alexfaldt |
2008-09-03 22:29 |
Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tror det är bäst att jag tar en paus härifrån, för jag kommer explodera annars. Jag orkar inte förklara exakt varför, och det måste jag inte heller. Jag vill bara ta en paus!
Folk på forumet tänker fel med kommentarerna. Ni tänker att ni ger kommentarer när ni ser en bild som ”ojoj, vilken kanonbild!”, men det är fel tänkt! Det är ju bättre att ge kommentarer och konstruktiv kritik till personer vars bilder inte är helt perfekta än, så att dom kan bli bättre. Många bra fotografer på forumet leverarar kanonbilder väldigt ofta, och dom vet att dom är duktiga fotografer, så därför kan man ju ge en kommentar med lite tips till en nybörjare, som är osäker på hur han/hon ska göra för att få en bra bild.
Jag säger inte att ni bara ska kommentera nybörjarbilder, men det är viktigare tycker jag än att en toppfotograf får 15 kommentarer med ”kanonbild”. Så kan ju en nybörjare få 2-3 med lite olika tips osv. Hur fasen ska vi nybörjare och amatörer kunna utvecklas om alla kommentarer kommer till dom som redan är väldigt duktiga? Visst, det förekommer att nybörjare också får kommentarer, men det är betydligt vanligare att experterna får det. Och detta har inget med om man är lokförare eller inte utan om man fotat länge eller inte särskilt länge.
Hela poängen med mitt inlägg är att det är bättre att ge en konstuktiv kommentar till en nybörjare lite då och då istället för att alltid ge dom som redan är duktiga! Även om nybörjarens bild är dålig, så kan ni skriva det (på ett milt sätt) och tipsa om vad han/hon kan göra bättre!
Tack för mig, over and out!
|
Skulle vara väldigt intressant att veta vilka "experterna här inne" är?
Jag tycker du är ute på djupt vatten när du säger att folk "tänker fel" med kommentarerna. Det finns en regel i detta forum att inte ge kritik om inte vederbörande uttryckligen ber om det. Vi kanske borde ha en regel som förbjuder att man uttrycker uppskattning över en bild också?
Att bli duktig är något som kräver övning, övning, övning och så lite mer övning. Ingen här inne tror jag skulle uppfylla kriteriet för "expert" och frågan är om man någonsin kan bli fullärd? Det är inte kommentarerna som driver utvecklingen. Foto är "learning by doing"!
Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar, bilder som väcker känslor eller bara byta några ord med en god vän! Eller?
|