Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C20 Till TRS 2006!? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11076)

Dennis 2007-08-30 07:06

Citat:

Ursprungligen postat av UP6936
Nej!

//Lars S

Men om det e den vad ska jag göra när den är klar??

theodorskold 2007-08-30 07:44

Installera kuiderna? :P

Bengt74 2007-08-30 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis
Men om det e den vad ska jag göra när den är klar??

Han svarade på Affes fråga, det där "nej"-et har inte alls med det du håller på med att göra.

Hälsar
Bengt

Dennis 2007-08-30 14:07

??

Jag menar vad sak jag göra när alla KUID:er har laddat ner?? E det nåt man måste göra??

Jonmpa 2007-08-30 14:08

Unknown Location: <kuid:47439:21679>
Unknown Location: <kuid:9000:37016>

Dessa kuider saknas för min del i CMP, vet någon var dom finns?
Mvh Johnny Nilsson

UP6936 2007-08-30 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
Unknown Location: <kuid:47439:21679>
Unknown Location: <kuid:9000:37016>

Dessa kuider saknas för min del i CMP, vet någon var dom finns?
Mvh Johnny Nilsson

Har du provat DLS?

//Lars S

UP6936 2007-08-30 17:16

Citat:

Asså håller på och ladda ner typ 270 KUID:er men vet inte om det e dom?? Rubriken eller vadman sak säga e typ Stockholms Tunnelbana V2 Prive eller nåt..E det rätt??

Tunnelbana V2 Preview eftersom den bara är delvis färdig.

Du bör nu ha ett antal hundra filer med filtyp .cdp (= Content Manager Package) i en mapp. Den filtypen ska efter installationen av TRS vara kopplad till programmet ContentManager som ingår i TRS. Dubbelklicka på en fil i taget så startar ContentManager och installerar objektet.

Var det inte så du installerade själva C20-vagnen? Den finns ju inte som "Built-In Content" i någon TRS-version så det är enda sättet du kan ha installerat vagnen på efter att ha laddat ner den från länken jag angivit tidigare.

//Lars S

Jonmpa 2007-08-30 17:16

Ja, det gör jag alltid innan jag frågar. Mvh Johnny Nilsson

UP6936 2007-08-30 17:25

Citat:

Ja, det gör jag alltid innan jag frågar. Mvh Johnny Nilsson

Bra!

Då kan man ju undra var dom finns. Det kan vara så att dom är built-in content i TRS2004 men inte i TRS2006, som jag antar att du kör.

Tyvärr har ju Auran valt att inte nödvändigtvis föra med tidigare built-in content till nya versioner av TRS. Själv saknar jag en typ av spår som fanns som built-in content i UTC men som inte finns på DLS.

//Lars S

Jonmpa 2007-08-30 17:29

Jag förstår vad du menar och vill påstå att detta är att försvåra för dom som inte vet var dom grejerna nu finns, tack för ditt svar Lars. Mvh Johnny Nilsson

UP6936 2007-08-30 17:40

Visst är det synd att man valt att göra så!

Man blir ju inte så lite irriterad när man inte hittar något man använt tidigare och vill använda igen. En lösning hade ju varit att Auran flyttat allt som tidigare varit built-in men inte längre är det till DLS.

//Lars S

Jonmpa 2007-08-30 18:49

Jo visst är det så och det värsta av allt är att 91040:2301 fanns ju på HVV projects nya sida, www.simtotal.com/hvv och den adress som uppges till dom i tråden Tunnelbana V2.0 både den dit, till Trainz Pro och den till Svoyager.com/compudoca/cityterminal.cdp är inte aktiva längre tyvärr, dom som gäller nu är: www.trainzpro.org och inte .com som då uppges i forumtråden hos Auran Tunnelbana V2.0 och aktuell adress för att ladda ner Cityterminal det vet inte jag, men gudskelov hade jag redan laddat ner den, det största problemet för mig som det ser ut är detta: Jag gick idag till HVV project och laddade ner 91040:2301 mfl objektmappar och la dom både i TRS 2006/auran/world/displacement och den la sig där och jag försökte ladda ner kartan som tillhör denna mapp bland annat, men CMP vill inte ladda ner denna karta och klickar man i CMP på Tunnelbana V2.0 Prewiew och öppnar listan med missing dependencies så står det fortfarande 91040:2301 och då den där kuiden jag fortfarande saknar adressen till: 47439:21679 så att det verkar inte som att allt går att få in som tillhör Tunnelbana V2.0 till TRS 2006 därför installerade jag på spelet Trainz Railway Simulator igen, mapparna Displacement, Downloads och dom där mapparna i mappen TRS 2004 fanns kvar sedan sist jag hade det spelet på datorn så där ser det lite ljusare ut just nu. Jag har gjort så nu att jag skiter i att försöka vrånga in banan i TRS 2006, jag kör med TRS 2004 till den banan och ger härmed samma förslag till alla som försöker installera Tunnelbana V2.0 för har man då Trainz Railway Simulator så letar den själv upp och installerar alla grejer som behövs, det enda man själv mig veterligen behöver installera är väl 91040:2301 för den där kuiden 44732:21672 finns inte överhuvudtaget enligt Compudoc själv. Mvh Johnny Nilsson

Dennis 2007-08-30 21:52

Citat:

Tunnelbana V2 Preview eftersom den bara är delvis färdig.

Du bör nu ha ett antal hundra filer med filtyp .cdp (= Content Manager Package) i en mapp. Den filtypen ska efter installationen av TRS vara kopplad till programmet ContentManager som ingår i TRS. Dubbelklicka på en fil i taget så startar ContentManager och installerar objektet.

Var det inte så du installerade själva C20-vagnen? Den finns ju inte som "Built-In Content" i någon TRS-version så det är enda sättet du kan ha installerat vagnen på efter att ha laddat ner den från länken jag angivit tidigare.

//Lars S

Jag fattar inte riktigt men får prova mej fram..Men så V2 funkar ej eller?

Jonmpa 2007-08-30 23:13

Jag hittade även kuid: 47432:21672 den fanns på Trainzone.co/ground.htm

theodorskold 2007-08-31 06:55

Någon som vet varför jag inte kan se spåret? ;S
Är det någon kuid som är spåret?

Edit: Fixat! Ubahns spår behövdes Men har ett annat problem :P Sätter in tågen på banan, när jag startar, så kan jag inte välja villket körsätt jag vill ha. Kan man göra så den rutan kommer upp eller finns det något kommando som ändrar kör sätt? Förlåt för lite knasiga frågor :P

Affe 2007-08-31 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av theodorskold
Någon som vet varför jag inte kan se spåret? ;S
Är det någon kuid som är spåret?

Edit: Fixat! Ubahns spår behövdes Men har ett annat problem :P Sätter in tågen på banan, när jag startar, så kan jag inte välja villket körsätt jag vill ha. Kan man göra så den rutan kommer upp eller finns det något kommando som ändrar kör sätt? Förlåt för lite knasiga frågor :P

Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!

UP6936 2007-08-31 14:01

Citat:

Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11

//Lars S

UP6936 2007-08-31 14:04

Citat:

/.../
Du bör nu ha ett antal hundra filer med filtyp .cdp (= Content Manager Package) i en mapp. Den filtypen ska efter installationen av TRS vara kopplad till programmet ContentManager som ingår i TRS.

/.../
//Lars S

.cdp betyder Content Dispatcher Package och inget annat och programmet heter ContentDispatcher. Content Manager Plus kom först i TRS2006.

//Lars S

theodorskold 2007-08-31 14:44

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!

Var inte riktigt så jag menade men
installerade om trainz och volia! Det funkar :P

Tack för hjälpen :D

UP6936 2007-08-31 18:21

Citat:

Om du har laddat ner filer från de länkar jag gav dig har du fått en .cdp-fil för banan och en .zip-fil för en massa saker som hör till. När du gör unzip på .zip-filen får du ett antal .cdp-filer. Förhoppningsvis har du lagt allt detta i en separat mapp.

För att installera innehållet i .cdp-filer dubbelklickar du på filnamnet.

Hur laddade du ner C20-vagnen? Du verkar ju ha kört med den eftersom du hade synpunkter på bromsförmågan.

//Lars S

Dennis 2007-08-31 20:16

Citat:

Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11

//Lars S

Den funkar den kasnke hackar lite men aja..Men jag kan tydligen inte köra Sträckan Fruängen-Ropsten typ för jag kör fritt eller vad man sak säga eller? Och varför kan jag inte öpna dörrarna?

Daniel 2007-08-31 20:23

Kör du DCC-Mode?

Dennis 2007-08-31 22:27

''

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Kör du DCC-Mode?

Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?

UP6936 2007-09-01 01:31

Citat:

Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?

Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S

Dennis 2007-09-01 17:35

Citat:

Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S

Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..

UP6936 2007-09-01 18:45

Citat:

Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..

Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S

Dennis 2007-09-02 10:12

Citat:

Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S

Finns inte den där texten på svenska??
Fattar inte det där med key och sånt så bra..
Likson funktionerna i hytten vill typ inte funka..

Bengt74 2007-09-02 13:00

Funktionerna i hytten fungerar först efter du aktiverat tåget.

Vänd dig ca 180 grader till vänster i hytten så har du en nyckel i väggen på nedre delen, vriden den åt något håll (du har markeringar som visar hur långt du skall vrida, om du zoomar in), sedan så vänder du dig tillbaka mot displayen på vänster körbord, där kan skall du aktivera några knappar (så dom lyser gul) sedan skall du hålla ner en annan knapp några sekunder (så datadisplayen startar) sen är det bara att tuta och köra.

Eftersom dom flesta knappar har en funktion så pröva dig fram, tryck på dom och se vad som händer.

Det tog mig ett tag också innan jag fick igång tåget men jag tryckte på alla knapparna för att se vad som hände och till slut så funkade det.

Hälsar
Bengt

Jonmpa 2007-09-02 13:08

Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson

UP6936 2007-09-02 15:11

Citat:

Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson

Precis så ska det göras! Man behöver inte trycka på några andra knappar som en del av aktiveringssekvensen. Observera att sekvensen tar ett antal sekunder och att inga andra knappar eller reglage fungerar förrän sekvensen är klar (utom tumhjulsomkopplarna, dom går alltid att snurra). Sekvensen slutar med att IDUn (bildskärmen) tänds liksom Klart-lampan.

//Lars S

UP6936 2007-09-02 15:17

Citat:

Finns inte den där texten på svenska??
Fattar inte det där med key och sånt så bra..
Likson funktionerna i hytten vill typ inte funka..

Det har funnits en text på mindre bra svenska liksom en ganska omfattande på engelska med förklarande bilder. Länkarna dit verkar inte fungera längre. Dom borde läggas upp på hemsidan.

Key betyder dels nyckel, dels knapp eller tangent. I början av texten talas om att man ska vrida nyckeln på hytttens vänstra bakvägg från Från till Till och därefter vrida det återfjädrande vredet ovanför nyckeln till Till-läget. I slutet av texten är det samma nyckel som avses vid avaktivering. I övrigt avser ordet key knappar.

//Lars S

Dennis 2007-09-02 15:45

Citat:

Det har funnits en text på mindre bra svenska liksom en ganska omfattande på engelska med förklarande bilder. Länkarna dit verkar inte fungera längre. Dom borde läggas upp på hemsidan.

Key betyder dels nyckel, dels knapp eller tangent. I början av texten talas om att man ska vrida nyckeln på hytttens vänstra bakvägg från Från till Till och därefter vrida det återfjädrande vredet ovanför nyckeln till Till-läget. I slutet av texten är det samma nyckel som avses vid avaktivering. I övrigt avser ordet key knappar.

//Lars S

Okej..Men nu funkar allt oxh har hittat nyckeln och allt :D Tack så mycket för hjälpen alla! =D..Men när är gröna linijen färdig?

Bengt74 2007-09-02 15:46

Citat:

Precis så ska det göras! Man behöver inte trycka på några andra knappar som en del av aktiveringssekvensen. Observera att sekvensen tar ett antal sekunder och att inga andra knappar eller reglage fungerar förrän sekvensen är klar (utom tumhjulsomkopplarna, dom går alltid att snurra). Sekvensen slutar med att IDUn (bildskärmen) tänds liksom Klart-lampan.

//Lars S

Åhå, tack, då har jag lärt mig något nytt också.

Hälsar
Bengt

Sparkfot 2007-09-02 20:01

Citat:

Okej..Men nu funkar allt oxh har hittat nyckeln och allt :D Tack så mycket för hjälpen alla! =D..Men när är gröna linijen färdig?

När röda linjen först är klar och sen ska gröna börja byggas så ja inom 1 år kanske?

Dennis 2007-09-02 20:45

!

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
När röda linjen först är klar och sen ska gröna börja byggas så ja inom 1 år kanske?

Vaa!! Va lång tid xD..Jag vill köra sträckan Skarpnäck-Åkeshov och
Farsta Strand-Alvik =D..
Men så hela röda linijen är klar om typ 1 halv år eller?

Slash2 2007-09-02 20:56

Citat:

Farsta Strand-Alvik =D..

varför inte bygga själv om du nu är så otålig? SVoyager och de andra inblandade gör detta fina arbete på sin fritid helt utan betalning, så jag tycker inte att man kan begära mer.

UP6936 2007-09-02 21:50

Citat:

Farsta Strand-Alvik =D..

Du förstår uppenbarligen nte hur mycket arbete det är att bygga banan. Ambitionsnivån är hög. Arbetet baseras på kartor, banprofiler och spårplaner för att allt ska bli rätt på både längden och höjden. Alla stationer måste fotograferas i detalj. På ytstationerna måste dessutom omgivningarna fotodokumenteras, speciellt om det finns speciella kännemärken (som stjärnhusen i Västertorp, t.ex.) Om du tittar runt i modellen av Fruängens Centrum så är den i det närmaste exakt.

Signaturen Rc1166 har åkt runt med sin digitalkamera vid de tider på dygnet då det är lite folk i rörelse för att kunna komma åt alla vinklar och vrår. Han har fått skaffa ett fototillstånd från Veolia Transport för att kunna göra det.

Stockholms T-bana har exakt 100 sationer så du får själv försöka räkna ut hur långa tid det kommer att ta att fotodokumentera dessa i detalj. Därefter ska alla bilder kokas ner till en detaljerad modell av varje station liksom alt annat som inte finns färdigt i TRS.

Ännu återstår också att videofilma i tunnlarna och längs ytsträckorna mellan stationerna så att tunneltyperna blir rätt liksom signalplacering och strömskenans placering plus alla andra detaljer som finns längs spåren. Detta skulle bäst göras genom vindrutan på ett tunneltåg som körs i jämn fart, c:a 30 km/h. Vi får se när detta går att ordna - vi bör ju helst ha ett eget tåg och helst då ett Cx-tåg eftersom de vagnarna har stora vindrutor.

Det lär alltså dröja några år minst innan allt är klart.

//Lars S

Affe 2007-09-03 00:19

Citat:

Du förstår uppenbarligen nte hur mycket arbete det är att bygga banan. Ambitionsnivån är hög. Arbetet baseras på kartor, banprofiler och spårplaner för att allt ska bli rätt på både längden och höjden. Alla stationer måste fotograferas i detalj. På ytstationerna måste dessutom omgivningarna fotodokumenteras, speciellt om det finns speciella kännemärken (som stjärnhusen i Västertorp, t.ex.) Om du tittar runt i modellen av Fruängens Centrum så är den i det närmaste exakt.

Signaturen Rc1166 har åkt runt med sin digitalkamera vid de tider på dygnet då det är lite folk i rörelse för att kunna komma åt alla vinklar och vrår. Han har fått skaffa ett fototillstånd från Veolia Transport för att kunna göra det.

Stockholms T-bana har exakt 100 sationer så du får själv försöka räkna ut hur långa tid det kommer att ta att fotodokumentera dessa i detalj. Därefter ska alla bilder kokas ner till en detaljerad modell av varje station liksom alt annat som inte finns färdigt i TRS.

Ännu återstår också att videofilma i tunnlarna och längs ytsträckorna mellan stationerna så att tunneltyperna blir rätt liksom signalplacering och strömskenans placering plus alla andra detaljer som finns längs spåren. Detta skulle bäst göras genom vindrutan på ett tunneltåg som körs i jämn fart, c:a 30 km/h. Vi får se när detta går att ordna - vi bör ju helst ha ett eget tåg och helst då ett Cx-tåg eftersom de vagnarna har stora vindrutor.

Det lär alltså dröja några år minst innan allt är klart.

//Lars S

Är de också baserade på höjdkartor?

UP6936 2007-09-03 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Är de också baserade på höjdkartor?

Spårets läge i höjdled får vi från banprofilerna som ju visar både negativ ("under jorden") och positiv ("över jorden") höjd. Det skulle iofs vara möjligt att importera kartdata i DEM-format för sträckorna ovan jord. Då får man ju även omgivningarnas höjdlägen exakt. TRS kan läsa DEM-data.

Tub1 lär bli svårast att göra eftersom den banan är både backigare och krokigare än man tror när man åker den. Från hytten ser man det tydligt.

//Lars S

UP6936 2007-09-03 17:20

Till Dennis!

Hoppas detta inte är för svårt att förstå: http://forums.auran.com/trainz/showp...93&postcount=5

Lite info kring tumhjulsomkopplarna och destinationer.

EDIT: Ett tips till - tänd belysningen inne i tåget. Höger bakre hyttväg, ganska högt, finns två omkopplare för belysning, dels i tåget, dels i hytten.

//Lars S

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.