![]() |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
En sluss är också planerad men just nu rotar jag mest i kölvattnet och bogsvallet för att försöka få till något som liknar verkligheten. Inte helt lätt minsann! |
Ångbåtshytt.
1 bifogad(e) fil(er)
Har snickrat på en hytt till Tor idag, med några enkla animerade reglage... Maskintelegraf, revererare, ratt och ångvissla. Väntar på att Korvtiger skall ha tid att titta på enginespecen, för just nu är TOR rena racerbåten utan vattenmotstånd och ingen broms annat än i med Full Back i maskin!
|
Citat:
Mycket snyggt gjord kommandebrygga, LAn. Nisse |
111127 Kvällen
6 bifogad(e) fil(er)
Bogvåg har väl alla flytetyg under gång och jag har med Korvtigers goda råd lyckats lösa det hela med "smoke-effects", även kölvattnet, tror jag. Bifogar lite bilder på dagens eskapader:
|
Fören var snyggare (när den åker framåt) än med svallvågor
akteröver ser de mest ut som.. tja.. inte så bra kan kolla lite om jag kan få till nått med det där som ser lite snällare ut |
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag vet att du, leoj, är bra på smoke-effects efter hjälpen med snön till snöslungan, så jag skickar väl "pråmen" till dig så får vi se om du får till ett bättre svall!? Bilder på dagsläget, framåt sakta och lite fortare och bakåt samt samma på natten: |
111139 Sluss till Tor
4 bifogad(e) fil(er)
En liten sluss är på G till Tor.
|
Hej LAn
Åhhh så snyggt, detta skall bli spännade att följa :tumme_upp: MVH / BjörnL |
Läckert.:tumme_upp:
Fanns ju redan, en stor anledning att följa Tor och inte vart det mindre nu. |
1 bifogad(e) fil(er)
Förebilden är Ian Manions "Ship Lock" som är av mera "panamakanalformat", men hans idé om att göra slussar som "traverser" fast i vertikal led är bra att bygga på. En bild på Ians sluss där man ser funktionen med olika "Tracknivåer" och annat:
|
Uhjj, nu måste spadar å hackor fram oxå, så att man kan bygga Göte Kanal (brorsan till Göta dito alltså) :):D.
Blir mer å mer spännande det här. |
"Dig hole" ingår, så du behöver inte gräva utan du får väl säga som grevinnan i förstaklassvagnen som passerade ett spårjusteringslag på en resa och kommenterade det hela sålunda: "När man än passerar en arbetsplats med järnvägsarbetare så står dom bara och glor!"
|
LAn: Här får du några slussmått gratis - nämligen Trollhättans 1800-talsslussar: Slussbassängens längd 30,7 meter, Slussportarnas bredd 7,43 meter Största djupgående 2,9 meter.
Nisse |
111130 Ett litet bildreportage från dagens arbete med slussen.
8 bifogad(e) fil(er)
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???) |
Du är för**ävlig på att få till det :applad::applad:.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18. |