Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ekans uppladdningar av allt möjligt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32544)

rac_hammer 2015-05-01 16:24

Lennart grymt bra jobb. En fråga går det att använda den nya skuggmeshen till "sommar" Tb med?

lan 2015-05-01 17:39

Ja då, men den heter shadow.im och den på Ekans lok heter sj_f_shadow.im, med det är ja bara att döpa om (eller ändra i config). Om man vill ha boggier med skugga så får man väl byta kuid i config.

lan 2015-05-02 11:51

Svar till Bengan....
 
1 bifogad(e) fil(er)
... och ev. andra intresserade:

På ett lok i Trainz är alla pantografer samma mesh, men på Tb är eg. frontplogen av helt annan typ än sidoplogarna. Frontplogen var höj- och sänkbar och kunde ställas in i en mängd lägen. Jag hade bara tänk göra Tb mer likt ett "snöröjar"-Tb, inte minutiöst efterbilda originalet plogsystem.
Möjligen skall frontplogen göras högre och lika smal som normalprofilen?

ekankal 2015-05-02 12:00

Tycker den vart bra som den är, men det är ju upp till dej förstås om du vill pula mer med den ;).

lan 2015-05-02 12:21

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 295263)
Tycker den vart bra som den är, men det är ju upp till dej förstås om du vill pula mer med den ;).

Vil och vill? Men jag har stukat till frontplogen så den är något mer lik originalem, men fortfarande oanimerad. Länkarna i nedanstående post pekar nu på senaste version.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....6&postcount=56

Bengan 2015-05-02 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 295262)
... och ev. andra intresserade:

På ett lok i Trainz är alla pantografer samma mesh, men på Tb är eg. frontplogen av helt annan typ än sidoplogarna. Frontplogen var höj- och sänkbar och kunde ställas in i en mängd lägen. Jag hade bara tänk göra Tb mer likt ett "snöröjar"-Tb, inte minutiöst efterbilda originalet plogsystem.
Möjligen skall frontplogen göras högre och lika smal som normalprofilen?

Inte för att det här med mesher säger mig så mycket, för sånt begriper jag mig inte på ordentligt.

Men nu ser hon riktigt trevlig ut.

Tack Lennart, sen får jag inte glömma bort Marcus och Ekan också, för en trevlig modell.

Ursus94 2015-05-03 18:17

Stort tack Ekankal för allt fint du har lagt upp!! :tumme_upp:

Hur gör du när du målar om tåg och andra saker till trainz? Har du några tips? :) Jag har gjort några försök själv, men jag har inte alls fått mina ommålningar så levande som du lyckas.

rac_hammer 2015-05-03 18:45

Nu har ju inte jag ekans finish på sakerna men av mina erfarenheter så börja med något lätt som en bil eller ett hus eller något sådant... sen rekommenderar jag iaf att du börjar i ett enkelt program som vanliga paint tills du får kolla på grunderna...är mycket lättare än att både lära dig att måla och lära dig ett svårt program samtidigt... du behöver dessutom ett program som kan ändra fil format eftersom många måleri program inte kan läsa TGA ett som fungerar bra är infranview där sparar du bara filen mellan olika format som du behöver.... så kan du börja lära dig att ändra mindre grejer som loggor osv och få de nya att matcha bilen/huset/loket osv... Nu kan man ju skriva en 10 sidors roman om hur man gör detta men eftersom alla gör vi olika så är det nog bäst att börja från grunden och hitta din väg...

sen undrar jag en sak ekan va använder du för program när du texturerar?
och ledsen om jag lånade din tråd men fråga kom ju här..

ekankal 2015-05-04 00:46

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 295276)
sen undrar jag en sak ekan va använder du för program när du texturerar?
och ledsen om jag lånade din tråd men fråga kom ju här..

Tidigare körde jag med "Photofiltre", alternativt med ett gammalt PhotoShop-program som jag hade installerat, men sedan 2-3 år tillbaka så kör jag uteslutande med GIMP :)
------------------------------------------------------------
Ursus94: Jag kan inte svara mycket bättre än vad hammar'n redan har gjort.
Träna, öva och prova sej fram brukar vara bästa sättet att lära sej :).

Ursus94 2015-05-07 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 295285)
Tidigare körde jag med "Photofiltre", alternativt med ett gammalt PhotoShop-program som jag hade installerat, men sedan 2-3 år tillbaka så kör jag uteslutande med GIMP :)
------------------------------------------------------------
Ursus94: Jag kan inte svara mycket bättre än vad hammar'n redan har gjort.
Träna, öva och prova sej fram brukar vara bästa sättet att lära sej :).

Tack för era svar! Får se om jag lyckas åstadkomma något som är värt att ladda upp här på forumet :)

Jockes 2015-05-27 01:23

Försöker få igång Trainz igen, och provar TANE - men saknar följande till Tb-loket: <kuid:177292:209041>

Ska enl en del googlande vara nån del till STL, som dock inte tycks gå att hitta
Nån som vet vart jag kan hitta den? =)

ekankal 2015-05-27 07:56

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 295608)
Försöker få igång Trainz igen, och provar TANE - men saknar följande till Tb-loket: <kuid:177292:209041>

Ska enl en del googlande vara nån del till STL, som dock inte tycks gå att hitta
Nån som vet vart jag kan hitta den? =)

Ingår inte det i STL Source måntro??
Men för enkelhetens skull så kan du ladda ner det (STL Sound library) här oxå.

RobertE 2015-07-18 20:24

Hej!

En kuid saknas på "SJ litt Oms-x v2-v3" <kuid:312521:27013> Jag tror det är lasten som saknas.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009