Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Diskussion ang fotografering! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20426)

simonbertilsson 2008-09-04 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Poäng där...

Jaha...
Jag börjar inse att det finns två typer av fotografer här inne:

- De som plåtar för att de tycker det är roligt, och som ser det som en trevlig och välkommen bonus med kommentarer.
- De som plåtar för bekräftelse. Kommentarerna är det slutgiltiga målet.

Om ni inte tycker det är roligt att plåta. Varför gör ni det?

Citat:

Ursprungligen postat av HemuleN
I det här fallet var det snarare ironi och sarkasm, någonting som uppenbarligen inte gick hem. ;)

Hoppas det.
Är det någon jag respekterar i det här forumet, så är du en av dem. Du är ju bara helt grym på det här med bildseende och efterbehandling, och det har ju bekräftats i ett stort antal positiva kommentarer!
Dessutom har du med besked bevisat att det är den som håller i kameran som lägger grunden för en bra bild . Kameran är bara ett hjälpmedel.

knebert 2008-09-04 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson

Dessutom har du med besked bevisat att det är den som håller i kameran som lägger grunden för en bra bild . Kameran är bara ett hjälpmedel.

Precis så är min tanke ochså. Men tyvärr är det alltför många som tror att bara för att man har en fruktad dyr utrustning så tar man bättre bilder, inte fasen blir jag en bättre bilförare för att jag kör en Ferrari istället för en Volvo.

MVH Kenneth

_gege 2008-09-04 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Precis så är min tanke ochså. Men tyvärr är det alltför många som tror att bara för att man har en fruktad dyr utrustning så tar man bättre bilder, inte fasen blir jag en bättre bilförare för att jag kör en Ferrari istället för en Volvo.

MVH Kenneth

Exakt! Det enda en systemkamera säger om dig är att du faktiskt har ett intresse för foto och kan tänka dig att satsa på det. Nu gäller detta såklart inte alla, men många skulle jag tro. En duktig fotograf har ju samma känsla för motiv, komposition, ljussättning m.m oavsett vilken kamera han håller i.

Micke.L 2008-09-04 20:56

Citat:

Jaha...
Jag börjar inse att det finns två typer av fotografer här inne:

- De som plåtar för att de tycker det är roligt, och som ser det som en trevlig och välkommen bonus med kommentarer.
- De som plåtar för bekräftelse. Kommentarerna är det slutgiltiga målet.

Om ni inte tycker det är roligt att plåta. Varför gör ni det?

Hoppas det.
Är det någon jag respekterar i det här forumet, så är du en av dem. Du är ju bara helt grym på det här med bildseende och efterbehandling, och det har ju bekräftats i ett stort antal positiva kommentarer!

Jag fotar inte för kommentarerna, jag fotar för att det är grymt kul och jag lägger upp mina bilder för att jag vill veta vad andra tycker om mina bilder samt få tips om vad jag kan göra bättre! Visst är det kul att få en positiv kommentar också men det som jag vill är att ha tips.

Därför tycker jag att man kan sprida ut sina kommentarer och ge tips osv till sånna som mig som vill ha tips mm. Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än och behöver tips!

simonbertilsson 2008-09-04 21:00

Citat:

Jag fotar inte för kommentarerna, jag fotar för att det är grymt kul och jag lägger upp mina bilder för att jag vill veta vad andra tycker om mina bilder samt få tips om vad jag kan göra bättre! Visst är det kul att få en positiv kommentar också men det som jag vill är att ha tips.

Därför tycker jag att man kan sprida ut sina kommentarer och ge tips osv till sånna som mig som vill ha tips mm. Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än och behöver tips!

Tänk efter...
I vilken utsträckning kommenterar du bilder som du faktiskt inte tycker är särskilt upphetsande? Är det inte så att det är upp till var och en att välja vad man vill kommentera, eller ska vi ha någon slags fra-forum där den store ledaren väljer vilka bilder som bör kommenteras?

OBS! Satir!

Micke.L 2008-09-04 21:11

Citat:

Tänk efter...
I vilken utsträckning kommenterar du bilder som du faktiskt inte tycker är särskilt upphetsande? Är det inte så att det är upp till var och en att välja vad man vill kommentera, eller ska vi ha någon slags fra-forum där den store ledaren väljer vilka bilder som bör kommenteras?

OBS! Satir!

Nej, jag kan lika gärna skita i E-buzz och gå över till nån fotosida istället, för det verkar ju vara det dom flesta vill?

Alexander Ödman 2008-09-04 21:38

Citat:

Nej, jag kan lika gärna skita i E-buzz och gå över till nån fotosida istället, för det verkar ju vara det dom flesta vill?

Nej, det är inte frågan om vad "dom felsta vill". Det är frågan om vad Du vill!

Vill du utvecklas som fotograf är detta forum en variant, men inte den bästa. www.fotosidan.se är ett mycket bättre alternativ... om man vill utvecklas som fotograf.

Jag lägger upp bilder här och är lite aktiv för att jag tycker om tåg och tycker att det är kul att det finns ett forum för tågbilder. Men vill jag utveckla mig som fotograf, så gör jag inte det här.

Se detta som "en dunk i ryggen", inte ett "Ajjabajja-finger".

Eric B 2008-09-04 21:58

Citat:

På vilket sätt upplevs det som tråkigt? Varför ska det vara tråkigt när det går "bra" för andra? När någon presterat något bra och får credit för det, är det då fel? Om jag jobbar arslet av mig 24/7 i 25 år och slutligen köper, låt oss säga en fet bil, bara för att minuterna senare få bilen sönderrepad av någon avundsjuk jävel som inte tål att man "har det bättre", är det då mitt fel? Nej detta är bland det värsta jag vet, denna avundsjuka som får personer att försöka smutskasta eller nedvärdera framstående personer bara för att de själva uppenbarligen inte kan prestera lika.

Är det bara ett fåtal av oss här på forumet som finner det fullkomligt naturligt att kommentera en bild man gillar? Att det sedan råkar bli en fotograf vars bilder man kommenterar oftare än andra kanske för att just denna fotograf, tycker man är extra bra, skiter man fullständigt i. Alla skall tydligen ha rätt till lika många, eller är det snarare ingen skall få rätt till kommentarer till ens bilder för andra kan ta illa upp. Så upplever jag det, när du skriver "Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än". Tycker det är oerhört nedvärderande mot de som är "duktiga"...

Slash2 2008-09-04 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Är det bara ett fåtal av oss här på forumet som finner det fullkomligt naturligt att kommentera en bild man gillar? Att det sedan råkar bli en fotograf vars bilder man kommenterar oftare än andra kanske för att just denna fotograf, tycker man är extra bra, skiter man fullständigt i. Alla skall tydligen ha rätt till lika många, eller är det snarare ingen skall få rätt till kommentarer till ens bilder för andra kan ta illa upp. Så upplever jag det, när du skriver "Att bara ge kommentarer till bilder som man verkligen gillar är kul för den fotografen, men tråkigt för oss som inte är lika duktiga än". Tycker det är oerhört nedvärderande mot de som är "duktiga"...

Kom på en mening som kompletterar ditt inlägg ganska perfekt enligt mig:
Det är bilden som kommenteras, inte fotografen.

Micke.L 2008-09-04 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
På vilket sätt upplevs det som tråkigt? Varför ska det vara tråkigt när det går "bra" för andra? När någon presterat något bra och får credit för det, är det då fel? Om jag jobbar arslet av mig 24/7 i 25 år och slutligen köper, låt oss säga en fet bil, bara för att minuterna senare få bilen sönderrepad av någon avundsjuk jävel som inte tål att man "har det bättre", är det då mitt fel? Nej detta är bland det värsta jag vet, denna avundsjuka som får personer att försöka smutskasta eller nedvärdera framstående personer bara för att de själva uppenbarligen inte kan prestera lika.

Jag är inte avundsjuk på dom som får många kommentarer, inte alls! Jag tycker bara att man kan anstränga sig nån gång då och då för att hjälpa fotografer lite. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag försöker förklara för folk fattar inte.

Därför tänker jag sluta ladda upp mina bilder här, så har ni en fotograf mindre på forumet, så kan ni kommentera varandras toppenbilder. Finns säkert nått annat ställe där nybörjare och experter ligger på en jämnlik nivå och folk bryr sig om att kommentera bilder som kanske inte har allt, men som skulle kunna vara lite bättre bara nån säger det.

Nu ska jag vara med på E-buzz för att hänga i simulator-forumen och kanske kan jag komma tillbaka när jag fått tipsen och lärt mig det som behövs för att mina bilder ska uppskattas av folk? För det är väl det alla vill innerst inne? Bli bekräftade. Om alla slutade kommentera dina foton helt skulle du väl inte ha lust att lägga upp bilder?

Nu skiter jag i om ni missförstår mig eller ej för jag är klar med denhär diskussionen!

Tack iaf till dom kommentarer jag fått på några av mina bilder! Dom få värmer!

simonbertilsson 2008-09-04 22:43

Du är hemskt välkommen tillbaks när du lärt dig acceptera att vi alla har olika åsikter, och att man faktiskt inte kan styra vad andra ska kommentera.

Julian 2008-09-04 22:57

Eric B skrev..

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Då beror det alltså inte på bilden i sig? Utan vilka man umgås med?

(hade redan skickat ämnet när jag upptäckte att jag gjorde fel med citatet..)

knebert 2008-09-04 23:24

Citat:

Du är hemskt välkommen tillbaks när du lärt dig acceptera att vi alla har olika åsikter, och att man faktiskt inte kan styra vad andra ska kommentera.

Hej

Jag håller med om detta...Jag har själv stor glädje av de bilder som läggs upp här. Jag anser mej som en betraktare av bilder gentemot ett ämne som jag är intresserad av. Sen glädjer det mej ochså att man får se bilder från andra miljöer än de som man har runt knuten. Ganska tråkigt att endast se lila pågatåg dagligen....Vem som lägger upp bilden det bryr jag mej inte ett dugg om det är ideén bakom bilden och motivet som intresserar mej och inget annat.

MVH Kenneth

alexfaldt 2008-09-04 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av Julian
Eric B skrev..

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Då beror det alltså inte på bilden i sig? Utan vilka man umgås med?

(hade redan skickat ämnet när jag upptäckte att jag gjorde fel med citatet..)

Lär snarare ha att göra med att man känner personen och kan förutsäga reaktionen.

Schulz 2008-09-04 23:53

Citat:

Jag är inte avundsjuk på dom som får många kommentarer, inte alls! Jag tycker bara att man kan anstränga sig nån gång då och då för att hjälpa fotografer lite. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag försöker förklara för folk fattar inte.

Därför tänker jag sluta ladda upp mina bilder här, så har ni en fotograf mindre på forumet, så kan ni kommentera varandras toppenbilder. Finns säkert nått annat ställe där nybörjare och experter ligger på en jämnlik nivå och folk bryr sig om att kommentera bilder som kanske inte har allt, men som skulle kunna vara lite bättre bara nån säger det.

Nu ska jag vara med på E-buzz för att hänga i simulator-forumen och kanske kan jag komma tillbaka när jag fått tipsen och lärt mig det som behövs för att mina bilder ska uppskattas av folk? För det är väl det alla vill innerst inne? Bli bekräftade. Om alla slutade kommentera dina foton helt skulle du väl inte ha lust att lägga upp bilder?

Nu skiter jag i om ni missförstår mig eller ej för jag är klar med denhär diskussionen!

Tack iaf till dom kommentarer jag fått på några av mina bilder! Dom få värmer!

Var försiktig med att uttala dig som "fotograf". Ingen här är en fotograf, alltså inte yrkesfotograf som den allmäna benämningen betyder. Alla här är amatörfotografer på olika stadier och det spelar ingen roll om man nu har en dyr Nikon D700 (systemkamera) eller en kompaktkamera av budgetvariant.

Det verkar som om forumet delas in i två delar av dessa kameramodeller. Det är helt förkastligt! Nybörjare publicerar bilder, de ska ha sin konstruktiva kritik, sällan jag ser något nedlåtande i dessa trådar.

Själv har man genomgått denna process, för ett tag sedan investerade jag hela min ena sommarmånadslön på en systemkamera efter ökat intresse. Jag menar, jag köpte inte kameran för att göra någon annan avundsjuk, utan för att utveckla ett otroligt kul intresse i längden. Visst förekommer det perioder där man inte har tid med kameran eller inte har suget kvar, men i längden betyder den jättemycket, eftersom man närsomhelst kan ta fram den och plåta på nytt i samma stil som förut. Teknik är också ett stort intresse, inte minst bildteknik och kamerateknik.

Synd att du inte vill dela med dig och lyssna på det konstruktiva, det lönar sig verkligen. Jag försökte få bättre bilder hela tiden, med tiden kom ökat intresse och därigenom fördjupning i tekniken och utveckling har väl skett, även om det inte direkt det jag i längden strävar mot. Foto är ingen tävling för mig, bara mot mig själv, kanske.

Annars en väldigt onödig diskussion, ska du börja muta folk för att få kommentarer? Alla kommenterar det de vill, så enkelt är det faktiskt!

Julian 2008-09-04 23:56

Jag känner Robert ganska väl. Jag kommenterar inte alltid hans bilder och han kommenterar inte alltid mina. Att man är kompisar gör inte att man måste kommentera varandras bilder:confused:

alexfaldt 2008-09-05 00:01

Citat:

Jag känner Robert ganska väl. Jag kommenterar inte alltid hans bilder och han kommenterar inte alltid mina. Att man är kompisar gör inte att man måste kommentera varandras bilder:confused:

Nej, är det någon som sagt att man måste det?

Julian 2008-09-05 00:09

Ungefär. Iallafall att om man är kompisar så är de inte konstigt om man kommenterar varandras bilder.

simonbertilsson 2008-09-05 00:17

Schulz:
Vem sa något om yrkesfotografi? Fotograf är du när du tar bilder med en kamera.
Förresten, så vet jag att det finns folk här inne som sålt bilder...

Alexander Ödman 2008-09-05 00:23

Låt oss inte behöva diskutera definitionen av "fotograf"... igen. Vi tycker olika i den frågan, det har framgått tidigare.

Inget personligt till någon.

Schulz 2008-09-05 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Låt oss inte behöva diskutera definitionen av "fotograf"... igen. Vi tycker olika i den frågan, det har framgått tidigare.

Inget personligt till någon.

Det är sant och det blir lite utanför ämnet egentligen. Det har diskuterats innan, Simon har varit med om det.

alexfaldt 2008-09-05 01:21

Citat:

Ungefär. Iallafall att om man är kompisar så är de inte konstigt om man kommenterar varandras bilder.

Tycker du det är konstigt att det är lättare att kommentera dom man känner?

Micke.L 2008-09-05 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
Var försiktig med att uttala dig som "fotograf". Ingen här är en fotograf, alltså inte yrkesfotograf som den allmäna benämningen betyder. Alla här är amatörfotografer på olika stadier och det spelar ingen roll om man nu har en dyr Nikon D700 (systemkamera) eller en kompaktkamera av budgetvariant.

Synd att du inte vill dela med dig och lyssna på det konstruktiva, det lönar sig verkligen. Jag försökte få bättre bilder hela tiden, med tiden kom ökat intresse och därigenom fördjupning i tekniken och utveckling har väl skett, även om det inte direkt det jag i längden strävar mot. Foto är ingen tävling för mig, bara mot mig själv, kanske.

Annars en väldigt onödig diskussion, ska du börja muta folk för att få kommentarer? Alla kommenterar det de vill, så enkelt är det faktiskt!

Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!

Julian 2008-09-05 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Tycker du det är konstigt att det är lättare att kommentera dom man känner?

Jo det känns lite konstigt när ni säger att man absolut kommenterar bilden i sig.

_gege 2008-09-05 16:40

Citat:

Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!

Jag förstår din tanke, men precis som Alexander Ödman skrev en bit upp så är det väl mer eller mindre överennskommet eller vedertaget att detta forum inte är något "utvecklas-som-fotograf"- forum, utan snarare ett forum för människor som delar ett intresse av tåg, tågsimulatorer och järnväg?

När samme Alexander dessutom gav dig en hel del bra tips och trix angående dina bilder så tyckte du ju att han var hård i sin kritik. Då undrar jag vilken typ av kritik du vill ha? För mig egen högst personliga del så uppskattar jag ärlighet vad det gäller kommentarer angående mina bilder, då jag inte vill sitta och lägga upp bild efter bild som uppvisar samma "nybörjarfel".

Ber man om fototekniska kommentarer, ja då får man fototekniska kommentarer. Av just det skälet jag skrev ovan så finns ju den regeln att man måste be om teknikrelaterade tips, eftersom det inte uppskattas av alla.

Micke.L 2008-09-05 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av _gege
Jag förstår din tanke, men precis som Alexander Ödman skrev en bit upp så är det väl mer eller mindre överennskommet eller vedertaget att detta forum inte är något "utvecklas-som-fotograf"- forum, utan snarare ett forum för människor som delar ett intresse av tåg, tågsimulatorer och järnväg?

När samme Alexander dessutom gav dig en hel del bra tips och trix angående dina bilder så tyckte du ju att han var hård i sin kritik. Då undrar jag vilken typ av kritik du vill ha? För mig egen högst personliga del så uppskattar jag ärlighet vad det gäller kommentarer angående mina bilder, då jag inte vill sitta och lägga upp bild efter bild som uppvisar samma "nybörjarfel".

Ber man om fototekniska kommentarer, ja då får man fototekniska kommentarer. Av just det skälet jag skrev ovan så finns ju den regeln att man måste be om teknikrelaterade tips, eftersom det inte uppskattas av alla.

Jag blev nog lite missuppfattad vad gäller Alexanders kritik ;) Den var inte alls särskilt hård. Vet faktiskt inte riktigt varför jag skrev det. Det viktigaste är att han gav mig tips! Det är det som jag blir gladast över. Visst är det kul med en positiv kommentar då och då, men tipsen gör att jag leker mer med kameran och testar att göra som ni tipsat mig och därav blir jag bättre och bättre :)

Hoppas du fattar !

Erik Götborg 2008-09-05 19:35

Citat:

Var går gränsen för en duktig fotograf enligt dig då? Jag kan villigt erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att kommentera bilder, brukar oftast bara klicka och titta...och de gångerna jag kommenterar, då handlar det oftast om en lite skojsig kommentar, antingen till den som tog bilden eller som ett svar på en tidigare kommentar i den aktuella tråden.

Hade jag kännt att jag är rätt person för att ge konstruktiv kritik, så hade jag gjort det...men eftersom jag inte kan mycket om det tekniska, hoppar jag över den biten. Det jag vill komma till, som jag sagt tidigare i denna tråden är att det finns många olika sätt att lära sig mer, och ett av de sätten är att lyssna på vad andra har att säga!

Ett annat sätt är att hitta dina små förebilder, studera deras bilder, hur de gör och sen utgå därifrån och hitta din egen lilla nisch, tex Daniel...han verkar ju ha fastnat för att fota flygplan, och då jobbar han på att bli bra på det, testar nya saker, är lite påhittig och nyfiken...det är då resultaten kommer. Hitta en plats i din hemtrakt, där du kan få utlopp för din nyfikenhet och prova nya saker, ställa in olika slutartider osv, lägga skärpan på olika ställen...försök jobba på att hitta något som du trivs med, din egen stil med andra ord. Lek och lär, det är så jag lärt mig det lilla jag kan...tillsammans med motivation och inspiration från de förebilder jag har.

Alexander Ödman 2008-09-05 19:58

Saxar in ett svar i en av bildtrådarna. Tror att svaret i allmänhet kan vara relevant för diskussionen här.

Citat:

Citat:
Visst, din kritik är lite hård men jag vill ha kritik och tips och det har jag fått! Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång, och det är super!

Tack!

En del i att få konstruktiv kritik handlar om att ta emot kritik. Det jag menar är det är en sak att läsa och acceptera kritiken. Men det som verkligen gör att man lär sig till nästa gång är att man förstår kritiken.

Jag är inget facit. Ingen som ger någon kritik är ett facit. Så ytterliggare del i att lära sig av konstruktiv kritik är att diskutera den. Det gör att man förstår vad kritikern menar.

Så jag undrar om du förstår allt jag skrev? Var inte rädd för att fråga om det är det minsta du undrar över.

För i och med att det tar mycket tid (och analyserande) att ge konstruktiv kritik (25 30 mintuer för kritiken ovan) så vill man att det hamnar i god jord. Att det inte är förgäves. Så feedbacken på kritiken är nästan lika viktigt som kritiken. Annars blir man inte så motiverad att ge konstruktiv kritik nästa gång. Detta är extra viktigt i ett forum som detta då man endast har kontakt genom text och inte genom det visuella.

Det kan vara svårt att bekräfta vad det är man har förståt. Men ett tips kan vara att i stället för att skriva "...nu vet jag vad jag ska tänka på" kan det vara bra att skriva ett svar med VAD det är man kommer att tänka på till nästa gång. I alla fall jag fungerar så att jag tänker efter först när jag tvingar mig att tänka, som man gör när man skriver ner det t.ex.

Jag skriver detta i all välmening dels för att du ska förstå varför folk i forumet kanske inte är så pigga på att ge konstruktiv kritik. Men främst skriver jag detta för att du verkligen ska ta till dig den kritik jag gav dig.

Med mycket vänliga hälsningar / Alex

Pierre 2008-09-06 14:37

Har hållt mig utanför denna diskution, men känner att jag vill säga nått nu. Jag känner som vissa andra att det är "grupperingar" (kanske fel ord!?) i detta forum och det ställer till det i.o.m. att vissa får kommentarae och vissa inte.

OK, visst kan det vara så att känner man fotografen i fråga så är det lättare att ge komentarer. Men varför kan man inte ge en komentar till en okänd? Det kan ju bli din nästa kompis!

Jag ger själv inte mycket komentarer, då det inte är bilderna som lockade mig till detta forum i första hand. Utan det är tåg sim delen som lockar mig mest och där ger jag ganska mycket komentarer, mest (enligt mig själv) för att hjälpa andra...

Vad jag mest reagerar på i denna tråd är att dom som känner som jag och vissa andra inte blir trodda. Det stämmer inte, det finns inga grupperingar o.s.v. Ni andra borde respektera vad vi känner och försöka få till en ändring. Att låtsas som det regnar, löser inga problem! Och bara för att ni inte märker nått problem, så betyder det inte att det inte finns några.

Detta är vad jag tycker och känner och ni behöver absolut inte hålla med mig...

alexfaldt 2008-09-06 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Har hållt mig utanför denna diskution, men känner att jag vill säga nått nu. Jag känner som vissa andra att det är "grupperingar" (kanske fel ord!?) i detta forum och det ställer till det i.o.m. att vissa får kommentarae och vissa inte.

OK, visst kan det vara så att känner man fotografen i fråga så är det lättare att ge komentarer. Men varför kan man inte ge en komentar till en okänd? Det kan ju bli din nästa kompis!

Jag ger själv inte mycket komentarer, då det inte är bilderna som lockade mig till detta forum i första hand. Utan det är tåg sim delen som lockar mig mest och där ger jag ganska mycket komentarer, mest (enligt mig själv) för att hjälpa andra...

Vad jag mest reagerar på i denna tråd är att dom som känner som jag och vissa andra inte blir trodda. Det stämmer inte, det finns inga grupperingar o.s.v. Ni andra borde respektera vad vi känner och försöka få till en ändring. Att låtsas som det regnar, löser inga problem! Och bara för att ni inte märker nått problem, så betyder det inte att det inte finns några.

Detta är vad jag tycker och känner och ni behöver absolut inte hålla med mig...

Jag ber er fortfarande att då förklara vilka dessa "grupperingar" är!

Julian 2008-09-06 19:52

Grupp 1. De som vill fota för att det är riktigt roligt och sen komma hem och få konstruktiv kritik på hur dom kunde gjort det ännu bättre. De som kommenterar efter hur bilden ser ut och skulle skrivit samma kommentar utan att se vem som laddat upp bilden.

Grupp 2. De som gillar att fota. Man kollar först vem som laddat upp bilden. Är det någon som är lokförare eller någon med en dyr systemkamera så skriver man alltid en glad kommentar om hur vacker bilden är och skämtar så att bilden får 2 sidor med glada meningar..
__________________________________________________ _______________

Det här tycker jag och många andra. Det är rätt så uppenbart också. Ska länka till en bild senare ikväll..

Jag undrar en sak, vilka sitter i juryn till galleriet?

_gege 2008-09-06 19:56

Citat:

Grupp 1. De som vill fota för att det är riktigt roligt och sen komma hem och få konstruktiv kritik på hur dom kunde gjort det ännu bättre. De som kommenterar efter hur bilden ser ut och skulle skrivit samma kommentar utan att se vem som laddat upp bilden.

Grupp 2. De som gillar att fota. Man kollar först vem som laddat upp bilden. Är det någon som är lokförare eller någon med en dyr systemkamera så skriver man alltid en glad kommentar om hur vacker bilden är och skämtar så att bilden får 2 sidor med glada meningar..

Det här tycker jag och många andra. Det är rätt så uppenbart också. Ska länka till en bild senare ikväll..

Det skulle vara kul att veta vilka du anser tillhöra vilken grupp? Jag förstår fortfarande inte vad kameran har med saken att göra, du får gärna förklara. Samma sak med yrket, förstår inte.

Julian 2008-09-06 20:18

Dig skulle jag nog placera i grupp 1, du kommenterar olika folks bilder. Det är bra:) Det är rätt svårt att förklara när det är så knäppt. Nu tar jag exemplet så ni kanske kan få ett hum om vad jag menar..

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=fuskjobb

Jag vet att du Mulle kan ta väldigt bra bilder. Den bilden jag länkade var absolut inte din bästa. Men jag undrar liksom hur den kan dra in 2 sidor med ord:confused:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=19978
Dom här bilderna som Hemulen har tagit känns faktiskt rätt mycket mer "speciella". Men han fick ingen kritik alls. Det här var bara ett av alla exempel som finns.

Nu hoppas jag att ni inte blir sura för att jag har kritiserat Mulles bild. Men den var inte direkt någon värsting och det tror jag att ni kan hålla med om.

alexfaldt 2008-09-06 20:32

Citat:

Dig skulle jag nog placera i grupp 1, du kommenterar olika folks bilder. Det är bra:) Det är rätt svårt att förklara när det är så knäppt. Nu tar jag exemplet så ni kanske kan få ett hum om vad jag menar..

Jag vet att du Mulle kan ta väldigt bra bilder. Den bilden jag länkade var absolut inte din bästa. Men jag undrar liksom hur den kan dra in 2 sidor med ord:confused:

Dom här bilderna som Hemulen har tagit känns faktiskt rätt mycket mer "speciella". Men han fick ingen kritik alls. Det här var bara ett av alla exempel som finns.

Nu hoppas jag att ni inte blir sura för att jag har kritiserat Mulles bild. Men den var inte direkt någon värsting och det tror jag att ni kan hålla med om.

Vad tillhör jag för grupp då¨?

Sparkfot 2008-09-06 20:44

Citat:

Du kan inte mena allvar med dessa grupperingar?
Å andra sidan om du nu Julian å dina andra vänner som delar din åsikt i denna grupperingsfrågan inte finner sig till ro med detta så är det väl ingen som hindrar er från att lämna forumet om ni så önskar?

Erik Götborg 2008-09-06 20:44

Citat:

Oavsett om det är Mulles bästa bild eller inte, så är kommentarerna snarare en form av kommunikation mellan olika personer, inte någon direkt åsikt om bilden. En ställer en fråga, Mulle svarar...någon skriver nåt kul, Mulle svarar och så fortsätter det så.

Sen får du gärna berätta vilka du anser vara "experterna" här inne och i vilken grupp respektive expert ligger, enligt dig då. Får gärna tala om i vilken grupp jag hanmnar också!

Julian 2008-09-06 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Du kan inte mena allvar med dessa grupperingar?
Å andra sidan om du nu Julian å dina andra vänner som delar din åsikt i denna grupperingsfrågan inte finner sig till ro med detta så är det väl ingen som hindrar er från att lämna forumet om ni så önskar?

Jag skrev till en början att jag tänkte sluta skriva här, då skrev massor med folk att jag hade fel och inte hade en anledning att tycka som jag gjorde..

Mulle 2008-09-06 21:03

Citat:

Hmm...vad jag såg i den tråden efter att snabbt ha glott igenom den så var det inte EN ENDA Kommentar om bilden i sig, utan alla kommentarer rör helt andra saker!....

Julian 2008-09-06 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Mulle
Hmm...vad jag såg i den tråden efter att snabbt ha glott igenom den så var det inte EN ENDA Kommentar om bilden i sig, utan alla kommentarer rör helt andra saker!....

Fäldt skrev "Vackert!!!"
Wedell skrev "Fin bild på fint lok:) "

Å andra sidan undrar jag rätt mycket hur det kommer sådär mycket "kommunikation" över bilden. Om jag lägger upp en bild så skriver ingen något alls:o

alexfaldt 2008-09-06 21:10

Citat:

Fäldt skrev "Vackert!!!"
Wedell skrev "Fin bild på fint lok:) "

Å andra sidan undrar jag rätt mycket hur det kommer sådär mycket "kommunikation" över bilden. Om jag lägger upp en bild så skriver ingen något alls:o

Hört talas om ironi Julian!?????
Funderat på vad Mulle skriver? Loket är utan tvekan GC:s skabbigaste, då är det ironi att skriva vackert.....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:08.