Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   VW bussar och PickUps ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33203)

ekankal 2012-09-14 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 267284)
Hmmm. Är detta en tidig variant av VWs Transporter serie? Dvs en bil med flak?

Vanligt flak kom väl med LT:n, dvs den första kantiga karossen med egen ram & separata flak, dom här "runda" har väl aldrig funnits med "vanliga" flak vad jag vet.

Bengan 2012-09-14 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 267290)
Vanligt flak kom väl med LT:n, dvs den första kantiga karossen med egen ram & separata flak, dom här "runda" har väl aldrig funnits med "vanliga" flak vad jag vet.

Titta nu på bilen och ingenting annat.

http://i629.photobucket.com/albums/u...Cab/60SC-1.jpg

ekankal 2012-09-14 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 267291)
Titta nu på bilen och ingenting annat.

http://i629.photobucket.com/albums/u...Cab/60SC-1.jpg

Vadå, vilken bil!!??? :D:D.
Jahaa, det var visst en sådan i bakgrunden oxå, såg jag nu, hehe.

Fast dom här gammla pickuperna har ju inget "riktigt" (separat) flak egentligen (tolkningsfråga, hehe), det är ju bara att man har "kapat bort" en del av karossen, och försett den med nedfällbara lämmar.
Men det kanske var det spyfrog menade med flak ;).

spyfrog 2012-09-14 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 267294)
Vadå, vilken bil!!??? :D:D.
Jahaa, det var visst en sådan i bakgrunden oxå, såg jag nu, hehe.

Fast dom här gammla pickuperna har ju inget "riktigt" (separat) flak egentligen (tolkningsfråga, hehe), det är ju bara att man har "kapat bort" en del av karossen, och försett den med nedfällbara lämmar.
Men det kanske var det spyfrog menade med flak ;).

Även jag hade svårt att se flaket (:visslar:) men jag menade ett mera riktigt flak. Inte ett kapat tak. Jag tänker på Transporter modellerna där flakets golv ju är lite över midjehöjd - här kommer väl golvet nästan vid marken?
Jag visste inte ens om att den här varianten fanns - dvs med ett kapat tak på en buss modell.

KMW 2012-09-14 20:46

Dessa flakvarianter var inga nedkapade bussar utan byggda så från början.
På tyska kallas de för Pritsche och senare kom även varianten som kalls för Doka vilket var med stora hytten med bakre säte (doppel kabin).
Det som är lite fel på Lennarts modell är att de fällbara lämmarna gick hela vägen ut i hörnen så det var möjligt att fälla ned dem eller ta bort dem och få en helt platt yta.
Det fanns även en version med påbyggt bredare flak som vissa tidigare inlägg här tycks tänka på.
Dessa byggdes inte av Volkswagen själva utan av Westfalia, samma firma som även byggde campingbussarna.
Trots det var en utomstående firma som byggde flakvarianten så var det en riktig officiell VW modell.
Antalet olika variationer av VW bussar/skåpbilar var nästan oändligt och det som inte erbjöds direkt från VW fabriken gick att efterbeställa hos olika karosserifirmor som byggde om dem.

(som äger en VW Karmann Ghia Cabriolet 1960)

KMW 2012-09-14 20:49

Fina bussar förresten fast frontrutan ser lite knepig ut i överkant.
Och de lyktorna är inte standard i Europa utan av USA modell som är populära att eftermontera.

ekankal 2012-09-14 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av KMW (Inlägg 267297)
Dessa flakvarianter var inga nedkapade bussar utan byggda så från början.

Givetvis gick man inte lös med rondellen på nått nytillverkat, det var bara en liknelse, därav citationstecknen kring "kapat bort", om nu någon missade det ;).

spyfrog 2012-09-14 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 267302)
Givetvis gick man inte lös med rondellen på nått nytillverkat, det var bara en liknelse, därav citationstecknen kring "kapat bort", om nu någon missade det ;).

Om man kapar bort taket på vilken bil som helst byggd efter Bubblan så lär man få väldigt låg markfrigång i mitten då taket är en del av den bärande konstruktionen.... :grin:
Såvida man inte förstärker med extra balkar då.

lan 2012-09-15 09:04

Uppladdat

till downloadtråden i morse. Tyvärr blev texten på VW Utryckning VT felvänd så ni som hunnit ladda ned får ladda ner VT-bussen och dess texturegroup igen. Tänk på att om ni målar om dessa fordon och sätter text på sidorna skall den vara rättvänd på HT men felvänd på VT !!!

lan 2012-09-15 18:21

Inställningar för att arbeta smidigt i Surveyor

3 bifogad(e) fil(er)
Detta med "Layers" har debatterats förr och kommer säkert aldrig att debatteras färdigt.. Grundtanken hos skaparna av detta var väl att få struktur och ordning på sitt byggande och det kan man nog om man sätter sig in i hur det fungerar. Jag bifogar 3 bilder för hur jag ställt in saker på min enkla testroute:

bild 1: Routelayer innehåller bara huvudspåren (Mark och landskap ligger inte i nåt "Layer" utan direkt i Routen (eller Roten om ni så vill). Jag har "Låst"" route- och signallagret för att inte av misstag lägga nåt där ! Session-lagret är "Dolt" och syns inte.

bild 2: Mitt arbetsläge i Surveyor. Sessionlagret är "aktivt" och "synligt" Route- och Signal"layer" är "låsta" Detta garanterar att allt jag sätter ut och förändrar sparas i "Session"Layer".

bild 3: När jag sparar sparas "Roten" och "Sessionlayer" och inget annat.

Jag tror Svenolov kan reda ut detta mycket bättre när snön lagt sig på Hardangervidda och vårt orakel återvänder till Trainzvärlden ?

Man kan skapa mängder med "Layer" för olika saker men då gäller det verkligen att ha STENKOLL på vilket "Layer" man jobbar i genom att "Låsa" och "Dölja" med URSKILJNING.

Tack för ordet, näste talare:

Bengan 2012-09-16 17:23

(Rac Hammer

Hej då var den här gnälliga göteborgaren här igen ... Jag får verkligen inte de här att funka ... När jag ställer in nya lampor eller tak räcken och sånt försvinner det tills nästa gång jag laddar upp banan och jag sparar alltid både bana och session ... Va e det för fel?:confused: )

Vill bara meddela, att jag precis har provat att spara och att det har fungerat utan problem för mig. Provat i TS2010.

lan 2012-09-16 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 267407)
(Rac Hammer

Hej då var den här gnälliga göteborgaren här igen ... Jag får verkligen inte de här att funka ... När jag ställer in nya lampor eller tak räcken och sånt försvinner det tills nästa gång jag laddar upp banan och jag sparar alltid både bana och session ... Va e det för fel?:confused: )

Vill bara meddela, att jag precis har provat att spara och att det har fungerat utan problem för mig. Provat i TS2010.

Kan möjligen hänga på om man kör compatibility mode, men det är vild okvalificerad gissning.

rac_hammer 2012-09-16 19:26

Jo kör compatible mode och allt men ska testa att ladda hem och installera om och se om det funkar ...

rac_hammer 2012-09-16 21:54

3 bifogad(e) fil(er)
nu har jag laddat ned och ominstallerat allt och så här ser det ut/gör jag och så här blir det...
Bild 1 så ställer jag in allt som jag vill ha det
bild 2 sparar allt som om jag ska stänga av trainz
bild 3 startar trainz och så ser det ut varje gång...
Vad gör jag fel? Eller vad är fel? :confused:

lan 2012-09-17 07:57

På din bild 2 ser jag att routelayer är aktivt när du sparar, om du haft routlayer aktivt när du placerat ut takräcket so sparas det väl inte. Se till att vara i sessionlayer både när du sätter ut och sparar!!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.