Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Diskussion ang fotografering! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20426)

Micke.L 2008-09-03 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
På precis samma sätt som alla duktiga fotografer här inne lärt sig, genom att fortsätta fotografera, experimentera och utveckla sitt intresse!

Vi blir inte bättre bara av expriment! Vi behöver tips och "uppåtpuffar"!

alexfaldt 2008-09-03 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tror det är bäst att jag tar en paus härifrån, för jag kommer explodera annars. Jag orkar inte förklara exakt varför, och det måste jag inte heller. Jag vill bara ta en paus!

Folk på forumet tänker fel med kommentarerna. Ni tänker att ni ger kommentarer när ni ser en bild som ”ojoj, vilken kanonbild!”, men det är fel tänkt! Det är ju bättre att ge kommentarer och konstruktiv kritik till personer vars bilder inte är helt perfekta än, så att dom kan bli bättre. Många bra fotografer på forumet leverarar kanonbilder väldigt ofta, och dom vet att dom är duktiga fotografer, så därför kan man ju ge en kommentar med lite tips till en nybörjare, som är osäker på hur han/hon ska göra för att få en bra bild.

Jag säger inte att ni bara ska kommentera nybörjarbilder, men det är viktigare tycker jag än att en toppfotograf får 15 kommentarer med ”kanonbild”. Så kan ju en nybörjare få 2-3 med lite olika tips osv. Hur fasen ska vi nybörjare och amatörer kunna utvecklas om alla kommentarer kommer till dom som redan är väldigt duktiga? Visst, det förekommer att nybörjare också får kommentarer, men det är betydligt vanligare att experterna får det. Och detta har inget med om man är lokförare eller inte utan om man fotat länge eller inte särskilt länge.

Hela poängen med mitt inlägg är att det är bättre att ge en konstuktiv kommentar till en nybörjare lite då och då istället för att alltid ge dom som redan är duktiga! Även om nybörjarens bild är dålig, så kan ni skriva det (på ett milt sätt) och tipsa om vad han/hon kan göra bättre!

Tack för mig, over and out!

Skulle vara väldigt intressant att veta vilka "experterna här inne" är?

Jag tycker du är ute på djupt vatten när du säger att folk "tänker fel" med kommentarerna. Det finns en regel i detta forum att inte ge kritik om inte vederbörande uttryckligen ber om det. Vi kanske borde ha en regel som förbjuder att man uttrycker uppskattning över en bild också?

Att bli duktig är något som kräver övning, övning, övning och så lite mer övning. Ingen här inne tror jag skulle uppfylla kriteriet för "expert" och frågan är om man någonsin kan bli fullärd? Det är inte kommentarerna som driver utvecklingen. Foto är "learning by doing"!

Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar, bilder som väcker känslor eller bara byta några ord med en god vän! Eller?

Julian 2008-09-03 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Otillräcklighet syftade inte på lokförarjobbet utan på foto.....

Då förstår jag tyvärr inte riktigt hur du menar. Ibland blir jag väldigt nöjd med bilder som jag tar. Ibland visar jag upp dom, ibland inte:)

_gege 2008-09-03 22:31

Citat:

Vi blir inte bättre bara av expriment! Vi behöver tips och "uppåtpuffar"!

Det tror jag nog. Med experiment menar jag mest att prova sig fram. Ta bilder med olika inställningar, olika motiv, olika komponeringar osv osv. Titta på andras bilder hur de gör, och vad det är som du gillar med deras bilder. Tror knappast att du blir så mycket bättre fotograf av att någon säger till dig att du borde haft tåget lite mer till vänster, eller att du borde använt bländare 2,8 istället för 4. Vad som är "bra" med en bild är ju olika från person till person, varför det bästa tycker JAG är att försöka skaffa sig sin egen uppfattning om vad man gillar med bilder, och försöka skapa något utifrån det.

Micke.L 2008-09-03 22:35

Citat:

Skulle vara väldigt intressant att veta vilka "experterna här inne" är?

Jag tycker du är ute på djupt vatten när du säger att folk "tänker fel" med kommentarerna. Det finns en regel i detta forum att inte ge kritik om inte vederbörande uttryckligen ber om det. Vi kanske borde ha en regel som förbjuder att man uttrycker uppskattning över en bild också?

Att bli duktig är något som kräver övning, övning, övning och så lite mer övning. Ingen här inne tror jag skulle uppfylla kriteriet för "expert" och frågan är om man någonsin kan bli fullärd? Det är inte kommentarerna som driver utvecklingen. Foto är "learning by doing"!

Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar, bilder som väcker känslor eller bara byta några ord med en god vän! Eller?

Såklart, kan ju inte undgå sånna frågor om man skrivit som jag gör...

Jag skrev "Jag säger inte att ni måste sluta kommentera bilder ni gillar men ni kan ge kommentarer till nybörjare också"

Du vet nog själv att jag inte alls menar att det ska vara förbjudet att kommentera bilder man gillar, så vad är poängen att skriva "Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar"

Suck!

alexfaldt 2008-09-03 22:44

Citat:

Såklart, kan ju inte undgå sånna frågor om man skrivit som jag gör...

Jag skrev "Jag säger inte att ni måste sluta kommentera bilder ni gillar men ni kan ge kommentarer till nybörjare också"

Du vet nog själv att jag inte alls menar att det ska vara förbjudet att kommentera bilder man gillar, så vad är poängen att skriva "Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar"

Suck!

Vad poängen är? Att du talar om för alla hur man ska kommentera bilder!
Kom ihåg att ingen upplever en bild på samma sätt som grannen. Det är väldigt subjektivt.

HemuleN 2008-09-03 22:47

Jag förstår inte alls vitsen med den här diskussionen om jag ska vara ärlig.
Du tror väl inte direkt att medlemmarna ur "klubben för invärtes beundran" kommer erkänna att det finns en sådan?
Men samtidigt måste jag hålla med lite i det Julian säger, det är ingen slump att det alltid är samma namn som kommer upp när det här "problemet" nämns utanför forumet heller.

Sen ser jag inte heller att fota för att få kommentarer som nått fel? Jag kan faktiskt erkänna här och nu att det är därför jag gör det. Hade det inte visat sig att folk faktiskt verkar gilla mina bilder hade jag nog lagt av för länge sen, och för någon med relativt dåligt självförtroende (som jag dårå) kan ett "Snygg bild" också vara viktigt.

alexfaldt 2008-09-03 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av HemuleN
Du tror väl inte direkt att medlemmarna ur "klubben för invärtes beundran" kommer erkänna att det finns en sådan?
Men samtidigt måste jag hålla med lite i det Julian säger, det är ingen slump att det alltid är samma namn som kommer upp när det här "problemet" nämns utanför forumet heller.

Sen ser jag inte heller att fota för att få kommentarer som nått fel? Jag kan faktiskt erkänna här och nu att det är därför jag gör det. Hade det inte visat sig att folk faktiskt verkar gilla mina bilder hade jag nog lagt av för länge sen, och för någon med relativt dåligt självförtroende (som jag dårå) kan ett "Snygg bild" också vara viktigt.

Detta är ju löjligt! Nu vill jag ha en fullständig redogörelse för vilka du anser driver "klubben för inbörde beundran"? Vilka namn är det som kommer upp när problemet nämns?

HemuleN 2008-09-03 22:58

Citat:

Detta är ju löjligt! Nu vill jag ha en fullständig redogörelse för vilka du anser driver "klubben för inbörde beundran"? Vilka namn är det som kommer upp när problemet nämns?

Nej, jag tänker inte sitta här och namnge folk. Så lågt sjunker jag inte.

Eric B 2008-09-03 22:58

Citat:

Intressant åsikt. Absolut inget fel med den heller. Vi tycker alla olika. Jag skulle iofs vilja påstå att du tillhör skaran bland de jag beundrar. Men samtidigt skräms jag av tanken att du enbart fotar för kommentarernas skull? Nog måste det väl finnas lite unn av vilja ändå? :)

Tycker denna tråd är jävligt intressant att läsa. Man skaffar sig en bild av alla anhängare här på forumet. Tycker mig nu urskilja två skaror. De som "känner sig utanför" och de som ja vad ska man säga, inte alls tycker att det är så.

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Den dagen då det bestäms vems bilder samt hur/vad jag kommenterar dessa. Den dagen försvinner jag härifrån...

Olaf Lindström 2008-09-03 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Den dagen då det bestäms vems bilder samt hur/vad jag kommenterar dessa. Den dagen försvinner jag härifrån...

Den dagen kommer förmodligen inte någon sitta vid datorn utan gömma sig under bordet för att ryssarna(läs: kommunismen) har tagit över landet och förbjudet all egen vilja.;)

Personligen lägger jag ut bilder med en tanke att folk ska titta(gratis utställningslokal, inte dumt:)) och förhoppningsvis gilla vad de ser, gör dem det får de gärna kommentera(det uppskattar nog alla) men jag slutar inte för att ingen kommenterar, dock kan man bli lite lack om man får riktigt konstiga kommentarer, inget jag upplevt här dock.

HemuleN 2008-09-03 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Intressant åsikt. Absolut inget fel med den heller. Vi tycker alla olika. Jag skulle iofs vilja påstå att du tillhör skaran bland de jag beundrar. Men samtidigt skräms jag av tanken att du enbart fotar för kommentarernas skull? Nog måste det väl finnas lite unn av vilja ändå? :)

Tycker denna tråd är jävligt intressant att läsa. Man skaffar sig en bild av alla anhängare här på forumet. Tycker mig nu urskilja två skaror. De som "känner sig utanför" och de som ja vad ska man säga, inte alls tycker att det är så.

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Självklart gör de väl det, men samtidigt så är det otroligt viktigt för mig att få bekräftelse på att jag är bra på något. Och uppenbarligen kan jag få det genom att fotografera (bland annat), alltså fortsätter jag. Min anledning att utvecklas är att få ännu mer bekräftelse snarare än nånting annat. Tragiskt(?) men sant... :o

Eric B 2008-09-03 23:08

Alltså jag får kalla kårar nu, detta börjar påminna alldeles förmycket om diskussionen om "systemkameror eller ej". Då börjades det också diskuterades om en "klubb för inbördes beundran" och någon sådan klubb finns fanimig inte. Däremot tycker jag mig nu, mera än någonsin ana avundsjuka här...

Vill vi gå mot något slags forum där man "kontrollerar" vem som får gå med eller ej baserad på dess fotokunskap, utrustning samt yrke och som helt bestäms av några enstaka personer? Nej tack... (och nej jag syftar absolut inte på galleriet nu!)

Micke.L 2008-09-03 23:10

Nej, nu tar jag min paus. Jag har tröttnat på överlägsna attityder osv.

Tack för mig!

Mulle 2008-09-03 23:14

Citat:

Nej, jag tänker inte sitta här och namnge folk. Så lågt sjunker jag inte.

Har du sagt A får du allt säga B oxå!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.