Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ångaren Tor V (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31354)

Bengan 2011-12-29 16:11

1 bifogad(e) fil(er)
Upptäckte precis, att flaggan har gått upp mer än i topp, på samtliga slussar. Svävar fritt, ett par meter ovanför stången.

lan 2011-12-29 16:34

Bra Bengan "Sherlock"! (sluss = lock)

Skall kolla upp detta! Är det månne detta som kallas "Stor flaggning över topp"?:vetej:

Bengan 2011-12-29 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252668)
Bra Bengan "Sherlock"! (sluss = lock)

Skall kolla upp detta! Är det månne detta som kallas "Stor flaggning över topp"?:vetej:

Du va då snabb, nu ser det bra ut.

lan 2011-12-29 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 252677)
Du va då snabb, nu ser det bra ut.

Tur att den inte åkte ner på "halv stång", det hade väl nästan varit för mycket!

Tack Bengan att du deltar i "sorgearbetet"!

benkegbg 2011-12-30 16:29

Den nedladdningsbara länken till Dropbox fungerade alldeles utmärkt.(Gäller Tors tvärbrygga). Jag kanske på sikt skall försöka, för vilken gång i ordningen, som jag tappat, ge Bensland en ny chans och på sikt ladda upp den på samma sätt. Filen är grymt STOR så kan jag fildela den från min dator så vore det fint.
Hälsningar

lan 2012-02-10 17:36

Maskintelegrafen i TORs Hytt

1 bifogad(e) fil(er)
Min tanke var från början att man skulle kunna manövrera TOR i CAB-mode med enbart Maskintelegrafen (ratten är ju för nöjes skull, TOR följer ju snällt farleden men stannade i snäva kurvor), och det hela sket sig på att vi aldrig fick ordning på enginespecen. Men nu har "Amiral Dönitz :grin:", dvs Nizze i Köpmannebro blandat sig i spelet och lyckats med bedriften att få mig att ta nya grepp på maskintelegrafen och enginespecen. Vissa framsteg görs, Nisse har erbjudit sig att testa och förhoppningsvis hoppar vår Enginespec-ialist. Korvtiger, på tåget (förlåt - båten).

Bara en rapport så ni vet att vissa jobbar!

henrik645 2012-02-19 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 250258)
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)

En fråga, hur kan du få olika vattennivåer på de olika sidorna av slussen?

lan 2012-02-19 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av henrik645 (Inlägg 256714)
En fråga, hur kan du få olika vattennivåer på de olika sidorna av slussen?

Genom att justera "Water height" i Surveyor.

henrik645 2012-02-20 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 256736)
Genom att justera "Water height" i Surveyor.

Okej, jag trodde att det var samma höjd för allt vatten på banan men nu vet jag. Tack!:)

Nils Blid 2012-02-20 17:24

Kan rapportera att Tor tar sig fram som Tirpitz i de dalsländska vattnen - d v s går som på räls och lyder skepparn.

Tor är en välkommen tillgång som ger en extra dimension i tågluffandet. Bra för många svenska banor.

Nisse, menig, f d amiral

lan 2012-02-20 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 256780)
Kan rapportera att Tor tar sig fram som Tirpitz i de dalsländska vattnen - d v s går som på räls och lyder skepparn.

Tor är en välkommen tillgång som ger en extra dimension i tågluffandet. Bra för många svenska banor.

Nisse, menig, f d amiral

Amiralitetet överväger att befordra dig till 3:e styrman som en början på en ny marin karriär, men bara på prov! :grin:

Nils Blid 2015-06-28 18:56

Tor är ett nöje att köra men personligen föredrar jag DCC-mode. Jag har ju genom Dalslands kanal haft rikliga tillfällen att som t f förste styrman (enligt LAn) slussa Tor 69 meter upp i kanalen. Slussarna är väldigt välgjorda och lätta att bygga. En manual underlättar och den lägger jag in i Downloadtråden.

Den enda förbättringen jag skulla jag skulle kunna tänka med, är att de härliga måsarna placeras fast på Tor i stället för via frågetecknet.

Nisse

Nils Blid 2015-06-28 21:12

LAn! Borde inte jag som mångårig skeppare på Tor ha av amiralitetet utnämnts till kapten på Tor? Jag är trött på att vara bara 3:e styrman när det är jag som är besättninen.

Nisse

lan 2015-06-28 21:22

HeHe...

... om du kan förklara för vår danske vän vorfor Tor icke har propeller så kanske jag utnämner dig 2:e styrman :grin:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.