Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DONJ - M som i Mallet (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31890)

lan 2012-07-10 09:34

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264208)
Framgång till slut! :):)

Nej det var ingen explosion utan bara jag som jagade fel.

Nu till slut är alla detaljer på plats och jag kan gå vidare med boggies.

Hm. jag inser at jag kanske inte kan göra som jag tänkt och ha en rörlig främre boggie för STL systemet är ju anpassat för at ha koppel och luftslangar på lokets asset och inte framboggien.

Bjornl,
Borde man inte kunna lägga a.koppela i boggin som a.r.main/a.koppela och anropa koppel och luftslangar ifrån boggins config. Värt att testa!?

/edit/
Om du gör fast framboggi så blir det ju bara en halvMallet och det vore ju väldigt synd!? Så jag gjorde lite experiment med en nedlagd Z65 (se bilder).
Jag flyttade a.koppela till framboggin enl. ovan och lade den 5m framför boggicentrum, sedan flyttade jag koppel och luftslangar från lokets config till framboggins,
kopierade skriptet och ändrade till Class Bogey, men animationerna fungerar inte för detta har nog inte Svenolov implementerat i sitt skript för bogey. Jag vet inte om Svenolov har tid med detta men
en MsBogey -class skulle ju vara önskvärt för just Malletmaskiner men även till mina motorvagnar för då skulle koppel och slangar hamna rätt.

Jag skickar det jag gjort med Z65 till dig och Svenolov så får vi se vad framtiden bär i sitt sköte !?

bjornl 2012-07-10 13:17

Hej

Stort tack LAn, jag hoppas vi kan lösa detta. Vi har ju lite tid på oss för malleten lär inte bli klar i brådrasket.

Nåja, nån beta att leka med kan nog komma relativt snart men den slutliga versionen dröjer nog ett antal.... månader till.

Jag tänker mig att börja med en rörlig framboggie men alla attatchment points kopplade till loket vilket iofs. ger lite lustiga effekter om man tittar noga.

Så får vi hoppas att vi kan lösa detta senare.

bjornl 2012-07-10 13:19

1 bifogad(e) fil(er)
Till slut så lyckade det mig att få ordning på saker och ting :) :)

Egonrow 2012-07-10 16:15

nä men vad är det mina ögon ser??? Såååå otroligt häftigt gjort!! Lycka till med resten och hoppas det inte dröjjer allt för länge ;)

bjornl 2012-07-12 18:07

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

En liten bygguppdatering.

Tillbehören är fixade nu och de är valbara utan att komma i konflikt med STL systemet. Det var jag som hade missat att det redan var löst. (plogarna skall ner lite dock).

Observera särskilt gnistsläckaren där röken syns genom nätet.

Nu håller jag på med slidstyrningen.

lan 2012-07-12 18:58

Huanemej...

...detta blir definitivt årtiondets lok, alla kategorier. Du är en "fena" på detta bjornl !!! :tumme_upp::tumupp:

spyfrog 2012-07-12 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264301)
Hej

En liten bygguppdatering.

Tillbehören är fixade nu och de är valbara utan att komma i konflikt med STL systemet. Det var jag som hade missat att det redan var löst. (plogarna skall ner lite dock).

Observera särskilt gnistsläckaren där röken syns genom nätet.

Nu håller jag på med slidstyrningen.

Jag har kört ett provtåg Jädraås - Wintjern och det funkar väldigt bra. Det enda jag kan säga är att bara ett av fram lysena lyser.... sen tror jag att vi måste plana ut lite motlut mm - trots en tågvikt på bara 41 ton så sjönk farten ibland till under 30km/h trots 75% cutoff och 100% pådrag.... vilket jag inte tror det ska göra.

Slutligen så kan jag bara stämma in i lans berömm - loket är fantastiskt. Det är så detaljrikt och vackert. Övriga modeller känns enkla bredvid.

bjornl 2012-07-12 19:35

Hej Spyfrog

Jag har en lång "att göra" lista :).

Bla. kör den på Norrsundets engineconf just nu så om den är lite svag så är det inte det minsta konstigt.

Men hur är frameraten???? Jag har en bärbar dator så jag har svårt att avgöra hur den går på en stationär dator med separat grafikkort.

Det är något som oroar mig.

korvtiger 2012-07-12 19:46

Malletarna bör teoretiskt sett kunna dra 260 ton tågvikt uppför 10 promille backe i 30km/h, så lite underdimensionerad, visst, Norrsundet hade nog inte samma dragkraft... :rolleyes:

Får man fråga (kanske tillochmed frågat tidigare), fungerade dessa Malletar enligt Anatoles originalprincip, med kompund, eller har de enkel expansion, med två par identiska maskinerier, som ger samma resultat som två stycken lok med samma maskineri?

bjornl 2012-07-12 19:57

Hej Korvtiger

Inget Big Boy tjafs här utan orginalprincipen dvs. kompund.

spyfrog 2012-07-12 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264307)
Hej Spyfrog

Jag har en lång "att göra" lista :).

Bla. kör den på Norrsundets engineconf just nu så om den är lite svag så är det inte det minsta konstigt.

Men hur är frameraten???? Jag har en bärbar dator så jag har svårt att avgöra hur den går på en stationär dator med separat grafikkort.

Det är något som oroar mig.

Hej björnl

Jag kör också på en bärbar för tillfället så jag kan inte svara på det. Jag ligger på runt 25fps med min bärbara. Vilket är ungefär samma som jag når med dina tidigare lok faktiskt. Jag räknar med det dubbla ungefär med en stationär med hyfsat grafikkort. Jag gissar att DONJ med mallet lok inte är något för den med en usel dator men det beror nog mer på banan och alla de tusentals träd vi har!

bjornl 2012-07-13 21:22

2 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Idag har jag fått någorlunda ordning på animeringen av slidstyrningarna.
(nåja på den sida ni ser, inte den andra).

Jag tror jag gör en liten förenkling, i alla fall till att börja med.

Egentligen är inte mekanismen identisk mellan främre och bakre slidstyrning.

Excentern skall egentligen vicka omvänt mot vad den gör på den bakre mekanismen.

Men jag tro att det får bli likadana till att börja med.

Den är i alla fall inte modellerad som om den stod i neutralläge vilket gör att alla delar rör sig.

lan 2012-07-13 21:29

Det här är "non plus ultra"...

... bjornl, du har snart bättre koll på slidstyrningar än Korvtiger, Vovven och undertecknad. Mycket bra jobbat - jag kan uppskatta detta för jag vet hur ruskigt svårt det är !

bjornl 2012-07-14 22:25

Hej LAn

Tack för berömmet, men jag är inte i er klass.

Du skulle bara se vilket råttbo det är bakom kulisserna.

Som vanligt (av någon anledning) har jag problem med just att få animeringar som jag vill ha dom. Och alltid högersidan.

Nå nu är den klar den med och den beter sig som den skall.

Att den är uppbyggd med silvertape och mystiska fixar får jag väl stå ut med.

rely 2012-07-16 03:09

Är det säkert att det inte är det riktiga loket som du har Stulit och tryckt in i cd läsaren? :grin:

Det ser mycket bra och extremt realistiskt ut! Keep up the good work!

bjornl 2012-07-16 19:24

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Mendan jag väntar på lite synpunkter från några olika betatestare så håller jag på och petar med interiören. Nästa helg kommer jag att ta nya bilder så först därefter påbörjar jag hyttarbetet på riktigt.

Sedan har jag fixat ljud som anpassar sig mera efter vilken fart man kör i än det jag använt tidigare.

Dvs. med steam_loop ljud för olika varvtal istället för ett för alla varvtal.

lan 2012-07-16 20:24

Mums filibabba ...

... den hytten kommer att bli superb, minska kontrasterna mellan den ljusa överdelen och den mörka underdelen så kommer det att bli kanonbra !

spyfrog 2012-07-16 20:25

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264458)
Hej igen

Mendan jag väntar på lite synpunkter från några olika betatestare så håller jag på och petar med interiören. Nästa helg kommer jag att ta nya bilder så först därefter påbörjar jag hyttarbetet på riktigt.

Sedan har jag fixat ljud som anpassar sig mera efter vilken fart man kör i än det jag använt tidigare.

Hej Björn.
Måste säga att Malleten är fantastiskt. Jag hittar inga fel alls... :)

Men jag har upptäckt en sak som inte får plats: broräcket över Jädraåsån tar i Mallet loket.... inte mkt till fel men staketet kanske måste sänkas eller flyttas ut?
Bifogad fil 54703

spyfrog 2012-07-16 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264458)
Hej igen

En fråga kring hytterna som du gjort förut - hur sjutton tänder man lyset i dem? Kan du lägga till den funktionen i Mallet hytten? Jag tänker alltså på lyset framåt eller bakåt.

bjornl 2012-07-16 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 264462)
... den hytten kommer att bli superb, minska kontrasterna mellan den ljusa överdelen och den mörka underdelen så kommer det att bli kanonbra !

Hej

Jo håller på att labba med det just nu...

bjornl 2012-07-16 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 264464)
En fråga kring hytterna som du gjort förut - hur sjutton tänder man lyset i dem? Kan du lägga till den funktionen i Mallet hytten? Jag tänker alltså på lyset framåt eller bakåt.

Hej

Med L samt Control+C i för omkastning av färdriktning CAB mode.

Men Malleten har ju EL lyse så en knapp kanske skulle kunna vara på sin plats.

lan 2012-07-16 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264466)
Hej

Med L samt Control+C i för omkastning av färdriktning CAB mode.

Men Malleten har ju EL lyse så en knapp kanske skulle kunna vara på sin plats.

Alt-C kastar väl om färdriktningen, Ctrl_C är ett kärt kopieringsverktyg !?

bjornl 2012-07-16 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 264467)
Alt-C kastar väl om färdriktningen, Ctrl_C är ett kärt kopieringsverktyg !?

jo..... det stämmer nog det

korvtiger 2012-07-16 22:45

Kolla bron mot min normalsektion för 891mm(linje sidan), tror snarare att det är bron än loket som är boven i dramat. Det är Alt-C som byter hytt. Min förhoppning ät att detta med lysen skall kunna styras manuellt från hytten med knappar eller spakar i framtiden, tack vare Svenolov. Då blir det precis som på riktigt!

lan 2012-07-17 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 264477)
Kolla bron mot min normalsektion för 891mm(linje sidan), tror snarare att det är bron än loket som är boven i dramat. Det är Alt-C som byter hytt. Min förhoppning ät att detta med lysen skall kunna styras manuellt från hytten med knappar eller spakar i framtiden, tack vare Svenolov. Då blir det precis som på riktigt!

Det kan man faktiskt redan, kolla D-loken, i Xoa7-hytten finns hel- och halvljusknappar samt vindrutetorkare, men det är noga med namngivningen av kontainrarna. Svenolov hann nog inte dokumentera detta, men det finns i hans hyttskript.

korvtiger 2012-07-17 14:07

Jag menar, att man skall kunna byta mellan ljus i A-änden eller i B-änden ifrån hytten, med hjälp av knappar och likaså slutljusen skall kunna ändras samtidigt. Det är något som kommer till ångloken om jag fattat honom rätt.

Bengan 2012-07-20 16:44

1 bifogad(e) fil(er)
( Spyfrog

Fantastiskt lok Björnl.
Det är så vackert och det är ett fantastiskt jobb du gjort!

En sak bara - jag har faktiskt fått upp loket i 50km/h i beta 2 - genom att låta AIn köra. AIn kan alltså av något skäl få upp det i 50km/h på en sträcka där max hastighet är 65 km/h. Förstår inte riktigt varför för jag själv får inte upp samma hastighet på samma sträcka... :confused: )

För mig, så har hon dragit iväg i 107 km på en enkel rundbana på plan mark med 10 tomma vagnar i DCC. Utsatt hastighet på banan 135 km.

Är inte det, lite väl saftigt för henne?

För övrigt, ett riktigt vackert och snyggt lok Björn. Är verkligen imponerad av ditt bygge.

lan 2012-07-20 16:49

Korvtiger brottas nog med detta precis som på mina lok! Men det är bra att du är med och testar det behövs, vi är inte så många och sommaren är kort :Fnissa:

korvtiger 2012-07-20 17:49

DCC beror nog bara på att jag (i detta fallet dock Björnl, då jag ej petat i DCC-mode för loket i fråga) har glömt att ändra maxhastighet i configen. Det är Cab-mode som jag brottas med, rena rama träsket.

bjornl 2012-07-20 19:49

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 264599)
DCC beror nog bara på att jag (i detta fallet dock Björnl, då jag ej petat i DCC-mode för loket i fråga) har glömt att ändra maxhastighet i configen. Det är Cab-mode som jag brottas med, rena rama träsket.

Hej

Ja jag kan bara instämma med Korvtiger här. Jag har kört fast i CAB mode och tröstar mig med att Malletarna ändå ver hastighetsbegränsade till 30 km/h.

I DCC mode så är för närvarande hastighetsbegränsningen alldeles fel satt, det stämmer.

Just nu håller jag på med hytten och har kommit lite längre.

Men i helgen kommer jag att vara någon helt annan stans, det är dags för en foto och ljud session i Jädraås igen så jag får den sista informationen jag behöver.

lan 2012-07-20 20:17

Nu blir jag nyfiken...

... de blå, blivande mätarna har jag hyfsat hum om men vem är den vackra damen i den ovala ramen ??? Nån drottning kanske, som slängde en champagneflaska på nr. 12 en gång ???

bjornl 2012-07-20 20:21

Hej

Nä det är Beata från Jädraås. Alla mina lokisar är kära i henne. ;)

Annars så är fotot av en person som har levt i Jädraås en gång i tiden.

bjornl 2012-07-20 20:36

2 bifogad(e) fil(er)
Vad är nu detta?

Jo ett Janney eller AAR eller Buckeye koppel (grade E). Kärt barn har många namn.

Jag lovade i ett svagt ögonblick på Aurans forum att göra en lätt amerikaniserad variant av No 12 och det skall jag.

Så riktiga jänkekoppel skall den få i den varianten.

Dessutom så tänkte jag försöka aninimera det så att den fungerar ihop med STL systemet.

Inte så mycket att animera tänker ni kanske men det finns ett losskopplings handtag på de flesta vagnar som nog kan animeras ganska tillfredställande förutom själva kopplet.

spyfrog 2012-07-20 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264602)
Hej

Ja jag kan bara instämma med Korvtiger här. Jag har kört fast i CAB mode och tröstar mig med att Malletarna ändå ver hastighetsbegränsade till 30 km/h.

I DCC mode så är för närvarande hastighetsbegränsningen alldeles fel satt, det stämmer.

Just nu håller jag på med hytten och har kommit lite längre.

Men i helgen kommer jag att vara någon helt annan stans, det är dags för en foto och ljud session i Jädraås igen så jag får den sista informationen jag behöver.

Begränsa helst inte max hastigheten till 30 km/h - det blir så långa körtider på banan. En 50 km/h vore bra

lan 2012-07-20 22:24

Förbenat intressant att...

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264606)
Vad är nu detta?

Jo ett Janney eller AAR eller Buckeye koppel (grade E). Kärt barn har många namn.

Jag lovade i ett svagt ögonblick på Aurans forum att göra en lätt amerikaniserad variant av No 12 och det skall jag.

Dessutom så tänkte jag försöka aninimera det så att den fungerar ihop med STL systemet.

Inte så mycket att animera tänker ni kanske men det finns ett losskopplings handtag på de flesta vagnar som nog kan animeras ganska tillfredställande förutom själva kopplet.

... du också tar tag i koppelfrågan , våra "svenska" STL-koppel får väl bilda en grund men det är kul att du ger dig in på andra "marknader", många blir nog tacksamma för det !

legotrainzman 2012-07-20 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264606)
Vad är nu detta?

Hej, bara ett tips till den amerikanska versionen är att göra om den till amerikanska 3,6 fot spårvidd.

bjornl 2012-07-20 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 264611)
... du också tar tag i koppelfrågan , våra "svenska" STL-koppel får väl bilda en grund men det är kul att du ger dig in på andra "marknader", många blir nog tacksamma för det !

Hej LAn

Jag tänkte försöka i alla fall.

Och utan att mena att låta självförhävande
så kan dom behöva nått lite snyggare än det
som verkar sitta på de flesta amerikanska
modeller jag sett. För det ser för det mesta inte
vackert ut.

Ekan du hör ju till dom som kör amerikanskt,
finns det någon kreatör som bygger snygga koppel där?

bjornl 2012-07-20 23:49

:drool:
Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 264615)
Hej, bara ett tips till den amerikanska versionen är att göra om den till amerikanska 3,6 fot spårvidd.

Hej

Vi får se. Vill helst inte peta på boggieanimationerna.

Duger inte US 3 feet gauge (914 mm)?
Den verkar ju ha varit mycket vanlig

spyfrog 2012-07-21 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 264623)
:drool:

Hej

Vi får se. Vill helst inte peta på boggieanimationerna.

Duger inte US 3 feet gauge (914 mm)?
Den verkar ju ha varit mycket vanlig

Det är den som var vanligast. Har faktiskt inte hört talas om 3,6 fot - kan det möjligen vara så att 3,6 svenska fot motsvarar 3 amerikanska fot = 914 mm?

lan 2012-07-21 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 264646)
Det är den som var vanligast. Har faktiskt inte hört talas om 3,6 fot - kan det möjligen vara så att 3,6 svenska fot motsvarar 3 amerikanska fot = 914 mm?

Snarare så att vårt 1067mm är ung. 3-6 feet, det går 12 inches på en feet så 3 feet och 6 inches är väl i närheten av 1067 mm ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.