Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C20 Till TRS 2006!? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11076)

SVoyager 2009-05-28 06:47

ignore. I typed too much

Sparkfot 2009-05-28 11:40

Lite ot men nu är iallafall Trs 2009 beställt, hoppas den är lika bra som 2004 var/är..

SVoyager 2009-05-28 19:38

här finns versionen med allt fixat. Ni får prova den!

(denna fil har inte hela tåget men bara dem delar som var ändrat. Ni behöver att ha v155 installerat)

www.svoyager.com/v156.cdp (2004 version)

www.svoyager.com/v156a.cdp (2006/TC/2009 version)

Sparkfot 2009-05-29 00:45

En liten buggrapport(trs 2004):
Textuerna var fixade och hytterna och dörrarna är inte längre vita,vindrutetorkaren funkar som den ska, dock har dörrstängningstablåns knappar vid hyttdörrarna, hamnat i fel ordning, det ska vara röd knappar närmast dörren och svarta knappar närmast stolen.

Sen så öppnar sig de två första dörrparen sig själva när de övriga dörrarna är stängda, och vid dörrstängning så stängs de övriga dörrarna medans de två första dörrparen öppnar sig istället..

(I hope that you will understand the report)..

SVoyager 2009-05-29 01:46

Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV

Romet12 2009-05-29 07:46

Så jag testa nu c20 på TC och alt verkade vara bra, men i hytten, så är det med den där ljuset att spelar ingen roll på vilken sidan man öppnar passagerar dörrarna så lyser det ända båda ljusen på båda sidorna.
http://img43.imageshack.us/img43/7094/ljusetbug.th.jpg

Och När jag tittade på tågets färgen och A delens dörr färgen så, såg det ut som om de har två olika färger.
http://img32.imageshack.us/img32/55/fargenbug.th.jpg

SVoyager 2009-05-29 09:44

Tack Romet, ja dem två olika färjer visar bara på hytten (cabview only). Den visar inte när du tittar med "external view".

Det är hur TRS handlar hytten, ingenting jag kan göra tyvärr. (a few technical details, gotta write this in english)

I dont know if you remember the early versions of the c20, especially the version where the look of the cab was even more flat than it is right now. There was no game engine lighting being applied at first, that was how auran wanted their cabs to work. Someone out there found a workaround, the "shellcab technique" wich i applied a few versions later.

The workaround considers of calling the 3dmesh from another asset, other than the cab's. The cab's script would do the job of calling the mesh from the other asset. This way, the mesh being called does receive the lighting effects from the game engine and thus looks alot more better.

The thing is, animations, buttons, user interactable items still needs to be run within the cab asset itself (and thus, not receiving any lighting effect) and this is what you see on the door. The different shade of blue on the outside and different shade of grey on the inside. The blue is actually the same color as the rest of the blue used on the 3d mesh, but the rest receive lighting effects while the door doesnt. (because the door is animated)

I'm not sure if its possible to apply the shellcab technique or some technique that makes the game engine apply lighting effect on the buttons and animations. If someone know, I would love to hear about it, but as far as I know, I think its a limitation to how much we can hack this thing ;-). I only wished auran would put some option on the config.txt file to specify if we wanted or not to have game engine lighting to apply, that would make things alot easyer.

mvh
SV

Sparkfot 2009-05-29 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager (Inlägg 184832)
Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV

Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?

Bombardier Train 2009-05-29 14:53

Hej!

Några dumma frågor: Med vilken/vilka knapp (ar) öppnar man dörrarna? Ska körspaken röra sig eller inte? I viken ruta skriver man in sifferkombinationen för destinationsskylten? Hur får man igång utropet? :)

SVoyager 2009-05-29 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 184841)
Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?

Jag, dörrarna fungerar utan problem i 2006/tc/2009, det är bara med 2004 att det finns ett problem.

Sparkfot 2009-06-03 00:10

SV: I was testning the model tonight and it's look great, but the cab is to light, i want it darker and the wiper is in the way at the front window so if you could move it from the left side to the right side of the window it should be great..

SVoyager 2009-06-03 09:03

hej, om du har ts2009 nu är det tyvärr normalt att allt är för ljus. Det är ett bugg med ts2009, hoppas att dem ska fixa i sp2.

Om vindrutetorkaren, alla bilder jag har har den på vänstersidan. Gotta keep realism to maximum!

Sparkfot 2009-06-03 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager (Inlägg 185216)
hej, om du har ts2009 nu är det tyvärr normalt att allt är för ljus. Det är ett bugg med ts2009, hoppas att dem ska fixa i sp2.

Om vindrutetorkaren, alla bilder jag har har den på vänstersidan. Gotta keep realism to maximum!

Ljuset: Crap också det är riktigt störigt, hoppas de släpper sp2 snart..

Viper: Okej, men hade dock ändå varit lättare om den varit till höger men okej.

Sen var det ju bara dörrstängningsknapparna på högra sidan som satt lite tokigt men det var ju känt sen tidigare av dig..

But keep up the good work.

Sparkfot 2009-06-04 17:23

Sv:
I have discover a new door problem(trs 2009), and the problem is that the passenger doors is closing by them self sometimes when you have stop at a station.
But the IDU(display in the cab) shows that the doors is still open on the right site, but i cant open the passenger doors with any button.

I've tried to activte the train again but it doesent work.
The doors is close and locked but i still got red signal and can drive..
Any suggestions what to do?

SVoyager 2009-06-05 03:24

hmm konstigt, ska kolla. Har du mer information? Can the bug be easly reproduced, does it happen in a specific situation, etc?

svenolov 2009-06-05 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 185295)
Sv:
I have discover a new door problem(trs 2009), and the problem is that the passenger doors is closing by them self sometimes when you have stop at a station...

Jag kanske vet vad problemet är. Kan du svara på följande frågor?

1. Sker det slumpmässigt på alla stationer?
eller...

2. är det bara på en eller vissa stationer som problemet finns?
och i så fall...

3. är det alltid på denna/dessa station/stationer som problemet finns (easly reproduced)?

Sparkfot 2009-06-05 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 185336)
Jag kanske vet vad problemet är. Kan du svara på följande frågor?

1. Sker det slumpmässigt på alla stationer?
eller...

2. är det bara på en eller vissa stationer som problemet finns?
och i så fall...

3. är det alltid på denna/dessa station/stationer som problemet finns (easly reproduced)?

Nej det sker ibland i Fruängen, Hägstensåsen,Slussen,Karlaplan.

Edit: Det kan ju tilläggas att det ibland går att öppna dörrarna igen, men ibland inte och IDU:n visar att dörrarna är öppna och jag har kontra signal.

Romet12 2009-06-05 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 185373)

Jag har märkt att det händer ibland också på västertorp, telefonplan och östermalmstorg.

svenolov 2009-06-06 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 185373)

Edit: Det kan ju tilläggas att det ibland går att öppna dörrarna igen, men ibland inte och IDU:n visar att dörrarna är öppna och jag har kontra signal.

Tack Sparkfot.

Varför jag frågade är att det finns ett script som jag gjorde för länge sedan, som David använder för C20. Jag har haft liknande problem med samma script i TS2009, i ett helt annat sammanhang. Men om problemet inte är konsekvent så är det nog inte mitt script som spökar.

Men det känns ändå som om vi ska avvakta tills SP2 för TS2009 släpps, för det finns några saker där som fortfarande hänger i luften.

Sparkfot 2009-06-07 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 185453)
Tack Sparkfot.

Varför jag frågade är att det finns ett script som jag gjorde för länge sedan, som David använder för C20. Jag har haft liknande problem med samma script i TS2009, i ett helt annat sammanhang. Men om problemet inte är konsekvent så är det nog inte mitt script som spökar.

Men det känns ändå som om vi ska avvakta tills SP2 för TS2009 släpps, för det finns några saker där som fortfarande hänger i luften.

Okej, finns det något preliminärt datum för släppet av SP2 till Trs 2009?

Och även en ny fråga:
När jag kör i dagsljus så vill ej helljuset fungera, det kommer inget ljus..

Henrik L 2009-06-07 01:22

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 185529)
Och även en ny fråga:
När jag kör i dagsljus så vill ej helljuset fungera, det kommer inget ljus..

Konstigt. :vetej: Helljuset funkar hela tiden för mej i dagsljus.

Bombardier Train 2009-06-07 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 184857)
Hej!

Några dumma frågor: Med vilken/vilka knapp (ar) öppnar man dörrarna? Ska körspaken röra sig eller inte? I viken ruta skriver man in sifferkombinationen för destinationsskylten? Hur får man igång utropet? :)

Ingen som kan svara på mina frågor? :)

svenolov 2009-06-07 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 185529)
Okej, finns det något preliminärt datum för släppet av SP2 till Trs 2009?
...

SP2 betatestas fortfarande, men den kommer... som de säger - SOON. ;)

svenolov 2009-06-07 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 185549)
Ingen som kan svara på mina frågor? :)

Det finns säkert någon som kan svara på dina frågor, men han/hon kanske inte har sett din fråga ännu. Jag vet att det finns en manual någonstans, men jag kan inte hitta den själv just nu. Någon annan vet säkert, så ge dig till tåls. Medan du väntar på svar, sök igenom denna tråd. Jag är ganska säker på att frågorna har ställts förut.

Bombardier Train 2009-06-12 13:57

Har lyckats komma på det mesta som jag ville ha svar på nu. :) Men jag har några problem ändå.

Jag har laddat ner och installerat tunnelbanerutten och måste säga att det är välldigt fint byggd. Sen när jag prövar att köra i Cabmode i andra rutter så får jag inte igång C20, fast jag har stängda dörrar, stängd förarhyttsdörr, aktiverad hytt, de två spakarna på väggen på höger och vänster sida är nere, körspaken på gasläge, och bromsarna på Relese.
Vad gör jag då? :) Vilka körkontroller använder man i Cabmode? Har inte hittat svaret i manualen. Använder TS09.

Bombardier Train 2009-06-17 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 186015)
Har lyckats komma på det mesta som jag ville ha svar på nu. :) Men jag har några problem ändå.

Jag har laddat ner och installerat tunnelbanerutten och måste säga att det är välldigt fint byggd. Sen när jag prövar att köra i Cabmode i andra rutter så får jag inte igång C20, fast jag har stängda dörrar, stängd förarhyttsdörr, aktiverad hytt, de två spakarna på väggen på höger och vänster sida är nere, körspaken på gasläge, och bromsarna på Relese.
Vad gör jag då? :) Vilka körkontroller använder man i Cabmode? Har inte hittat svaret i manualen. Använder TS09.

Lyckades lista ut hur man gör för att få allt att fungera. :)

Bombardier Train 2009-06-18 10:03

Ursprungligen postat av Bombardier Train:
Citat:

Lyckades lista ut hur man gör för att få allt att fungera. :)
Men det är en sak bara: När jag kör på Svoyangers tunnelbanerutt så är det glapp i tunneln på två ställen. Tror det ena var mellan Liljeholmen och Zinkensdamm. Hur löser jag detta? Är det andra som har det problemet? :)

Bombardier Train 2009-06-22 14:50

La in uppdateringen v. 10, men när jag hade installerat den så syns den inte. Varför? Är det någon fil som man behöver ändra eller ta bort innan man lägger in den? Behöver man ha alla uppdateringar som finns innan, eller kan man hoppa upp från v. 1.4 till v. 10?
Har en annan fråga också: Var finns stationerna Hornstull och Mariatorget att ladda ner? Är de som gör glapen som jag nämnde tidigare.
Tack på förhand! :)

SVoyager 2009-06-28 04:47

v.10 !??

vi är på beta v1.56a.
----------

lite nånting som handlar inte om tåg men ialla fall:

Jag upgraderar lägenhet ;-).
nu: http://www.headwayltee.com/hea12.html

om 3 dagar ska det vara:
http://www.domainedebrugnon.com/VisiteVirtuelle.html

det kostar mycket mer but its worth it!
can't wait!!

Bombardier Train 2009-06-28 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager (Inlägg 187165)
v.10 !??

vi är på beta v1.56a.

Okej, och var kan man ladda ner den? Hittade iaf v. 10 på Trainz-forumet. :)

bönan 2009-07-13 22:03

Hej! Jag upptäckte en konstig sak ikväll när jag körde ett 3-vagnars C20 mellan Fruängen och Ropsten (Jag använder V1.4 av C20 i TRS 2006 UTAN SP1 i Windows Vista Home Premium SP2. Nu ni som klagar på att ni aldrig får veta vilka versioner man har när man ber om hjälp...;):D;)). Iaf, så medan jag körde, så sjönk HB-trycket, dvs huvudbehållarens, tryck. Från ca 800 Kps till ca 85. Samtidigt tog bromsarna sämre och sämre. Både ATP-broms och manuell broms. När jag var framme i Ropsten var trycket 84 Kps och det var nästan omjligt att bromsa. Det riktiga tåget kanske också är så här, men det verkar ju direkt livsfarligt. Borde den inte finnas typ en kompressor som laddar upp bromsarna? Har någon annan samma problem, och är det en inbyggd funktion i tåget eller bara en bugg? Jag har inte tänkt på problemet tidigare, men det har säkert funnits ändå.:) Tacksam för hälp!:grin:

tågfreak 96 2009-08-02 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager (Inlägg 92258)
Hej!!

Nu finns versionen beta 3 av min C20!!

http://forums.auran.com/TRS2004/foru...5&pagenumber=1

Finns många nya saker på den. En del är, en helt nytt hytt med en små bonus. Titta på länken och läser!

Enjoy :)!!

SV

du jag kan inte gå in där funkar inte kanske fel länk.

Romet12 2009-08-07 03:16

Svar Till: tågfreak 96
Citat:

Ursprungligen postat av tågfreak 96 (Inlägg 189223)
du jag kan inte gå in där funkar inte kanske fel länk.

Hejsan!
När du öppnar den där länken och får detta som svar:
Citat:

Warning: require_once(forums/auran/incHeader.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/forums/trainz/forum/global.php on line 4
, så betyder det att det är fel på aurans server.
Eller om det står något annat, som till exempel "Page not found" eller "Page doesn't exit" då betyder det att den där länken/Sidan inte finns längre.

Fråga Till: Svoyager

Hejsan! Vill inte störa, men bara undrar hur det går med bygged? Kommer den något mer av tåget (C20)?

SVoyager 2009-08-31 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av Romet12 (Inlägg 189440)
Svar Till: tågfreak 96
Fråga Till: Svoyager

Hejsan! Vill inte störa, men bara undrar hur det går med bygged? Kommer den något mer av tåget (C20)?

Hej ! Bygged har stoppat igen. TRS tar mycket tid att göra sin SP2 med TS2009... Jag hoppas att buggen med hytten ska vara fixat med SP2 men den tar forever.

Istället har jag börjat nånting nytt. Det är tyvärr inte nån svensk tåg men nån tunneltåg som låter vara intressant att göra. Ett fransk MI2N Altéo. Snygg tåg.

Jag ska snart uppdatera min websidan med nya information om denna projekt.

När TS2009 ska blir SP2 ska jag släppa det senaste C20 version och det ska vara slut versionen. Kanske nån svensk tåg igen efter denna projekt (MI2N är lättare än C20 att bygga för jag har mer erfarenhet med 3d, så allt blir mycket snabbare.)

Cheers!

Romet12 2009-08-31 07:43

Kommer det nya tåget som du kommer att göra vara gratis? :visslar:

SVoyager 2009-08-31 17:34

allt ska vara gratis. Jag ska aldrig göra payware. Bara donationware, men allt är gratis.

Bombardier Train 2009-08-31 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager (Inlägg 190694)
Hej ! Bygged har stoppat igen. TRS tar mycket tid att göra sin SP2 med TS2009... Jag hoppas att buggen med hytten ska vara fixat med SP2 men den tar forever.

Istället har jag börjat nånting nytt. Det är tyvärr inte nån svensk tåg men nån tunneltåg som låter vara intressant att göra. Ett fransk MI2N Altéo. Snygg tåg.

Jag ska snart uppdatera min websidan med nya information om denna projekt.

När TS2009 ska blir SP2 ska jag släppa det senaste C20 version och det ska vara slut versionen. Kanske nån svensk tåg igen efter denna projekt (MI2N är lättare än C20 att bygga för jag har mer erfarenhet med 3d, så allt blir mycket snabbare.)

Cheers!

Efter att du har byggt den franska tunnelbanan, så kanske du vill bygga SL X60 och så kanske någon bygger nå'n pendeltågslinje. (SL X60 är pendeltåg) Ostkustbanan finns ju redan så något att köra på finns det ju redan. :)

bönan 2009-08-31 21:28

Eller en snygg Rc6-hytt? Nej, jag ska inte tjata, självklart väljer du själv!:)

SVoyager 2009-08-31 23:08

en X60 var nånting jag ville göra och jag tror att jag ska göra den i framtiden.

Men X60:n är mycket svårt att göra. Evrything is round on that train, round = lots of polygons = lots of work. The MI2N is a bit more squary so that makes it easyer to build

SVoyager 2009-09-01 02:23

Jag pratade om hur SP2 tog lång tid. Den är äntligen slut idag (någon hörde mig lol). Jag provar den ikväll

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.