Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   B6 lokaltågsvagn 1950-tal ??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26451)

ekankal 2010-05-09 22:47

Det där liknar betydligt mycket mer ett koppel, skitigt, oljigt och välsmort.

Marcus Gustavsson 2010-05-09 22:50

Ser mycket bra ut! nu känner man nästan dieseldoften av Olga eller koldoften från ett ånglok :tumme_upp:

lan 2010-05-09 22:57

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 210231)
Det där liknar betydligt mycket mer ett koppel, skitigt, oljigt och välsmort.

Tack Ekan!
Nu skall jag ge mig ut på s.k. "djupt vatten" och ladda upp filen koppel.tga i mörkad version. Det blir en liten komprimerad sak p.g.a att TGA-filer inte kan laddas upp på detta forum(???).

Instruktion:
Starta CM och sök på "location" efter "STW koppel". Öppna den "for Edit = Ctrl-Shift-E". Packa upp bifogade fil där! (ersätter den gamla "bleka"). Inte ett ord om detta ofog till STW!

Bengan 2010-05-10 14:42

Lennart.
Nu när du har byggt, en sån här kanonvagn.
Så får du inte glömma slutlyktor. Som ploppar upp, när övergångsbryggan är uppfälld och som försvinner när bryggan är nere.
Hittade en bild på nätet, men jag har för mig. Att dom var gula och inte röda som den här. Möjligen att dom var tvåfärgade gul/röd.

http://www.ulrikainfo.se/Images/bild.../slutlykta.jpg

lan 2010-05-10 17:24

100510 em.

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 210251)
Lennart.
Nu när du har byggt, en sån här kanonvagn.
Så får du inte glömma slutlyktor. Som ploppar upp, när övergångsbryggan är uppfälld och som försvinner när bryggan är nere.
Hittade en bild på nätet, men jag har för mig. Att dom var gula och inte röda som den här. Möjligen att dom var tvåfärgade gul/röd.

http://www.ulrikainfo.se/Images/bild.../slutlykta.jpg

É ru tankeläsare eller?
Har precis satt dit STWs slutlyktor (ingår i koppelpaketet)! Tyvärr lyser coronorna igenom väggarna (funderar på att ersätta coronorna med texturer istället - problemet är att slutsignalerne sitter på sidan av vagnen).

Har även befolkat vagnarna, så snart börjar jakten på utstickande kroppsdelar m.m. (en beta kommer snart - så putsa förstoringsglaset Bengan).

Gjort en "hytt" för att kunna vandra runt i vagnarna därifrån. Enda slutna utrymmet att börja i var toaletten (=toahytt). De två sista bilderna visar "hytten" och nu undrar jag följande:

1. Jag behöver info om texten på skylten ovanför de kvartscirkelformade WC-stolarna med träsits ("Fäll först upp båda locken .......".

2. Om nån har bilder från en gammal toalett med avlopp i ballasten och annat så hör av er.

3. All övrig info om 50-tals tågtoaletter mottages tacksamt!

Ni tycker kanske att detta är en skitsak men alla har ju sina specialintressen!?

Bengan 2010-05-10 17:38

En muggstol har du bild på, i korvens Teak-vagnar. Sid 3 och ett av dom sista inläggen.
Har för mig, att det var från någon 40-talsvagn. Men jag tycker att den ser allt för ny ut, med plastringar.
Ska ta en titt i boken om 40-50-talsvagnar och se, om det finns några bilder eller dekaler från andra vagnar.

korvtiger 2010-05-10 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210214)
Tack Korvtiger, länken visar en B15-vagn med manchesterklädda säten - alldeles för fint för dom arbetarrumpor som skitade ner Bo6ans galonklädda sitsar. Det verkar som "pinnen" eller hållaren var fast i korgen och man fick väl manuellt hänga upp nätgrinden i den när den var utfälld???

Möjligen skall SJ-loggan vara vit? Nån som vet (mitten på 50-talet).

B15? Vad dillar du nu för persilja? Co8a nr 2772 tack! Det är samma vagn som Bengan har bilder på på skitiga utrymmen i min teakvagnstråd som han nämnde i förra inlägget, byggda 1917-1929, och de bilder från interiören tror jag är som den såg ut vid leverans faktiskt! För ovanlighetens skull inga träbänkar (därav att jag ska bygga två C-vagnar, då Co4a hade träbänkar.) Dessutom har de hängt efter F1200 några gånger, som man kan se på filmer på youtube.
Förresten så fick vagnarna samlingslittera Bo14 efter reformen 1956, och var helt borta vid 1970.

Vad jag vet så har SJ's logga i stort sett alltid varit vit på stålvagnar. Kan ha fel, men det ser konstigt ut med vitt i mina ögon.

lan 2010-05-10 22:13

Ledsen Korvtiger,
tog fel på littera, menade möjligen Bo14 - känner väl igen inredningen från barndomen.
Vit eller gul SJ-logga - det är frågan?

lan 2010-05-11 17:37

100511 em.

1 bifogad(e) fil(er)
Lagt "musen" på de senaste ändringarna och skickat en BETA till mina testare. Denna vagn har en "fungerande" hytt -bifogar bild. Alla som åkt tåg nödiga på 50-talet känner nog igen sig?

Bengan 2010-05-11 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210329)
Lagt "musen" på de senaste ändringarna och skickat en BETA till mina testare. Denna vagn har en "fungerande" hytt -bifogar bild. Alla som åkt tåg nödiga på 50-talet känner nog igen sig?

Här är det nog bäst att vara tyst och inte skriva det jag tänker.
För säger jag animerad pottring, så skulle det inte förvåna mig, att det dyker upp på nästa bild, tillsammans med Åssborn.

lan 2010-05-11 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 210332)
Här är det nog bäst att vara tyst och inte skriva det jag tänker.
För säger jag animerad pottring, så skulle det inte förvåna mig, att det dyker upp på nästa bild, tillsammans med Åssborn.

Du har nog fått mejl idag!?

lan 2010-05-11 18:42

Så rätt Bengan!

8 bifogad(e) fil(er)
SJs instruktioner som vanligt svåra att följa vid nödläge! En liten bildserie får avsluta dagens pysslande.

Bildtext:
" Rusar in - fipplar med locken - gör sina behov - kollar sig i spegeln - öppnar dörrn - ut i korridoren igen (Å så skönt!)".

"Das Humor" som tysken säger!

Marcus Gustavsson 2010-05-11 18:55

Gömt etiketten " uppehåll dig ej i detta utrymme då det är kopplat närmast loket" ? ;) sitter på fönstret i vestibulen, och som vanligt, väldigt snyggt! :tumme_upp:

ekankal 2010-05-11 19:11

Stog det inte något om att man inte fick använda muggen när tåget stod stilla/på stn också?

Bengan 2010-05-11 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210346)
SJs instruktioner som vanligt svåra att följa vid nödläge! En liten bildserie får avsluta dagens pysslande.

Bildtext:
" Rusar in - fipplar med locken - gör sina behov - kollar sig i spegeln - öppnar dörrn - ut i korridoren igen (Å så skönt!)".

"Das Humor" som tysken säger!

? Har du gjort muggringen animerad ?

Ser så ut, på bildserien.
Följde med Åssborn in på muggen, men det var för avancerat för honom att förklara. Då det var två ringar. Hur fäller man upp och ned, om dom nu är animerade?

lan 2010-05-11 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 210364)
? Har du gjort muggringen animerad ?

Ser så ut, på bildserien.
Följde med Åssborn in på muggen, men det var för avancerat för honom att förklara. Då det var två ringar. Hur fäller man upp och ned, om dom nu är animerade?

Det är bara att dra med musen - locket och ändringen är s.k. "levers" i hytten. Du får prova!

lan 2010-05-11 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 210349)
Gömt etiketten " uppehåll dig ej i detta utrymme då det är kopplat närmast loket" ? ;) sitter på fönstret i vestibulen, och som vanligt, väldigt snyggt! :tumme_upp:

Bilder på den samt placering, tack!

Marcus Gustavsson 2010-05-11 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210366)
Bilder på den samt placering, tack!

http://www.jarnvag.net/index.php/vag...ersonvagnar/b6

Kolla översta bilden, tror den placeringen gäller alla vagnar, fixar en bild så fort jag kan.

lan 2010-05-11 22:41

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson (Inlägg 210368)
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...ersonvagnar/b6

Kolla översta bilden, tror den placeringen gäller alla vagnar, fixar en bild så fort jag kan.

Jaha, har undrat vad det stod på dom gula? skyltarna. Om du fixar en bild så ta den gärna vinkelrätt mot ytan!

jgloket 2010-05-11 22:44

Använd inte klossetten

1 bifogad(e) fil(er)
Jag instämmer med Ekankal; Har den här vagnen i sin naturliga storlek en toatanke eller tömde den på rälsen? I så fall ska det väl finnas sådan skylt som jag har satt på min toastol hos mig. Lyckligvis står tåget aldrig still utan man får göra vad man behöver när man vill.

lan 2010-05-11 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av jgloket (Inlägg 210379)
Jag instämmer med Ekankal; Har den här vagnen i sin naturliga storlek en toatanke eller tömde den på rälsen? I så fall ska det väl finnas sådan skylt som jag har satt på min toastol hos mig. Lyckligvis står tåget aldrig still utan man får göra vad man behöver när man vill.

Man tackar, jgloket!
Jag vet inte om den skylten fanns på 50-talet men det är möjligt. Har sparat bilden så får vi se om någon vet?

lan 2010-05-11 23:11

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210380)
Man tackar, jgloket!
Jag vet inte om den skylten fanns på 50-talet men det är möjligt. Har sparat bilden så får vi se om någon vet?

Gjort en textur av din bild så får vi se om den kommer till användning - än en gång tack!

lan 2010-05-25 00:56

100425 tidigt

Har inte gjort nåt inlägg här på länge så det är väl dags för en kort rapport:
1. Alla småfel fixade ?
2. Svenolov jobbar med skriptningen !
3. Jag jobbar med LODningen !
4. Lagarbetet Korvtiger - Svenolov - LAn fungerar utmärkt !

När släpps Bo6, undrar ni. Vi säger som Auran: SOON!

Datumet i rubriken skall vara 100525 men går inte att editera efteråt - men en månad hit eller dit, det kvittar väl lika?

korvtiger 2010-05-25 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 211374)
Datumet i rubriken skall vara 100525 men går inte att editera efteråt - men en månad hit eller dit, det kvittar väl lika?

Arbetet går ju så fort att tiden går baklänges! :D

gp3119 2010-06-13 20:57

[quote=korvtiger;209790]Nu så, äntligen frågar du (någon)! :D

Detta är en så kallad förortsvagn, alltså en vagn som huvudsakligen byggdes för att köra "pendeltågstrafik" i Stockholmsområdet.
På 1910-talet så började detta behov av förortstrafik och till det så använde man huvudsakligen tvåaxliga C3 vagnar av olika underlitteror. Under det senare 30-talet så ökade detta lokaltågsåkande och man byggde ihop C3 vagnar med en sk jakobsboggie, dvs en boggie under två vagnar och kalla dessa CC2. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=32079
Boggien gav vagnarna bättre egenskaper och visade sig mycket lyckad. Man byggde också ihop fyra vagnar till litt CC4, men det visade sig inte lika lyckat så man delade dessa efter en tid till två CC2 set istället. Sedan ville man ha boggievagnar med stålkorg för ökad säkerhet och då införskaffades Co6 vagnarna mellan 1940-1945. Dubbla dörrar gjorde att man lättare kunde stiga av och på många personer på stationerna smidigare.

Lokaltågen drogs som bengan säger av D-lok av någon form på de linjer som var elektrifierade. D-lok, C3*-vagnar och Co6-vagnar http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=40017
På oelektrifierade linjer och innan elloken byggts i tillräckligt antal drogs tågen av ånglok (vad jag vet aldrig diesellok som T21) av littera S/Sa och liknande övertagna mindre tanklok (som S6, S7 m.fl.) i de lättare tågen och de tyngre tågen av littera J. (tanklok) Man använde aldrig tenderlok eftersom man skulle behövt vända dessa vilket tog för lång tid för det snabba trafikflödet som behövdes.

Eftersom du verkar intresserad om vilket ånglok som passar var så kan jag göra en kort sammanfattning:
(Underlitteror är A5, A6, S7 osv. A, B E är huvudlitteror)
A med underlitt. Snälltåg över 90km/h (tender)
B Gods och tyngre passagerartåg (tender)
E med underlitt. Godståg, ibland i passagerartåg (tender)
F Snälltåg (tender)
G med underlitt. Tunga godståg (tender)
(H3 Privat littera, blev A5 och A6 hos SJ, snälltåg, tender)
J Förortstrafik, passagerar och gods(tanklok)
K med underlitt.Växling och lättare, korta godståg (typ vut/spärrfärd)(tender/tank)
L med underlitt. Huvudsakligen passagerartåg men även lite gods. (tender)
M Malmtågslok (tender)
N med underlitt. Växling (tank)
R Malmtåg tungt gods (tender)
S med underlitt. Passagerartåg, förortståg, godståg (tank)
W med underlitt. Växling, kortare godståg (tank)

Det fanns betydligt flera, men dessa är de vanligaste.

Om du vill se en "riktig" ång-F tågsammansättning så ska du kika här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=17834

(Bengan: Det är rätt. Litterareformer 1956 och 1970. Co6 --(1956)--> Bo6 --(1970)--> B6)[/QUOT

gp3119 2010-06-13 21:00

Gp3119 väljer A5, J, B, S1 och H3s? gp3119

lan 2010-08-26 21:27

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 210378)
Jaha, har undrat vad det stod på dom gula? skyltarna. Om du fixar en bild så ta den gärna vinkelrätt mot ytan!

Har monterat "de gula" skyltarna idag. Hoppas dom sitter där dom skall?

Marcus Gustavsson 2010-08-26 21:55

Skall endast sitta på höger sida av vestibulen, kan nog även minskas lite i storlek, annars ser det väldigt bra ut!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.