Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ångaren Tor V (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31354)

lan 2011-11-25 11:32

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 249911)
Snyggt jobbat.

Nu blir man ju tvungen att bygga någon slags kajplats i anslutning till en station, så att passagerarna kan vandra mellan Korvens nya teakvagnar, och din båt (när den nu kommer, för det där med signalflaggor hajjar man halv sju av ;):D).

En brygga med passagerarstöd är inplanerad i projektet, liksom körbar hytt så får vi se när allt blir färdigt!

En sluss är också planerad men just nu rotar jag mest i kölvattnet och bogsvallet för att försöka få till något som liknar verkligheten. Inte helt lätt minsann!

lan 2011-11-26 19:08

Ångbåtshytt.

1 bifogad(e) fil(er)
Har snickrat på en hytt till Tor idag, med några enkla animerade reglage... Maskintelegraf, revererare, ratt och ångvissla. Väntar på att Korvtiger skall ha tid att titta på enginespecen, för just nu är TOR rena racerbåten utan vattenmotstånd och ingen broms annat än i med Full Back i maskin!

Nils Blid 2011-11-26 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 249919)
En brygga med passagerarstöd är inplanerad i projektet, liksom körbar hytt så får vi se när allt blir färdigt!

En sluss är också planerad men just nu rotar jag mest i kölvattnet och bogsvallet för att försöka få till något som liknar verkligheten. Inte helt lätt minsann!

Tyvärr inte bogsvall utan snarare en bogvåg, som är farligt för fartyg. Beroende på djupet, havsbottens beskaffenhet, propelleraxelns lutning kan en bogvåg uppstå. Denna förföljer fartyget och fartyget måste hinna undan annars blir det som för m/s Sagoland; hon kastades upp på japanska fastlandet på 50-talet. Lotsarna i Öresund är ständigt uppmärksamma på fenomenet. Full fart fram gäller och jag ser via maskintelegrafen den ordern.
Mycket snyggt gjord kommandebrygga, LAn.

Nisse

lan 2011-11-27 23:35

111127 Kvällen

6 bifogad(e) fil(er)
Bogvåg har väl alla flytetyg under gång och jag har med Korvtigers goda råd lyckats lösa det hela med "smoke-effects", även kölvattnet, tror jag. Bifogar lite bilder på dagens eskapader:

leoj 2011-11-28 01:24

Fören var snyggare (när den åker framåt) än med svallvågor
akteröver ser de mest ut som.. tja.. inte så bra

kan kolla lite om jag kan få till nått med det där som ser lite snällare ut

lan 2011-11-28 19:51

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 250137)
Fören var snyggare (när den åker framåt) än med svallvågor
akteröver ser de mest ut som.. tja.. inte så bra

kan kolla lite om jag kan få till nått med det där som ser lite snällare ut

Har jobbat lite vidare idag med "svallvågor" som smoke-effects och är väl "halvnöjd" med det!?

Jag vet att du, leoj, är bra på smoke-effects efter hjälpen med snön till snöslungan, så jag skickar väl "pråmen" till dig så får vi se om du får till ett bättre svall!?

Bilder på dagsläget, framåt sakta och lite fortare och bakåt samt samma på natten:

lan 2011-11-29 12:12

111139 Sluss till Tor

4 bifogad(e) fil(er)
En liten sluss är på G till Tor.

bjornl 2011-11-29 12:25

Hej LAn

Åhhh så snyggt, detta skall bli spännade att följa :tumme_upp:

MVH / BjörnL

Bengan 2011-11-29 15:57

Läckert.:tumme_upp:
Fanns ju redan, en stor anledning att följa Tor och inte vart det mindre nu.

lan 2011-11-29 21:29

1 bifogad(e) fil(er)
Förebilden är Ian Manions "Ship Lock" som är av mera "panamakanalformat", men hans idé om att göra slussar som "traverser" fast i vertikal led är bra att bygga på. En bild på Ians sluss där man ser funktionen med olika "Tracknivåer" och annat:

ekankal 2011-11-29 21:43

Uhjj, nu måste spadar å hackor fram oxå, så att man kan bygga Göte Kanal (brorsan till Göta dito alltså) :):D.

Blir mer å mer spännande det här.

lan 2011-11-29 22:13

"Dig hole" ingår, så du behöver inte gräva utan du får väl säga som grevinnan i förstaklassvagnen som passerade ett spårjusteringslag på en resa och kommenterade det hela sålunda: "När man än passerar en arbetsplats med järnvägsarbetare så står dom bara och glor!"

Nils Blid 2011-11-30 00:03

LAn: Här får du några slussmått gratis - nämligen Trollhättans 1800-talsslussar: Slussbassängens längd 30,7 meter, Slussportarnas bredd 7,43 meter Största djupgående 2,9 meter.

Nisse

lan 2011-11-30 17:45

111130 Ett litet bildreportage från dagens arbete med slussen.

8 bifogad(e) fil(er)
Allting fungerar så nu vidtar småjusteringar av texturer, mesher, nightmesh, coronor m.m.
Biderna visar gång uppstöms. Förfarandet är omvänt nedströms men då måste man starta med att aktivera "vändskivan" för att fylla slussen. Fyllning är vänster "krokpil" och tömning är höger sett nedifrån - faktiskt ganska enkelt. Varningstavlorna visar grönt vid kör uppströms och tvärt om vid fart nedströms (detta vet väl alla med skepparexamen???)

ekankal 2011-11-30 18:02

Du är för**ävlig på att få till det :applad::applad:.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:18.