Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Diskussion ang fotografering! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20426)

Micke.L 2008-09-04 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Vad poängen är? Att du talar om för alla hur man ska kommentera bilder!
Kom ihåg att ingen upplever en bild på samma sätt som grannen. Det är väldigt subjektivt.

Jag talar inte om för någon! Jag säger vad jag tycker. Jag vet att ingen upplever en bild som den andra gör det, men det har egentligen inget att göra med det jag skrev. Jag skrev att jag tycker folk kan lägga lite tid för att hjälpa nybörjare också istället för att bara kommentera bilder som är tagna av väldigt duktiga fotografer.

Visst, gillar ni en bild väldigt mycket, så kommentera den! Men sluta inte kommentera sämre bilder för det!

Alexander Ödman 2008-09-04 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Folk på forumet tänker fel med kommentarerna. Ni tänker att ni ger kommentarer när ni ser en bild som ”ojoj, vilken kanonbild!”, men det är fel tänkt! Det är ju bättre att ge kommentarer och konstruktiv kritik till personer vars bilder inte är helt perfekta än, så att dom kan bli bättre. Många bra fotografer på forumet leverarar kanonbilder väldigt ofta, och dom vet att dom är duktiga fotografer, så därför kan man ju ge en kommentar med lite tips till en nybörjare, som är osäker på hur han/hon ska göra för att få en bra bild.

Jag säger inte att ni bara ska kommentera nybörjarbilder, men det är viktigare tycker jag än att en toppfotograf får 15 kommentarer med ”kanonbild”. Så kan ju en nybörjare få 2-3 med lite olika tips osv. Hur fasen ska vi nybörjare och amatörer kunna utvecklas om alla kommentarer kommer till dom som redan är väldigt duktiga? Visst, det förekommer att nybörjare också får kommentarer, men det är betydligt vanligare att experterna får det. Och detta har inget med om man är lokförare eller inte utan om man fotat länge eller inte särskilt länge.

Hela poängen med mitt inlägg är att det är bättre att ge en konstuktiv kommentar till en nybörjare lite då och då istället för att alltid ge dom som redan är duktiga! Även om nybörjarens bild är dålig, så kan ni skriva det (på ett milt sätt) och tipsa om vad han/hon kan göra bättre!

Tack för mig, over and out!

Detta svar skriver jag inte för att besvara eller tillrättavisa, inte heller argumentera, syftet är informera.

1. Under de senaste åren/året har det utkristalliserats att detta forum inte är ett "bli-bättre-fotograf-forum". Det konstaterades att de fanns andra, bättre arenor, för att utvecklas som fotograf. Ex. fotosidan.se, din lokala fotoklubb (RSF) med flera.

2. Det har tidigare varit diskussion om huruvida man kan ge konstruktiv bildkritik till medlemmarna på detta forum. Upprinnelsen var att alla inte vill ha kommentarer. Man var osäker på hur medlemmen skulle ta kritiken, om den var för avancerad eller för enkel. Resultatet av detta blev den mycket vettiga regeln att om man vill ha kritik på en bild, så får man be om det i inlägget. Andra försök som "Om bilden" testades för att just kunna ge mer konstruktiv kritik.

3. Det tar tid och energi att ge bra och konstruktiv kritik på en bild. I och med att detta forum primärt inte är ett bildkritiksforum har det lett till att medlemmarna inte ger så mycket kritik, i och med att man inte vill lägga den tiden.

Hoppas detta kan ge en större förståelse för problematiken på forumet. Men jag anser inte att ett forum blir färdigutvecklat, utan man kan mycket väl revidera det man tidigare kommit överrens om. Men den diskussionen bör (SKALL) ske i ett öppet klimat där alla som diskuterar är ödmjuka och har förståelse för varandra.

_gege 2008-09-04 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Ja, och det är just det jag reagerar på!

Och jag som trodde att den diskussionen var utredd i en annan tråd. Det verkar dock som att systemkamerans vara eller icke vara återigen är på tapeten i samband med denna tråd.

alexfaldt 2008-09-04 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
Och jag som trodde att den diskussionen var utredd i en annan tråd. Det verkar dock som att systemkamerans vara eller icke vara återigen är på tapeten i samband med denna tråd.

Ja, tyvärr.

knebert 2008-09-04 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
Nej jag förstod delvis att du inte var helt seriös, men ibland verkar det som om det finns de som tror att allt handlar om att man har system eller icke system. :)

Hej

Det gör det inte heller om jag uppfattat saken rätt. Man kan med dagens mått mätt faktiskt plåta en bild med en kompaktkamera och få ett lika bra resultat som med en systemare. Grejen är att man kan redigera bilden i diverse bildbehandlingsprogram så att den ser helt annorlunda ut än när man tog bilden. Sen kan man ju ha en systemkamera med tillbehör för ganska höga summor idag men om man inte kan hantera kameran så blir det "mög" av det ändå. Många gånger är det det konstnärliga som gör att bilden är något för en betraktare att vila ögonen på.

MVH Kenneth

simonbertilsson 2008-09-04 20:15

Citat:

Poäng där...

Jaha...
Jag börjar inse att det finns två typer av fotografer här inne:

- De som plåtar för att de tycker det är roligt, och som ser det som en trevlig och välkommen bonus med kommentarer.
- De som plåtar för bekräftelse. Kommentarerna är det slutgiltiga målet.

Om ni inte tycker det är roligt att plåta. Varför gör ni det?

Citat:

Ursprungligen postat av HemuleN
I det här fallet var det snarare ironi och sarkasm, någonting som uppenbarligen inte gick hem. ;)

Hoppas det.
Är det någon jag respekterar i det här forumet, så är du en av dem. Du är ju bara helt grym på det här med bildseende och efterbehandling, och det har ju bekräftats i ett stort antal positiva kommentarer!
Dessutom har du med besked bevisat att det är den som håller i kameran som lägger grunden för en bra bild . Kameran är bara ett hjälpmedel.

knebert 2008-09-04 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson

Dessutom har du med besked bevisat att det är den som håller i kameran som lägger grunden för en bra bild . Kameran är bara ett hjälpmedel.

Precis så är min tanke ochså. Men tyvärr är det alltför många som tror att bara för att man har en fruktad dyr utrustning så tar man bättre bilder, inte fasen blir jag en bättre bilförare för att jag kör en Ferrari istället för en Volvo.

MVH Kenneth

_gege 2008-09-04 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Precis så är min tanke ochså. Men tyvärr är det alltför många som tror att bara för att man har en fruktad dyr utrustning så tar man bättre bilder, inte fasen blir jag en bättre bilförare för att jag kör en Ferrari istället för en Volvo.

MVH Kenneth

Exakt! Det enda en systemkamera säger om dig är att du faktiskt har ett intresse för foto och kan tänka dig att satsa på det. Nu gäller detta såklart inte alla, men många skulle jag tro. En duktig fotograf har ju samma känsla för motiv, komposition, ljussättning m.m oavsett vilken kamera han håller i.

Micke.L 2008-09-04 20:56

Citat:

Jaha...
Jag börjar inse att det finns två typer av fotografer här inne:

- De som plåtar för att de tycker det är roligt, och som ser det som en trevlig och välkommen bonus med kommentarer.
- De som plåtar för bekräftelse. Kommentarerna är det slutgiltiga målet.

Om ni inte tycker det är roligt att plåta. Varför gör ni det?

Hoppas det.
Är det någon jag respekterar i det här forumet, så är du en av dem. Du är ju bara helt grym på det här med bildseende och efterbehandling, och det har ju bekräftats i ett stort antal positiva kommentarer!

Jag fotar inte för kommentarerna, jag fotar för att det är grymt kul och jag lägger upp mina bilder för att jag vill veta vad andra tycker om mina bilder samt få tips om vad jag kan göra bättre! Visst är det kul att få en positiv kommentar också men det som jag vill är att ha tips.

Därför tycker jag att man kan sprida ut sina kommentarer och ge tips osv till sånna som mig som vill ha tips mm. Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än och behöver tips!

simonbertilsson 2008-09-04 21:00

Citat:

Jag fotar inte för kommentarerna, jag fotar för att det är grymt kul och jag lägger upp mina bilder för att jag vill veta vad andra tycker om mina bilder samt få tips om vad jag kan göra bättre! Visst är det kul att få en positiv kommentar också men det som jag vill är att ha tips.

Därför tycker jag att man kan sprida ut sina kommentarer och ge tips osv till sånna som mig som vill ha tips mm. Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än och behöver tips!

Tänk efter...
I vilken utsträckning kommenterar du bilder som du faktiskt inte tycker är särskilt upphetsande? Är det inte så att det är upp till var och en att välja vad man vill kommentera, eller ska vi ha någon slags fra-forum där den store ledaren väljer vilka bilder som bör kommenteras?

OBS! Satir!

Micke.L 2008-09-04 21:11

Citat:

Tänk efter...
I vilken utsträckning kommenterar du bilder som du faktiskt inte tycker är särskilt upphetsande? Är det inte så att det är upp till var och en att välja vad man vill kommentera, eller ska vi ha någon slags fra-forum där den store ledaren väljer vilka bilder som bör kommenteras?

OBS! Satir!

Nej, jag kan lika gärna skita i E-buzz och gå över till nån fotosida istället, för det verkar ju vara det dom flesta vill?

Alexander Ödman 2008-09-04 21:38

Citat:

Nej, jag kan lika gärna skita i E-buzz och gå över till nån fotosida istället, för det verkar ju vara det dom flesta vill?

Nej, det är inte frågan om vad "dom felsta vill". Det är frågan om vad Du vill!

Vill du utvecklas som fotograf är detta forum en variant, men inte den bästa. www.fotosidan.se är ett mycket bättre alternativ... om man vill utvecklas som fotograf.

Jag lägger upp bilder här och är lite aktiv för att jag tycker om tåg och tycker att det är kul att det finns ett forum för tågbilder. Men vill jag utveckla mig som fotograf, så gör jag inte det här.

Se detta som "en dunk i ryggen", inte ett "Ajjabajja-finger".

Eric B 2008-09-04 21:58

Citat:

På vilket sätt upplevs det som tråkigt? Varför ska det vara tråkigt när det går "bra" för andra? När någon presterat något bra och får credit för det, är det då fel? Om jag jobbar arslet av mig 24/7 i 25 år och slutligen köper, låt oss säga en fet bil, bara för att minuterna senare få bilen sönderrepad av någon avundsjuk jävel som inte tål att man "har det bättre", är det då mitt fel? Nej detta är bland det värsta jag vet, denna avundsjuka som får personer att försöka smutskasta eller nedvärdera framstående personer bara för att de själva uppenbarligen inte kan prestera lika.

Är det bara ett fåtal av oss här på forumet som finner det fullkomligt naturligt att kommentera en bild man gillar? Att det sedan råkar bli en fotograf vars bilder man kommenterar oftare än andra kanske för att just denna fotograf, tycker man är extra bra, skiter man fullständigt i. Alla skall tydligen ha rätt till lika många, eller är det snarare ingen skall få rätt till kommentarer till ens bilder för andra kan ta illa upp. Så upplever jag det, när du skriver "Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än". Tycker det är oerhört nedvärderande mot de som är "duktiga"...

Slash2 2008-09-04 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Är det bara ett fåtal av oss här på forumet som finner det fullkomligt naturligt att kommentera en bild man gillar? Att det sedan råkar bli en fotograf vars bilder man kommenterar oftare än andra kanske för att just denna fotograf, tycker man är extra bra, skiter man fullständigt i. Alla skall tydligen ha rätt till lika många, eller är det snarare ingen skall få rätt till kommentarer till ens bilder för andra kan ta illa upp. Så upplever jag det, när du skriver "Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än". Tycker det är oerhört nedvärderande mot de som är "duktiga"...

Kom på en mening som kompletterar ditt inlägg ganska perfekt enligt mig:
Det är bilden som kommenteras, inte fotografen.

Micke.L 2008-09-04 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
På vilket sätt upplevs det som tråkigt? Varför ska det vara tråkigt när det går "bra" för andra? När någon presterat något bra och får credit för det, är det då fel? Om jag jobbar arslet av mig 24/7 i 25 år och slutligen köper, låt oss säga en fet bil, bara för att minuterna senare få bilen sönderrepad av någon avundsjuk jävel som inte tål att man "har det bättre", är det då mitt fel? Nej detta är bland det värsta jag vet, denna avundsjuka som får personer att försöka smutskasta eller nedvärdera framstående personer bara för att de själva uppenbarligen inte kan prestera lika.

Jag är inte avundsjuk på dom som får många kommentarer, inte alls! Jag tycker bara att man kan anstränga sig nån gång då och då för att hjälpa fotografer lite. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag försöker förklara för folk fattar inte.

Därför tänker jag sluta ladda upp mina bilder här, så har ni en fotograf mindre på forumet, så kan ni kommentera varandras toppenbilder. Finns säkert nått annat ställe där nybörjare och experter ligger på en jämnlik nivå och folk bryr sig om att kommentera bilder som kanske inte har allt, men som skulle kunna vara lite bättre bara nån säger det.

Nu ska jag vara med på E-buzz för att hänga i simulator-forumen och kanske kan jag komma tillbaka när jag fått tipsen och lärt mig det som behövs för att mina bilder ska uppskattas av folk? För det är väl det alla vill innerst inne? Bli bekräftade. Om alla slutade kommentera dina foton helt skulle du väl inte ha lust att lägga upp bilder?

Nu skiter jag i om ni missförstår mig eller ej för jag är klar med denhär diskussionen!

Tack iaf till dom kommentarer jag fått på några av mina bilder! Dom få värmer!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.