Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   111228 HAMRA 600mm Malletlok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31618)

ekankal 2012-01-02 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 252979)
Jo då, alldeles rätt! En liten utmaning blir det för jag har införlivat ett animerat ÖSlJ-koppel till STL NG Koppel-familjen och det gäller att få lämplig höjd på det. De blå-vita "gobelängerna" som skulle skydda de ömtåliga brunnsgästerna för Öresunds kalla västanvindar hade jag tänkt animera så dom rör sig i vinden (?) och "filigranmönstren" på ramstag och takbårder blir väl alphamappning. Detta är i sanning kul!

Boggien är naturligtvis redan klar, börjar alltid med den! (Undrar varför?):

Och en bild på en H0-modell som jag glömt vem som byggt, men stor heder åt den personen! Att bygga i mässing och furuflak är 1000 ggr mer tidskrävande och jobbigt än att bygga virtuellt.

Det ska sannerligen bli spännande att se hur "prof(fset)esorn får till allt det där med fladdrande (tur kanske att det inte är kjol-) tyg å textilier ;):).

lan 2012-01-03 19:49

120103 HRRJ nr 6 Klar!?

4 bifogad(e) fil(er)
:grin:
Efter Hawks infama dödförklaring av Trainz gäller nu upp till motbevis!
HRRJs sommarvagn blev ungefär som jag tänkt mig. Nattbelysning, animerade koppel och fladdrande markiser. Markiserna är gjorda som en boggi så att dom fladdrar fortare vid ökad hastighet, kul experiment!
En boggi behöver inte alltid vara en boggi den kan vara allt möjligt där man vill att animationen skall följa tågets hastighet.
Bufferthöjden är 500 mm och HAMRA har 610mm så det stämmer inte helt - undrar vilken höjd man skall använda till 600 mm kopplet??? :confused:

Lite bilder så länge:

ekankal 2012-01-03 22:28

Skitkul å annorlunda vagn, verkligen :).

Spelar nog ingen roll, vad du sätter tänderna i (eller vad du nu använder, hehe), så nog fanken får du till det :).

rely 2012-01-03 22:32

Skit snyggt rent ut sagt!
(Förlåt för att jag svor) :grin:

lan 2012-01-04 08:08

Citat:

Ursprungligen postat av rely (Inlägg 253106)
Skit snyggt rent ut sagt!
(Förlåt för att jag svor) :grin:

Du är förlåten! Du skulle höra hur det låter när jag bygger!

X2an 2012-01-06 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 253090)
:grin:
Efter Hawks infama dödförklaring av Trainz gäller nu upp till motbevis!
HRRJs sommarvagn blev ungefär som jag tänkt mig. Nattbelysning, animerade koppel och fladdrande markiser. Markiserna är gjorda som en boggi så att dom fladdrar fortare vid ökad hastighet, kul experiment!
En boggi behöver inte alltid vara en boggi den kan vara allt möjligt där man vill att animationen skall följa tågets hastighet.
Bufferthöjden är 500 mm och HAMRA har 610mm så det stämmer inte helt - undrar vilken höjd man skall använda till 600 mm kopplet??? :confused:

Lite bilder så länge:

En liten tanke, HRRJ-vagnen har i dagsläget inga markiser längst med vagnen.
Iaf så har jag aldrig sett den i verkligheten med det.

EDIT: Jag får dåligt samvete av att inte säga hur underbart allt ser ut just nu! ¨
Så till LAn och Stora Vågen:
Tack för allt ert underbara arbete och samarbete! Jag önskar er allt lycka till jag kan få!

Äntligen kan jag känna mig lugn... ;)

lan 2012-01-06 21:14

Markiserna kan man ta bort genom att ta bort bog2 ur config:-!

X2an 2012-01-06 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 253313)
Markiserna kan man ta bort genom att ta bort bog2 ur config:-!

Oj, så pass! ;)

lan 2012-01-10 18:14

Änglar och Gnagare !

1 bifogad(e) fil(er)
Har just laddat upp HAMRA och HRRJ Sommarvagn nr 6.
De blåvita markiserna, som väl retar upp mången Solnabo, går lätt att ta bort i config.txt - se bild!

Eller, varför inte själv måla dom gulsvarta på texturen för att få det rätta "gnaget-stuket"!

Tänk att åka "öppet" till Råsunda och se "Gnaget" massakrera vissa "Änglar", det vore väl nåt ?

Robert 2012-01-11 09:53

Först och främst vill jag bara tacka för allt fint som du släpper. Det är guld värt.

Som en liten synpunkt så verkar Hamra bara gå att köra i DCC mode. I Cab mode händer ingenting. Om ni kunde ta en titt på det skulle jag vara evigt tacksam.;)

lan 2012-01-11 10:07

"Vind i seglen skall man ha om det skall gå bra"

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Robert (Inlägg 253855)
Först och främst vill jag bara tacka för allt fint som du släpper. Det är guld värt.

Som en liten synpunkt så verkar Hamra bara gå att köra i DCC mode. I Cab mode händer ingenting. Om ni kunde ta en titt på det skulle jag vara evigt tacksam.;)

Skall kolla upp detta!

En annan sak, om man vill ändra hastigeheten på markisanimationen kan man gå in i configen till HRRJ nr6 Gardinboggi <kuid:67375:100512> och ändra värdet på animdist, mindre värde ger snabbare flax och större ger långsammare.

lan 2012-01-11 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Robert (Inlägg 253855)

Har tweakat med engin-specen utan att veta vad jag håller på med, men problemet fanns i steam-containern så jag ändrade lite värden så loket blir körbart. Det är väldigt känsligt så man får vara lätt på handen.
Efter att ha lossat bromsen ställer man reversern på 2% framåt (eller bakåt) så kan man köra sakta.

Vi får nöja oss med detta till Korvtiger får tid att ta ett generalgrepp på steam-engine-problematiken.

Den nya engine-specen finns i Hamra-tråden på Download, skriv över den gamla!

bjornl 2012-01-12 19:36

1 bifogad(e) fil(er)
hej LAn

Tyvärr får jag inte iväg loket ändå, 0 kpa både i panna och i ångdom

lan 2012-01-12 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 253993)
hej LAn

Tyvärr får jag inte iväg loket ändå, 0 kpa både i panna och i ångdom

Konstigt, den fungerar hos mig (TS2010, version 3.1). Skall kolla så jag inte laddat upp nåt gammalt :confused:

Bengan 2012-01-30 22:02

Varning för smittsamt virus

2 bifogad(e) fil(er)
som får hjulen att växa. Har råkat ut för en riktig epidemi idag. Förutom Korvens vagnar, så upptäckte jag precis, att även Hamras hjul har vuxit till sig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.