![]() |
Jag är stum av beundran.
|
Wow! Häftigt, måste jag säga! Och när det är så snyggt som det du gör blir det inte sämre! :D
|
Ser väldigt bra - och kommer att passa bra till DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg. Dalslands kanal med 18 slussar löper i stora sträckor parallellt. DVVJ och kanalen är mitt kommande projekt.
Trädäcken förefaller överdimensionerade och borde vara mörkare (tjära) som i de första bilderna. Om öppet berg inte ligger nära slussen så ligger gräsytor mot slussen och en smalare gångväg (grus) mellan slusskant och gräsytan. LAn:s sluss är av modell större. De flesta slussarna i landet är enkelportare. Ett antal handmanövrerade finns fortfarande kvar. En bra fråga (den är ju fri, eller hur): Många av landets slussar är av naturliga skäl omgivna av mer eller mindre starkt slutande berg. Går det att göra plankdäcken med splines? Nisse |
Ja du Nils,
med den indelning av marken som är i Trainz måste alla skarvar ligga precis i 10-m intervall och på pricken över skarvarna i "rutnätet", Jobba i "wireframe mode" är nödvändigt. Överdimensioneringen i sid- och längdled beror på detta, annars får man problem med lutningen av marken i Trainz. Du kan luta en ruta (10x10m) men inte mindre. 5x5m grid är nog en bluff åtminstone vad gäller lutning!!!??? Att måla om texturer för att likna tjära t.ex. får du själv fixa när slussen kommer! Att anpassa marken till slussen är inte heller upp till mig, det är routebyggarens problem!!! Jag har testat att det fungerar och att göra specialare som passar vissa kan jag inte ge mig in på längre, det tar för lång tid! L Nu menar jag inte att ni inte skall komma med synpunkter, det ger ibland idéer som kan omsättas i handling men ni måste förstå att en modell av den här kompliciteten blir en kompromiss, men det är som vanligt fritt fram att använda, klona, ändra i mina modeller och ge ut som egna varianter. Det vidareutveckar vår hobby! Citat:
|
Citat:
Även jag tycker att 5m grid verkar funka dåligt. Dessutom är 5m ganska glest... önskar man kunde ha 1m grid på utvalda delar av en board! |
Även jag ställer frågetecken för 5 meters grid. I alla fall blir Håverud en utmaning. För de som inte vet korsar DVVJ en akvedukt , fyra slussar, en fors, och ett kraftverk plus stupbranta bergvägar.
Slussar är faktiskt förusättningar för projektet. Tack LAn. Skoj ska det bli. Nisse |
Markgestaltning i 5m grid ???
3 bifogad(e) fil(er)
Två bilder på slussen i Surveyor, en i wireframe-mode, där ni kan se hur jag försökt bädda in slussen i terrängen. Den tredje bilden är intressant för där ser man hur grovt det ändå blir med minsta radie - en ruta på 20x20m är det minsta jag kan påverka, visserligen formar sig 5m-griden som ni ser. Det hade varit bra om man kunnat påverka varje nod i 5m griden, men endast mittnoden i ett 20x20m-flak går att påverka vad jag kan se!? Synd!
Det är därför slussen måste vara så stor och bör placeras i NS- eller ÖV-riktning. Jag har försökt placera den i andra riktningar och det går men det blir inte så bra. Jag har satt dighole till 0,0, alltså inga förgrävda hål av just den anledningen. |
111203 Nightmode!
4 bifogad(e) fil(er)
Nu får Nisse sina "tjärade" trädäck, men bara på natten! Skurit till en hyfsad nightmesh, med ljuskastning kring hus och lyktor. Ser väl OK ut?
|
Sista delen i denna trilogi
1 bifogad(e) fil(er)
En brygga med passagerarstöd är väl ett måste om man skall bedriva Ångartrafik?
Detta blir den sista delen i TOR-trilogin. |
Citat:
|
111204 TORS Brygga
6 bifogad(e) fil(er)
Bryggan börjar ta form, den har passagerarstöd och då fälls Tors landgång ut vid angöring och passagerarna stiger av och på. Det finns även en anlutning för tågspår eller väg ovanför bryggan en bit in på land. Lite mer jubb att justera passagerarplacering på båda ställena återstår. Lite bilder:
|
Å en liten landgång också... Den är otrolig LAn. :tumme_upp::tumme_upp:
MVH / BjörnL |
111204 Katten och råttan!
5 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Dagen har annars gått till att försöka skripta Tors Brygga. När jag skall försöka skriva skript är det som kattens lek med råttan - där jag är råttan. Svenolov är ju mästerkatten i detta avseende, men med stor uthållighet och envishet har jag fått stationsskriptet att fungera i båda riktningarna för båda spåren, pust! Det som fattas är väl att få "plåtstinsen" på kajen att reagera på inkommande båt, men det får vänta. Några bilder från dagens äventyr: |
111205 dagens småpetande.
1 bifogad(e) fil(er)
Tor trilskas i kurvor, har "delegerat" till Korvtiger" att utforska.
Under tiden har jag ägnat mig åt diverse, bl.a. de rara ungdomarna "Dygd"-Erika Persson, dotter till byns präst, i knäet på Artur-"med Fläsk" Andersson, son till poliskonstapel Kling (utom äktenskapet). Dessa rara turturduvor sitter alltid på Tors Brygga och betraktar, mellan kelandet, den glesa båttrafiken. Nyinförskaffade tröjor, från en nyligen företagen resa till Ullared (China-Red á 9:95 kr/st), pryder bryggans turturduvor! Observera de skarpa blickarna från byns moraltanter! |
111206 Ruskprick!
3 bifogad(e) fil(er)
För att märka ut farleder förr så använde man som idag prickar, men för att föstärka "visibiliteten" i ruskigt väder satte man en "ruska" av ris på toppen. Dessa prickar kommer att finnas i 3 varianter, styrbord och babord om farleden samt på grund, med eller utan ruska.
Nu kan jag inte avhålla mig från en gammal god "fräckis": GKSS (Göteborgs Kryssnings och SegelSällskap) hade besök av en eskader kvinnliga sjölottor som skulle lotsas runt i Bohusläns skärgård. I sitt välkomsttal lär den dåvarande GKSS-amiralen ha yttrat följande bevingade ord, till stor munterhet bland de engelska damerna: "For your convinience we have errected a lot of pricks along the route" Ouppps!-) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30. |