Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   JBJ R2 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6787)

jimsom 2006-07-21 16:05

Underbart, Mazz!!! :tumupp:
Ser mycket, mycket bra ut.

magnus_y1 2006-07-21 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Lysande Kenny! :tumupp:

Arbetet på JBJ2 går vidare... Jämfört med JBJ i ursprunget, så är det mycke som är ändrat--- Om man är försiktig i uttalandet.. :)

Uträtning av kurvor pågår. Ton-vis med 250m-kurvor är skickade till skroten. Bjusjöhamn är helt omlagda spår... Lokstation har tillkommit.. osv osv... äventyret fortsätter... :)

Kul att det blivit scalerails också. Det var inte med i orginal planen. Hoppas inte allt för många bitar saknas bara, det kan ju vara rejält trixit att få ihop bangårdaran utan dubbla korsningsväxlar t.ex.

Gillar givetvis att 250 meterskurvorna hamnar på skroten:D

Lycka till med bygget:tumupp:

Magnus:rolleyes:

Henrik L 2006-07-21 23:32

Citat:

Lysande Kenny! :tumupp:

Arbetet på JBJ2 går vidare... Jämfört med JBJ i ursprunget, så är det mycke som är ändrat--- Om man är försiktig i uttalandet.. :)

Uträtning av kurvor pågår. Ton-vis med 250m-kurvor är skickade till skroten. Bjusjöhamn är helt omlagda spår... Lokstation har tillkommit.. osv osv... äventyret fortsätter... :)

Det ser mycket bra ut Mazz :tumupp:.. Lycka till med bygget.

Mazz 2006-07-21 23:56

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av magnus_y1
Kul att det blivit scalerails också. Det var inte med i orginal planen. Hoppas inte allt för många bitar saknas bara, det kan ju vara rejält trixit att få ihop bangårdaran utan dubbla korsningsväxlar t.ex.

Gillar givetvis att 250 meterskurvorna hamnar på skroten:D

Lycka till med bygget:tumupp:

Magnus:rolleyes:

Tack för snälla kommentarer... :D Passar på att påminna... Att det ser så bra ut på bilderna, är ju för att jag har förmånen att få lägga spår i Hawk:s fina landskap... :cool:

Japp, 250m-kurvorna vete tusan varför dom gödslat med från början, hade väl inte varit svårare att bygga me vettigare radie... nåja, nu åker dom väck iallafall, frid över deras minne... De flesta spåren blir utbytta...

Japp, vi bestämde oss för ScaleRail till slut... :cool: De nackdelar det innebär att det saknas några spår, övervägs av de positiva effekter ScaleRail ger... Bara det att det är namngivet på ett mer logiskt sätt, gör att det är mycket snabbare att jobba med... Och, i en del avseenden, så finns det bättre med spårtyper... Så, det är gungor och karuseller... Så, för närvarande så är det korsningar lagda med Xtracks. Har frågat ScaleRail-skaparen om utsikterna efter två korsningar som är de som egentligen saknas mest... Om det inte finns några utsikter på dessa 2 spårdelar, så blir det helt enkelt att förse spåren med transparans och lägga över ett eget statiskt objekt med spårdelen.

Så, i och med detta, så kan man väl säga att JBJ2 kommer innehålla lite känslor från GDSJ, JBJ, KMJ, Morvan, LLJ på en o samma gång... :) GDSJ, spåren... LLJ bangårdsplanering... JBJ, grundstory och terräng... KMJ landskap och miljö... Morvan miljö o växtlighet...
Hoppas det låter bra i era öron oxå... :)

Pierre 2006-07-22 07:17

Ser mycket bra ut Mazz och Hawk!

Är det "pink" banvallen du använder? Gillar inte riktigt den och inte dom andra i SR heller. Skulle behövas en custom-version...

tjalle 2006-07-22 10:42

Väldigt tjusigt Mazz och Hawk...:D Detta bådar gott! :tumupp:

Mazz 2006-07-22 12:16

Tack! :)

Ja, det är pink-texturen jag använder och jag håller med dig helt, ingen av dom är riktigt bra... Den här tycker jag är den bästa av dom, men på önskelistan står definitivt en svenskare variant...

Mazz 2006-07-26 01:35

5 bifogad(e) fil(er)
Äventyret fortsätter... Törevalla tror jag inte ni riktigt kommer känna igen på spåren iallafall... :) Malmtåget får gott o väl plats.

Miljön är rå än så länge...

Sparkfot 2006-07-26 10:30

Det ser mycket fint ut Mazz.:)

Mazz 2006-08-04 01:16

2 bifogad(e) fil(er)
Tack Sparkfot! :)

Det rullar på bra med bygget. Jag som tycker det är kul me spår o bangårdar och ritningar o fix, kan inte låta bli att ladda upp den här "stämmnings-kartan" på JBJ2... :p

De gröna tile-arna är 100% nya-lagda spår (12 mil, typ) och den gula är nya spår för JBJ2, men det är Hans nya godsbangård i Bjusjöhamn, nästan orörd.

Anledningen till att jag lägger om hela rasket (bara hälften kvar, juuu... :) ) är at det va mycket originalspår kvar, med svåra lutningar. I kväll åkte nått enstaka spår me 3.000 i lutning väck... :D Max lutning nu, över hela rutten är 1.350 som sämst, dock inte särskilt frekvent, 1.200 är vanligast som max.

Så ungefär då, så här långt... :)

EDIT 2006-08-12

Kommit lite längre, kan man säga 2/3-delar klart nu, tro? Uppdaterat kartan iallafall.

Sparkfot 2006-08-04 10:37

Mazz Om det inte fanns sånna som du som lägger ner en sjukt massa fritid på att bygga nya rutter och liknande till msts så vore msts så sjukt tråkigt men det är jue tack vare dig & alla andra som bygger till msts som gör att det fortfarande är kul att hålla på med. Så fortsätt gärna att bygga saker till msts som gör spelet mer motiverat roligare att spela.:)

smajlet 2006-08-04 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Mazz Om det inte fanns sånna som du som lägger ner en sjukt massa fritid på att bygga nya rutter och liknande till msts så vore msts så sjukt tråkigt men det är jue tack vare dig & alla andra som bygger till msts som gör att det fortfarande är kul att hålla på med. Så fortsätt gärna att bygga saker till msts som gör spelet mer motiverat roligare att spela.:)

Ja kan ju bara fullständigt hålla med,vad ... skulle vi göra utan er. Tack för eran iver och tålamod.

knebert 2006-08-04 19:52

Hej!

Ja jag kan bara hålla med föregående talare..........:)

MVH Kenneth

Mazz 2006-08-06 00:32

5 bifogad(e) fil(er)
Tack för trevliga kommentarer! :) Tok-bygger vidare på spåren, passar på och lägger in nåra bilder under tiden...

Spårtexturen har Json målat om, törs jag gissa att inspiritationen kom lite från Pierres spårmålning... :cool: :tumupp:

Så småningom, när spåren är lagda, så ska jag ge mig på och "Mosaika" de spårnära områdena, så att man bryter de skarpa kanterna mellan spår och den frodiga gröna terrängen...

Äventyret fortsätter... :)

Pierre 2006-08-06 08:14

WOW, den spårtexturen var snygg som s.... Har ni lust att dela med er av den? Jag fick inte till "min", måste göra nått fel!?????

andelind 2006-08-06 08:16

snyggt, jag förmodar att det kommer stolpar också
.

Sparkfot 2006-08-06 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av andelind
snyggt, jag förmodar att det kommer stolpar också
.

Tror att han har inställningen som tar bort stolparna.:)
Ser mycket bra ut Mazz:tumupp:

Pierre 2006-08-06 11:44

Inställning som tar bort stolpar????? Finns det nån sån? Det finns en som tar bort ledningen vet jag, men inte stolparna!

Annars kan jag bara hålla med resten...rutten ser mycket bra ut!!!!

Mazz 2006-08-06 11:49

5 bifogad(e) fil(er)
Absolut kommer det stolpar... :) Bilderna ett tag framåt är ju lite "råa" i olika aspekter... En av råheterna är att stolparna saknas...

Jag jobbar så att det blir spåren som just nu har mitt fokus, sen kommer stolpar och marktexturer... Det går totalt sett lite fortare på det sättet, lite av produktions-tänka... Det är trots allt en ganska lång rutt, JBJ. Det enda annat jag gör just nu, är där ny spårdragning gör att objekt i närheten måste trimmas, då gör man det med en gång så det inte glöms bort.

Så, nä det finns inga stolpar ute än. Man hade visserligen kunnat trycka på auto-generera, men risken finns att det blir mer efterarbete då. Autogenerera använder jag ute på linjerna, men på bangårdarna är den värdelös. Stationerna är det ju dessutom ganska mycket jobb med, då ovaler ska ut på rätt ställen, osv... Så, det kommer gantrypass lite senare... :)

EDIT:

OK, kunde inte låta bli att testa iallafall... Installerade hela Tjalles gantry-paket och placerade ut på en sträcka, bara för att se att det va frid o fröjd... De va de... :) Några bilder därifrån...

LasseJ 2006-08-06 20:51

Hur vackert som helst, ögonen tåras med multade Hg2, påminner om när man körde Lärje-Kornsjö med dessa slitna arbetshästar.... Finns det hopp om att få se dessa som nedladdningsbara tro??? Bilderna andas 70 tal, innan bolagiseringar och optimeringar slog sönder järnvägsnätet.

Lycka till med fortsättningen

Hälsar

Lasse

micke321 2006-08-06 21:26

Kan svara att HG & HG2 kommer för nedladdning någon gång... Jobbar med dem när tid finns... Saknas fortfarande bild materiall.... Och bra ritningar för den delen..

LasseJ 2006-08-06 21:41

Tack Micke, dessa lok, fast inte alltid så lyckade..... representerar svenska småbanor på 50 till 70 talen. I slutet var dom fruktansvärda, det var inte frågan om var utan när amn skulle få ett lokfel. Ändå, trots allt elände har dom en plats i mitt och många gamla lokförares hjärtan. Lycka till, jag kan vänta med en release. Beundrar alla er som har förmågan att skapa dessa miljöer och fordon!

Hälsar

Lasse J

Olaf Lindström 2006-08-06 22:27

Det är så otroligt snyggt och fint, när ni två arbetar ihop blir det bara så otroligt fint!:tumupp::eek::)

knebert 2006-08-06 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
WOW, den spårtexturen var snygg som s.... Har ni lust att dela med er av den? Jag fick inte till "min", måste göra nått fel!?????

Hej!

Jag kan bara hålla med dej Pierre....Jag vill ochså ha denna istället för alla andra konstiga färger som finns...

MVH Kenneth

Mazz 2006-08-12 22:29

5 bifogad(e) fil(er)
Tack för snälla ord! Ja, Hg är en av mina favoriter, helt klart...

Funkar bra hittills... peppar, peppar, det är ju ändå RE vi pratar om... :D Kommit en hygglig bit till, har uppdaterat progresskartan nån sida innan.

Det är mycket kuperad rutt det här, men jag själv gillar iallafal körningen det ger. Håller stenhårt på max lutning 1350, så det bör funka med de flesta tågslagen tycker jag... :cool: Metoden för att plana ut, men ändå behålla originalkänslan är dels att påbörja lutningar tidigare, hålla den jämn samt kolla en bit frammåt på de gamla spåren för att se mot vilken höjd över havet man ska hamna i just den här lutningen. Det blir lite bankningar här o där, men det förhöjer mest utseendet tycker jag.

Lägger upp några stämmningsbilder så länge...
  1. Kvarndalen, 3-spårig i sin hela längd nu. Övergångsspår mellan spår 2 och 3, så man kan växla de vagnar som har med ortens industrier att göra.
  2. Kvarndalen igen, 2 zpår med perrong i mitten.
  3. Efter nån mil västerut från Kvarndalen finns ett mötespår i skogen.
  4. Mötesspåret är tillräckligt lång, förståss... :)
  5. Landskapet är både tät skog och lite öppnare. Det är riktigt kul egentligen att lägga spår i befintlig terräng, ger lite verkliga förutsättningar för planeringen av spårets läge i förhållande til naturen.
:)

abjol 2006-08-12 22:46

Hei fine bilder. Dette ser bra ut.;)

Totte 2006-08-12 23:42

Bra gjort Mazz! Det blir säkert fin rutt!

Henrik L 2006-08-12 23:54

Mycket fin rutt Mazz :eek: Var har du hittat dom där vangarna på bild 2(tror jag).

Mazz 2006-08-13 00:15

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Metal_henke
Mycket fin rutt Mazz :eek: Var har du hittat dom där vangarna på bild 2(tror jag).

Tack alla! :) :o

Vagnarna där.. ehumm... hittade dom i min TRAINS-mapp, vete 17 vart dom kommer ifrån... :confused: :p Inte har jag byggt dom iallafall... :)

Plågar er med några fler bilder, så det tar extra lång tid att ladda sidan... :rolleyes: :)

De lite större stationerna tar alltid relativt lång tid att mecka ihop spåren, jämfört me att lägga linje eller enklare stationer... Därför känns det lite som milstolpe när man kommit igenom en större stations spår... Vet inte vad den här stationen heter, någon kanske känner igen sig på stationshuset...

En timmerterminal och en enkel lokstation me vändskiva har tillkommit här.

Har jag räknat rätt nu, så ska det bara vara tre större stationer kvar nu... :cool:

Henrik L 2006-08-13 21:49

Citat:

Tack alla! :) :o

Vagnarna där.. ehumm... hittade dom i min TRAINS-mapp, vete 17 vart dom kommer ifrån... :confused: :p Inte har jag byggt dom iallafall... :)

Plågar er med några fler bilder, så det tar extra lång tid att ladda sidan... :rolleyes: :)

De lite större stationerna tar alltid relativt lång tid att mecka ihop spåren, jämfört me att lägga linje eller enklare stationer... Därför känns det lite som milstolpe när man kommit igenom en större stations spår... Vet inte vad den här stationen heter, någon kanske känner igen sig på stationshuset...

En timmerterminal och en enkel lokstation me vändskiva har tillkommit här.

Har jag räknat rätt nu, så ska det bara vara tre större stationer kvar nu... :cool:

Mycket fint Mazz:tumupp: :tumupp:

Basse 2006-08-14 02:12

Härligt jobbat!
Ni gör ett enastående arbete! :)

knebert 2006-08-14 15:53

Hej!

Detta ser helt underbart ut:)

Jag blir bara så avis på marktexturerna, det är något som saknas för att få till en riktig känsla på en rutt....Undrar om de vill dela med sej av dessa...:confused:

MVH Kenneth

Mazz 2006-08-20 01:29

2 bifogad(e) fil(er)
Rullar på... Snart framme vid där det lite snabbare dubbelspåret tar över... Ser ljuset i tunneln... :rolleyes: Grönt är som sagt helt nya spår, se här i uppdaterad tråkig progress-karta:

EDIT: uppdaterat progresskartan igen. Nära nu.

EDIT2: Uppdaterat igen... Bara en station kvara att spårlägga nu... Den största visserligen, men men :)

Sparkfot 2006-08-21 10:52

Det ser bra ut Mazz

Mazz 2006-08-23 16:25

2 bifogad(e) fil(er)
Nära nu... Bara nästan plana raksträckor och två stationer kvar att spårlägga... Sen är man klar me spår-träsket... :cool: Uppdaterade kartan nyss, förr-förra inlägget...

Jag har faktiskt redan lämnat ut rutten på första alfa1-testning till några stycken testare, då det är bra att dels få synpunkter på spårläggningen i så tidigt skede som möjligt, då ändringar och kompletteringar fortfarande är möjliga och dels för att det ska vara möjligt att testarna kan ha tillfälle att påverka utförandet lite granna. Testarna kan publicera bilder om man vill från rutten och kommentera dåligt eller bra här i tråden. Om man vill. :)

Mazz 2006-08-24 17:27

4 bifogad(e) fil(er)
Några bilder till, som skulle upp tänkte jag... :)

Sparkfot 2006-08-24 19:02

Det ser riktigt bra ut mazz Jag längtar tills den släpps:)

Basse 2006-08-24 19:18

*Drool* :D
Härligt!

Pierre 2006-08-24 20:04

Ser mycket bra ut Mazz!

Vill inte tjata, men kan ni inte lägga upp spårtexturen!? Den är supersnygg och nått man gärna skulle vilja ha i sin egen rutt. Jag försökte ju själv göra en, men det klara jag inte av...(den blev bara sk..).

Olaf Lindström 2006-08-24 20:14

Några bilder...

5 bifogad(e) fil(er)
Tackar Mazz för den fina förmånen att få testa och utvärdera JBJ R2. Det första intrycket jag får gentemot originalet är "Wow, vad snyggt och genomtänkt". Spårplanen känns som hämtad ur verkligheten vad gäller bangårdar och växlar då dessa är planerade och välplacerade inför aktivitetsläggning och trafiktäta upplägg.

Nu var det ju ett ganska bra tag sen man körde JBJ R1 men jag upplever inte några av de skarpa kurvorna och stigningarna som fanns tidigare utan gillar den variation av stigningar/sänkningar i landskapet som kräver lite mer aktiv körning om man rattar fram ett TMZ med 850ton timmer i hasorna!:D:D

Rutten är riktigt fin för att vara en Alfa och speciellt gillar jag spårläggningen + den nordliga naturen med björkskog, jag ska utforska med ett lok på bangårdarna bara för att dessa har man dundrat igenom i hög hastighet bara!;):cool:

Nä, nu ska jag nog köra vidare med lite godståg i denna härliga rutt!:tumupp::)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.