Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SJ Tp Motorlok 891 mm ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34088)

Jockes 2013-05-22 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 277623)
Du har förmodligen helt rätt, eller åtminstinde delvis, Denna stensatta ramp är bara ett arv från österrikarnas orginal. När jag fått spårhöjder och annan geomerti att stämma kan jag ägna mig åt utanverket. Under tiden kan ju ni andra kolla om ni hittar några bilder på en riktig ramp!!!???

Hej Lennart! Hittade dessa bilder på JVMV's forum av just Krister P, han kanske har fler bilder? Antar att du har hans epost sedan tidigare, så du kanske kan fråga honom? Han verkar ju ha dokumenterat smalspåren väldigt, väldigt bra! Och länken såklart: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=45400#p45554 Man verkar ha lagt smalspåret lite ner i grop eller liknande, och sedan normalspåret lite högre upp, med grus under, inga sliprar alltså (utom dem rälsen är fäst i). Fann även lite bilder på en ramp från smalspår->normalspår av slipers på JVMV's forum, men det var tydligen bara en provisorisk läste jag sen.

EDIT: fler bilder på en ramp i Vara här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=27551

gp3119 2013-05-23 07:56

det finns väll också från smalspår till normalspår ramp?

smalspåret 2013-05-23 16:10

Överföringsramp från smalspår till normalspår.

Finns en ny byggd i (Vk) Västervik. Byggd 2004 föra att kunna transportera vagnar till och från dåvarande BG Lakering som gick i konkurs 2011.

lan 2013-05-23 16:47

Överföringspaketet inför RELEASE ...

4 bifogad(e) fil(er)
Först ett Tack till Jockes och andra som tillfört synpunkter under byggets gång!

Sen ett tack till korvtiger vars spår jag vidareutvecklat till ett synligt och två osynliga "rampspår".

Dann ein grosser Danke an die zwei Österreicher, "michael_h" und "hupfgeign" welcher "Rollwagenanlage" und "Rollwagen" waren meine Vorbilde!!!

Det mesta kommer väl att kretsa kring Lastningsrampen som är ett "scenery-object" som sätts ut i Surveyor, vrids och flyttas m.m.
Resten blir användarens sak! Överföringsvagnen + alla koppel (som också är vagnar) fordrar lite träning för att koppla ihop rätt! (se bifogade bilder)

De normalspårsvagnar som är produkter är 3 G-vagnar + 6 O-vagnar (både tomma och lastade). (Fler går att tillverka "mot förskottsbetalning" :D

legotrainzman 2013-05-23 18:24

Vackert lan:tumme_upp::ber::applad: Men jag saknar kopplenas boggey:confused: Vet du vart man kan få tag på den

smalspåret 2013-05-23 19:20

Överföringsvagn

Har en fråga jag får ej koppelstång/normalkopplena att funka. Har jag glömt något att göra?

rely 2013-05-23 19:24

Jag tror att vi alla saknar <kuid:67375:101570> :D ;)

Bengan 2013-05-23 19:27

Strålande Lennart.
Bara att hålla tummarna nu, att Svenolov kommer på något sätt att skripta till det hela. Så att man kan köra på vagnarna och strunta i dom som produkter.

Som legotrainzman påpekar, så saknas denna kuid för

bogey <kuid:67375:101570>

EDIT: Hoppsan, många som han sakna denna på denna lilla stund.

RobertE 2013-05-23 19:50

Man tackar och bockar, för dom nya leksakerna. ;)

legotrainzman 2013-05-23 19:59

Fick det att funka

Jag har lyckats få det funka (jag fick byta ut boggina mot några andra som också var osynliga och saknade "rälsdunk") Men skulle det gå att få koppelstängerna som sceenery objekt? (Jag vill inte låta otacksam, gör allt i din egen takt. Vagnarna räcker i sig) Då jag har sett att dom ligger och "skräpar" lite överallt i Västervik, och det skulle vara en rolig detalj att ha några sådana liggandes vid överföringsrampen:)

gp3119 2013-05-23 21:12

Jag fick vagnen till att fungera och lastrampen, spåren. Men inte kopplen till överföringsvagnen eller normalspårs kopplet. Hur ska jag gå till väga.

lan 2013-05-23 21:54

Det var den osynliga boggin till kopplen ...

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 277652)
Jag tror att vi alla saknar <kuid:67375:101570> :D ;)

... som tydligen verkligen var osynlig även för mig :visslar:

Finns i posten på download sist strax!

lan 2013-05-23 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 277659)
Jag fick vagnen till att fungera och lastrampen, spåren. Men inte kopplen till överföringsvagnen eller normalspårs kopplet. Hur ska jag gå till väga.

se föregående post!!!

lan 2013-05-23 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 277655)
Jag har lyckats få det funka (jag fick byta ut boggina mot några andra som också var osynliga och saknade "rälsdunk") Men skulle det gå att få koppelstängerna som sceenery objekt? (Jag vill inte låta otacksam, gör allt i din egen takt. Vagnarna räcker i sig) Då jag har sett att dom ligger och "skräpar" lite överallt i Västervik, och det skulle vara en rolig detalj att ha några sådana liggandes vid överföringsrampen:)

Jaha, dom skall väl som Ekan brukar säga: "strös ut i naturen" - men det ligger ju något i det, att "plantera" lite koppelstänger och normalkoppel utefter lastningsrampen ! Hmmm :Fnissa:

lan 2013-05-23 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 277653)
Strålande Lennart.
Bara att hålla tummarna nu, att Svenolov kommer på något sätt att skripta till det hela. Så att man kan köra på vagnarna och strunta i dom som produkter.

Som legotrainzman påpekar, så saknas denna kuid för

bogey <kuid:67375:101570>

EDIT: Hoppsan, många som han sakna denna på denna lilla stund.

Jo då Bengan, denna fromma förhoppning har jag också, men Svenolov är just nu fullständigt upptagen med signaler, tavlor och annat!!!
Men visst vore det förträffligt !

Enligt min åsikt har vi gott om "Trainz-användare" och "byggare" men duktiga "skriptställare" finns tydligen bara en enda !!!???

lan 2013-05-23 23:53

Ni som gillar att "skräpa ned" i naturen...

1 bifogad(e) fil(er)
... skall naturligtvis ha lite "scenery objects" att strö ut!

Kommer strax i Download "Överföringsvagnstråd".

Strö på ni! Dom är höj, sänk och vridbara!

lan 2013-05-24 11:16

"kumulativ" uppdatering ...

... av överföringsvagnen och en ny "produkt finns i Download.

Överföringsvagnens config är nu förberedd även för andra vagnar än G och Oa.

För den intresserade bifogas ett klipp ur slutet av config.txt:
(grön text markerar nytillkommet).

queues
{
g_vagnar
{
size 1
initial-count 0
product-kuid <kuid:67375:101578>

attachment-points
{
0 "a.load0"
}

allowed-products
{
0 <kuid:67375:101578>
1 <kuid:67375:101596>
2 <kuid:67375:101597>
}

conflicts-with-queues
{
0 "oa_vagnar"
1 "div_vagnar"
}
}

oa_vagnar
{
size 1
initial-count 0
product-kuid <kuid:67375:101595>

attachment-points
{
0 "a.load0"
}

allowed-products
{
0 <kuid:67375:101595>
1 <kuid:67375:101598>
2 <kuid:67375:101599>
3 <kuid:67375:101600>
4 <kuid:67375:101601>
5 <kuid:67375:101602>
6 <kuid:67375:101603>
}

conflicts-with-queues
{
0 "g_vagnar"
1 "div_vagnar"
}
}

div_vagnar
{
size 1
initial-count 0
product-kuid <kuid:67375:101623>

attachment-points
{
0 "a.load0"
}

allowed-products
{
0 <kuid:67375:101623>
}

conflicts-with-queues
{
0 "g_vagnar"
1 "oa_vagnar"
}
}
}
bogeys
{
0
{
bogey <kuid:67375:101576>
reversed 0
}

1
{
bogey <kuid:67375:101576>
reversed 0
}
}
kuid-table
{
boggi <kuid:67375:101576>
engine <kuid:-1:42004201>
ng_koppel <kuid:67375:100437>
g_43882 <kuid:67375:101578>
g_39855 <kuid:67375:101596>
g_46376 <kuid:67375:101597>
oa_100101_tom <kuid:67375:101595>
oa_100538_tom <kuid:67375:101598>
oa_101779_tom <kuid:67375:101599>
oa_100101_sten <kuid:67375:101600>
oa_100538_massa <kuid:67375:101601>
oa_100538_papper <kuid:67375:101602>
oa_100538_baklastare <kuid:67375:101603>
uhb_tankvagn <kuid:67375:101623>
}
kuid <kuid:67375:101577>

gp3119 2013-05-24 21:54

Hej
Lan jag fick igång det igen tackar så mycket föratt du hjälpte mig med det här om överföringsvagn koppeln. Jag vill bara fråga om ditt nya projekt till trainz. Jag håpas att det kommer bli mycket bra.

lan 2013-05-24 22:25

Nya projekt ...

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av gp3119 (Inlägg 277691)
Hej
Lan jag fick igång det igen tackar så mycket föratt du hjälpte mig med det här om överföringsvagn koppeln. Jag vill bara fråga om ditt nya projekt till trainz. Jag håpas att det kommer bli mycket bra.

... vimlar det av. Men vilket det blir och när vet man aldrig. Ett av många på temat 891 är den lilla NKlJ nr 1 som väl växlade överföringsvagnar bl.a.
Hittat en del bra byggmetoder och textureringstekniker som gör jobbet lättare. bilderna visar vad man kan hinna med på 2 dagar om energin är på topp:

rely 2013-05-24 22:30

Jag gillar ditt "smala" sätt att bygga på :grin: :D

Det ger tillbaka min smalspårs glöd. :)

Jockes 2013-05-24 22:47

Oj, riktigt kul! Och glöm inte bort lokkalles Z4p!! Han har gjort en riktigt fin hytt till den, tyvärr okörbar, men inget är väl omöjligt..? :rolleyes: Hoppas även på en Z4p med rundade hörn :rolleyes: (Fanns väl även fler Z4p-modeller?) Ska bli kul att följa ditt smalspårprojekt! Jag älskar personligen smalspår, och med fler vagnar (både passagerare och gods) och lok så blir det jättekul att bygga smalspårigt! :ber: :tumme_upp::tumupp::tumupp::tumupp:

gp3119 2013-05-25 08:29

Kommer att bli häftigt Lan. Kommer du kanske också att göra sj sport modellen eller den gamla sj versionen kanske några andra versioner av Z4p.

lan 2013-05-25 08:54

Om ni gillar Z4p så finns lite bilder här:

http://www.olaviahokas.com/trainstuf...ugediesel.html

och här en kul bild på Tp och NKlJ nr 1 (den som fick mig intresserad!):

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=121570

legotrainzman 2013-05-25 10:47

En (ny) Z4p, roligt:applad: Om du behöver texturbilder så har jag några bilder på Z4p 318 ( ja, samma bilder som blivit en reskin på downloads-delen). Om du vill så kan jag skicka över dom.

Jockes 2013-05-25 13:26

Har aldrig tänkt på att NKlJ haft annorlunda koppel än vad andra smalspårbanor haft, liknar mer ett automatkoppel! Men kan vi hoppas på mer NKlJ-material nu...? :rolleyes: En diesellokomotor på en elektrifierad bana känns ju inte rätt! ;) Intressanta länkar Lennart! Tackar för dem =)

Jockes 2013-05-26 01:23

Kommer med lite kommentarer om överföringsrmapen här igen..! :rolleyes: Provade bygga en modul (som skall läggas in i min "Hällbybanan" när jag väl når slutstationen) med normal och smalspår. Dock är det synd att överföringsrampen inte passar in med DONJ's marktexturer som passar in till deras spår, som är riktigt snygga. Hade varit kul om någon professionell (bättre än mig iaf.. min reskin vart jätteful och passade inte in så jättebra, saknades "skugga" på den (kan ännu inte göra skuggor)...) kunde göra "marktexturen" på överföringsrampen i samma kulör som DONJ Jadraas stationsgrus :)

lan 2013-05-26 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 277727)
Kommer med lite kommentarer om överföringsrmapen här igen..! :rolleyes: Provade bygga en modul (som skall läggas in i min "Hällbybanan" när jag väl når slutstationen) med normal och smalspår. Dock är det synd att överföringsrampen inte passar in med DONJ's marktexturer som passar in till deras spår, som är riktigt snygga. Hade varit kul om någon professionell (bättre än mig iaf.. min reskin vart jätteful och passade inte in så jättebra, saknades "skugga" på den (kan ännu inte göra skuggor)...) kunde göra "marktexturen" på överföringsrampen i samma kulör som DONJ Jadraas stationsgrus :)

Om du med "skugga" menar den tonade transparens nedåt marken som t.ex. spår har så funderade jag på att göra det. Jag skall titta på det igen!

Sen såg jag att du lagt upp en repaint av överföringsvagnen, och det är bra! Frågan är om vi skall införa en texturegroup till överföringsvagnen för att öka mångfalden och göra valet enklare???

Vad tycker ni om detta :confused:

Jockes 2013-05-26 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 277730)
Om du med "skugga" menar den tonade transparens nedåt marken som t.ex. spår har så funderade jag på att göra det. Jag skall titta på det igen!

Sen såg jag att du lagt upp en repaint av överföringsvagnen, och det är bra! Frågan är om vi skall införa en texturegroup till överföringsvagnen för att öka mångfalden och göra valet enklare???

Vad tycker ni om detta :confused:

Nja, tror en texturgrupp är lite onödigt, ibland är det lättare att välja det man vill ha i listan över lok&vagnar, och bara placera ut, istället för att placera ut, och sedan gå in med "?" på vagnen och ändra textur. Men det är bara en tanke från mig =)
Det jag menar med texturen är att du ersätter din grustextur, och använder istället DONJ Jaadras stationsgrus (ej graaktig), men med skuggor under räls och runt slipers istället, den texturen passar nämligen jättebra ihop med deras räls! :)

lan 2013-05-26 12:30

Texturegroup kontra egna assets ...

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 277734)
Nja, tror en texturgrupp är lite onödigt, ibland är det lättare att välja det man vill ha i listan över lok&vagnar, och bara placera ut, istället för att placera ut, och sedan gå in med "?" på vagnen och ändra textur. Men det är bara en tanke från mig =)
Det jag menar med texturen är att du ersätter din grustextur, och använder istället DONJ Jaadras stationsgrus (ej graaktig), men med skuggor under räls och runt slipers istället, den texturen passar nämligen jättebra ihop med deras räls! :)

Jag håller inte med dig om detta!!! Det är ren övergödsling och belastar Trainz i onödan. Trainz måste särbehandla varje vagn som vilken annan vagn som helst! Med en texturegroup behöver Trainz inte detta, det är ju samma vagn "i olika kläder"!

Vad gäller texturen till rampen får jag försöka hitta den texturen i den "höstack" vi kallar "Download-tråd" !!!

legotrainzman 2013-05-27 17:31

Skulle det gå att få överförningsvagnen till 1067mm spårvidd? Jag håller på att bygga Växjö bangård och det skulle vara roligt att ha några överförningsvagnar på bangården då det fanns en överförningsramp 1435 till 1067.

lan 2013-05-27 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 277777)
Skulle det gå att få överförningsvagnen till 1067mm spårvidd? Jag håller på att bygga Växjö bangård och det skulle vara roligt att ha några överförningsvagnar på bangården då det fanns en överförningsramp 1435 till 1067.

Vi får se !!??? En 1067-boggi får nog plats mellan rambalkarna och en sådan kan jag fixa lätt men sen får ni själva klona vagnarna och byta boggi om ni vill köra 1067 :D

Bengan 2013-05-27 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 277785)
Vi får se !!??? En 1067-boggi får nog plats mellan rambalkarna och en sådan kan jag fixa lätt men sen får ni själva klona vagnarna och byta boggi om ni vill köra 1067 :D

Om detta blir aktuellt. Så skulle jag föredra, att du själv klonar och ger ut en ny vagn som 1067. Risken blir att vi är 10st som klonar vagnen och ingen som lägger upp den för nedladdning. Sen så kanske det dyker upp några banor för nedladdning och att det då dyker upp ett flertal klonade varianter. Men det är klart, hur stor är denna risk om vi går tillbaka i tiden och kollar hur många banor som har blivit släppta.

Men jag ser ändå helst, att du själv släpper ut vagnen som en 1067, än att vi klonar henne. Känns som att det blir mer ordning och reda på det hela då.

Jockes 2013-05-28 19:12

Hej! Ang. kopplena Vagn-lok till överföringsvagnarna, går det inte att göra så dem är osynliga om dem inte är mellan två vagnar? Ska man göra rundgång så finns ju bara kopplet i ena änden på tåget, och fäster man ett koppel i båda ändar så sticker det ju ut ett koppel mitt i ingenstans :rolleyes:

lan 2013-05-28 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 277787)
Om detta blir aktuellt. Så skulle jag föredra, att du själv klonar och ger ut en ny vagn som 1067. Risken blir att vi är 10st som klonar vagnen och ingen som lägger upp den för nedladdning. Sen så kanske det dyker upp några banor för nedladdning och att det då dyker upp ett flertal klonade varianter. Men det är klart, hur stor är denna risk om vi går tillbaka i tiden och kollar hur många banor som har blivit släppta.

Men jag ser ändå helst, att du själv släpper ut vagnen som en 1067, än att vi klonar henne. Känns som att det blir mer ordning och reda på det hela då.

Du har naturligtvis helt rätt, men min lilla "pedagogiska baktanke" var att våra medlemmar skulle få något att öva på. Vi skulle kunna nå mycket långt om fler lär sig de olika tekniker som jag använder :tumme_upp:

Men för avdelningen "ordning och reda" får jag väl ladda upp 1067an :Fnissa:

goran 2013-06-11 22:38

Lastningsramp normalspår till 891 mm

Hej Lan!

Tack för överföringsrampen!!!!!
Den var efterlängtad till smalspårsbanorna jag håller på och bygger!

Har just testat rampen och har lite funderingar kring det hela -
har sett rampning i verkligheten b l a både i Deje och Uppsala Östra.
Går det att göra en realistisk rampning? Provade att dra av normalspårsvagnar från överföringsvagn med T21 men det gick inte att koppla normalspårsvagnen till loket. Loket kunde "köra in" i normalspårsvagnen. Vidare när jag backade överföringsvagnarna mot rampstoppet kunde vagnarna köra in i rampen...de kände inte av normalspårskanten.
Vidare hur får man bort stoppklossarna på normalspårsvagnen när de skall köras av?

Tacksam för instruktioner hur det hela är tänkt att fungera.

Göran

Jockes 2013-06-11 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av goran (Inlägg 278241)
Hej Lan!

Går det att göra en realistisk rampning? Provade att dra av normalspårsvagnar från överföringsvagn med T21 men det gick inte att koppla normalspårsvagnen till loket. Loket kunde "köra in" i normalspårsvagnen. Vidare när jag backade överföringsvagnarna mot rampstoppet kunde vagnarna köra in i rampen...de kände inte av normalspårskanten.
Vidare hur får man bort stoppklossarna på normalspårsvagnen när de skall köras av?

Göran

Tyvärr så är det inte möjligt att rampa "på riktigt"... Trainz tillåter inte det.

Och till Lennart, igen: Är det möjligt att göra så att koppelstången lok-vagn blir osynlig då den är okopplad med vagn? Det skulle underlätta rundgång! (och uppställning av vagnar, som sedan ska ta och kopplas på lok)

lan 2013-06-11 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av goran (Inlägg 278241)
Hej Lan!

Göran

Ledsen Göran, men det du vill fungerar inte ALLS just nu!!!

Normalspårsvagnarna är laster, inga riktiga vagnar, överföringsvagnarna går på ett spår och normalsspårslok och vagnar på ett annat - och "aldrig mötas de två".

Du har nog lite för höga förväntningar på vad man kan göra i Trainz !!!!

Jag har sagt detta tidigare: Utan avancerad skriptning (och kanske inte ens då) kan det du drömmer om bli verklighet !!!???

goran 2013-06-11 23:01

Överföringsramp

Hej Lan och Jocke

Tack för svaren!!!
Som ni förstår så kan jag inte så mycket om tekniken hur man bygger "pusselbitarna" till TRAINZ - utan bara bygger egna banor resp bygger om bef banor (svenska och amerikanska)och använder med stor tacksamhet det material som ni konstruerar och lägger ut på forumet. Stort tack för allt ni åstadkommer!!
Det är häftigt att överhuvudtaget kunna lägga in en överföringsramp i en svensk bana!!!

Göran

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.