![]() |
Norrsundets Lokstall.
Bjornl,
skall bli intressant att se hur du löser så att slagg-groparna syns i Trainz! Jag slet med detta med Särö lokstall och gav upp. På den tiden fanns inte 5-m grid så "dighole" blev för grovt men det kanske fungerar nu men då måste ju stallet ställas väldigt exakt eller ha en ordentligt tilltagen yta i markplanet. Köra Trainz i wireframe-mod i Surveyor är inget kul. Tala om hur du löser detta! |
Ärade Gentlemän,
Dessa fladdrande ljusskenet bero på, som Herr Lan mycket riktigt påstår, att två ytor (så kallade polygoner) ligga i olag med varandra på densamma nivå och löses genom utflyttning av en yta. För att få ett så optimalt och brukligt ljus som möjligt, föreslå jag att Ni använder Eder av orginaltexturen till nightmodemeshen och sedan helt enkelt ljusar upp denna en aning, för att erhålla ett så livfullt och detaljrikt ljus som möjligt. Eder ödmjuke, Korvtiger |
Språksvängning ?
Nu börjar ni snart utrycka er som man gjorde på den tiden vi försöker avbilda, men lite kul kan vi väl få ha?
|
Oja, visst låter det underbart? :D
Språket är ju bara halva nöjet med att läsa Ånglok- och Banläran! |
Bästa bröder,
trots att undertecknad flyttat ut det kolliderande polygonplanet från huskroppen en sådan bit att det vid visuellt betraktande uppenbaras att polygonplanet ligger utanpå underliggande struktur envisas den simulerade verkligheten med att fladdra. Måste verkställande snickare flytta ut polygon planet ännu längre från huskroppen trots att detta då kommer att sitta på ett avstånd av nästan en fot från nämnda huskropp? Osäker på hur detta kommer att se ut.... |
Har du provat det visuellt i både Open GL och DirectX? Jag måste ha Direct X i TS12 för att se vattnet med mitt grafikkort.....
|
Ers majestät, grevar och baroner, damer och herrer....
Det finnes nu ytterligare en försöksversion av Wijs obetydliga stationshus att nedladda för ER granskning. Denna nya version har en förbättrad så kallad textur enligt herr Ekankals anvisningar samt har även fått de så kallade "nightmode" polygonerna flyttade längre ut från husväggen i ett försök att minska det obehagliga blinkande som tidigare rapporterats av edert herrskap. //Er ödmjuka DONJ snickeriverkstad |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla
Nu kan ni ta en titt på det blivande lokstallet i Norrsundet ca 1920. Än är det mycket kvar att göra. Fönster och dörrar är inte transparenta. Det finns inget dighole så man kan se smörjgroparna (och kanske kan det aldrig bli det med 5 m grid) Dörrarna öppnas och stängs inte för det finns ingen animering ännu. Men utseendet kan man beskåda och här finns ett klart avsteg från verkligheten. Efter den verkliga ombyggnaden så smällde man upp träpanel över hela baksidan och täckte de ursprunliga väggarna av tegel. På min modell har jag behållt dom för att få ett mera varierat utseende. Men vad tycker ni, verklighet eller utseende? MVH / BjörnL |
Hej Spyfrog
Jag som inte vet hur man får det att lysa om natten. Jag har installerat din senaste Wij stn. och sätter tiden till 24.00. Men jag får det inte alls att lyssa i driver? gör jag nått fel MVH / BL |
Citat:
|
Citat:
Vänta sedan ett antal minuter - det tänds inte direkt... Som LAN säger så släcker dessutom Trainz:are(?) belysningen runt 24.00 och lägger sig som duktiga människor. ;) |
Citat:
Kan du inte göra ett dighole som passar för 10m grid och lägga en bottenplatta som är fet nog att täcka över? :ide: |
Hej Syfrog
Jovist kan man göra ett sådant dighole. Just nu kör jag med ett dighole 10*10 meter placerat mitt i meshen. Lokstallet snappar in i griden och sedan kan man rotera den 360 grader så som man vill ha det. Då får de två mittersta spåren sina smörj/slagg gropar synliga oberoende av hur man har roterat lokstallet. De två yttre spåren går inte att få till så jag har lagt bräder över dessa gropar. När jag talar om att 5 metersgrid är för grovt så är det bara uttryck för en allmän känsla av att ibland skulle man vilja ha 1 m grid (tex när man skall göra banvallar.) MVH / Björn L Nyss återkommen från Island utan att ha ridit ihjäl mig. |
Citat:
Bra att du kom tillbaka helskinnad - det stora felet med Island är förstås bristen på järnväg.... Det här med lokstallet i Norrsundet - har du lagt upp det? Jag hittar det inte på forumet - vore kul att se om det får plats.. Det är ju trångt där i Norrsundet med hamn osv. =) En tanke kring den här digholet - skulle man kunna ha ett sådant under Wij bruk också? Det kan vara lite svårt att få till det med terrängen runt tänkte jag på men det kanske inte funkar.... Jag var för övrigt på Wij i dagarna men jag fick inte till någon bättre textur på det där magasinet. Däremot har jag nu foton på herrgården med kringbyggnader så jag kommer att försöka få till dessa i 3D också - de ligger ju en bit ifrån så de behöver inte vara perfekta. |
kabelkran
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering). Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen. MVH / BjörnL |
Citat:
Det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - skall verkligen kranen vara så långt ner i marken? Är det inte så möjligen att marken runt sågen skall sänkas - Transdem kan ha lagt den för högt där.... upplösningen på höjddatan (som alltså är rysk!) är inte så bra och Transdem försöker jämna ut den genom ett medelvärde... så snabba ändringar i höjder går inte alltid igenom. Det kanske alltså är så att marken runt sjön skall sänkas lite. |
Hej Spyfrog
Jo marken runt kran och och såg skall sänkas. transdem har nog gjort den för hög. Men spåret till det rörliga tornet är alltså nedgrävt i marken vilket framgår av de ritningar och tvärsektioner jag fått så både det och spårets förhållande (i höjdled) till sjöns vattenuyta skall stämma. MVH / BL |
Nästa industri
2 bifogad(e) fil(er)
Nu är det dags att ge sig på wintjäns gruva.
Modellen av gamla gruvlaven samt kross och sovringsverket är ganska klar. Förutom texturer och finlir förstås. Näst på tur är anrikningsverket, det är själva industrin för det är där som järnmalmen skall lastas. Mellan sovringsverket och anrikningsverket skall det gå en högbana som korsar DONJ strax väster om stationen. MVH / BjörnL |
Imponerande !!!!
Det jobb du lägger ner på DONJ är verkligen imponerande ! Jag märker att detta att ha en förebild att bygga till är väldigt inspirerande och driver dig framåt i en rasande fart. Bra att vi har en så skicklig byggare som du med oss på detta svenska "pytteforum". Apropå "pytte" så har jag en favorit bland 891-järnvägar nämligen Falkenbergs Järnväg, i folkmun kallad "Pyttebanan". Leif Elgh har skrivit en mycket bra bok om den. Nån gång om och när jag får tid är det ett intressant projekt.
Tips: Sök på "falu rödfärg bilder" på Google så hittar du hyfsade texturförlagor. |
Citat:
Hade inte Björn varit med hade det nog inte blivit något av det här projektet eftersom jag inte är lika snabb och skicklig och dessutom har en viss tendens att lägga av. Så jag är verkligen imponerad och tacksam att få vara med på ett hörn här när Björn sätter fart. :tumme_upp: Själv jobbar jag nu på ett ytterligare godsmagasin, Tallås godsmagasin. I åtanke av Korvtigers tankar så håller jag mig till en textur på 2048x1024 pixels - byggnaden ligger ju alldeles vid spåret. |
Jag tycker alltid att det är lika roligt att läsa om era framgångar på DONJ banan!
Jag vill tacka både spyfrog och björnl för ALLT fint content som ni har bidragit med fram till nu och jag vet att om ni släpper mera hus vagnar och vad ni nu kan komma på.. Så kommer det att vara lika uppskattat i mina ögon! |
2 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Jag blev lite övermätt på 3d modellerade efter att ha gjort både gruvan och anrikningsverket så jag var tvungen att glömma trainz ett par dar men nu skall jag börja sätta textur på de två och prova att placera ut dom i terrängen. Anrikningsverket ligger i en ca 30-35 gradig sluttning så huset uppe till höger ligger alltså i den övre marknivån. Sedan går det ner till en mellannivå i höjd med husens undre nivå. Där anluter dessutom två spår till huset som sedan går ut på två "bryggor/broar". Det högra går UPP på en slagghög och det vänstra går ut till sligfickan. Den undre bilden är tagen uppifrån just den slagghögen. Lastning kommer att ske på de två spår jag har markerat i lilarött. Dvs. den understa nivån är i höjd med dessa spår. Tack för all uppmuntran :) det gör det lättare att ta nya tag när man hamnar i en svacka. Och sedan är det alltid roligare att arbeta tillsammans på ett projket! MVH / BjörnL |
Mera gruvor
2 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar Gruvlaven och sorteringsverket bli ganska klara.
Rättså Ok i polygontal också, "bara" ca 1950 st. Gruvlaven är utplacerad i Wintjern där den skall stå. Som ni ser av miljöbilderna är det något slags skjul som är påbyggt på sorteringsverket till vänster som jag inte har modellerat men jag tror jag inte bryr mig om det. Lite måste man väl få fuska ändå? Vad värre är.. animeringar. Jag tror jag står över att animera vagnarna just nu för det gick ju åt H!"#¤%&/()vete när jag försökte med kranen i Linghed. Digholet där gruvmynningen är fungerar bra. Det är ett hål 10*10 m och modellen är centrerad runt denna så man kan snurra den utan problem. MVH / BjörnL |
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45002
Vissa framsteg har gjorts med Tallås godsmagasin. Jag har inte lagt ner så mkt tid på modellen ännu men hoppas hinna klart med den innan semestern är slut nu på måndagen.... |
Ångkalas
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Var på JTJ,s stora ångkalaset idag ocvh jag tycker absolut att ni som kan skall åka dit imorgon söndag för det pågår då med. Jag lade ut lite bilder i bildforumet så jag vissar två andra bilder här istället. MVH / BjörnL |
Jag var själv där idag.
Som björnl sa så borde ni åka dit och kolla / åka. Det är något speciellt må jag säga. |
Hej
Nu skall det mesta av vad jag gjort till DONJ så här långt ligga ute på DLS för nedladdning. (en övning i att göra banan tillgänlig sedan). Den som vill söka söker enklast på författare bjornl MVH / BjörnL |
Citat:
|
Nog med broar för ett tag
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Nu får det vara nog med broar för ett tag, nu återgår jag till wintjerns gruva. Gruvlave och anrikningsverket är på plats. Gruvlave är numera animerad, ha. Högbanan imellan har jag byggt nu. Tycker ni den ser konstig ut med bara tre rälar så skall det vara så. Den är bara ett scenery objekt det kommer aldrig att åka nåt på den. Återstår spelhuset bakom gruvlaven annars kan ku inte vagnarna få kraft att åka upp och ner. Sedan har jag lite texturproblem att lösa på anrikningsverket. Därefter får jag bygga mig en malmvagn och en sligmalm produkt att lasta på. Först därefter kan jag börja jobba med själva indrustriprocessen och få till den. Just nu producerar anrikningsverket sågat timmer och det kan ju inte vara meningen ;-) MVH / BjornL |
Det är mäktigt imponerande det du bygger! Järnhantering var ju ett svenskt "adelsmärke" en gång, numera är det väl mest "skruva ihop IKEA-möbler" som är limit för svenskt "know-how"?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Som en test inför att göra sligmalm till anrikningsverket har jag gett mig på något annat som behövs nämligen äkta DONJ timmer som passar våra vagnar och Lingheds massavedgård som skall kunna lasta dessa. Och hör och häpan jag fick till det på en gång. Nåja det är mycket finlir kvar med det fungerar som jag vill. Här är det blivande Lingheds masavedgård som lastar produkten DONJ Timmer på våra anpassade vagnar. Men, en allvarlig fråga som kräver ett uppriktigt svar från er. Ser lasterna vettiga ut, jag tycker att de är så pass förenklade att det ser mest ut som stora runda koraver... eller? MVH / BjornL |
Citat:
Hej Björn Hur sjutton hinner du med allt säger jag återigen?? Jag tycker det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - timmret ser lite ljust ut. Skall det föreställa avbarkade träd? Om inte, borde det inte vara bark på alla då? Sen undrar jag - blandar man olika träslag t.ex.? Någon med erfarenhet från process industrin kan säkert svara... Nu känner jag att jag vill få min Nn vagn klar så jag kan testa att lasta. ;) |
Imponerande - även om timret har viss likhet med grillkorv, fast mer hårdtuggat. Följer DONJ med stort intresse - även om jag inte förstår så mycket.
Internt meddelande: Till korv hör öl - men tack för mjöklken. Nisse |
Hej Spyfrog
Timmertexturen är fotad från en lastad timmervagn på jtj när jag var där på ångkalaset. Men det är klart, det betyder ju inte att det nödvändigtvis är som det engångsbelopp var. MVH / BL |
Uppdaterad version
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Här kommer den uppdaterade versionen. Jag gjorde om lasten också så den ser vettigare ut. MVH / BjornL |
Det ser fantastiskt bra ut Björnl!
Den nya lasten ser jättebra ut, tycker det ser bättre ut när det är bark på. :tumme_upp: En fråga för övrigt - vad sjutton använde DONJ för vagnar för gruvorna? Jag vet att de använde träkolsvagarna för träkol men vad använde de för malm mm?? Har vi någon ritning på malmvagnar? |
Hej
ja det har vi faktiskt och jag håller på emd en sådan. Små öppna vagnar från 1800 talet med 1930 mm i hjulbas. MVH / BL |
Animation av anrikningsverket
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Nu är animationen av anrikningsverket klar. Det är en liten malmvagn som åker ut från anrikningsverket till lastfickan med sin last. Där stanner den och tippar och lasten faller ner i fickan. Sedan vänder vagnen och kör tom tillbaka. MVH / BjornL |
Jaha, då har man farit runt några dagar i Dalarna, med en avstickare till Gävle. Blev ett besök på museumet och inhandlade boken.
Under 100 år. Dala-Ockelbo-Norrrsundets Järnväg. 1897 D.O.N.J. 1997. För att lära mig lite mer om banan. Fråga. Har ni den boken? Finns några enklare ritningar på Atlasloket, Malletloket, Resgodsvagn, Treaxlig virkesvagn + någon ritning till. Ska jag skanna av dom, till er? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52. |