var i stockholm och min vän (samma person som hade arbetat på ljud filer i v0.5, fuzznec) har arbetat på den för adjustera perspektiven, färg. Det svåraste var att göra klart/stopp ljus. Det här är en början och jag hoppas att hela tåget blir på samma hög kvalitet i framtiden. Det tog honom nästan 20 timmar för att justera bilden så att den ser så bra som det ser just nu.
-med den där nya textur har ni en "speedometer" som är tusentals bättre som den gamla. Den visar den ricktiga fart (+/- 1km/h), ser som det ricktiga.
-nu finns det också max tillåt hastighet på "speedometer" och ska tåget "beepa" om ni kör för fort hehe. (tack till conny för ljud filer!)
-när man startar tåget ska ni höra datorn starta och luftsystemet startar också (tack conny igen!!)

Pfff, det är möjligt att det ska finna mer. Är kl5 FM här i kanada och det är svårt att titta på bildskärmen nu heh.

www.svoyager.com/files/c20_v06.cdp

DET ÄR VICKTIG ATT NI TA BORT ALLA FILER FRÅN V0.5 och glöm inte att det här är fortfarande beta så det ska finnas bugs och om ni ser dem måste ni beskriva dem här i trådet så att jag kan fixa dem. Det också finns några nya "dependencies" som inte finns på cdp filen. Ni som har 2004 måste ladda ner den nya tyfon ljud eller tåget ska inte fungerar.

--------------------------
MYCKET VICKTIG ATT LADDA NER KUID 58843:53003.
OM NI INTE LADDA NER FILEN SKA TÅGET INTE FUNGERA!!!!!
--------------------------

Dem som hjälpte bygga den här versionen: Lars, Kenny, Patrick, Conny, Roger, Alla i nybåda depån, svenolov, fuzznec, och mer!

Hoppas att ni ska tycka om det nyaste versionen. Skriver gärna dina kommentärer och suggestioner och firar gärna projektet födelsedag heh!!

SV

SVoyager 2006-09-14 11:26

instructioner

Glömt instructioner för att kunna starta tåget. Det är lätt, bara titta på den här filmen:

www.svoyager.com/files/start.mpg

SV

Rojje 2006-09-14 15:17

Mycket roligt att köra din C20 David. v0.6 är ett STORT lyft. Gillar hytten, simuleringen med tågaktivering m.m. Även pipet om man kör för fort. Går det att ordna så att tåget bromsar själv om man kör för fort?
Mer saker jag gillar är texturen i hytten, att fler och fler knappar är klickbara. Går det att ordna så att backen (reverse) läggs i då man trycker på backknappen?

I vilket fall som helst, mycket bra gjort David! :tumupp: :tumupp:

Sparkfot 2006-09-14 15:57

KUID 58843:53003, finns inte på DLS?:confused:

Rojje 2006-09-14 16:44

Citat:

Jodå Anton, hittade den på första försöket. :) ;)

-->> <KUID:58843:53003>

Sparkfot 2006-09-14 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Jodå Anton, hittade den på första försöket. :) ;)

-->> <KUID:58843:53003>

Mysko för när jag sökte så stod det: No downloads found. Men tackar så mkt!:)

Arre 2006-09-14 16:49

Citat:

Mysko för när jag sökte så stod det: No downloads found. Men tackar så mkt!:)

Bocka i att alla downloads till alla spel ska visas.
Fungerar inte det kan det bero på att du har i inställningar på max antal kilobyte.Ändra på auran profile.
Observera att detta svaret inte är enkelt att förstå,skriv ifall du vill ha en bättre förklaring

Sparkfot 2006-09-14 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Bocka i att alla downloads till alla spel ska visas.
Fungerar inte det kan det bero på att du har i inställningar på max antal kilobyte.Ändra på auran profile.
Observera att detta svaret inte är enkelt att förstå,skriv ifall du vill ha en bättre förklaring

Det behövs inte tack endå!:)

UP6936 2006-09-14 23:31

Citat:

Jodå.

Klicka KUID och skriv in 58843:53003. Det är en gammal fil som återger ett Wabco enpipigt signalhorn. Eftersom Wabco tydligen hade licens att tillverka Kockums Tyfon så är detta det bästa ljud som finns i avvaktan på en riktig ljudinspelning.

//Lars S

SVoyager 2006-09-15 03:51

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Mycket roligt att köra din C20 David. v0.6 är ett STORT lyft. Gillar hytten, simuleringen med tågaktivering m.m. Även pipet om man kör för fort. Går det att ordna så att tåget bromsar själv om man kör för fort?
Mer saker jag gillar är texturen i hytten, att fler och fler knappar är klickbara. Går det att ordna så att backen (reverse) läggs i då man trycker på backknappen?

I vilket fall som helst, mycket bra gjort David! :tumupp: :tumupp:

Tack!!!

-Om tåget bromsa när det kör för fort, ja det är lätt att göra. Säkert att det ska finnas i v0.7!
-om backknappen, det kan jag göra men jag vet inte vad som händer när man kör backåt. Vilken "restrictions". Hur fort kan man köra, vad händer om man kör för fort, etc etc. Vet du svaren? ;) ;)

SV

Daniel 2006-09-15 08:26

Ett tips till nästa Version: Nödstopp knappen. (hmm, är det lätt att göra?)

Snygg C20 SV!:D

Slash2 2006-09-15 13:57

ett tips från mig också
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=1632
här står alla C20's namn i nummerordning, kanske du skulle kunna scripta så att när man ställer in running number så kommer nummer och namn upp på C20n?
underbar modell för övrigt!

Rojje 2006-09-15 15:56

Citat:

-om backknappen, det kan jag göra men jag vet inte vad som händer när man kör backåt. Vilken "restrictions". Hur fort kan man köra, vad händer om man kör för fort, etc etc. Vet du svaren? ;) ;)

SV

Man får backa 2 meter. Om man kör på bana 1, med ATP, så går tåget i nödbroms om man backar längre än 2 meter. Finns inget nämt om hastigheten i TriTub, om det inte kommit någon större ändring på senare år. Min TriTub är utgåva 4 med ändringstryck 1.

Sparkfot 2006-09-15 16:15

SVoyager: Nu vet jag inte om detta är möjligt,men det vore jue ballt om kan kunde typ ställa in olika stationer i stations listan på "datorn" samt även att kunna lägga in ljudet " Nästa Alvik" osv?:rolleyes:
I.ö är det en klockren model, jag gillar den skarpt mycket.:)

UP6936 2006-09-15 16:26

Det där med hastigheten är nog en akademisk fråga eftersom man bara får backa 2 meter. I depå, där spåret är okodat, lär det gå att backa längre. Det fanns visst en rangerare i VY som hade som (o)vana att göra det tills Tågia SÄK fick höra om det och slog till. Det lär inte att gå att backa fortare än 15 km/h eftersom det är den maxhastighet både ATP och ATC ger på okodat spår.

Knappen ska lysa när man tryckt in den. Framåt får man genom att trycka igen. Det finns alltså inget 0-läge.

vfp420b 2006-09-16 01:32

Hänger inte riktigt med här i svängarna nu! Går det att backa en C20 utan att behöva byta hytt och starta om och allt som tar så lång tid?! T. ex under fotokörningar, rangeringar etc..:D;)

SVoyager 2006-09-16 01:33

>Ett tips till nästa Version: Nödstopp knappen. (hmm, är det lätt att göra?

Mycket lätt att göra. Jag måste först göra det på körkontrollen och sen på knappen men motor filen behöver mer justering. Jag måste veta hur snabbt ska tåget bromsa i en nödbroms och vad som händer i datorn när man nödbromsa osv. Lars hjälper mycket med motor filen och med det ska vi ser vad vi kan göra.

>du skulle kunna scripta så att när man ställer in running number så kommer nummer och namn upp på C20n?

Mycket bra fråga. Jag har undrat mycket om det men nu, med det nyaste hytt som finns i v0.6 har jag hittat en "method" för att skripta det. Jag vet inte ricktig om det ska fungera eller inte för jag behöver att lära mer om "running numbers" men det ser positiva ut. Att ha alla olika namn är det svårt att göra för jag behöver en texture för varje namn. Jag kan använder TRSs "name tag" för det men det ser dålig ut för man kan inte använda den rätt "font type". Fonts som finns i tågets namn ge stil på tåget men tågets nummer är lättare för jag behöver bara 10 textures. 0-1-2-...-7-8-9.

>Man får backa 2 meter. Om man kör på bana 1, med ATP, så går tåget i nödbroms om man backar längre än 2 meter
>I depå, där spåret är okodat, lär det gå att backa längre.
>Det lär inte att gå att backa fortare än 15 km/h eftersom det är den maxhastighet både ATP och ATC ger på okodat spår

Okej, jag tror att jag kan göra det. Trackmarks är svaret. Jag ska lära hur man kan lyssna på en trackmark meddelande. Om en trackmarks namn är "depå området" eller "depå" ska tåget kunna backa för mer än 2 meter med max hastighet 15km/h. Om trackmarksnamn är "tub1"(2)(3) ska tåget nödbromsa efter 2 meter. Finns det mer som jag måste veta om man vill backa tåget?

>om kan kunde typ ställa in olika stationer i stations listan på "datorn" samt även att kunna lägga in ljudet " Nästa Alvik" osv?

Jag också har tyckte på den där fråga några gånger. Vi har en "photorealistic" texture på en del av förarebordet men den andra sidan av bordet finns fortfarande att göra. Där också finns platsen för att sätta in destinations nummer, vagnantal, linje, kod och tur. Vad ska hända, vet jag inte men det är helt möjligt att ni ska sätta in den rätt kod någon gång i framtiden hehe. ;) ;)

Tack igen för dem underbar commentärer och vicktig suggestioner!!
SV

UP6936 2006-09-16 02:44

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Hänger inte riktigt med här i svängarna nu! Går det att backa en C20 utan att behöva byta hytt och starta om och allt som tar så lång tid?! T. ex under fotokörningar, rangeringar etc..:D;)

Du kan backa med hjälp av tangentbordet, bokstaven R, sedan W.

//Lars S

Sparkfot 2006-09-16 14:42

1 bifogad(e) fil(er)
SVoyager här kommer en bild på den lilla lådan där du ställer in destinations koder,tur nr,linje nr osv:
Hoppas den kan komma till användning:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.