![]() |
Citat:
|
Citat:
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar. |
Citat:
En annan sak, buffertens höjd över rök på DONJ ??? Jag gör stoppbockar även till smalspår! Om nån vet om det var annorlunda på 1067 resp. 600 mm banor skulle det hjälpa mig! |
UV mappingens förbannelse
LAn, enligt Björn är det 870mm RÖK för koppelhöjd.
Nu håller jag på och UV mappar hela vagnen. Jag har gjort hjulen klara med UV mapping, de ser ganska bra ut. Tyvärr så är det värre med vagnen. Är det något jag hatar så är det UV mapping. Igår var det nära att jag la ner hela projektet. Idag skall jag prova en annan teknik för att se om jag kan få det att funka bättre.... Jag skulle gärna vilja bli klar med den här UV mappingen så jag kan få vagnen i drift..... jag har kollat lite i litteraturen och det visar sig att den här modellen såg ut som så här redan från 1915 talet när de förlängdes - sen fick de starkare fjädrar runt 1925 också men det syns ju inte... eftersom vi kör en tid som avspeglar runt 1930 så funkar den mao. Luftbroms var standard på DONJ redan från 1915 har jag för mig... |
En bön för övrigt - ifall någon har bra bilder på den av DONJ nyrenoverade Nn vagnen med nummer 200 någonting (som är av samma modell som jag gjort, dvs utan golv) och godkänner att jag använder dessa som underlag till en textur så hör av er. Jag har tyvärr bara foton av en rostig Nn vagn och skulle verkligen uppskatta foton på en nyrenoverad. PMa mig ifall ni har något. Det vore verkligen uppskattat då det skulle spara mig en 8 mils färd upp till Jädraås i helgen.... :)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag blir allt mer övertygad om att UV mapping och att göra texturer är Guds straff till människan....
Bifogad fil 45580 Nu är vagnen spräcklig som ni ser. Jag jobbar på att råda bot på detta. Sen har jag en intressant diskussion med Björn - skall den vara rostig eller nyrenoverad i en snygg röd färg på överdelen och svart på underdelen? JTJ har en snygg renoverad vagn i rött/svart men det kanske är mera realistiskt med rost? Hur bra var DONJ mfl på att hålla efter sina vagnar? Observera att vi talar 1930 tal här i vårt exempel.... |
Får du ordning på texturen, blir det där en riktigt snygg historia.
Utan att ha en aning om hur bra underhållet var på vagnarna, så tycker jag att en viss vädring/slitage, mm, gör sej bäst på allt rullande material, oavsett om det är vagnar, eller lok. Då passar dom in i alla tidsepoker dom har funnits i. Väljer man däremot att göra allt i nyskick, då blir dom ju knappast realistisk, annat än just för den tidpunkt dom tillverkats. För det finns väl knappast några tåg som ser ut som i nyskick, annat än när dom var just ny/nyrenov, eller...? :). Men det är vad jag tycker det ;):). |
Hej Spyfrog
Nu börjar den verkligen se jättefin ut. Rostig eller nymålad ja det är ju em smakfråga. Kanske man kan göra både och med texturegroup. Jag tror inte det är då svårt. MVH / Bjornl |
Citat:
När jag började byggga gjorde jag också färdig hela modellen först och sen textur och då orkade jag knappt med mappningen. numera varvar jag aktiviteterna. Gör de olika delarna och tar screenshot från olika viktiga vyer som jag kopierar in till en stor (2048x2048) texturförlaga i Photoshop där jag färglägger delarna provisorisk och sparar som en tga-fil. Sen mappar jag del för del. såhär fortsätter jag till de flesta delar är klara. Samtidigt som jag bygger förbättrar jag texturen efter hand. Jag har funnit att det är ett bra sätt, det ger omväxling: Bygg lite - texturera lite - mappa lite OSV. I slutet kan man detaljera texturen utan att behöva mappa om så mycket. Lycka till med vagnen!!! |
Tack så mycket för de vänliga omdömena allihopa.
En fråga som jag vet jag ställt förut men som jag glömt svaret på - hur simulerar man snyggt en nit på en textur? Dvs hur gör man en i Photoshop - jag skulle behöva en del nitar på den här vagnen.... En annan fråga som jag har är hur man kan räta upp ett foto som perspektivet blivit lite fel på? Har för mig att detta skall gå - jag har ett foto på en balk som är aningen snett men som jag skulle vilja använda.... |
Citat:
Har för mig, att det var rätt enkelt att räta ut bilder i gratisprogramet GIMP. http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159476 http://www.gimp.org/windows/ |
Hej Spyfrog
Vilket bildbehandlingsprogram använder du? I Photoshop som jag använder finns funntioner för Peerspektiv , skevning och förvängning som man kan använda för att räta upp en bild man vill använda. MVH / BL |
Citat:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14. |