Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SJ V3 dieselväxellok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26452)

korvtiger 2011-01-06 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 226872)
är det någon skillnad på V loken och V3 loken??

V var de lok som TGOJ hade, dock så blev de aldrig övertagna av SJ. Skillnaden mellan V och V3 var bland annat tillverkaren, Esslingen för V3 och Deutz för V (båda är tyska företag), och i övrigt en hel del smådetaljer, den största är väl att V hade blindaxeln mellan 2:a och 3:e axeln och V3 bakom den 3:e axeln.

Gunter 2 2011-01-06 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 226895)
V var de lok som TGOJ hade, dock så blev de aldrig övertagna av SJ. Skillnaden mellan V och V3 var bland annat tillverkaren, Esslingen för V3 och Deutz för V (båda är tyska företag), och i övrigt en hel del smådetaljer, den största är väl att V hade blindaxeln mellan 2:a och 3:e axeln och V3 bakom den 3:e axeln.

okej tack för svaret

stickanw 2011-01-24 01:27

Träklumpen (VeTREE)

Nu har jag kört och rangerat med V3 loket några gånger, köpte Rw2 och har testat detta sedan jul och vilket har hållit mig undan från Trainz och kommer att kommenteras på annan plats. Men åter till loket, det är ett litet tufft lok gungigt eller snarare skakigt som det riktiga loket men inte tillräckligt pigt, känns lite segt när det axar med några få vagnar för jag kommer ihåg dessa lok som varvvilliga, kvicka i starten men inte särskilt snabba. De var dessutom mycket bullriga vilket inte framgår så tydligt, det gick knappt att prata i förarhytten för det skrammlade och skakade så mycket att man fick skrika till varandra. Men annars ett härligt lok med rätta utseendet och känslan på en svensk bangård.

Stickanw

lan 2011-01-24 11:33

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 228252)
Nu har jag kört och rangerat med V3 loket några gånger, köpte Rw2 och har testat detta sedan jul och vilket har hållit mig undan från Trainz och kommer att kommenteras på annan plats. Men åter till loket, det är ett litet tufft lok gungigt eller snarare skakigt som det riktiga loket men inte tillräckligt pigt, känns lite segt när det axar med några få vagnar för jag kommer ihåg dessa lok som varvvilliga, kvicka i starten men inte särskilt snabba. De var dessutom mycket bullriga vilket inte framgår så tydligt, det gick knappt att prata i förarhytten för det skrammlade och skakade så mycket att man fick skrika till varandra. Men annars ett härligt lok med rätta utseendet och känslan på en svensk bangård.

Stickanw

Det är enginespecen som Korvtiger gjort 328014:1010 som behöver justeras. Bra att du hör av dig om detta, för ingen av oss har haft nån närkontakt med orginalet. Skall snacka med Korvtiger! Ljudet är mitt bord och det går säkert att skrammla och bullra till mer!

korvtiger 2011-01-24 17:51

1 bifogad(e) fil(er)
Kul med folk som kan och har något verkligt att jämföra med, själv har man bara siffror och de säger inte alltid så mycket.

Tog en titt på engineconfigen och upptäckte att någon idiot (gissa vem! :D) hade klantat sig med siffrorna, så att dragkraften var bara drygt hälften så stor som den borde ha varit. Passade även på att förfina lite och omarbeta för hand.

Ladda ned, skriv över den gamla och testa!

lan 2011-01-25 10:39

Nytt motorljud

2 bifogad(e) fil(er)
Har gjort ett nytt "slamrigare" ljud till V3. skriv över det gamla. Bifogar även orginal wav-filerna om någon hellre vill ha dom får man byta själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.