Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   JBJ R2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6787)

Hawk 2006-08-24 21:31

Hej:)
Olof, du skulle få ännu snyggare om du la in "roadfix"

finns som fil till KMJ 3.1. ( roadfix.zip )

ha de

Olaf Lindström 2006-08-24 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Olof, du skulle få ännu snyggare om du la in "roadfix"

finns som fil till KMJ 3.1. ( roadfix.zip )

ha de

Tack, hade jag totalt glömt bort...

Mazz 2006-08-25 01:15

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Olaf för trevligt referat... :)

**

Kollat med Json som är den herre som ordnade spår-textur-ändringen och det är ok att vi lägger upp dom, så ni kan använda dom oxå om ni vill. :)

Stretar vidare, spåren är på huvudbanan framme vid ruttens ände, Jarlsberg. Den stationen behöver jag ta mig en god funderare på innan den spårsätts... Hua, de va trångt me objekt i den tilen... :eek:

Triangeln vid stationen där bibanan ansluter är klar nu. Har en liten fråga där, för säkerhets skull, ifall nån skulle invända, kan det gå at justera lite. plant trodde jag att det nog skulle va, men nähäpp du, här va det inte plant... Alltid krångligare att lägga bangård när det inte är plant...
Nåväl, det jag funderar på, industriområdet är lite omstrukturerat jämfört med ur-JBJ... Följande är gjort:
  • Bibanan har egna spår och slipper industribane-fart förbi industriområdet. C på spårplanen.
  • Förbindelsepunkten för industriområdet är i första hand stationen, där linjetågen kan växlas ihop. I andra hand finns förbindelse mot Jarlsberg, för lokalgodståg dit från industriområdet B på spårplanen.
  • Ny liten bangård i mitten av industriområdet, för lokal växling där. D på kartan.
  • Personförande tåg mellan bibana och Jarlsberg går via stationen till höger, där man på eget perrongspår ändrar färdriktning.
Detta innebär dock att godståg från bibanan med riktning Jarlsberg går upp och vänder vid stationen. Man når nämligen inte "sväng-vänster"-spåret från bibanan, vid A på spårplanen. Nån som har invändningar? :)

smajlet 2006-08-25 10:32

Hej!
Jag tycker det låter som en bra kombination,så kör vidare.Men en fundering angående bibanan,kommer den fotvarande att vara elektrifierad eller blir det att köra diselfordon på sträckan.Vore skanse kul och ha båda?

Henrik L 2006-08-26 00:09

Mycket fint Mazz Lycka till med slubygget av Rutten:tumupp:

Mazz 2006-08-28 01:50

4 bifogad(e) fil(er)
Tack för kommentarer! :)

Har uppdaterat progress-kartan nåra inlägg upp och nu är det på det visaet att det "bara" är en station kvara att spårlägga, Jarlsberg. Den tuffaste, visserligen, men nu är iallafall alla andra linjesträckningar och övriga stationer spårlagda.

Har fått tillbaka bra synpunkter från alfatestare, så efter Jarlsberg så blir det lite justeringar utmed rutten.

Den här helgen har ägnats åt bibanan. Lite justeringar är gjorda uppe vid triangeln, det kommer ni se tids nog... :) Bibanan va ju tidigare nästan spikrak förutom en sväng i mitten... Nu har jag lagt in lite lite kurva, för att få lite mer "karaktär" i banan... Slutstationen är helt ny vad gäller allt, så den har en helt annorlunda karaktär nu. Mycke industrier, som tidigare, måste ju finnas en anledning til att dra järnvägen dit... Och sen... ähh, det får ni se sen, förresten... :)

Några stämmningsbilder från helgens arbete:

1. Här börjar "i princip" bibanan, ett av benen i triangeln.
2. Triangeln innehåller ju några industrier. T21 passar bra o växla där...
3. Utmed bibanan finns en mötesstation. Här tågmöte med ett persontåg.
4. Även utmed bibanans sträckning finns ju industrier, även om inte så många har spåranslutning...

Mazz 2006-08-28 02:06

5 bifogad(e) fil(er)
Bibanans slutstation har som sagt fått en lite annorlunda karaktär. Lite trevligare med sjö-utsikt tycker iallafall jag, orten ligger nu vid en sjö. Industrier finns det av på båda sidor sjön, så man har faktiskt byggt en bro för industrispåret över sjön för att nå viktiga industrier på andra sidan.

Stationen som ju är änd-station som tidigare innehåller nu både motorvagnsstall och vändskiva.

1. Infarten till stationen har några industrier, kända sedan tidigare. Sista biten går linjen i en backe ner mot sjön, så man får la begränsa sth där...

2. Längst bort ligger godsmagasinet vid eget stickspår. Hela stationen ligger c:a 3m ovansför vattenytan här.

3. På landsidan av stationen finns flertalet bostadshus, så passagerartrafiken är trots allt inte obetydlig härifrån heller, framförallt til Jarlsberg.

4. Industrispåret som med bro tar sig över til andra sidan... ehum, bron är visserligen inte på platys än... Nåja...

5. Väl över på andra sidan, ser man över sjön ifall det pågår några tåg-rörelser vid stationen...

Notera att miljön ska kompletteras med en hel del miljödetaljer såsom vegetation etc, här va det bara platt för ett tag sen... :rolleyes:

MatsH 2006-08-28 12:33

Det är ju så snyggt Mats! :)
Jag gillar hur järnvägen rundar sjön och alla hyreshusen i bakgrunden.
Lycka till med det fortsatta arbetet.

mvh .... Mats

Sparkfot 2006-08-28 18:42

Det är så sjukt snyggt Mazz! Hederliga D lok och bruna Ma lok och T21, Jag längtar något enormt tills du släpper rutten.:)

Perre 2006-08-29 01:36

Härligt att se att du bygger igen Mats. MSTS lever än känns det som trots att KRS är på G. Saknar dock att få njuta av dina framsteg med LLJ, är det helt nerlagt det projektet, blev lite OT i denna tråd men kunde inte låta bli att fråga.. ;)

Mazz 2006-08-29 08:18

Tack för inspirerande kommentarer! :)

Citat:

Ursprungligen postat av Perre
Härligt att se att du bygger igen Mats. MSTS lever än känns det som trots att KRS är på G. Saknar dock att få njuta av dina framsteg med LLJ, är det helt nerlagt det projektet, blev lite OT i denna tråd men kunde inte låta bli att fråga.. ;)

LLJ som MsTS-projekt blev det inget med, med LLJ ska bli av i KRS istället. Anledningen var att det va så tokmycke landskap kvar att göra, magert med svenska byggnader vilket kändes som att den ena stationen blev den andra lik osv. Med vid den tidpunkten två nya simulatorer i antågande så var det inte meningsfullt att köra det racet. LLJ som trafik-ide är dock helt hållbar, så det blir samma sak när den sedan byggs upp i KRS så småningom. Behövs ta ett par rejäla tag med att skapa svenska byggnader, bara...

JBJ2 var det helt annorlunda med, ett finfint landskap made by Hawk redan klart. "Bara" signalsätta... Nåja, nu blev det helt nya spår, men det är en annan historia...

Pierre 2006-08-30 02:42

Kan bara hålla med resten...det ser förbaskat bra ut Mazz!

Det skulle vara skoj att se vad du och Hawk skulle kunna göra med en verklig rutt!? Och ni skulle haft Tjalle att bygga objekten...

Hawk 2006-08-31 20:51

2 bifogad(e) fil(er)

Skrev en fråga i 3DTrains Forums.

Hello Marc

Do you think you can fix this tracksektion to SR.
It is not nice as it is now.

Best regards
Hawk

Write by Mazz: 18_7_2006
http://www.3dtrains.com/forums/index.php?s...?showtopic=9445

- SR_1tSwt_c_m03*
- SR_1tSwt_c_m05*
- SR_1tSwt_c_m02_5*
- automatic versions of 3d 5d 2,5d switches...

Reasons for this switches, is that when concrete tracks are used, it is in Sweden normaly when the allowed speed is higher and therefore I miss the switches with higher radie in concrete versions.

- SR_1tXvr_w_06d (a1tXover6d) Used to create double slip, in the 3d geometry.
- SR_1tXvr_w_12dB (a1tXover12dB)

Mazz 2006-09-03 11:44

Det löser sig på ett eller annat sätt me korsningarna... Just nu blir det inget engagemang från min sida att lösa det, då det är spårläggningen i sig som står på agendan. Man kan inte fnatta runt och göra allt på en gång.

Om det kommer nån ny version av SR kanske det löser sig av sig självt, men förhoppningarna är väl inte så stora om jag ska vara ärlig. Att det ska vara en ny version på gång har man hört ganska länge nu...

:)

Hawk 2006-09-04 20:43

Ja de va ju jättebra, hoppas Marc håller va han lovat:tumupp:

Hawk 2006-09-10 20:12

1 bifogad(e) fil(er)

Förslag på ny bro vid Kvarndalen i JBJ.r2 :rolleyes:

Byta eller inte byta :confused:

Bron är bredare, så man kan antingen ha dubbelspår, eller enkelspår med landsväg.

LasseJ 2006-09-10 21:22

Håkan,

Varför inte ha båda?? Låt den gamla ligga kvar brevid, påminner om Norra Stambanan.... Båda är så snygga att de väl platsar i den underbara nyutgåvan av JBJ

Hälsar

Lasse

Pierre 2006-09-11 00:11

Ett utmärkt förslag att låta båda broarna vara med...blir som Årsta-broarna då! Gillar dock inte riktigt den blå färgen på den gamla. Kanske rostbrunt skulle passa bättre!?

knebert 2006-09-11 11:28

Hej!

Jag hade ochså använt båda broarna....Det som hade sett fräckt ut i sådant här sammanhang är att det skulle varit en fallfärdig bro den ena och att man då dragit ett dubbelspår över dden moderna bron....Då hade det påminnt om svunna tider när ångröken stod tät över vidderna:)

MVH Kenneth

Mazz 2006-09-11 12:01

Snygg bro... :) Den kan vi ha, jag är inte nån stor förespråkare att ha kvar den gamla då den egentligen inte ser riktigt klok ut... Åtminstånde till färgen... :p

Med den här bron, skulle man i första hand ha en väg samtidigt som spår möjligtvis, det är ju en enkelspårs-sträcka det här så dubbelspår här är ingen option... Eller om man kanske med shape manager kan smala till den? :eek: :)

Den gamla kan iof vara kvar, men då behöver den ha andra mer verklighetsnära texturer, med svenska mått mätt...

:)

Jonatan 2006-09-11 20:19

Hade en tanke. Vore det inte möjligt att ha en gammal nerlagd 600mm industribana eller nått i rutten? Typ som en riktigt övervuxen (kan knappt se spåret!!!) krokig och backig bana med nära vegetation, övergivna stickspår och grushögar till stoppblock, gamla träbroar över bäckar osv?

Vore en finfin rälssnutt att köra smalspårsånga på. :)

/Jonatan

magnus_y1 2006-09-11 20:20

Röstar för att båda broarna behålls!

Lycka till med bygget:tumupp:

/Magnus

Sparkfot 2006-09-22 20:22

Har det hänt något nytt på sistoende?:)

Mazz 2006-09-28 00:41

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Har det hänt något nytt på sistoende?:)

Ahh, såg inte... :)

En bekännelse... Det har kommit ett 150-års-jubileum och ovanpå det märkliga saker som jobb ivägen... oförlåtligt, jag vet, men men...

Nu har jag spenderat lite tid på att få klart C3-vagnen till NMJ-släppet, men den är strax klar den me...

Så, snart blir det luft i seglen på JBJ2 igen... Hawk hade rutten nere hos sig ett tag under NMJ:s signalsättnings-fas hos Totte, men nu är det min tur igen... :)

Jonatan: Jo, en smalspårsbana vore finfint och trevligt... Håller med, såklart.. problemet är ju tiden bara, ska man ha in en smalspårsbanan i rutten, som det ska vara nån vettig mening me, så blir det betydande tidsåtgång för en sån sak och just nu är det bättre att bli klar me rutten, tycker jag...

Pierre 2006-09-28 08:37

Ah...B6 vagnar. Men det vet du väl, att det skall vara ett Hg framför och ett efter (humle & dumle tågen)? Ja, eller ett Du och ett efter (stockholmspendel före -73). Dom funkar ju också finfint att hänga ett ånglok framför...

Fint jobbat och kul att du kommit ingång med JBJ2 igen!

andelind 2006-09-28 08:38

Eller som i Gävle ett ånglok vänt åt varsitt håll i vardera ändan

Mazz 2006-09-28 10:07

För god ordnings skull, så ingen tror att det är jag som har varit duktig... :)

Det är Robban som är byggherre til B6-vagnarna, jag har dock på just dessa lagt på foto-texturer, som jag påpassligt nog fick tag på i Gävle... Inte riktigt klart än, men nästan...

Pierre, jo jag är medveten om dessa tåg, men gillar nog mest "riktiga" loktåg, med ett lok, med rundgång o härligheter vid slutstationerna... :D

Sparkfot 2006-09-28 14:46

Om man nu endå kunde göra rundgång utan att msts kraschar/hänger sig så vore det jue kung.:rolleyes:

LasseJ 2006-09-29 22:19

När man ser dessa bilder, går tankarna till 1976, tidig sommarmorgon, första tåget till Alingsås, (förutom dubbelspåret, förståss..) Hg +B6. Saknas bara en gammal FV1 så är nostalgitrippen fullständig! ( för de av er som är för unga att ha upplevt en FV1 så var det en 2 axl resgodsvagn som hängde och slängde i alla lokaltåg på den tiden...)

Jag bugar och bockar och längtar efter att, ur minnets garderob, få glida fram i ett riktigt 70 tals tåg på en linje så nära verkligheten det bara går!!

Tack pojkar!

Lasse J

Mazz 2006-10-01 18:41

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av LasseJ
När man ser dessa bilder, går tankarna till 1976, tidig sommarmorgon, första tåget till Alingsås, (förutom dubbelspåret, förståss..) Hg +B6. Saknas bara en gammal FV1 så är nostalgitrippen fullständig! ( för de av er som är för unga att ha upplevt en FV1 så var det en 2 axl resgodsvagn som hängde och slängde i alla lokaltåg på den tiden...)

Jag bugar och bockar och längtar efter att, ur minnets garderob, få glida fram i ett riktigt 70 tals tåg på en linje så nära verkligheten det bara går!!

Tack pojkar!

Lasse J

Jag tackar för din trevliga kommentar, att kunna bidra till nostalgi-trippar är extra skoj... :)

Kollade i gömmorna, tror jag har ritning på FV1, den hette väl F5 från början väl? :) Den vagnen bör man ju försöka få ihop så småningom oxå...

Jag har inte riktigt kommit igång än med JBJ2, behöver göra klart C3-vagnen först...

micke321 2006-10-01 22:33

Kan meddela att FV1 och FV2 har jag liggande i gömmorna..

elektro 2006-10-02 15:11

Hej. En F5-vagn vore fint att sätta in i tågen. Den fanns ju i så gott som alla tåg förr i tiden. Kan du visa någon bild på den?
Hälsningar Olle M

LasseJ 2006-10-02 19:43

Micke!

Varför gömma dessa erkända skönheter och spårfördärvare! Lite över 100 så gick vagnen mer på tvären än i spåret.... Ommålade passar dom dessutom som ändvagnar i makadamtågen!

Hälsar

Lasse

claesneb 2006-10-22 08:50

Hvem har laget den fine modellen av Hg? Fins denne for nedlastning?

Med vennlig hilsen,

MatsH 2006-10-22 11:48

Hej Mats! :)
Har tittat lite närmare på B6-vagnen och jag tycker att den är riktigt snygg. Är det ekerhjul jag ser på den eller är det bara mina ögon?
Hoppas att arbetet flyter på för dig.
Höres .... Mats

Claes: Hg loket är gjort av Micke 321 och en version av detta lok följer med Hawks rutt NMJ (Nedladdningslänk till NMJ i inlägg nr 213).

Byggare Bob 2006-10-28 21:57

Nu struntar jag i vilka lok och vagnar som finns eller inte finns, blir det något av JBJ2 i och med att Hawk påstår i denna tråd:
http://www.e-buzz.net/forum/showpost...&postcount=325

att JBJ2 är nedlagt. Vore synd isåfall.
Mazz vad har du att säga???

Blir det en "beta" av JBJ2 också???

Mazz 2006-11-02 01:35

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Nu struntar jag i vilka lok och vagnar som finns eller inte finns, blir det något av JBJ2 i och med att Hawk påstår i denna tråd:
http://www.e-buzz.net/forum/showpost...&postcount=325

att JBJ2 är nedlagt. Vore synd isåfall.
Mazz vad har du att säga???

Blir det en "beta" av JBJ2 också???

Du får kolla me honom vad som gäller, tror gode Hawk har adderat lite granna i ämnet... Jag har inte lagt ner JBJ2 iallafall... :)

Under tiden, den sista stationen att spårlägga är ju Jarlsberg, stämmnings-spårplan på bilden... Som synes, är det inte mycke som är sparat från den gamla spårplanen... Hela bangården är flyttad, för att dra bättre nytta av närliggande tiles. Nu konstaterade jag att det fanns ganska mycke "städ" att göra bland objekten, bland annat hade någon hällt ut en halv miljon små fåniga buskar som nog slukade hälften av möjliga objekt i den tilen, bara på dom buskarna... :D Dom e borta nu... Häckar får man göra av sammansatta objekt, inte enstaka busk-objekt.

Halva bangården är lagd, som synes... det går inte jättefort, då det är ganska mycke tänka när man bygger komplexa spårarrangemang utan dyn-track... Spåren måste ju möta varandra exakt, för att det inte ska se fult ut. Den här stationen, precis som tidigare, är ju den största och jag vill ju at den ska fungera hyggligt med tågrörelser och aktiviteter oxå. Ska bli riktigt spännande att bygga aktiviteter til den här rutten sen. JBJ är ju nu en enkelspårig bana, som löper mellan två dubbelspåriga huvudlinjer, sannolikt statsbanor. Det innebär att i början och i slutet av rutten om man kör hela sträckningen, så får man möjlighet till intensiv trafik på statsbanorna och blygsammare enkelspårs-trafik på själva JBJ.

Efter att denna bangård är lagd o klar, inklusive avslutningsspåren, så ska några justeringar och kompletteringar göras på tidigare ställen. Från alfa-testarna, så fick jag iallafall från en av testarna en jättebra rapport med lite synpunkter, stort tack till magnus_y1 för den!

Lite beska då, från ruttens bygg-förutsättningar... Jag har sedan en tid tok-mycke på jobbet, så tillgänglig tid för MSTS är starkt begränsad, ibland kanske inget alls i veckorna. Gissa vad som får prioriteten... :) Om Hawk har möjlighet att bygga landskap då så skulle ju förutsättningarna på en första version av rutt förbättras markant. Vi kommer att släppa en rutt JBJ2.0, som i princip är ruttens skick när signalsättningen är klar. En del landskapsarbete bara måste göras, vi hoppas på Hawk där, själv kommer jag inte ha den tiden. Sedan kan det komma en JBJ2.1, där landskapet väsentligt är förbättrat. Några beta-versioner tror jag inte det blir.

Och, som jag sagt tidigare, drar arbetet med JBJ2 ut för långt i tiden, och KRS är i faggorna kommer mitt intresse för MSTS kraftigt att minska, det bara är så... Så för min del brinner det i knutarna om det ska bli nån JBJ2. :)

Mazz 2006-11-04 14:20

1 bifogad(e) fil(er)
Jaha ja... :)

det va ju nån sorts halvdag i går, så passade på o ta vara på tiden och bygga lite granna... Eller mycke granna, egentligen, Jarlsberg station är nu spårlagd klar och nu återstår bara lokstallen etc, ut till vänster i bilden.

Som synes är personbangården avskild lite från godsbangården, dom hamnar i olika tiles. Området mellan är i första hand tänkt för industrier.

Nu är det dubbelspår även mot ruttens avslut till vänster.

Lite stor bild, men dä blir plottrigt me mindre, hoppas ni ursäktar...

Det knatar vidare. :)

Erik.H 2006-11-04 14:24

Mycket trevligt :)
Lycka till i fortsättningen :tumupp:

Sparkfot 2006-11-04 15:28

Ser mycket bra ut! Längtar efter att få åka omkring och växla ihop lite tågsätt:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.