Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Svenska Järnvägstavlor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34127)

Nils Blid 2013-04-15 10:27

ekv: Kan förtydliga. STW:s kilometerstolpar har text på båda sidor med samma kilometertal. Minns att Korvtiger predikade för mig att stolpar bara skall finns på ena sidan av spåret. Det handlar alltså om avstånd till och avstånd från. Att jag har två stolpar i mina banor beror på hänsyn till Trainz-lokföraren.

Ur banbyggarsynpunkt är det lättare att sätta ut en stolpe än två.

Nisse

lan 2013-04-15 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 276361)
ekv: Kan förtydliga. STW:s kilometerstolpar har text på båda sidor med samma kilometertal. Minns att Korvtiger predikade för mig att stolpar bara skall finns på ena sidan av spåret. Det handlar alltså om avstånd till och avstånd från. Att jag har två stolpar i mina banor beror på hänsyn till Trainz-lokföraren.

Ur banbyggarsynpunkt är det lättare att sätta ut en stolpe än två.

Nisse

Jag skall ordna dubbelsidig inmatning på kilometertavlan! Hade ändå tänkt snygga till texturen så den ser ut som en gjuten skylt.

lan 2013-04-15 15:49

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 276317)
Även elspärrtavlan skulle behövas uppdateras lite. Som det är nu, måste den hänga i en stolpe på en KTL-brygga, men visst har man den ibland fäst i själva bryggan? (Dvs, går inte att ha den högt upp utan en stolpe till). Även en liten stolpe under för en signalpilstavla skulle behövas, för ibland kan det vara bra att fästa en sådan under, så man vet vilket spår strömmen saknas på.

Elspärrtavlan och Elsäkerhetstavlan är nu riggade med utökad höjdjustering:

lan 2013-04-15 15:56

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 276328)
Här kommer ännu mer!

U-tavlorna och S-tavla: 1. Bör gå att sänka en bra bit ner bredvid spåret, gärna även att dem kan 2. vinklas lite, in mot spåret, om det är möjligt!

Kolla på bilden. 3. Infotavlan, 510x510mm, avstånd-skriften skulle behöva en egen attachment-point (stavar jag rätt nu? :D).

Annars har jag inget mer för tillfället! Fortsätter testa mig fram, in i Trainz igen!

1. Jag jobbar på med detta och ett bryggmontage med goda justeringsmöjligheter!

2. Vinkla tavlor är olämpligt för då skulle tavlan bli vinklad utåt vid högermontage!!

3. Du använder fel teknik vid inmatningen! Det finns två möjligheter, se bilderna:

svenolov 2013-04-15 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 276328)
Här kommer ännu mer!

U-tavlorna och S-tavla: Bör gå att sänka en bra bit ner bredvid spåret, gärna även att dem kan vinklas lite, in mot spåret, om det är möjligt!

.....

Vinkling bakåt (lutning bakåt) är möjlig i nuvarande skript. Det används bl.a. för dvärgar i fotnivå (marknivå).

ekankal 2013-04-16 11:26

En liten parantes:
Bromssläden hade varit kul om den hade funnits som ett vanligt sceneryobjekt oxå, eftersom man ofta ser dom liggandes bredvid spåren på bangårdar, etc.

lan 2013-04-16 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 276414)
En liten parantes:
Bromssläden hade varit kul om den hade funnits som ett vanligt sceneryobjekt oxå, eftersom man ofta ser dom liggandes bredvid spåren på bangårdar, etc.

God idé, gäller väl bromsskon också, som väl också ligger och skräpar!

Gunter 2 2013-04-16 17:48

kanske ett ställ till skorna??

lan 2013-04-16 18:47

Bromskyrkogården...

1 bifogad(e) fil(er)
... alltså:

Jockes 2013-04-16 19:01

3 bifogad(e) fil(er)
Snyggt Lennart! Kommer med lite mer tips och förslag här! Se även bilder (som dock är rätt stora..)

Det som skulle behövas är möjlig placering av en signalpilstavla under U-skyltar, samt att U-tavlan vid läget "Stolpe: brygga" saknar stolpen... :rolleyes: Skulle gärna se en möjlighet till "dubbeltavla", dvs, att man sätter ut en U-tavla, och i configen (rutan man kommer till när man trycker på ?) kan man "aktivera" en signalpilstavla under (gäller även orienteringstavlorna), utan att behöva trixa dit en exakt under. Men är skyltfästet så stor som den är nu? Känns som om själva tavlan hamnar väldigt långt från stolpen just nu, men det kanske ska vara så?

På sista bilden ser man att det inte går att få en signalpilstavla under U-tavlan.

lan 2013-04-16 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 276435)
Snyggt Lennart! Kommer med lite mer tips och förslag här! Se även bilder (som dock är rätt stora..)

Det som skulle behövas är möjlig placering av en signalpilstavla under U-skyltar, samt att U-tavlan vid läget "Stolpe: brygga" saknar stolpen... :rolleyes: Skulle gärna se en möjlighet till "dubbeltavla", dvs, att man sätter ut en U-tavla, och i configen (rutan man kommer till när man trycker på ?) kan man "aktivera" en signalpilstavla under (gäller även orienteringstavlorna), utan att behöva trixa dit en exakt under. Men är skyltfästet så stor som den är nu? Känns som om själva tavlan hamnar väldigt långt från stolpen just nu, men det kanske ska vara så?

På sista bilden ser man att det inte går att få en signalpilstavla under U-tavlan.

Allt detta kommer att bli möjligt i vers. b2, men pilla dit piltavlor får du göra själv!!!

lan 2013-04-16 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 276428)
kanske ett ställ till skorna??

Kanske det Gunter? Om du kan levera bild på hur det ser ut, annars blir det som det "skoställ" jag har i hallen :rolleyes:

Jockes 2013-04-16 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 276456)
Allt detta kommer att bli möjligt i vers. b2, men pilla dit piltavlor får du göra själv!!!

Attans!! :D :D Nämen, det låter bra! Ser fram emot det. Tavlorna är riktigt snygga!! Men tycker elspärrtavlorna ser rätt konstiga ut på håll, tyvärr... Svårt att förklara, men man ser inte "hålen" i dem som man borde se det i verkligheten (fast nu är det ju visserligen Trainz, men ändå :rolleyes:)

lan 2013-04-16 23:03

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 276459)
Attans!! :D :D Nämen, det låter bra! Ser fram emot det. Tavlorna är riktigt snygga!! Men tycker elspärrtavlorna ser rätt konstiga ut på håll, tyvärr... Svårt att förklara, men man ser inte "hålen" i dem som man borde se det i verkligheten (fast nu är det ju visserligen Trainz, men ändå :rolleyes:)

Nej, det finns begränsningar i hur grafikmotorn i Trainz hanterar t.ex transparens m.m. med det får vi leva med! Hur en elspärrstavla ser ut på nära håll är väl viktigare än att man ser "hålen" på långt håll ? Du kör väl i CAB-mode hoppas jag ?

Hur en spårpilstavla (nytt namn) ser ut monterad under en U-tavla framgår av bilden!

ekankal 2013-04-17 14:11

Man tackar för bromsattiraljerna som du har fixat som sceneryobjekt :).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.