![]() |
Citat:
Visst, gillar ni en bild väldigt mycket, så kommentera den! Men sluta inte kommentera sämre bilder för det! |
Citat:
Detta svar skriver jag inte för att besvara eller tillrättavisa, inte heller argumentera, syftet är informera. 1. Under de senaste åren/året har det utkristalliserats att detta forum inte är ett "bli-bättre-fotograf-forum". Det konstaterades att de fanns andra, bättre arenor, för att utvecklas som fotograf. Ex. fotosidan.se, din lokala fotoklubb (RSF) med flera. 2. Det har tidigare varit diskussion om huruvida man kan ge konstruktiv bildkritik till medlemmarna på detta forum. Upprinnelsen var att alla inte vill ha kommentarer. Man var osäker på hur medlemmen skulle ta kritiken, om den var för avancerad eller för enkel. Resultatet av detta blev den mycket vettiga regeln att om man vill ha kritik på en bild, så får man be om det i inlägget. Andra försök som "Om bilden" testades för att just kunna ge mer konstruktiv kritik. 3. Det tar tid och energi att ge bra och konstruktiv kritik på en bild. I och med att detta forum primärt inte är ett bildkritiksforum har det lett till att medlemmarna inte ger så mycket kritik, i och med att man inte vill lägga den tiden. Hoppas detta kan ge en större förståelse för problematiken på forumet. Men jag anser inte att ett forum blir färdigutvecklat, utan man kan mycket väl revidera det man tidigare kommit överrens om. Men den diskussionen bör (SKALL) ske i ett öppet klimat där alla som diskuterar är ödmjuka och har förståelse för varandra. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det gör det inte heller om jag uppfattat saken rätt. Man kan med dagens mått mätt faktiskt plåta en bild med en kompaktkamera och få ett lika bra resultat som med en systemare. Grejen är att man kan redigera bilden i diverse bildbehandlingsprogram så att den ser helt annorlunda ut än när man tog bilden. Sen kan man ju ha en systemkamera med tillbehör för ganska höga summor idag men om man inte kan hantera kameran så blir det "mög" av det ändå. Många gånger är det det konstnärliga som gör att bilden är något för en betraktare att vila ögonen på. MVH Kenneth |
Citat:
Jag börjar inse att det finns två typer av fotografer här inne: - De som plåtar för att de tycker det är roligt, och som ser det som en trevlig och välkommen bonus med kommentarer. - De som plåtar för bekräftelse. Kommentarerna är det slutgiltiga målet. Om ni inte tycker det är roligt att plåta. Varför gör ni det? Citat:
Är det någon jag respekterar i det här forumet, så är du en av dem. Du är ju bara helt grym på det här med bildseende och efterbehandling, och det har ju bekräftats i ett stort antal positiva kommentarer! Dessutom har du med besked bevisat att det är den som håller i kameran som lägger grunden för en bra bild . Kameran är bara ett hjälpmedel. |
Citat:
MVH Kenneth |
Citat:
|
Citat:
Därför tycker jag att man kan sprida ut sina kommentarer och ge tips osv till sånna som mig som vill ha tips mm. Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än och behöver tips! |
Citat:
I vilken utsträckning kommenterar du bilder som du faktiskt inte tycker är särskilt upphetsande? Är det inte så att det är upp till var och en att välja vad man vill kommentera, eller ska vi ha någon slags fra-forum där den store ledaren väljer vilka bilder som bör kommenteras? OBS! Satir! |
Citat:
|
Citat:
Vill du utvecklas som fotograf är detta forum en variant, men inte den bästa. www.fotosidan.se är ett mycket bättre alternativ... om man vill utvecklas som fotograf. Jag lägger upp bilder här och är lite aktiv för att jag tycker om tåg och tycker att det är kul att det finns ett forum för tågbilder. Men vill jag utveckla mig som fotograf, så gör jag inte det här. Se detta som "en dunk i ryggen", inte ett "Ajjabajja-finger". |
Citat:
Är det bara ett fåtal av oss här på forumet som finner det fullkomligt naturligt att kommentera en bild man gillar? Att det sedan råkar bli en fotograf vars bilder man kommenterar oftare än andra kanske för att just denna fotograf, tycker man är extra bra, skiter man fullständigt i. Alla skall tydligen ha rätt till lika många, eller är det snarare ingen skall få rätt till kommentarer till ens bilder för andra kan ta illa upp. Så upplever jag det, när du skriver "Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än". Tycker det är oerhört nedvärderande mot de som är "duktiga"... |
Citat:
Det är bilden som kommenteras, inte fotografen. |
Citat:
Därför tänker jag sluta ladda upp mina bilder här, så har ni en fotograf mindre på forumet, så kan ni kommentera varandras toppenbilder. Finns säkert nått annat ställe där nybörjare och experter ligger på en jämnlik nivå och folk bryr sig om att kommentera bilder som kanske inte har allt, men som skulle kunna vara lite bättre bara nån säger det. Nu ska jag vara med på E-buzz för att hänga i simulator-forumen och kanske kan jag komma tillbaka när jag fått tipsen och lärt mig det som behövs för att mina bilder ska uppskattas av folk? För det är väl det alla vill innerst inne? Bli bekräftade. Om alla slutade kommentera dina foton helt skulle du väl inte ha lust att lägga upp bilder? Nu skiter jag i om ni missförstår mig eller ej för jag är klar med denhär diskussionen! Tack iaf till dom kommentarer jag fått på några av mina bilder! Dom få värmer! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20. |