Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ett kommande projekt ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34507)

lan 2013-09-16 12:37

Uppladdning på G ...

4 bifogad(e) fil(er)
... sista okulärbesiktningen pågår för fullt. Jag har skruvat och mixtrat med texturer, mappningar och reflektioner både i GIMP och gmax och börjar bli nöjd. Lok och boggier är väldigt små för att vara så detaljrika, gamla J-hytten och det delikata ångloksljudet är dock för stora att ladda upp så de kommer att finnas på min Dropbox. Några avslutande bilder från okulärbesiktningen:

RobertE 2013-09-16 15:07

Du är fantastisk på bara knappt två veckor har du gjort detta ånglok.
Det blev så vackert att det finns inget ord för det! ;)

Bengan 2013-09-16 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 280766)
Du är fantastisk på bara knappt två veckor har du gjort detta ånglok.
Det blev så vackert att det finns inget ord för det! ;)

Kan inget annat än att instämma med föregående talar.

lan 2013-09-16 19:31

Tack Robert och Bengan ...

... loken finns nu i Download :tumme_upp:

rely 2013-09-16 20:50

Tusen tack för dessa oerhört vackra lok! :) :ber:

Bengan 2013-09-16 21:04

Tackar för detta, Lennart. :tumme_upp:

En fråga bara. Tänker du hoppa över texturegroup denna gång?

EDIT: Hade bara laddat ner och inte installerat loken, när jag skrev ovanstående om texturegroup. Texturegoup är med, men det är den för J-loket. SJ_J_texturegroup kuid:67375:100042. Är detta korrekt, att du använder samma texturegroup till dom båda loken?

lan 2013-09-16 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 280780)
Tackar för detta, Lennart. :tumme_upp:

En fråga bara. Tänker du hoppa över texturegroup denna gång?

EDIT: Hade bara laddat ner och inte installerat loken, när jag skrev ovanstående om texturegroup. Texturegoup är med, men det är den för J-loket. SJ_J_texturegroup kuid:67375:100042. Är detta korrekt, att du använder samma texturegroup till dom båda loken?

Mnja!
jag använder den ju inte som Texturegroup men den måste vara med för att Svenolovs STLMotorVehicle skall funka ! Kan naturligtvis klona den och döpa den till Y3_texturegroup men om man skall använda den för texturbyte måste skriptfilen ändras.

Nils Blid 2013-09-16 23:28

LAn! Du kör Y3 med fel bränsle. Jag tror att du har bytt ut kol mot flytande väte eller vad man nu kör Saturnus-raketen med.

Körde henne i cab-mode. Det gick åt helsicke; sprängde stoppbocken och slog världsrekordet i längdhopp. Funderar på att låta Y3 utmana BJ O i ett 100-meterslopp. Tror dock att ingen arrangör ställer upp - oddsen är för dåliga.

Utseendemässigt är loket formidabelt, innehållsmässigt tveksamt. Återkommer.

Nisse

lan 2013-09-17 07:29

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 280783)
LAn! Du kör Y3 med fel bränsle. Jag tror att du har bytt ut kol mot flytande väte eller vad man nu kör Saturnus-raketen med.

Körde henne i cab-mode. Det gick åt helsicke; sprängde stoppbocken och slog världsrekordet i längdhopp. Funderar på att låta Y3 utmana BJ O i ett 100-meterslopp. Tror dock att ingen arrangör ställer upp - oddsen är för dåliga.

Utseendemässigt är loket formidabelt, innehållsmässigt tveksamt. Återkommer.

Nisse

Enginespecen måste trimmas in, har inte haft tid med det än !

Nils Blid 2013-09-17 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280787)
Enginespecen måste trimmas in, har inte haft tid med det än !

Bra, jag avvaktar.

Loket har sådana kvaliteter att jag ämnar lägga fast det i banan - ÅmÅJ - som så småningom läggs ut. Y3 har trafikerat banan och finns i dag - under annat nummer - i museibanans ägo.

En annan sak; för att kunna köra loket krävs J-lokets hytt. En länk hade kanske varit bra för de som inte har hytten.

Nisse

lan 2013-09-17 09:36

Länken finns ju !!!!!

lan 2013-09-17 16:14

Trainz Shit ...

... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt :confused::confused::confused::confused::confused: . Med Reversern i back så händer inget när man öppnar Regulatorn :confused::confused::confused::confused::confused: . Är detta nåt generellt för mina hytter eller har nya problem tillstött (har för mig att det fungerade förut ???).

Tacksam för idéer om detta !!!

En något frustrerad:

torpet 2013-09-17 18:18

Otroligt läckra ånglok. Varmt tack! Tycker att du denna gång alldeles särskilt lyckats med ett fantastiskt realistiskt ljud! Sedan kanske man får vara lite försiktig med pådraget, men det lär man sig nog snabbt.

Jockes 2013-09-17 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280794)
... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt :confused::confused::confused::confused::confused: . Med Reversern i back så händer inget när man öppnar Regulatorn :confused::confused::confused::confused::confused: . Är detta nåt generellt för mina hytter eller har nya problem tillstött (har för mig att det fungerade förut ???).

Tacksam för idéer om detta !!!

En något frustrerad:

Jag lyckas köra loket bakåt, så något fel måste det vara för dig... (I CAB-läget bör kanske tilläggas)

lan 2013-09-18 18:31

Tack Jockes ...

4 bifogad(e) fil(er)
... jo då det går att köra både bakåt och framåt med det var mer som att köra dragster :mad:.
Normalt regleras svenska ånglok med Omkastarskruven i kombination med Regulatorn. Förarventilen tar man till när den behövs.

Sagt och gjort, det gäller att göra en hytt som fungerar enl. dessa principer och jag är på god väg :tumme_upp::Yeah:

Var tvungen att göra en riktig omkastare istället för spaken. Regulatorn är tills vidare samma. Omkastaren går att vrida många varv för att ställa in graden av fram- och backgång från 100% back till 100% fram.

Likaså går Regulatorn att reglera i små steg från 0 till 100% fyllning.

Att lära sig köra med Omkastare-Regulator tar tid med det går :applad:

Några hyttbilder som illustrerar tekniken (ge akt på HUDden):

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.