Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   TANE - oönskade spårbyten med mera (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36517)

benkegbg 2017-11-25 01:04

Tack för tipsen. Det hjälpte mycket med att installera STL Library och sedan gjorde jag en nyinstallation av Plattformspaketet så det kom igång också. Nu återstår det "bara några stycken" missad saker vilket till stor del är mina egna saker som ligger på någon extern HD någonstans. Ska nog komma fram till att det inte finns något rött i listan längre.
Hälsningar

benkegbg 2018-02-09 12:53

1 bifogad(e) fil(er)
Hej, nu vaknar den gamla sura gubben inom mig igen.

"Verkmästaren i magen" kanske ni hört talas om. Han har en kollega i huvudet också. Den verkmästaren har fått mer glöd och blodet kokar.

Det är ganska irriterande när saker och ting händer som inte ska hända, eller ens finnas till.

Jag bygger i TANE. Bensland, som ni säkert känner till nu. Det har hänt mycket under åren som gått, vilket kan följas av tråden ovan. Jag kanske tidigare har talat om objekt som inte går att radera. Nu har jag ett sådant igen.

När jag bygger så är jag tyvärr inte särskilt organiserad. Jag står inte still på en plats utan tydligen bygger lite här och där. Till exempel är denna station något jag skapade för länge sedan och har nu efter att ha pulat omkring lite kommit tillbaka till. Då ser jag två objekt som använts som verktyg för spåravstånd. De är där och går inte att radera. Inte i något lager, inte som objekt, som spår eller textur. Hopplöst oåtkomliga. Sådant har hänt mig förut. Den enda lösning som finns är att höja hela områdets markyta så de grävs ner i marken.

PS. Spåren ska för övrigt justeras också. DS

Hälsningar

korvtiger 2018-02-09 17:17

Försök identifiera vilket lager de ligger på genom att dölja och visa lager. Kontrollera att lagret inte är låst.

Är kuiderna borttagna, men spåren blivit kvar? Testa att köra "Delete Missing Assets" som hittas i menyn uppe till vänster i Surveyor.

benkegbg 2018-02-09 21:28

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset, Korvtiger. Det är ett STW Spåravstånd, som jag tappat kontakten med. Logotypskylten syns inte heller, så något måste ha hänt under årets lopp. Jag har löst det genom att helt enkelt använda objektet och låtit rälsen få kontakt med splinepunkterna på det.

En enkel lösning, men frågan förblir olöst, hur detta kunde ske. Gick inte att radera, flytta eller vrida på det. Liknande "spökobjekt" har jag råkat ut för tidigare.

Har den senaste tiden råkat ut för flertalet krascher, när spelet startar med en "precashing" av contents. Då ballar alltsammans ur och spelet släcks ner till skrivbordsnivå.

Söker jag på "View error...." så finns det "missing dependencies" och ibland att jag har använt något som har en lägre nivå än 3.5. Mystiskt när det faktiskt finns objekt som ligger i nivå 2.9 (installerad som "built-in") och fortfarande fungerar.

Ibland har det varit självförvållat, när jag clonat ett objekt och pillat i det. Tydligen gjort något galet i configen, så spelet kraschar när det ska "precasching"...

Men, men... jag kämpar vidare och har faktiskt lyckats få igång det igen.
Undrar hur länge jag orkar stå ut innan det utlovade finare, bättre, säkrare (?) nyare Trainz spelet kommer.?

korvtiger 2018-02-09 23:13

Om du tar bort spåravståndsbiten ur CM så borde du kunna köra delete missing assets för att få bort spårbitarna. Sedan kan du lägga tillbaka spåravståndsbiten om du vill ha den. Finns på STLs hemsida om du vill ha senaste versionen.

benkegbg 2018-02-11 13:32

1 bifogad(e) fil(er)
Har provat Korvtigers förslag, men icke... Bitarna ligger kvar. Hur som helst. Det är löst genom att jag använder dem istället. Stationen börjat ta form men än återstår mycket. Signaler bland annat.

Trots motgångar så fortsätter jag envist att använda TANE. Trots att det har kraschat ett flertal gånger: Startrutan kommer med texten "Precaching objects..." och sedan slocknar det ner till skrivbordsmiljö. Men efter en fem-sex försök så brukar det komma igång. Så ska det inte vara. Hoppas vi snart får en ny uppdatering av spelet.

benkegbg 2018-02-12 16:44

Tack och Adjö på ett tag !!!

Skapat inlägg och återtagit det.
Meddelandet raderat.

Nils Blid 2018-02-12 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310408)
Har provat Korvtigers förslag, men icke... Bitarna ligger kvar. Hur som helst. Det är löst genom att jag använder dem istället. Stationen börjat ta form men än återstår mycket. Signaler bland annat.

Trots motgångar så fortsätter jag envist att använda TANE. Trots att det har kraschat ett flertal gånger: Startrutan kommer med texten "Precaching objects..." och sedan slocknar det ner till skrivbordsmiljö. Men efter en fem-sex försök så brukar det komma igång. Så ska det inte vara. Hoppas vi snart får en ny uppdatering av spelet.

Detta händer mig mer eller mindre dagligen när jag bygger.Enda sättet är att bryta bredbandet och koppla bort N3v. Jag kan inte göra det eftersom vi är två som delar på bredbandet. Det enda man kan göra är att ständigt spara operationerna allt eftersom.

Nisse

benkegbg 2018-02-13 13:13

1 bifogad(e) fil(er)
Återigen - Krasch efter krasch. Och det märkliga är att det inte syns något fel!!
Det skapas bara nya och nya "untitled".

Till Nisse: Jag provade att ta bort mitt username i settings, så att spelet inte ska kopplas in till internet. Då startar inte programmet alls.
Får meddelande om att man ska skriva in username och password.

ekankal 2018-02-13 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310430)
Återigen - Krasch efter krasch. Och det märkliga är att det inte syns något fel!!
Det skapas bara nya och nya "untitled".

Hmm, enligt bilden så har rutten "faulty dependencies", högerklicka på rutten och välj "List dependencies", och kolla om det är något som är felande.
Du kan även högerklicka på dina "Untitled" och välja "view errors and warnings", och kolla vad som står i felmeddelandena.

benkegbg 2018-02-13 20:40

1 bifogad(e) fil(er)
Tack Ekankal. Hyvens av dig.
Efter lite luskande runt i listorna hittade jag två saker som nu är raderade och Bensland kunde öppna gränserna igen. Presidenten kan återgå till jobbet.
Så länge nu det varar....
Ett litet smakprov från Bensland. Stadsparken i närheten av Benstad Central.

Hälsningar

Jockes 2018-02-13 20:52

Väldigt fin park! :) Kul att det fungerar igen för dig, alltid kul att se ditt byggande.

benkegbg 2018-02-14 12:35

Säg den glädje som varar....
Efter att ha byggt i någon timme blev det paus. Stängde ner och öppnade igen. Då var det stopp! Samma sak som tidigare.

Kollade i Content Managern. Syns inget rött, inget fel i listan "View error..." Tittade på en fil - som spelet själv skapat kallat "Untitled" och där inne syntes "VE48: This asses uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported".
Lite djupare koll så var det ett objekt från en av våra excellenta skapare, Lan, "Signalskåp LAnED" som visade "faulty". Raderade och spelet kom igång igen.

Ska det vara så att ALLT material som är under build 3.5 ska vara borta från Content Managern ??!! I så fall blir det ju inget kvar !! Nja, det här är inte klokt!

Men, men. Nu fungerar det - efter att ha försökt starta tre gånger!

Bengan 2018-02-14 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310441)
Säg den glädje som varar....
Efter att ha byggt i någon timme blev det paus. Stängde ner och öppnade igen. Då var det stopp! Samma sak som tidigare.

Kollade i Content Managern. Syns inget rött, inget fel i listan "View error..." Tittade på en fil - som spelet själv skapat kallat "Untitled" och där inne syntes "VE48: This asses uses an obsolete trainz-build number. Trainz-build numbers below 3.5 are no longer supported".
Lite djupare koll så var det ett objekt från en av våra excellenta skapare, Lan, "Signalskåp LAnED" som visade "faulty". Raderade och spelet kom igång igen.

Ska det vara så att ALLT material som är under build 3.5 ska vara borta från Content Managern ??!! I så fall blir det ju inget kvar !! Nja, det här är inte klokt!

Men, men. Nu fungerar det - efter att ha försökt starta tre gånger!

Har gammalt material med build 1.3 installerat i mitt Tane och har än så länge, inte råkat ut för något problem med dom. Men det kanske kommer.

benkegbg 2018-02-14 16:10

Nu har jag råkat ut för ännu en krasch, efter att ha hämtat tre objekt från DLS. Spelet startar inte - det frös efter "precaching objects..." och stod still. Så jag tänkte det var stilla. Tittade i "Task Manager" och CPU var på 0 och minnet fullt över 2000 Mb. Så jag avslutade det där.

Skulle nog inte ha gjort det för tittade jag i Content Manager så var nu massor av objekt Obsoleta!! De var de inte tidigare !!.

Nu har jag tappat tålamodet ordentligt, :mad: vilket enligt min fru är extremt ovanligt, för jag har tålamod större än Job in Bibeln. Det säger inte lite. Så nu är datorn kliniskt rensad. Allt som heter TANE och N3V är avinstallerat och raderat. Inget i AppData, inget i Programmapparna eller någonstans!

Nästa steg är: Åter installera och allra sist hämta in senaste CPD-filen på Bensland. Jag förväntar mig att spelet kommer att sakna mängder med objekt jag använt i Bensland. Det räknar jag med. Så jag tänker återinstallera dessa, men bara det som behövs. Ska försöka hålla Content Managern fri från allt sådant som jag ändå inte använt/använder.

Kan tilläggas också att jag har en extra laptop och på den finns TANE som en kopia. Saknas något kan jag hämta det därifrån.

Återkommer med ny rapport senare.

benkegbg 2018-02-14 16:15

1 bifogad(e) fil(er)
Avinstallation pågår!
Använder mig av ett speciellt program som raderar allt fullständigt.
Inte bara via Control Panel, för det tar inte bort alltsammans.
Clean Disk Security heter programmet.

ekankal 2018-02-14 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310441)

Det är MASSVIS med objekt som har lägre build än 3.5 som är inbyggt i TANE, så det ska inte vara något problem.
Jag själv har dessutom "tonvis" med gamla objekt av alla de slag (tåg, sceneryobjekt, mm) som har allt från build 1.3 och uppåt, och ingenting har ställt till några problem.
Förvisso fick jag rätta/fixa en del som var felande/faulty när jag installerade dom, men som sagt, inga som helst fel eller problem efter det.

benkegbg 2018-02-14 18:15

Det är sant det du säger Ekan, och jag lägger inte skulden på gammalt material för mitt strul med TANE. Inte direkt, men kanske till en viss del. För trots allt så har programmet protesterat mot saker som uppenbarligen kommit in i Bensland, men som inte ska vara där.

Hur som helst. Nu är det ingen återvändo. Just nu så installerar jag in ett rent TANE SP2 och CDP-filer till Bensland. Kan inte skada (eller?) med nytt friskt data i Content Managern.

Nu återstår och se om det fungerar. Håller tummarna....
Om inte annat, så har jag ju alltsammans på den andra datorn.

benkegbg 2018-02-20 03:09

Så har vi nu nått slutet på ovanstående följetong.
Det är åter stopp i trafiken. Gränsen till Bensland är stängd. Presidenten tar TimeOut och går i landsflykt. TANE har gått i stå och fungerar inte. Eller korrekt. Spelet fungerar men det går inte att öppna Bensland. Så nu är det adjöss och good by för ett tag.
Återkommer när jag antingen får igång eländet eller när en helt ny version av TANE (eller vad det nya spelet ny kan komma att heta) kommer ut.

För att utveckla situationen lite. Nyinstallationen fungerade. Allt var frid och fröjd. Flera dagar har förflutit och allt har gått bra. Men så plötsligt, börjar krascherna komma tillbaka. Och det är där jag nu är. Har helt enkelt tröttnat på att försöka längre.

Hälsningar

benkegbg 2018-02-22 12:09

Allt väl

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!

Nu har det gått några dagar och jag tänkte "jag gör ett försök till".
Så nu har det kommit igång igen !!! Presidenten har åter lagt sin styrande hand över byggandet av Bensland.

Polisen i Bensland har fått ärendet och misstänker att det är Presidentens dator som är boven. Den behöver en rimlig och lååång tid för att ladda in alla object och sådant. Krascherna uppkommer just vid inläsningen från Content Managern. Något fel i själva filen kan inte upptäckas. Nu fungerar det i alla fall men ärendet är inte avskrivet för det, utan den misstänkta datorn hålls under uppsikt.

För att lätta upp stämningen lite bifogas en bild från Karlsköping. Det är Benslands stora stad i södra delen där banan går tillbaka norrut mot Benstad.

Hälsningar

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.