![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Härligt att höra att det funderas och finns ideer! :) På min sida kör jag så mycke det går, dock ska jag slarva iväg på en kort semester (oansvarigt, men men)... Några alfatestare vidtalade redan och en första leverans til dessa ska inte ligga allt för långt bort, där jag vill ha respons på spårläggning och gantrysarna i första hand. Både från järnvägsmässigt och/eller MSTS-bygg-mässigt perspektiv. Tror att testarna kommer komplettera varandra bra.
Den återkommande frågan då, när blir det release då. Hum, svarar inte på sånt... :D Men, för att ni ändå ska få en uppfattning, så bifogar jag här en aktivitetslista, där gröna fält är sånt som är klart. Hela fältet ska ju bli grönt förståss... Hoppas jag inte glömt nån åtgärd bara... :p Jag har delat upp banan i trafikplats-koder, för dokumentationens skull. Ska inte gå in på djupet här hur det är gjort, men dessa kommer att användas i den dokumentation som kommer följa med rutten. Tänkvärt kan väl vara att spårläggningen tror jag för den här rutten ändå tar upp kanske 90% av total tid, så i det perspektivet ser det väl inte så tokigt ut. Byter ut listan succesivt, så den som är intresserad får knalla tillbaka til den här posten. ;) När alla är gröna, så är det ju betatest och den kan ju i sin tur naturligtvis generera nått ytterligare, vem vet... |
Har sagt det förut, men det kan sägas igen... Detta blir en kanon(bas)rutt för folk att fortsätta bygga på!
Du är en verklig mästare på spårläggning och allt verkar väldigt genomtänkt. Vet inte hur mycket jag skulle missat, om jag fått lägga spåren själv????? En sak, som kanske skulle intressera alla, kan ju vara det här med stationerna. Hur många är det? Är det 7? Fem på bibanan och två på huvudlinjen? B1-B5 och H1-H2. Missat nån? |
Tack, Pierre! :) :o
Japp, det är helt korrekt antal stationer du kommit fram till. Stationen H2 är dock endast hållplats, fast med ett stickspår för vändande rälsbuss. |
Hej!
En fråga bara: Ungefär hur många km lång är den längsta sträckan? |
Citat:
|
40km :) Låter bra eftersom STh inte är så hög på denna kurviga bana så kommer man inte åka igenom rutten på engång iaf.
|
Aaaahhhhhh Vill ha. Hur fick du till lutningen??????? (menar alltså bilden som visar hur mycket spåren lutar....)
|
Programmet som visar lutning är MSTS Track Viewer, har för mig att du har det programmet, Pursche?
Finns att hämta här: http://www.trainsimfiles.com/products/ Här skrev vi lite om det, när det kom: http://217.197.57.186/forum/showthre...5&page=1&pp=10 |
tack, min version på datorn var lite gammal men det borde jag ha kunnat räkna ut ändå....
|
Hej Mazz.
Vilka fina bilder från din rutt. Blir helt enkelt förtjust i dessa mjuka landskap du skapar, inga skarpa kontraster i omgivningen. T.ex spåren och omgivande marktexturen,mjuka och glada naturliga färgtoner. Har en känsla att en och annan tomtenisse sitter och fnissar åt vad jag skriver.Hehehe,men det bjuder jag på. Hmm,förlåt en grym och oförskämd fråga???;) Har du tänkt göra en liten reklamfilm från rutten,gjord med Fraps???:):) Mvh.bengt |
5 bifogad(e) fil(er)
hehe, tack Bengt... :)
Film, nja kanske... har inte tänkt tanken, men man vet aldrig... å andra sidan ska väl rutten ut snart, så då kan ni filma själva... :D Byggt o gjort klart gantrysarna i området H2I. Var har jag i verkligheten varit och låtigt mig bli inspirerad? :D |
Citat:
Robban |
Håller...
med dej Robban..
Det ser ju likadant ut som det riktiga fotot i den tråden... MVH Kenneth |
1 bifogad(e) fil(er)
Javisst är det Jordbro... :)
På bilden, min tolkning av spår-området. Infarten och Jordbro station är inte alls samma, i övrigt tror jag det är i närheten iallafall... |
Var hittar man T44 i TGOJ målning? Snygg rutt och kul idè för övrigt
Magnus |
Citat:
T44 finns på train-sim.com, sök på T44 så finns den där. :) |
5 bifogad(e) fil(er)
Poff...
Så va gantrysarna på plats då, härligt... Ganska pilligt att göra med de separata hållarna för bryggorna, men det blir trevligt... Tack Tjalle, för dessa vackra skapelser... :) Här är det stationen B4 som är på bilderna... Självklart är progress-listan nån sida innan i tråden uppdaterad några gånger... för den som bryr sig... :p |
"Tjockt najs!"
Ser mycket bra ut och man blir gladare för varje gång då progress-listan uppdateras :) |
Jeg synes idéen din er genial, Mazz. Når den kommer ut så blir det rutebygging på meg, gleder meg allerede. Det er vel lov til å endre på terrenget?
|
Även om jag inte spelar MSTS så mycket, så tycker jag ändå att det är en mycket snygg bana.:)
|
TAck för replikerna! :)
Airport express Train: Jadå, du får göra vad du vill med rutten sen, så vil du ändre terrängen så är det bara att göra. Det enda som jag kräver att är de objekt som är med i rutten som inte jag gjort, måste vederbörlig credit följa med. Terrängen t.ex har ju sitt ursprung från en av de norska färdiga terrängerna, som finns på www.trainsim.no Det kommer dock att framgå i dokumentationen vad som är med av "främmande" saker, så det är ju bara att låta den mappen med dokumentation följa med, samt en not i din nya "readme". Även uppdaterat progress-listan, sidan 3 i denna tråd. Alfatest närmar sig me stormsteg... |
Hei det er fin rute du bygger mange fine bilder. Mvh Arve. :D
|
Uppdaterat progress-listan, sid 3... De röda fälten blir färre o färre... :p
Har nu packat ihop rutten för leverans till alfa-testare, så det rör sig framåt. :) Edit: Alla testarna har nu fått rutten och några har även installerat och fått det att funka... Alltid nått... :p |
Hej!
Ah det var trevligt att kolla in den uppdateringen :) Då går det ju framåt.... MVH Kenneth |
Har uppdaterat progress-listan nu, sid 3 denna tråd.
Har ju haft rutten på alfa-test nu ett tag och har fått lite bra kommentarer från testarna, men småsaker mest. Den skarpsynte kan se att vägarna bockats av i progress-listan... det betyder dock inte att jag har varit duktig och lagt alla vägarna, utan efter resonemang med några av testarna så har jag kommit fram til att jag lämnar vägarna til er ruttbyggare att bygga, av följande skäl:
Så, inte så jättemycke kvar nu, håller på med det lagom inspirerande att justera terrängen så "sågtänder" etc reduceras till rimlig nivå. Nä, ingen bild idag... kommer nästa gång... :D |
Citat:
|
5 bifogad(e) fil(er)
det går framåt... :)
Terrängjusteringarna pågår, himla pillergöra... Man blir inte helt av med alla skarpa kanter eftersom jag vil ha kvar banvallskänslan, men ambitionen är att bryta de värsta iallafall, sen får man dölja kant-effekten med vegetation eller kanske transfers... Några skärningar som är skarpa lämnar jag kvar, lämpliga att klä med sprängt berg, kanske... Bilderna här är från stationen B2, en enkel tvåspårs-station med två stickspår. Här är enda stället som jag faktiskt har ställt dit några fåtal byggnader och bakgrundsträd... Bara ta bort dom om det inte passar i din rutt... :) Progresslistan uppdaterad... |
Mycket fint att arbetet fortskrider! Hoppas på att kunna sätta tänderna i denna rutt snarast!(med det inte menat att jag vill se ett hafsarbete vilket nog inte är något du skulle göra!;))
|
Jätte fint! :D :) ;) :o :rolleyes: :cool: :p :tumupp:
|
5 bifogad(e) fil(er)
Så är marktextureringen helt klar. Det som återstår är lutningsvisarna och en del av banan som inte är terräng-justerad än. Det närmar sig... :)
Placerar en ny progress-lista här. EDIT: Byter ut progress-listan.... Nu är även terrängjusteringen klar... :cool: Nära nära... |
Hej Mazz!!!
Förlåt för att jag skriver "lite" otydligt,men jag blir så tårögd av dessa bilder ifrån rutten. Ser med stor förväntan till den dag den kan laddas ner. Jag önskar dig en trevlig helg(jaja och ni andra också,mummel mummel) Mazz. Mvh Traingoal |
3 bifogad(e) fil(er)
Tackar Traingoal för de snälla orden! :)
Arbetet med lutningsvisarna pågår just nu... Ni kan ju kolla själva på progress-listan vad som återstår... :) Inte den allra lättaste uppgiften att få fram värdena för skyltarna, TrackViewer är en hjälp, men ingen som ger värdena komplett direkt... Det blir till att räkna och kalkylera och kolla i rutten hur spåren ligger.... Men, tror det är värt det, hoppas att körupplevelsen ökar lite med dessa skyltar, särskilt som det är en bana med ganska varierande lutningsförhållanden... |
Progressen
Hej Mazz!
Det märks att du filat på rutter tidigare - med tanke på din progresslista. Jag lånar gärna din idé, för att ha något att bygga på ;-) inför ett framtida eget försök. Tänk vad vissa saker kan bli enkla med ett kalkylblad och lite färger. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hehe, tack Subtrain, jopp Excel är ett lysande program! Man kan räkna med det oxå, har jag hört... Trevligt att du gillar iden, hoppas den är til nytta för ditt behov!
Har jobbat med att ta reda på vad som ska stå på lutningsskyltarna och 33 lutningar är nu uppmätta till längd och lutning. Har den södra slutstationens industrispår och stambanan kvar att göra. Stambanan går nog ganska fort, det är svaga lutningar och långa spårdelar där. Största lutningen på GDSJ blir då 17,5 promille, i 1,8km. Norra delen vid hamnen ligger i vatten-nivå, lite plus förståss... Södra delen har klättrat en hel del under resan, är uppe på som mest 179m ö.h. Längsta lutningen pågår 4,8km med precis 10 promille. Intresse-klubben antecknar... :p Sen är det bara o sätta sig o producera skyltar... Det blir några stycken... |
En fråga Mats! Hur ser du lutningar och liknande i RE? Har aldrig lyckats komma överfund med det och heller aldrig insett hur man gör linjekartan som originalrutterna här där höjder visas...
|
Jag kollar inte på lutningar i RE mer än att jag håller koll på ifall det signifikant ändrar sig och därmed behöver ha ett nytt värde... För att få fram vilket värde som ska stå på skylten så räknar jag manuellt alla spår som ingår på en sträcka som befinner sig i lutning. Jag noterar även på vilken höjd spåret ligger på, vid ingången av lutningen, samt utgången. I praktiken första spår utanför lutningen som ligger på 0 graders lutning.
Nu under inventeringen har jag placerat ut Joels snygga postlåder på varje ställe där det ska stå en skylt, så hittar ni senare en postlåda utmed linjen så har inte kommunens postverk fått nya rutiner, då har jag bara glömt att ta bort den... :) Lägger in värdena i excel-tabellen enligt ovan, som bara summerar ihop de olika spårdelarna så jag får ett riktigt värde på sträckan, så den är exakt. Lutningen blir ju medeltalet över hela lutnings-sträckan. Till o börja med trodde jag att Track-Viewer skulle fixa biffen, men nä... Den ger ju ett värde för varja spårdel, men eftersom du måste ha medelvärdet över hela sträckan så hjälps inte det, då det inte syns i trackViewer vilket spår som ligger. Men, bra verktyg dock att inledningsvis inventera vilka lutningar som finns och namnge dom, vilket ju är alldeles nödvändigt för att hålla koll på dom, så inte rätt skylt hamnar på fel ställe... eller så... Så ungefär gör jag, hoppas det var begripligt... :) |
1 bifogad(e) fil(er)
En jätte-tråkig tabell igen då... Samma som igår, men nu klar... :) Så, då är det bara o sätta sig o snickra skyltar då... Det blir några varianter...
Stambanan söderifrån stämde ganska väl med vad jag sa i går, bara milda lutningar. Men stambanan norrut kanske kan ha en lite tuff lutning från huvudstationen med 12,8 promille i 3,3km, som kanske kan vara en liten uppgift för tunga godståg. Så, fem moment kvar då... fixa skyltarna -- placera skyltarna -- betatest -- fix efter beta -- packning |
Lite ny plan, då... :) Tror det är en ganska vettig justering, dessutom. Så här är planen nu:
Som ni möjligtvis noterat, så ska jag ha ut lutningsvisarna där dom ska vara. Ett arbete, som tar ganska lång tid att få fram rätt värden på skyltarna, men i mitt tycke givande. Men, jag rundar av det hela med att skyltsätta endast den norra grenen av GDSJ, då dessa skyltar är klara så gott som. För den som delar min uppfattning och gillar lutningsvisarna, kan själv komplettera banan med dessa. Jag kommer såklart att göra klart skyltarna för hela GDSJ, men lägger då upp dom som ett kompletteringspaket, tillsammans med instruktion var dom ska stå. Det är en lätt operation, då det redan står postlådor på de ställen där det ska vara en lutningsvisare... Pittoreskt inslag i rutt-miljön, helt enkelt... :D Jag hade även tänkt att jag med ordning o reda skulle ut med rutten på en beta-test, men det skippar jag oxå... Jag har ju redan haft den ute på alfa-test och fick in några bra kommentarer från dessa testare, mycket tacksam för det! Men, i ärlighetens namn, så tror jag inte att en beta-test skulle ge något större, skulle det vara nått så får ni fixa det själva. Det är ju en rutt som vänder sig til byggare, inte en färdig rutt att börja göra aktiviteter i... Beta-testning är ju mer relevant när det är färdig rutt det handlar om... Så, jag tror det här är en bra avrundning, bättre att ni får sätta klorna i rutten nu. Kul har jag haft hela tiden under bygget, jag lovar. :D Ska försöka sno åt mig tid under helgen att sätta fast de skyltar på norra delen, så kanske man kan få ut rutten under nästa vecka. EDIT: Och förresten... :) Denna planändring mest för att jag tagit mitt förnuft tillfånga och ska förverkliga några andra gamla projekt som legat o grott ett bra tag... Blir bra komplement till GDSJ, dessutom... |
Menar du LLJ eller möjligtvis dina modeller du bygger?
|
Hum.. :D Nja, LLJ har ju fått vila sig lite granna, eftersom det är så mycket kvar... 40 mil järnväg att bygga helt själv tar en rackarns tid, så bättre att försöka få ut nått istället. Många har för länge sen tröttnat på LLJ iallafall. Men, visst, inom RE-genren, så är det givet att LLJ står överst att bygga på.
Nä, jag tänkte iof på 3D-modellerna, men kanske i synnerhet även på svenska byggnader som jag har några halvfärdiga, som med en inte allt för stor ansträngning kan bli klara. Det behövs ju nya byggnader till GDSJ och andra rutter och jag ser inga andra byggnationer i mängd som pågår, så bäst att försöka fylla på där. Har mängder av bilder för texturer, så bra att dom kommer till användning. Vad det mer specifikt är ska jag inte orda om innan jag har nått klart, mer än att det är svenska byggnader. En stor inspiritations-hämmande faktor med att vara rutt-byggare är avsaknaden av nya byggnader. Att använda samma stationshus gång efter gång, kanske med ny färg möjligtvis är inte det roligaste. Om man som t.ex i LLJ har mer än 50 stationer, kan man lätt hålla sig för skratt på utbudet av svenska prylar att bygga med. Man vill ju gärna att varje station ska få sin karaktär och inte vara den andra lik. Så, eftersom det inte verkar vara så stort intresse i att bygga svenska byggnader till MSTS, så får man göra det själv istället. Gammalt indian-ordspråk... :D |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49. |