Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Virkesvagn litt Nn - mod 60tal (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29578)

spyfrog 2011-08-22 20:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 244046)
Har du bilder på dessa så får du gärna skicka så kan jag kanske reda ut en del. Annars så skulle du kunna skriva här vad som sägs enligt märkningen då och den nu. Vagnar förändras och med den märkningen, inget konstigt med det egentligen.

Skillnaden är inte stor. Jag antar att det beror på vilken tidsrymd som vagnen avspeglar....
Här är en jämförelse av hur märkningen skall ha varit på 1960 talet och som den ser ut på ett kort nu:
Bifogad fil 45903

spyfrog 2011-08-22 22:39

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45923

Den obromsade litt Nn nr 24 gör debut på DONJ....
Nu väntar jag bara på att höra från Björn om vi kan släppa DONJ 6.2 meter virke också eftersom det är last för nr 24 och 25 - sen är det klart för släpp. :)

korvtiger 2011-08-23 16:35

Inga konstigheter, Vikten på vagnen har troligtvis bara avrundats uppåt, det var olika hur noga man var med decimalerna. Annars kan det vara annan utrustning, bromsutrustning till exempel väger ju en del. Maxlasten har förändrats av max axelvikt som kan vara olika från DONJ till JTJ. 15ton(7,5 ton/axel) på 60-talet, ca 14(7 ton /axel) ton nu.

lan 2011-08-23 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 244065)
Bifogad fil 45923

Den obromsade litt Nn nr 24 gör debut på DONJ....
Nu väntar jag bara på att höra från Björn om vi kan släppa DONJ 6.2 meter virke också eftersom det är last för nr 24 och 25 - sen är det klart för släpp. :)

Jag tycker nog du skall lägga en dag på att mappa om timmerlasten, i gavlarna bör varje timmer mappas olika, din textur medger ju det, och sidornas barktextur liknar mer stålbalkar eller nåt.
Jag vet att texturframställning och mappning är dina "hatobjekt" men timmerlasten skulle bli mycket mer naturtrogen på det viset. Om du vill har jag en samling barktexturer som jag samlat till LBJ som jag gärna delar med mig av. Ta nu inte illa upp, du gör ett kanonjobb och jag är nog likadan som du, i slutfasen vill man bara bli av med allt och slarvar med det som är dödstrist att rätta till ;-)

spyfrog 2011-08-23 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244116)
Jag tycker nog du skall lägga en dag på att mappa om timmerlasten, i gavlarna bör varje timmer mappas olika, din textur medger ju det, och sidornas barktextur liknar mer stålbalkar eller nåt.
Jag vet att texturframställning och mappning är dina "hatobjekt" men timmerlasten skulle bli mycket mer naturtrogen på det viset. Om du vill har jag en samling barktexturer som jag samlat till LBJ som jag gärna delar med mig av. Ta nu inte illa upp, du gör ett kanonjobb och jag är nog likadan som du, i slutfasen vill man bara bli av med allt och slarvar med det som är dödstrist att rätta till ;-)

Nu råkar dock timmerlasten vara Björns jobb (det är alltså han som gjort den) så den UV mappingen stör mig inte så mkt..... ;) :grin:

lan 2011-08-23 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 244117)
Nu råkar dock timmerlasten vara Björns jobb (det är alltså han som gjort den) så den UV mappingen stör mig inte så mkt..... ;) :grin:

Ledsen Spyfrog, men då får väl bjornl läsa detta och se om han håller med? Han är ju så enormt produktiv så jag har full förståelse för att han "rationaliserar" lite med mindre viktiga saker.

spyfrog 2011-08-23 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 244119)
Ledsen Spyfrog, men då får väl bjornl läsa detta och se om han håller med? Han är ju så enormt produktiv så jag har full förståelse för att han "rationaliserar" lite med mindre viktiga saker.

Hehe, jag undrar också hur han hinner med. Jag vet inte om virket är mer än på beta fasen för att vara ärlig - det var jag som bad honom släppa det nu pga jag ville släppa vagnarna.
Det kommer nog en uppdatering - skall kolla med honom. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.