Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Första videon... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27504)

bönan 2016-10-19 00:19

Kan bara hålla med. Målet med rutten är ju att få med alla aspekter av svensk järnväg - från toppmodern infrastruktur kring Stockholm med massor av spår ner till riktiga granrisbanor ute på landsbygden. I slutändan ska man kunna köra ca 40 mil mellan just dessa två extremer, är i alla fall tanken... :)

Mycket snyggt arbetat med kontaktledning och belysning! :)

mikban 2016-10-19 00:24

Tack for komplimangen Nils! Har ofta betraktat vyn från Frihamnsviadukten och Sjölundaviadukten här i Malmö, samt från Barnhusbron i Stockholm.

Det har drivit mig till att realisera detta, ljus i mörkret. Credit ska också ges till Jörgen, som har lärt mig så mycket, bl.a. hur man bygger lampan. Jörgen har jobbat med Gantryn, och fått till dom helt fantastiska texturarna, herunder ljuset på marken på natten.

Tycker Björn, Jörgen och jag har ett fantastisk samarbete, och vi har redan nu lyckats åstakomma saker ingen annan rutt i msts/or kan visa fram.

Sist men inte minst ska Björn också ha credit för det enorma arbetet med att lägga om spåren i centrala Stockholm. Den delen är den älsta delen av rutten. Precis som Jörgen har lyckats bygga Stockholms Waterfront på så imponerande vis att nattvyn bara kan beskrivas som.. romantisk.

Också ska Björn og Jörgen ha credit för den fantastiska naturen som byggs, och har byggts i rutten. Kan här nämna Avesta Krylbo som Jörgen med hårt arbete har förvandlat till en oas. Eller sträckan Hedemora - Säter - Borlänge där Björn på magisk vis har lyckats ta fram kännslan av naturen i Dalarna.

Vi är i en konstant process där vi lär oss, vi blir bättre, vi utvecklas. Visst har vi setbacks, men vi lär oss. Och i det tempoet vi lär oss, våger jag lugnt säga att Stockholmsrutten blir sveriges pärla i MSTS/OR.

bönan 2016-10-26 22:49

3 bifogad(e) fil(er)
Sydgående lastad stålpendel, Luleå - Borlänge Domnarvet, trippel Rc och 3200 ton i kroken... :drool:

Ses här utanför Ornäs mellan Falun och Borlänge.

jkriste2 2016-10-27 00:43

Dette ser meget bra ut.:tumme_upp:

Totte 2016-10-27 01:11

Ser bra ut, men Rc:n saknar motorer.

wase 2016-11-08 17:19

4 bifogad(e) fil(er)
Hej.
Några bilder från Borlänge i Stockholmsrutten.

Bild 1 har Green Cargo precis lämnat plåtdepon på SSAB Domnarvet i Borlänge och passerar över kraftverksdammen och Dalälven.
Bild 2 lämnar tåget Domnarvet.
Bild 3 ankommer norra infarten Borlänge.
Bild 4 uppställning på Borlänge bangård i väntan på avgång söderut.

Ha de!!
.

Erik.H 2016-11-09 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av wase (Inlägg 304561)
Hej.
Några bilder från Borlänge i Stockholmsrutten.

Bild 1 har Green Cargo precis lämnat plåtdepon på SSAB Domnarvet i Borlänge och passerar över kraftverksdammen och Dalälven.
Bild 2 lämnar tåget Domnarvet.
Bild 3 ankommer norra infarten Borlänge.
Bild 4 uppställning på Borlänge bangård i väntan på avgång söderut.

Ha de!!
.

Woooooooooooooow! :applad: :applad: :applad: :applad: :applad:

bönan 2016-11-09 14:55

Riktigt snyggt. Men vi är i desperat behov av en bättre Rc till OR. Communityware...?

Totte 2016-11-09 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 304569)
Riktigt snyggt. Men vi är i desperat behov av en bättre Rc till OR. Communityware...?

För tungt till OR.

bönan 2016-11-09 18:24

Tvivlar starkt på det. MSTS klarar inte, men OR kan hantera extremt detaljerade modeller.

mikban 2016-11-09 18:31

OR klara av det utan problem. Hur lätt som helst.

Men det är väl värd ett försök?

wase 2016-11-09 21:18

2 bifogad(e) fil(er)
Hej Totte!
Kan Du vidareutveckla om att det blir för tungt för OR? Eller var det en fråga - "För tungt för OR"?

Det är bra för mig att veta varför, så jag inte bygger för "stora" modeller som OR inte klarar av! Jag håller ju på med ett par "mycket tunga" projekt.

Nedan ser Du en Shmms med 72 236 poly, byggd av spanjorerna på http://viajerosaltren.es/ .

Tåget som står på Borlänge bangård har alltså minst 2,1 miljoner poly. Sen kan vi ju lägga till lite för plåtbobinerna, loken, husen, spåren, gantryn osv...

Samtidigt ser Du att OR presterar 51 fps i min dator.... OR har enorma prestanda. Det enda som är synd, är att OR inte är 64-bitars...

Vet Du hur många poly och vertiser RC Community loket har?

Ha de!!
.

mikban 2016-11-09 22:01

Nyfiken på Tottes svar

Totte 2016-11-09 22:14

Ja Wase, det är rätt många polys. Att det påverkar FPS har med datorerna att göra. En har äldre och andra har dagens super dator.
Jag får nog mycket låg PFS i såna här fall. Mazz kanske vet hur många polys Rc:n har.

mikban 2016-11-09 22:19

@Totte; Varför är det för tungt för OR?

Jag ber om ursäkt Totte, jag tror inte jag förstår ditt svar

bönan 2016-11-09 22:21

Klarar datorn Railworks/TS2017 ska nog OpenRails inte vara några problem även med mycket detaljerade modeller.

Mazz 2016-11-09 22:51

CW-Rc har 30.000 trianglar, så det skulle säkert inte vara några problem i OR om man kikar på Wases bild.

Sen är det ju det här med LOD... RW hanterar ju det på ett i mitt tycke förnämligt sätt där varje delpryl har sin egna definierade synbarhetsgränser och det betyder ju i praktiken att sett för ett helt fordon så om man har fortfarande tänket att bygga poly-medvetet så är det i praktiken inte nån gräns längre. Mina C3-vagnar ligger på god bit över 30.000 poly och det märks knappt nån skillnad med massa C3-vagnar i fps även om det är mycke andra grejjer i aktuell scen.

Med MSTS/OR så får man ju bygga en avskalad modell för varje LOD-nivå, kolla på Wases bild av den ursnygga vagnen... Den har 4 LOD-nivåer och är från imponerande 72000+ poly nere i 1296 polys på 1000meter.

Så, kontentan vill jag mena, nä inga som helst problem ur polygonsynpunkt med CW-Rc i OR. Men gärna LOD:ad annars är det 30.000 polys även på 2000 meter och det blir lite onödigt.

Så Wases ståltåg är ju nere på 1296 x 30 = 38.880 polys plus lok när det är längre bort än 1000m.

Så, uppenbarligen klarar OR att hantera poly-rika fordon, så bygg så det blir bra för tusan. Men tänk gärna på LOD när det är grejjer som det kan bli många av i en scen.

Totte 2016-11-09 23:05

Det va bra svar av Mazz. Då har jag fel om "tungt". FPS hänger på datorns styrka och snabbhet.

bönan 2016-11-10 23:33

Bra och intressant svar. Ett lok är ju inget som förekommer extremt många gånger samtidig, även om det säkert skulle bli lite tungt tex kring Hagalund.

Men med tillgång till källfilerna borde man väl kunna slipa bort en del detaljer för att få till LOD i OR?

Kan det bli aktuellt? Vem är ansvarig?

Mazz 2016-11-11 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 304591)
Bra och intressant svar. Ett lok är ju inget som förekommer extremt många gånger samtidig, även om det säkert skulle bli lite tungt tex kring Hagalund.

Men med tillgång till källfilerna borde man väl kunna slipa bort en del detaljer för att få till LOD i OR?

Kan det bli aktuellt? Vem är ansvarig?

Precis, jag tror att två LOD-nivåer skulle vara fullt tillräckligt för ett lok som Rc, t.ex. en god bantning vid t.ex. 400 meter, inte mycke detaljer som syns på det hållet. Och samtidigt ingen jätteko på isen ifall det inte blir nån lod alls, även om teknikern i mig stretar emot... :)

Att tänka på, en herrejösses bangård som t.ex. Borlänge bangård med mazza spår ska ju gärna innehålla ett antal andra consists/vagnar och det är då det blir värdefullt när LOD plockar bort saker från t.ex. 100m i en första nivå, eftersom där kommer man ha många vagnar på kort avstånd.

Angående källfiler, kolla med Fredrik tycker jag.

Jockes 2016-11-13 19:45

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 304592)
Precis, jag tror att två LOD-nivåer skulle vara fullt tillräckligt för ett lok som Rc, t.ex. en god bantning vid t.ex. 400 meter, inte mycke detaljer som syns på det hållet. Och samtidigt ingen jätteko på isen ifall det inte blir nån lod alls, även om teknikern i mig stretar emot... :)

Att tänka på, en herrejösses bangård som t.ex. Borlänge bangård med mazza spår ska ju gärna innehålla ett antal andra consists/vagnar och det är då det blir värdefullt när LOD plockar bort saker från t.ex. 100m i en första nivå, eftersom där kommer man ha många vagnar på kort avstånd.

Angående källfiler, kolla med Fredrik tycker jag.

Finns väl redan LOD till CW-Rc? Trainz-loket har ju ett antal LOD-nivåer där detaljrikedomen sjunker i varje :)

Mazz 2016-11-14 02:21

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 304633)
Finns väl redan LOD till CW-Rc? Trainz-loket har ju ett antal LOD-nivåer där detaljrikedomen sjunker i varje :)

kan mycket väl vara så att den som exporterat loket till Trainz har sett till att den fått LOD.

wase 2016-11-18 01:29

1 bifogad(e) fil(er)
Så här kan det se ut när man har använt GOKUs Route Editor och funktionen "måla"... En liten by norr om Säter i Stockhomsrutten...
.

bönan 2016-11-18 01:40

Här ligger man klart efter.. Vilka detaljer! :tumme_upp::tumme_upp:

wase 2016-12-11 04:39

8 bifogad(e) fil(er)
Bygget av Stockholmsrutten fortskrider.
SSAB Domnarvet är så gott som klart och nu går vi vidare norrut mot Falun...
Några bilder från Barkargärdet och Barbergsholen.
Sista bilden är dalgången norr om SSAB Domnarvet som syns i fonden.
.

wase 2016-12-11 05:10

5 bifogad(e) fil(er)
-Ja just det...
Kvarnsvedens Pappersbruk... Den har vi inte glömt.
Kan bli många aktiviteter till och från anläggningen...
Bönan är inte klar med spårläggningen, han håller på och testar GOKU RE...
Sista bilden "fisheye" där man ser Kvarnsvedens Pappersbruk till vänster och Domnarvet till höger...
.

wase 2016-12-30 14:16

1 bifogad(e) fil(er)
Hej på Er!
En bild säger mer än tusen ord... Sannerligen sant...
.

mikban 2017-01-09 01:31

2 bifogad(e) fil(er)
Hej på er alla!

Arbetet fortsätter
Jag är klar till 50% med första Pendeltågsstationen

Här en liten teaser med titeln

"Meanwhile in Sollentuna..."

Ha det gött ;)

Jonatan 2017-01-09 02:09

Snyggt allihopa! :)

smajlet 2017-01-09 11:22

Mycket snyggt arbete.

Jonmpa 2017-01-09 19:18

Åh herrejösses, Man blir ju alldeles betagen och hänförd vilken detaljrikedom helt outstanding

mikban 2017-01-10 03:41

Tack för fina kommentarer, det ger motivation! :)

Erik.H 2017-01-11 16:49

Håller full ut med Jonmpa! :applad: :applad: :applad:

mikban 2017-01-13 03:11

1 bifogad(e) fil(er)
Hej på er alla :)

I vanlig ordning fortsätter arbetet utan paus
Till er som är nyfikna kommer här en liten teaser från kvällens arbete

Ha det gött ;)

Jonmpa 2017-01-13 11:28

Jättefint som vanligt Mikban verkligen superbt, Förlåt min nyfikenhet men man blir ju så fruktansvärt körsugen när man ser såna här mästerverk har du nån liten aning om när rutten kommer släppas?

mikban 2017-01-13 16:36

Hej Jonmpa,

jag känner så väl igen känslan. Jag minns hur jag längtade inför släppet av version 3.

Det är helt ok att du frågar!

När rutten släpps kan jag bara börja gissa om. Främst bygger vi på för att vi har kul.
Vi utvecklas konstant, kommer på nya saker och lär oss nytt. Detta innebär i sin tur också att vi ibland arbetar vidare med något vi redan tänkte oss klara med.

Wase gör ett fantastisk arbete med rutten, han har lärt mig allt jag kan i dag.

Något som är viktigt iaf för mig, är att få höra dom positiva kommentarerna, det ger mycket motivation och jag är tacksam för det genuina beröm som ni (alla) ger.

Totte 2017-01-13 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av mikban (Inlägg 305306)

Något som är viktigt iaf för mig, är att få höra dom positiva kommentarerna, det ger mycket motivation och jag är tacksam för det genuina beröm som ni (alla) ger.

Hej!
Självklart! Samma sak för mig med RW Trollhattan och Bergensbanen.

mikban 2017-01-14 03:40

Snart dags för en ny teaser

Jonmpa 2017-01-14 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av mikban (Inlägg 305311)
Snart dags för en ny teaser

Underbart vi som älskar och beundrar ditt mästerverk sitter som nyfikna fåglar på en pinne som fjättrade vid dataskärmen

mikban 2017-01-15 04:31

2 bifogad(e) fil(er)
Hej på er alla!

Här kommer nästa lilla teaser

I kväll fick jag första passet som spårläggare, och det är skoj!

I kontrast till vanliga bilder på nästan färdig stadsmiljö, kommer här en bild som visar hur allt börjar. Observera detta bara är en mall.

Kvällens fråga är då följande: Vart är vi egentligen nånstans??

Hints: Nånstans på Siljansbanan, och det är placerad ut efter att ha kikat ner på google maps

Happy guessing :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:40.