![]() |
1 bifogad(e) fil(er)
Tack så hemskt mycket för alla inlägg! :) .
Har precis fått in tåget i MSTS, gissa hur många fel har jag gjort...lol...: |
Vadå för fel?????
Skämt o sidå, hoppas du får till problemen och ger oss den första svenska spårvagnen till MSTS... |
Nu har det gått nästan 10 dagar sen vi hörde något. Har det hänt något nytt?
|
Säger som föregående talare... Hur går det med spårvagnen, Sigma?
|
1 bifogad(e) fil(er)
Hhmmm jag känner på mig att det är dags att vara lite mer aktiv här på forumet... ;) .
Här kommer en lägesraport: Jag har bara bygggt lite på tåget sedan mitt senaste inlägg. Ett stort problem jag har fastnat på är om jag ska andvända mig av 2 "textur plattor" på 512x512 eller endast en. Om jag kör med 2 så blir säterna, golvet och reklamen mycket snyggare, även väggarna i A24an blir mycket bättre. Om ni har några synpunkter om detta så tag jag gärna imot dem. Här kommer en bild på en A30B som håller på att förvandlas till en A24, flaggorna är bara där som prydnad och kommer att tas bort i MSTS (om ni tittar noga så ser ni lite nya saker till A30Bn också): |
A30B ser mycket bra ut!!!!
Om två "plattor" blir bättre och snyggare, så varför inte använda två???? Finns det nån nackdel att använda två? |
Med tanke på den ypperliga kvaliten i din spårvagn, så skulle jag tveklöst lägga en röst för 2st texturer. Om det är 512 x 512 så är det ju relativt blygsamt, det finns ju en hel del fordon som nu har en 1024 x 1024-trextur och redan det är ju dubbelt så stort som 2st 512 x 512. Skulle möjligtvis vara dom som ännu inte har så mycke minne i sina grafik-kort möjligtvis, men vil man köra tågsim med njutning så bör man ändå överväga ett bättre kort i sånt fall... Man kan inte räkna med att köra värsting-fordon på gamla datorkomponenter... Dessutom lär nog nya simulatorer hantera texturer på et bättre sätt, eftersom det är en vital del i simulerng.
2st 512 x 512 röstar jag för... :) Som vanligt... Svindlande snyggt! :tumupp: |
Nu sitter ju inte alla med "värstingdator", så att försöka göra vagnen så "lättdriven" som möjligt skulla iallafall jag uppsaktta... ;)
|
Citat:
För det andra, så blir datorkomponenter billigare hela tiden, i takt som nya "värsting-grejjer" fylls på i nyhetshyllorna... För det tredje, bygger man för gårdagens datorer eller dagens/morgondagens? En fråga man själv som byggare får ställa sig... 2x 512x512, säger jag... Ganska blygsamt ändå, tycker jag i förhållande både til vad det ger och vilken liten ökning det är i "tunghet"... vad jag förstår, så kommer kanske antalet polygoner isåfall i Sigmas fina spårvagn vara det som gör att den kan bli tung att köra i äldre datorer, inte att det är två 512x512 -texturer... :) |
Hur mycket "tungkördare" blir det med 2 x 512 jämfört med 1 x 512 eller 2 x 256? Nån som vet det? 1-5 FPS mindre eller är det mer?
|
Nu har inte jag gjort mätningar på just denna jämförelse... Men, med lite kött på benen genom andra fps-uppmätningar, så skulle jag nog ändå våga säga att en enskild jämförelse på Sigmas spårvagn 1 eller 2 texturer, kommer resultera i knappt mätbar skillnad...
Skillnaden kan då bli om man kategoriskt har fler texturer, dvs en slags trend hos objektsbyggare... Själv kommer jag nog ta mer textur-utrymme i anspråk än så här på mina modeller, beroende hur mycket som kan återanvändas på fler ställen. Utan att för den skull gå till några överdrifter... Sigma, hoppas du inte tycker att det glider för mycket OT från din fina spårvagn... :) |
Mazz, Nej, nej, nej, absolut inte, det är bara roligt att läsa :) .
Jag kommer köra med 2 stycken, tack för hjälpen! :) . Kanske ska säga också att dessa tåg är ej gjorda för ommålning. Vilket kanske blir lite synd för de Virtuella Tågbolagen :( . |
Citat:
Spelar ingen roll om det går att måla om eller ej, spårvagnen är skitfin! |
Vilket 3D program andvänder du?
Sen undrar jag hur det går:p ?? |
Citat:
|
Citat:
Sökte på Google och laddade ner det men det funkade inte :( |
Citat:
|
Om jag fattat det rätt, så är det en ryss som skapat programmet och gratis versionen kan inte importera filer, utan då måste man registera programmet först a´ 42 dollar... Finns här: http://www.zmodeler2.com/
Daniel: Ladda du ner allt? Läste du instruktionerna? Eftersom programmet fungerar för Sigma och flertalet andra, så kan man inte säga att programmet inte funkar! |
Zanoza modelers Hemsida:
http://www.zmodeler2.com/index.php ZModeler v2.0.6 är den senaste, men den kan inte exportera filer till 3ds format som gmax kräver för att kunna exportera modeller till MSTS, och som Pierre säger så kan man inte importera filer utan att köpa programmet först. Så jag rekommenderar den gammla versionen 1.07 som kan exportera till 3ds formatet. Den är också lite enklare att använa och är 100% gratis, och du kan importera modeller också. Direkt länk: http://www.zmodeler2.com/index.php?mode=dl&ID=3 Kan även rekommendera denna film på hur man bygger ett 3D-objekt i Zanoza modeler: http://jpracing.racerplanet.com/modu...id=132&lid=958 |
[quote=Sigma]Zanoza modelers Hemsida:
http://www.zmodeler2.com/index.php ZModeler v2.0.6 är den senaste, men den kan inte exportera filer till 3ds format som gmax kräver för att kunna exportera modeller till MSTS, och som Pierre säger så kan man inte importera filer utan att köpa programmet först. Så jag rekommenderar den gammla versionen 1.07 som kan exportera till 3ds formatet. Den är också lite enklare att använa och är 100% gratis, och du kan importera modeller också. Direkt länk: http://www.zmodeler2.com/index.php?mode=dl&ID=3 Hej! Om inte dessa länkar funkar kan man testa denna istället: http://www.quickiespatch.com/qzm.html Här finns version 1.07 som Sigma skriver om här ovan. MVH Kenneth |
Fråga...
Sigma, Har du inte lagt upp A30B för MSTS för nedladdning nånstans på nätet än? Mvh Johnny Nilsson
|
Svar nej, den är inte klar än, endast 99% klar...den sista procenten verkar ta 100 år att göra, tyvärr. Har ingen lust att bygga på tåget just nu. Har en annan liten sak jag ska göra klart först.
Men det svåraste som är kvar att göra på tåget är att få till snygga fönster. |
Hur I Allsin Dar...
Har du fått tag i en sådan fantastiskt verklighetstrogen hytt till det här tåget du bygger, jag kan verkligen säga att det är verklighetstroget, när jag var liten vaar jag en gång på besök i aga vagnhall och provkörde en A30 på bangården utanför, det var kul och jag tog det oerhört försiktigt, jag är försiktig av mig, det hela filmades av kjell som vaar personal på ett internat i örby och jag har vhs kopian av den filmen, själv är jag skapligt duktig på att fota och filma framförallt några svenska dansband då hade förrut en VHS-, men nu har jag en dv kamera med världens verklighetstrognaste filmljud om jag får säga det själv och bildkvaliten är 100% glasklar, jag har även filmat från kommandobryggan på VÄDDÖ och VÄRMDÖ som går i Stockholms skärgård och massor genom främersta salongsfönstret på dom, jag önskar att dom kommer som modeller till
Sail simulator, världens bästa fartygssimulator med möjlighet att köra viking Gabriella T.ex, verklighetstroget nära på stockholm-finland t.ex. Usch nu rasslade jag iväg på off topic som det kallas tror jag. Mvh Johnny Nilsson |
Nu har det verkligen gått länge sen du skrev här. Hur går det med Spårvagnen?
|
Hur går det med A30B Sigma, man börjar ju verkligen bli nyfiken, kan du tänka dig att avge en liten lägesrapport? Mvh Johnny Nilsson
|
Citat:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tackar, tackar :) .
Tänkte att det kanske är dags att posta lite nytt i denna tråd... Senaste nytt är att det inte har hänt så värst mycket med tåget sen sist. Har bytt ut och gjort några saker bättre. Det är också fortfarande ganska mycket kvar att fixa och dona med. Har haft/har ganska stora problem med måtten på tåget, som jag måste kontrollera. Lite bilder kan jag väl bjuda på, innan jag går i ide igen ;) : |
Superbra jobbat och roligt att vi fick veta hur långt du kommit med tåget, tack så mycket för det och LYCKA TILL MED MODELLEN FRAMLEDES!!! Mvh Johnny Nilsson
|
Hei fine bilder og en fin modell. :D :tumupp:
|
Härligt att höra att du jobbar vidare! Jag trodde nästan du gett upp!? Var ju ett tag sen vi hörde nått...
|
Hejhej!
måste bara först säga: Vilket J*VLA FIINT TÅG!!!...går inte att beskriva med ord:P..mktmkt bra!!!!! så undrar jag om du kan säa när den blir klar, eller om den inte blir de... hoppas snaart! |
Tack för alla nya inlägg! :) .
Först vill jag fråga om någon moderator eller admin kan ändra titeln till den här tråden till "WIP Ängbyvagnar A24, A30 ...". Skulle vara snällt om det går :) . Nu över till tåget som jag har renoverat en hel del. Mycket har blivit förbättrat sedan sist. Nytt är också att tåget med stor sannolikhet även kommer att göras till Trainz. Jag vet dock inte när den blir färdig, men allt jag kan säga är att det går väldigt fort just nu. Vill också påpeka att modellen kommer i dessa varianter: A24A SSLidJ Lidingöbanan B24A SSLidJ Lidingöbanan A24B SSLidJ Lidingöbanan B24B SSLidJ Lidingöbanan A24C SL Lindingöbanan B24C SL Lindingöbanan A24C SS Djurgårdslinjen A30B SL Lidingöbanan B30B SL Lidingöbanan A30 SL Nockebybanan B30 SL Nockebybanan Natta vara: http://i178.photobucket.com/albums/w250/WWPD/Image5.jpg |
Otrolig snygg vagn, du tycks ha gjort ett superjobb. Ska bli mycket intressant att se/prova den färdiga. Lycka till med det fortsatta bygget.
|
Fantastiskt snygg och välbyggd! :tumupp:
När den väl släpps kommer det bli många timmar på Pierres Lidingöbana. |
Det där är verkligen inte dumt. Kul att 373 ska komma också:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar igen för kommentarerna! :) . Tiden drar iväg med det här tåget började bygga 2005-05-22, och äntligen snart klart! :D .
Börjar hända lite saker i spelet nu. Kanske blir en beta eller 1.0a version väldigt snart för nedladdning. Tåget kommer att stödja MSTS BIN med öppningsbara dörrar på båda sidorna, och lite annat trevligt också. Tyvärr så har jag dock varit tvungen att ta bort en hel del detaljer på tåget för att få den fungera i MSTS, runt 25.000 polygoner har den nu, den senaste versionen har 60.000, hehe så det blev "overkill". Men, men den kommer nog till användning till Kuju Railsimulator. |
Oh.. Grymt snyggt, Sigma! Flera tummar upp!:tumupp::tumupp:
|
Håller med Dson! :)
|
Underbart!
Jag säger som många andra: Länge leve MSTS! ;) |
Dags att lägga in Lidingöbanan igen...supersnyggt Sigma, bra jobbat!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22. |