Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kanske ett vattendrivet sågverk... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34472)

lan 2013-09-03 17:21

8 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 280336)
Det blir riktigt fint :) .. Vet inte om du redan tänkt på det kanske men några lösa brädhögar både inplastade och utan han hade ju inte vart fel att pynta närområdet med och även kanske som last till tågen ... Ett litet förslag bara ;)

Detta sågverk kommer ine att bli "Tågstödjande" för lossning och lastning !
Alltså inget produktstöd, inga "attached Track", men den som vill kan ju lägga en "Multiple Industry" i närheten. Detta sågverk är ett experiment i hur man kan gestalta ett "verkligt" sågverk med "liv och rörelse" i och utanför. Det som återstår är lite korn- och mjölsäckar in och ut från kvarnen.

Lite bilder på dagens bygg:

Kapsåg och parallellsåg arbetar nu och en brädhög växer i utlastningsförrådet och omsluts till sist med spännband. Obeservera "tumstocken" vid hörnet mellan kvarn och såg.

Bengan 2013-09-03 17:49

Dags att skriva lite och inte bara sitta och dregla över bygget.:rolleyes::grin:

Tycker att det ser kanonfint ut och ser framemot det hela.

Även en bra idé att du inte låser upp dig för lastning och lossning utav produkter. Blir större valfrihet genom att använda Multiple Industry, så att man inte blir upplåst utav några spår inom området och istället planera det hela lite själv.

Sen tar vi lite OT i tråden ifall du skulle ha missat det hela genom ditt bygge på sågen och kvarnen.

Du var väl intresserad utav Säröbanan tidigare om jag inte minns fel. Jag har skannat in en bok om Säröbanan och du finner den i denna tråd, om du inte redan har funnit den.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...325#post280325

.

lan 2013-09-03 22:21

Dags för en uppladdning !

Det sista är nog på plats, mjölsäckarna som dimper ner från kvarnen.
Ni får själva bedöma om det är värt att lägga så mycket "byggarmöda" på sånt här !?

Jag har i alla fall stor behållning av det !

Finns snart i dowmload som en länk:

ekv 2013-09-04 16:18

Ett mästerverk

Härligt! Tack för det! Har redan börja använda din skapelse. Har själv i min ungdom jobbat på ett sågverk i Bergslagen. Kom ihåg hur farliga vissa arbrtsmoment var på den tiden. Tunga stockar att rulla. Tror de tyngsta vägde uppemot 600 kg.

lan 2013-09-04 17:09

Förslag och idéer

Som ni märker är inte "inlyftningen" av timmerstocken till ramsågen särskilt "naturlig". Funderar på att låta "arbetslaget" lyfta in den, men om den väger 600 kg behövs väl 8-12 man och då blir väl "ekonomichefen" rasande och börjar fundera på att införskaffa en baklastare ????

ekv 2013-09-04 20:40

Hej Lan!
Har räknat på dina stockar! Om man antar (jag har mätt dem med STW:s verktyg), blir längden ca. 5 m och diametern på stocken ca 60 cm. Det gör en volym på 1, 413 m3. Om man antar en specifik vikt på 0.9 blir vikten på stocken ca 1,2 ton. Detta är inte en orealistisk vikt men mycket ovanlig. Det behövs många gubbar för att rulla.

Vänligen från kuriosa-kammaren

lan 2013-09-04 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 280373)
Hej Lan!
Har räknat på dina stockar! Om man antar (jag har mätt dem med STW:s verktyg), blir längden ca. 5 m och diametern på stocken ca 60 cm. Det gör en volym på 1, 413 m3. Om man antar en specifik vikt på 0.9 blir vikten på stocken ca 1,2 ton. Detta är inte en orealistisk vikt men mycket ovanlig. Det behövs många gubbar för att rulla.

Vänligen från kuriosa-kammaren

Svenska furor med diameter 60 cm är nog inte så vanliga men om man går ner till 45 cm så minskar diametern med 75 % och volymen och därmed vikten med 42% (alltså till ca. 500 kg).

ekv 2013-09-04 23:49

Hej!
Som jag skrev, mina beräkningar kommer från "kuriosa-kammaren". Inget att bry sig särskilt mycket om. Jag tycker att du ska ha kvar de tjocka stockarna. De syns mycket bättre på skärmen. För övrigt är Trainz fyllt med "felaktiga" mått. Ta bara de runda kloten på de svenska växelomläggarna som ett exempel. De är så stora och tunga att normalt starka människor aldrig skulle orka lägga om dessa växlar. Jag antar att kreatörerna ibland har överdrivit olika mått för att de framtagna objekten ska synas tydligare.

Vänligen

lan 2013-09-05 09:57

Mer storlekskuriosa ...

Stockarna i "Aurans Lumbermill" är 6 m långa med diametern 1,2 m (6 ton !) och för att hantera dom har man anställt "jättar" med en kroppslängd på 3 m !!??

emges växelklot har diametern 0,3 m och tjockleken 0,15 m som ger en vikt på 150 kg men med tanke på att de rör sig i en kvartscirkel behövs väl bara 75 kg kraft att lägga om dom (det räcker nog för att krossa is mellan tunga och räl = inga fler nedisade växlar för Banverket :grin:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.