Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nya STL, efterföljare till STW (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27916)

X2an 2010-10-17 20:46

Inte räddningskår, utan bråttomkår! (:D)
Nä, just den dressinen var den ända jag hade i trainz just för tillfället, men vem vet? Han kanske har tagit kontakt med Sväva O Company? Men iallafall, jag bara berättar vissa fel så ni kan förbättra ert underbara arbete! :rolleyes:

Bengan 2010-10-17 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 220474)
Inte räddningskår, utan bråttomkår! (:D)
Nä, just den dressinen var den ända jag hade i trainz just för tillfället, men vem vet? Han kanske har tagit kontakt med Sväva O Company? Men iallafall, jag bara berättar vissa fel så ni kan förbättra ert underbara arbete! :rolleyes:

Jag förstår inte vilket fel du menar.
Ser helt normalt ut för mig, när jag tittar på din och Lennarts bild angående urspårning.

X2an 2010-10-17 21:26

När den spårar ur och koppelanimationen är igång så slutar den fungera när man kör. Men man kan lätt starta om. Just det problemet inträffade för mig tidigare idag, men det är den ända gången hittills.

lan 2010-10-17 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 220483)
När den spårar ur och koppelanimationen är igång så slutar den fungera när man kör. Men man kan lätt starta om. Just det problemet inträffade för mig tidigare idag, men det är den ända gången hittills.

X2,
nu börjar det bli lite rörigt! "koppelfunktionen slutar fungera när man kör", vad menar du med det????

Nils Blid 2010-10-18 18:07

Jag har jämfört Trainz-koppel och STL-koppel så nära man kan komma. Skillnaden är enorm - ett stort ord, jag vet, men täckande. Imponerande!

Ock så lite gnäll som grädde på moset: Någon på banvallen hade glömt att koppla ihop bromsslangarna.

Tar mig friheten att bifoga ett par kraftigt uppförstorade bilder. Njut!

Nisse

lan 2010-10-18 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 220544)
Jag har jämfört Trainz-koppel och STL-koppel så nära man kan komma. Skillnaden är enorm - ett stort ord, jag vet, men täckande. Imponerande!

Ock så lite gnäll som grädde på moset: Någon på banvallen hade glömt att koppla ihop bromsslangarna.

Tar mig friheten att bifoga ett par kraftigt uppförstorade bilder. Njut!

Nisse

Nisse, den vänstra vagnen är definitivt varken utrustad med STL- eller STW-koppel och då ser det ut som på dina bilder. Vagnar (och lok) utrustade med STL-koppel kopplar bara till vagnar utrustade med STL- eller STW-koppel (och mot STW-koppel animeras inte STW-vagnens slangar). Nya tider kräver nya metoder och Ekan och jag har fått tillstånd att anpassa STWs lok och vagnar till STL - och arbetet pågår för fullt. Om du själv har nån favoritvagn som du vill utrusta med STL så går det bra. Hämta hem all PEVSofts programvara och Korvtigers manualer till STL och sätt igång - hjälp finns att få i denna tråd!

Lycka till!

X2an 2010-10-18 20:52

Bara en fråga, när kommer Korvtigers vagnar och ditt "Mattempel" ut? :rolleyes:;)

Nils Blid 2010-10-18 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 220547)
Nisse, den vänstra vagnen är definitivt varken utrustad med STL- eller STW-koppel och då ser det ut som på dina bilder. Vagnar (och lok) utrustade med STL-koppel kopplar bara till vagnar utrustade med STL- eller STW-koppel (och mot STW-koppel animeras inte STW-vagnens slangar). Nya tider kräver nya metoder och Ekan och jag har fått tillstånd att anpassa STWs lok och vagnar till STL - och arbetet pågår för fullt. Om du själv har nån favoritvagn som du vill utrusta med STL så går det bra. Hämta hem all PEVSofts programvara och Korvtigers manualer till STL och sätt igång - hjälp finns att få i denna tråd!

Lycka till!

Tack för tipset - men alltför avancerat för mig. Och någon favorit har jag inte än - den kommer med X 5 i tappning GDG-Expressen. Så jag kopplar av under tiden med banan.
Nisse

lan 2010-10-19 06:04

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 220567)
Bara en fråga, när kommer Korvtigers vagnar och ditt "Mattempel" ut? :rolleyes:;)

När dom blir klara!

stickanw 2010-10-20 17:12

Hyllningskören

Herrarna Tiger Lan o han Ekanal
O Bengan in på ett bananskal
Här bygger ni hus vagnar o lok
O Bengan scannar som ett tok
Denna väntan känns som terror
När kommer alla dessa kärror
Väntar nu på V3n och kör en
Ja jag ställer upp i hyllningskören
Alla dessa klappar med hjul till jul
Att köra svenskt blir bara extra kul

benkegbg 2010-10-20 17:40

Något fel med kopplingen?

2 bifogad(e) fil(er)
Hej!

En fråga - för jag kanske har missat någon inställning, eller?
När jag lägger upp, exvis SJ Ob Godsvagn så ser kopplingen ut som i bild 1. Detta taget i bakänden på vagnen (röd pil).
När jag lägger till ytterligare en SJ Ob Godsvagn efter den första så kopplas den ihop, men slangen för tryckluften höjs bara på den nya vagnen och inte till den som redan stod på spåret. (bild 2)
Är det något jag kan göra, eller är det fel i skriptet?
Hälsningar

X2an 2010-10-20 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 220693)
Hej!

En fråga - för jag kanske har missat någon inställning, eller?
När jag lägger upp, exvis SJ Ob Godsvagn så ser kopplingen ut som i bild 1. Detta taget i bakänden på vagnen (röd pil).
När jag lägger till ytterligare en SJ Ob Godsvagn efter den första så kopplas den ihop, men slangen för tryckluften höjs bara på den nya vagnen och inte till den som redan stod på spåret. (bild 2)
Är det något jag kan göra, eller är det fel i skriptet?
Hälsningar

Men detta är väl i byggläge antar jag! I körläget ska det funka, åtminstånde för mig. Om du så vill att kopplet ska vara kopplat edan då, så kan du koppa av och på igen, det brukar funka för mig.

korvtiger 2010-10-20 19:50

Precis som X2an säger så hjälper det att koppla på och av. Anledningen till felet är att massor av funktioner som att vända vagnar och att skapa vagnar inte fungerar riktigt med scriptet, så man måste koppla av och på någon vagn för att alla koppel ska göra en check att de är rätt kopplade och då fixar de till eventuella fel.

benkegbg 2010-10-20 22:34

Ja, det var i byggläge som det inte visade sig. När jag sedan testade i "driver" så ser det ut att fungera.:applad:
Hälsningar

lan 2010-10-31 10:20

STLEB, vad är på gång?

Jag vill gärna berätta vad som närmast är på gång från oss efter mängden godsfinkor och O-vagnar.

Ett mästarskript av Svenolov gör att Xoa7/Uoa7 kommer i ny version snart, liksom Mg-loket.
X5-serien, Xoa5 Leveransskick 1948 och X5 i 50-60-talsskick(med GDG-vagn på köpet) står om hörnet. Dessa lok och vagnar kommer nu att ha realistiska hytter och gångegenskaper tack vare kunskapsbanken Korvtiger och Svenolovs skriptkunnande.

Ett antal personvagnar är på gång. Bo6 lokaltrafikvagn, F5/FV1 Resgodsvagn, ABo3a Restaurantvagn och inte minst Korvtigers underbara trävagnsserie. Ommålningar av EB följer säkert strax därpå!

Själv har jag gjort V3 och ång-J körbara från hytten så det kommer nog en Beta på dessa lok också framöver.

Kalkvagnar och kolvagnar är under arbete, återstår lastfunktion och skriptning.

När detta är klart väntar väl nya äventyr i tågbyggarbranchen?

Ville bara rapportera vad som pågår bakom "kulissen".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.