Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Projekt DONJ (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29731)

bjornl 2011-08-04 19:29

Hej Bengan

Tack för erbjudandet. Nej just den boken har vi inte (är den bra?)

Däremot har vi från "inlandet till kusten" och "DONJ den rullande materielen" av Rolf Steen så vi är ganska välförsedda med ritningar på lok och vagnar.

Så du behöver inte scanna in något just nu.

MVH / BjörnL

spyfrog 2011-08-04 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 242664)
Jaha, då har man farit runt några dagar i Dalarna, med en avstickare till Gävle. Blev ett besök på museumet och inhandlade boken.

Under 100 år.
Dala-Ockelbo-Norrrsundets Järnväg.
1897 D.O.N.J. 1997.

För att lära mig lite mer om banan.
Fråga. Har ni den boken?

Finns några enklare ritningar på Atlasloket, Malletloket, Resgodsvagn, Treaxlig virkesvagn + någon ritning till.

Ska jag skanna av dom, till er?

Nej, jag har dock sökt efter den boken.... vilket av museumerna handlade du den på? Järnvägsmuset?

Bengan 2011-08-04 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 242672)
Nej, jag har dock sökt efter den boken.... vilket av museumerna handlade du den på? Järnvägsmuset?

Järnvägsmuseumet á 140:-
Fanns 7-8 ex till i hyllan.
144 sidor och boken är som en halv A4:a.

Björn: Tack för erbjudandet. Nej just den boken har vi inte (är den bra?)

Svar: Kan inte uttala mig än, bara bläddrat igenom som hastigast.

spyfrog 2011-08-06 20:48

I samband med testerna för att få in min Nn vagn så upptäckte jag att Björn och jag har fått olika sidor för luftbromsen.... nu tänker jag flytta den till samma sida som Björn kör på.... ;)

spyfrog 2011-08-08 13:02

Exkursion

1 bifogad(e) fil(er)
Helgens utforskande gav en del foton över smedjan i Jädraås. Alltså ett av de objekt vi behöver på DONJ. Vi försöker nu komma över ritningar över smedjan - tyvärr har delar rasat samman/rivits så det är svårt att utifrån dagens existerande hus se hur det såg ut runt 1930.
Ett foto i "100 år" av Rolf Sten ger dock besked att det skall vara en stor träbyggnad på ett område som idag är misstänkt tomt.

Bifogad fil 45498

spyfrog 2011-08-10 08:36

DONJ filen

Fick igår tillbaka själva banfilen till DONJ från Björnl efter att han har haft den ett tag för att bland annat kunna få in Wintjärn och Linghed på rätt platser.

Underligt nog så saknas det några saker som Björnl har visat screenshots på, t.ex. virkesupplaget i Linghed - vet inte om detta beror på de 3 missing dependencys som jag också fick.

Tyvärr så har vi upptäckt att det finns en del nackdelar i hur man kan dela på filer i Trainz - det är tråkigt nog inte gjort för att sammarbeta. T.ex. så har Björn trafik på vägarna medan de är utan trafik på min dator. Detta trots att jag INTE har några missing dependencys (detta var alltså innan). En annan konstighet jag själv upptäckt är t.ex. att ett träd som fanns på min stationära dator INTE finns på den bärbara - trots att det inte syns några missing dependencys... jag ser det som lite mystiskt.

Den största nackdelen är dock att vi måste skicka filer mellan varandra och att vi därmed låser den andra från att göra något. När jag har filen kan ju inte Björn göra något med den för då kan vi inte lägga in hans ändringar sen och vice versa - man skulle kunna slå ihop förändringar eller något. Eller lagra en gemensam fil på en delad server eller något... eller att man kunde kopiera ändringar mellan öppna filer eller något...
Här skulle Trainz verkligen kunna utvecklas. Undrar vad som kan komma med OpenRails i fråga kring sådana här idéer - jag tror att de kan komma med nya idéer eftersom de kan spåna mera fritt utan hänsyn till företagsekonomiska faktum...

spyfrog 2011-08-16 22:12

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45781

Nn nr 25 tar sina första stapplande steg i Trainz. En stor framgång för fordons avdelningen i Gävle iaf.... ;)

bjornl 2011-08-21 19:00

1 bifogad(e) fil(er)
Själv kämpar jag på med Linghed.

Här är en bild på uppfodringsverket gjord efter de få bilder som finns.

Det är ganska klart som modell nu och att få till det så att det blir en insdustri som lastar DONJ,s 6,2 m stockar är nog heller inget problem.

Problemet blir last animationerna, det har jag än så länge ingan aning om man får till. Det är ju själva skripningen som är strulig.

Dessa skall ju inte vara kopplade till vagnarna som Auran verkar tycka är det normala utan till själva industrin.

MVH / BJörnL

lan 2011-08-21 19:33

Ett ord, MUMSFILIBABBA!

spyfrog 2011-08-21 22:53

1 bifogad(e) fil(er)
Jag kan inte få det att vattnas i munnen på LAn som Björnl eftersom jag inte håller på med något lika coolt som honom - men arbete pågår iaf på Tallås godsmagasin. Mera exakt UV mapping, Guds straff till mänskligheten...

Bifogad fil 45875

spyfrog 2011-08-21 22:58

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45876

Nn 25 med förlängda virkesbalkar och med nya hjul från björnl visar upp sig på DONJs ännu så länge enda gräsade område - strax väster om Wij bruk.

bjornl 2011-08-28 18:51

DONJ - Linghed tar form

1 bifogad(e) fil(er)
Hej allesammans

Äntligen! börjar hårt arbete ge utdelning.

Här är de första bilderna på Linghed på den riktiga kartan med den riktiga marken och alla de gamla modellerna som bara setts en och en kommer nu tillhopa.

Dessutom tillkommer ett antal nya modeller. Lokstall, smedjan brevid lokstallet och stationsavträdet är korrekta storleksmässigt
men har ingen riktig textur på ännu. De är gjorda för att vi skall kunna lägga ut spårplanen korrekt. Arbetet med att ge dem en textur kommer härnäst.

Men först skall Wintjern få samma behandling.

MVH / BjörnL

alex 2011-08-28 19:01

Det ser riktigt fint ut Björn! :applad:

bjornl 2011-09-01 22:32

DONJ - wintjern

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Nu har Wintjern fått sig en liten överhalning. Men ack hur mycket det är kvar.

MVH / BjörnL

ekankal 2011-09-02 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 244680)
Hej igen

Nu har Wintjern fått sig en liten överhalning. Men ack hur mycket det är kvar.

MVH / BjörnL

Hehe, Rom byggdes inte heller på en dag :D.
Med tanke på hur mycket objekt du skapar hela tiden, så kan det väl knappast finnas obegränsat med tid över till att bygga upp landskap o.s.v. på själva rutten.
Men det ser i alla fall mycket bra ut så här långt :).
Strongt jobbat.

svenolov 2011-09-03 14:44

Nu är det ännu mer intressant att följa detta bygge, då jag har läst boken Under 100 År, D.O.N.J. 1897-1997. Tack för den Bengan!

baloo406 2011-09-03 15:06

Imponerande

Detta kan man väl kalla en orginal route. Ni bygger både bana och Hus, Sågverk och annat smått och gott.

Börjar se mycket bra ut:tumme_upp:

Andreas 2011-09-03 21:56

Jag har varit lite off från forumet på den senaste delen, men jag undrar hur det går för detta projekt? Kommer den för nerladdning eller hur ser det ut?

bjornl 2011-09-04 00:18

Hej Andreas

Tackar som frågar. Det går frammåt men det är mycket att göra.

Vi släpper de vi gör efterhand som det är klart men själva rutten dröjer det nog ett rejält tag innan vu är klara att släppa.

Något halvfärdigt ( eller10%) snarare är det ingen vits att lägga ut.

Mvh bl

bjornl 2011-09-06 21:18

1 bifogad(e) fil(er)
Hej allesammans

Gjorde en liten utflykt i samband med en jobbresa (fast inte på arbetstid förstås) och har samlat lite nytt material.

Bland annat har jag gjort lite arkivforskningar hos landsarkiv Nord i Härnösand där allt DONJ och Kopparforsmaterial finns.

Och jag kan bara säga "Paydirt"!

Bilden ger några _få_ smakprov på vesäntliga ritningar på byggnder i Jädraås.

Hurra!

MVH / BjörnL

lan 2011-09-06 21:34

Mycket intresssant att se hur noggrannt du jobbar med att utforska originalen, borde vi alla ta efter!

spyfrog 2011-09-10 21:08

Tillbaka i gamet?

Hej

Jag antar att många av er tyckt att det varit ganska skönt att slippa mina kommentarer här ett tag. :D
Har bytt dator och sen varit borta en vecka så jag har inte fått något gjort på DONJ. Men jag är otroligt imponerad av Björnls fantastiska arbete under tiden. Här har man själv legat och latat sig och Björn bedriver källforskning och gör nya objekt på löpande band. Det är bara att ta av sig hatten i beundran. :applad:

spyfrog 2011-09-16 21:14

Försvunnen skog?

1 bifogad(e) fil(er)
Underliga saker har hänt i flytten mellan min dator och Björns - den här skogen nedan tycks ha försvunnit....

Bifogad fil 46552

Det är lite tråkigt för det var en trevlig skog med buskar, gräs och en del träd vi tidigare inte använt på DONJ.... nu vet jag inte hur vi skall göra, om vi möjligen kan återskapa den? Jag skulle gärna använda de här träden för vissa av dem är mera realistiska än de inbyggda speedträden.

leoj 2011-09-19 11:11

Har du de träden installerade? - Så du inte saknar dessa?

bjornl 2011-09-19 12:04

Hej Jeoj

Det är det som är det konstiga.

Spyfrog satte ut träden och lämnade över rutten till mig för vidare arbete.

Jag tror eg. aldrig att jag såg träden och när jag lämnar tillbaks rutten till Spyfrog igen så der inte heller han dom.

MVH / BL

leoj 2011-09-19 12:19

Har han kvar versionen där träden fortfarande fanns?

spyfrog 2011-09-19 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 245539)
Har han kvar versionen där träden fortfarande fanns?

Eftersom det bara rör sig om en liten skog så bestämde vi att vi struntar i problemet att den försvann. Det blir en ny skog istället. Vi hoppas att det inte händer några mer försvinnanden - Trainz kan få saker för sig.

spyfrog 2011-09-19 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 245537)
Hej Jeoj

Det är det som är det konstiga.

Spyfrog satte ut träden och lämnade över rutten till mig för vidare arbete.

Jag tror eg. aldrig att jag såg träden och när jag lämnar tillbaks rutten till Spyfrog igen så der inte heller han dom.

MVH / BL

Det underliga är som sagt att saker försvinner ibland. Jag tappade t.ex. bort Lingheds sågverk en gång när jag fick en ny fil från dig fast det bevisligen fanns där på din dator.... vi får nog försöka att inte skicka filen mellan varandra för ofta för att minimera riskerna.

spyfrog 2011-09-19 20:35

Underlig sne växelomläggare?

1 bifogad(e) fil(er)
Jag undrar varför pilarna hamnar på sidan när vi använder de här växelomläggarna?
Bifogad fil 46639

Borde pilarna inte vara över själva spåret?

lan 2011-09-19 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 245578)
Jag undrar varför pilarna hamnar på sidan när vi använder de här växelomläggarna?
Bifogad fil 46639

Borde pilarna inte vara över själva spåret?

Beror på var konstruktören lagt sitt tracksidevärde, kolla CCG - MO-Junction!

"
trackside
This is a value that is the distance in meters the object is placed relative to the center of the track. Negative values will put the object on the left side of the track, and positive values will place the object on the right.
"

Tycker det är bra att pilarna ligger över själva "levern", inte mitt på spåret, men det är väl en smaksak?

spyfrog 2011-09-19 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 245583)
Beror på var konstruktören lagt sitt tracksidevärde, kolla CCG - MO-Junction!

"
trackside
This is a value that is the distance in meters the object is placed relative to the center of the track. Negative values will put the object on the left side of the track, and positive values will place the object on the right.
"

Tycker det är bra att pilarna ligger över själva "levern", inte mitt på spåret, men det är väl en smaksak?

Jo, som du säger är det en smaksak men jag tycker det kan bli lite underligt med att ha dem på sidan på bangårdar och andra ställen där spåren ligger tätt.

Bengan 2011-09-20 04:51

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 245585)
Jo, som du säger är det en smaksak men jag tycker det kan bli lite underligt med att ha dem på sidan på bangårdar och andra ställen där spåren ligger tätt.

Tillhör skaran, som gärna ser den mitt i växeln.
För som sagt, på bangårdar så blir det lite jobbigt.

korvtiger 2011-09-20 08:55

Själv tycker jag att det är bra att de ligger på sidan, det underlättar otroligt när man har massor av växlar nära varandra, då ser man lättare vilken växel de tillhör och det är lättare att växla rätt växel när man trycker på pilarna.

lan 2011-09-20 09:23

När jag kör i växelgator stänger jag av On screen help och försöker träffa växelkloten med musen och då vill det till att target ligger på växelklotet och inte i spårmitt. Men som sagt, var och en har en egen uppfattning.

svenolov 2011-09-20 12:23

Jag hakar också på den här debatten med en åsikt. Som LAn säger, target ska ligga över växelklotet, det är det bästa i dom flesta lägena.

spyfrog 2011-09-23 23:00

Pinsam olycka på DONJ

Här kör man ett tomtåg från Wij bruk mot Linghed, förbi Brattfors och vad händer? Jo, framför det ännu ej byggda stationshuset i Jädraås så spårar eländet ur! Snacka om pinsam olycka - alldeles bredvid trafikchefens bostad... ;)

spyfrog 2011-10-17 20:40

Inget nytt på DONJ fronten

Jag bara lägger in en post här för att säga att DONJ projektet inte är dött men just nu så har vi tyvärr inte tid att jobba med det.... så det ligger lite på is så att säga.

När arbetet kan komma igång igen är lite svårt att säga, det beror lite på när vi får tid över igen - just nu tar jobben upp tiden...

bjornl 2011-10-19 21:57

Hej

Ack ja, budgettider är inte bra för hobbyn men vi kommer tillbaks, var så säkra.

MVH / BjörnL

bjornl 2011-10-30 18:19

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Tänkte bara berätta att arbetet att anpassa DONJ:s rullande materiel till animerade smalspårskoppel pågår för fullt.

Så när Svenolof, Korvtiger och LAn är klara att släppa dom så kommer
det att finnas vagnar och lok från DONJ också.

MVH / björnL

stina 2011-10-30 18:26

Ser fram mot detta...

Byggnader o dylikt har ju varit super.. så det blir nog det rullande också..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48.