![]() |
Tråkigt med det där strulet.
Jag har inte fattat det där med route och session.... Kör alltid på samma r&s och bygger i session-läget. Är väl helt fel att göra så men, har inte haft de problem som du stött på. Ser framemot att leka med din bana. //Crille |
Citat:
Skönt att El Presidénté inte tar illa upp att jag påpekar lite här och där, och det är också bra att det framgår i den senaste manualen att reglerna för signaler och växlar är unika för Bensland, så att inte någon tror at det är så i verkligheten! Jag blir inte arg när du (eller någon annan) bygger på ert vis, så länge som det tydligt framgår att man inte följer de regler och föreskrifter som ska följas med en järnväg som byggs enligt svensk standard. Jag har läst dina manualer som du har lagt upp och är imponerad över det jobb du lägger ner på dokumentationen, det tilltalar mig. Jag tycker också att bra dokumentation är viktig. Jag tänker inte kommentera hur du har numrerat/namngett signaler och växlar, du vet ju själv att det inte är som i verkligheten, förutom två detaljer: Upp-/ Nednummer och att Tpl-signaturen är till nästa station. detta oroar mig lite! I Svedala så är det kortfattat så här (det finns lite bilder i min signaltråd): Upp- och nedspår förekommer endast på dubbelspår(flerspår) på linjen. Uppspår är det spåret längst till vänster för tåg med jämna nummer. Nedspår är det spår längst till vänster för tåg med udda nummer. Signalerna numreras med ett ökande jämt eller udda nummer från föregående stations Utfartsblocksignal till nästa stations Infartssignal och Tpl-signaturen är föregående stations signatur. Exempel: Vingåker(Vr) - Högsjö(Hgö) Sydgående rikting-> Vr N41(N1)/Vr 52 - Vr N3/Hgö N8 - Vr N5/Hgö N6 - Vr N7/Hgö N4 - Hgö 21/Hgö N72 Vr U71(U1)/Vr 22 - Vr U3/Hgö U8 - Vr U5/Hgö U6 - Vr U7/Hgö U4 - Hgö 51/Hgö U42 N1 som finns inom parantes är det namnet som signalen heter om det inte är fjärrstyrt (i Vingåker står det även på skylten vilket är fel, men förekommer väldigt ofta ändå), vilket betyder att det är den första blocksignaler för södergående tåg på Nedspår. Vid enkelspår så benämns signalerna med L istället för med N/U, i övrigt är det samma förfarande. Om det finns flera linjer som går ut från en station och det finns risk för förväxling av signaler så ska signalerna ges ett unikt nummer, t.ex. Vr N13/Bk N8, observera att det inte behöver vara ett unikt nummer även för jämna tågnummer om det inte också går ut flera linjer från den stationen. Observera att L3, N3 och U3 är tre olika signaler, om man skulle ha ett enkelspår och ett dubbelspår! Flerspår har en något annorlunda numrering men principen är densamma, jag tänker inte redogöra för den nu, om du inte vill veta förstås, för att inte krångla till det ännu mer! Fördelen med STL:s system är att det går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring, bl.a så kan man sätta ut en Femskenare 5 meter innan en stoppbock och få den att visa kör v. stopp (Grön + Grön blink), vilket i min värld är helt horribelt!! Jag tackar för korvtigers och ditt förtroende för mitt signalsystem. Du är säkert intresserad när det kommer att släppas, ett enkelt svar är "jag vet inte och det finns inget datum satt". Ett problem är att jag inte vet hur mycket som ska finnas i version 1. Jag känner mig hedrad av att du redan nu vill vänta tills mitt system släpps, då tycker jag att du gör klokt i att ta det lugnt med signaler och växlar så länge. När du sedan vill konvertera banan till det ena eller andra signalsystemet så är min rekommendation att klona banan och arbeta med den. Hur man går tillväga vid arbetet med mitt signalsystem kommer att redogöras i den medföljande manualen. Fast du måste vara medveten om att det kommer att krävas förändringar i hur signalerna är placerade och troligen också i hur de namnges. Det går säkert att kalla in en konsult som bistår med delar av det arbetet... Jag kollade på videon som du lade ut och funderade på vad signalerna som sitter i växlarna fyller för funktion? Är det något du vill veta om signaler och växlar så är det bara att du frågar, det finns ju min signaltråd om du undrar om något som står där! Keep up the good work Mr President! mvh Håkan |
Hej Blossom och tack för din utmärkta förklaring över svensk signalstandard.
Som du säger, "fördelen med STL:s system är att de går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring". Antar att det samma gäller för ditt system? Just nu så lägger jag inte mer arbete på signaler i landet Bensland utan väntar en tid, tills du känner dig redo att presentera ditt signalsystem. Jag kommer att ägna mer tid åt att göra det stora jobbet - att skapa samhällen och natur och allt sådant. Med andra ord att skapa själva Bensland. Rälsen ligger där och nu är det omgivningen som gäller. Signalerna kan vi ta sedan. Jag har nu SP2 och ALLT med STL's signaler fungerar INTE. Eller rättare sagt. Det fungerar som tidigare, dvs det fungerar när jag lägger ut signaler och provkör, men blir oaktiva julgranar efteråt. Så som sagt. Jag väntar med dem. Det blir full aktivitet i Järnvägskontoret ändå, där presidenten får åka runt och lägga ut vägar och plantera träd. |
Har sett att nu när jag lagt till fler signaler, så är alla "julgranar" en stund när jag startar. sen blir allt normalt.
Kan det vara så att du har så många signaler, så det tar "lång" tid att slå om till rätt ljus? //Crille |
Jo Crille, det kan vara en förklaring. Men som Korvtiger också kommenterade mina julgranar, jag citerar: "Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig"
Min hårdvara är en Alienware :: CPU Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 51 °C Ivy Bridge 22nm Technology RAM 16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28) Motherboard Alienware M17xR4 (U3E1) Graphics Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz) Intel HD Graphics 4000 (Dell) 2047MB NVIDIA GeForce GTX 870M (Dell) 55 °C och det är det sistnämnda grafikkortet som datorn, trots ovanstående specifikation, inte vill kännas vid. Den skiftar inte om till det. Vet inte hur jag ska lösa detta. Om någon som läser detta har genuina datorkunskaper så skicka gärna ett mail till benkegbg@hotmail.com |
Citat:
Det enkla svaret är att mitt system är stelare i det avseendet. Ett skäl till att jag valde att göra ett eget försök med ett nytt signalsystem var just att STL:s moderna del av signalsystemet inte följer de regler och föreskrifter som finns i Sverige. Dessutom så saknades linjeblock och fungerande dvärgsignaler. Med tiden så har dock detta projekt vuxit och innehåller nu betydligt fler delar än vad som var tänkt från början. Inom reglerna som sätts upp för signalsystemet så finns det dock ganska stor frihet hur man vill placera signalerna, fast korrekta avstånd mellan medriktade signaler och till medväxlar är väldigt viktiga för att det ska fungera och även udda/jämn principen vid namngivning är viktigt. Fast med mitt system så får du då:
Om du orkar att plöja igenom min signaltråd, så står det mer i detalj där vad som sker och hur det är tänkt att fungera. Jag tycker du gör rätt i att vänta med signaler och dylika ting och koncentrera dig på miljöerna. Sedan kan du ju bestämma dig för vilket/vilka signalsystem du vill använda dig av. mvh Håkan |
Wow!:tumme_upp:
Jag måste erkänna att jag inte är någon inbiten tågfantast och har bara amatörkunskaper om tågvägar, signaler, växlar och allt som har med tåg att göra. Men med ditt signalpaket och med dina utförliga beskrivningar över regler och instruktioner så kanske jag någon gång ska prova på att bygga "verklighetsförankrade" projekt. Vem vet? Bensland kanske blir ett sådant. Befolkning i Bensland inte är nöjda med presidenten längre. Hans egenhändiga signalsystem ställer till kaos i tågtrafiken. Förarna känner sig vilsna, trots signaler som visar upp och ner. Tågen blir stående på linjen front mot front och kommer ingen vart. Det blev en kaotisk demonstration utanför parlamentet. Den urartade till en revolution och den störtade presidenten har gått i landsflykt till Kanada och landet blir en "svensk provins" med eget självstyre och flagga. Men de får ett säkert "svenskt" signalsystem på sin järnväg. Alla känner sig nöjda och trygga. Ja, så kanske det kan bli. Vi får vänta och se. |
Liten uppdatering om Bensland
2 bifogad(e) fil(er)
Vill bara säga att jag hittills inte har haft något problem med TANE, förutom att mitt nya, dyra, grafikkort inte drivs av min gamla dator. Skulle ha kollat först om moderkortet supportade det, men icke. Så.. Jag får tills vidare köra med det inbyggda, långsammare, grafikkortet.
Ett par kort tagna från banan i byggstadiet. Har inte skapat några vägskydd än - väntar lite med det. Inriktar mig endast på landskapsbygge. Hälsningar |
Tjusigt.
:applad: Glad Gubbe /Crille |
3 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Liten lägesrapport och samtidigt en fråga. Bygget av Bensland fortskrider, om än lite långsamt. När jag skapade den här tråden så var det en sur gubbe-symbol. Han är inte så sur längre, men inte riktigt glad heller. Fast jag kan ju bli om jag får hjälp med följande: Kan man ändra på längden på objektet "svs-rdtr" från STW vägskydd? Det är en vägsbredd, men jag skulle vilja ha ner det till cirka 12 feet och använda det så det passar till en övergång på station: Bifogad fil 74939 Om det inte är något jag kan ändra själv - i config? - så kanske någon annan kan göra det? Eller så hoppar vi över alltsammans och jag låter skenorna synas lite, som de gör på bilden. Som sagt. Bygget fortskrider och här är ett par screenshots: |
Fina bilder!
Går det inte att välja olika övergångstyper om man går in i propertyrutan på övergången? Annars får du leta reda på någon annan övergång att ha istället! |
2 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset. Tänkte inte på det. Fungerar fint nu.
Jobbar vidare och Bensland blir finare för var dag som går. Men vad hände plötsligt med Pressbyrån??? Fanns på banan tidigare, men har nu blivit "obsolete"!! Kvar finns bara "garbage bin" och hur kul är det? Själva kiosken finns inte ens kvar på DLS. |
1 bifogad(e) fil(er)
Mysko.
Sökte på kuid:37319:26008 i CMP på DLS och hittade Pressbyron 1.3. Det konstiga är, att det finns ingen kuid2:a på den. Utan bara den här gamla versionen, så varför den har blivit obselete är för mig ett stort ? |
Om man väljer Download this Vesion så blir det rätt, men om man väljer Download laddas kuid2:37319:26009:1 ned (soptunnan) och kuid:3719:26008 blir obsolete ????? SKumt !
|
3 bifogad(e) fil(er)
Någonting är generalknas med Pressbyron och Pressbyron Barbage Binpå DLS.
Finns 2 Pressbyron med olika kuidnr. kuid:37319:26006 och kuid:37319:26008 sen finns det också 3 versioner utav Pressbyron Garbage Bin kuid:37319:26007 och kuid:37319:26009, där kuid:37319:26009 även finns som kuid2:a Laddar man hem Pressbyron kuid:37319:26008. Då laddar man hem Pressbyron Garbage Bin kuid2:37319:26009:1 och då blir kuid:37319:26008, kuid:37319:26007 och kuid:37319:26009 Obsolete och laddar man även hem kuid:37319:26006, så blir den också Obsolete och det är bara Pressbyron Garbage Bin kuid2:37319:26009:1 som blir installerad. Med andra ord ALLA PÅ DLS är bara papperskorgen till Pressbyron, själva Pressbyron har dom slarvat bort på DLS |
Citat:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jomenvisst ä dä så.
I config till Pressbyron Garbage Bin kuid2:37319:26008:1 står kuid:37319:26007 kuid:37319:26008 i obsolete table. radera dom och skriv dit kuid:37319:26009 istället så fungera både kiosken och tunnan: Att N3V kan klanta till det vet vi ju alla vid det här laget :visslar: |
Tack LAn :tumme_upp:
Allt fungerar nu. |
Here we go again!
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu har det varit lugnt i Bensland en tid, men plötsligt så börjar det spöka igen. Nu har min kolgruva i Svartsten blivit osynlig! Känner någon till vad detta kan bero på? Det är den "built-in" Coal Mine (kuid:-25:416) från Auran som spökar. Är det förresten normalt med ett minustecken i kuidnummer, eller kan det bero på detta? Gruvan syns på minikartan men inte i verkligheten. Spåren slutar vid gruvan och spline-punkterna är grå och går inte att flytta. Det verkar som att de är fast förankrade i objektet, men eftersom objektet är osynligt är det helt opåverkbart. Går inte att flytta eller ens radera. Ingen påverkan vare sig i route lager eller sessions lager. Ett typiskt fenomen som uppstått för mig på vissa platser. För inte så länge sedan var det samma sak med Auran inbyggda stora flygplats. Också den var osynlig. Enda lösningen var att placera ut en ny ovanpå den tidigare (som alltså inte syntes). Hälsningar |
3 bifogad(e) fil(er)
Bygger du i flera lager?
Du har inte råkat klicka för ögat (eller vad vi ska kalla det för), så att objektet har blivit osynligt. Här nedan, så har jag satt ut två objekt. En i route-layer och en i session-layer. Klickar jag i ögat på route-layer, så blir det högra objektet osynligt. Det som jag har satt ut i route-layer. Klickar jag i ögat på session-layer, så blir det vänstra objektet osynligt. Det som jag har satt ut i session-layer. Kan det vara så, att du har kommit åt ögat eller glömt att ändra lager, när du har byggt vidare? . |
Minustecken framför author-delen av kuiden indikerar att det är en av Aurans saker, så det är helt normalt.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack Bengan. Jag förstår din fråga, och svaret är nej. Jag har bara två lager just nu och kolgruvan borde finnas i Routelagret.
På bilden skulle kolgruvan ligga där borta i bakgrunden. Bara namnet på objektet finns kvar, på minimappen. Den röda linjen är ett osynligt spår som finns kvar sedan ett tidigare besök av spöket. Då blev en bit av rälsen plötsligt ett "invisible rail". Går inte att radera eller flytta eller påverka på något sätt. Jag har lagt ny räls och struntar i objektet som får ligga kvar. Det är ju ändå osynligt. På andra ställen där rälsen blivit utbytt till annan asset så har jag höjt marken och byggt över så spåret/objektet har hamnat under mark. Helt enkelt begravt det. Vid ett ställe blev rälsen utbytt till en väg med bilar. Fick med andra ord höja marken rätt kraftigt för att också gräva ner biltrafiken. Enligt ett tips från Nisse Blid så har jag raderat dubbletter av sessioner och router med samma namn, för att förhindra eventuell konflikt i scripten. Bara en session och en route finns kvar för Bensland. |
Problemet löst??!
2 bifogad(e) fil(er)
Ibland behöver jag låsa ett objekt. Särskilt om det ligger väldigt nära ett annat objekt som jag vill ändra, flytta, rotera eller så. Det gör jag enklast genom att skapa ett nytt Route-lager (Jag arbetar bara i route-lagret, även när jag öppnat jobbet i Edit Session)
Jag kallar det nya Route-lagret för "Blocked" eller "Låst" eller något sådant... Sedan flyttar jag det objekt jag inte vill påverka till "Blocked" genom att öppna Propertyrutan och ändra objektet till det nya lagret, Blocked. Sist låser jag Blocked genom att klicka på låset. Så nu -- nu ligger mitt fasta objekt i Blocked. Jag kan lägga ett nytt objekt ovanpå, flytta runt och vrida på det, hur jag vill. Det andra objektet ligger låst. Bra va?! När jag är klar och inte behöver "Blocked"-lagret längre så mergar jag det, sammanfogar det, till det vanliga Route-lagret. Då försvinner Blocked från listan och kvar blir bara Route-lagret. Hänger ni med? Ser fint ut, eller hur. Jag stänger hela programmet för jag har jobbat färdig för dagen. Så nästa dag öppnar jag det och jobbar vidare. Så kommer jag till Svartstens station och finner att min kolgruva är försvunnen, borta. Ni har sett det i bilderna ovanför. Nu kom frågan - Hur kunde detta ske? Svaret? Tja, svårt att svara på. Men detta är vad som hänt: Jag skapade en ny "Blocked-lager" för jag ville inte påverka en sak vid stationen. Då poppade plötsligt Svartsten Kolgruva AB upp i bilden!!! Kolgruvan var tillbaka. Den hade tydligen legat i det tidigare route-lagret jag kallat för Blocked. Men det lagret var ju sammanfogat med Route-lagret tidigare och fanns inte i listan när jag började sessionsjobbet på nytt! Förstår ingeting. Hur som helst. Jag sammanfogade de båda lagret på nytt och öppnar Edit Sessionen. Då är kolgruvan försvunnen på nytt !!! Jag stänger ner banan och startar upp på nytt och skapar återigen ett nytt route-lager och kallar det för Blocked. Då kommer kolgruvan tillbaka! För att behålla det låser jag upp "Blocked" och sammanfogar det med Route-lagret. Jag låser också upp Sessions-lagret (som jag annars alltid håller låst för att bli påmind om att jag bara arbetar i Route-lagret.). För att vara riktigt säker på att allt finns kvar så använder jag "spara som" och skriver över den gamla rutten/sessionen. För att inte det ska uppstå någon konflikt så raderar jag också den gamla rutten i "my content" i Content Managern. Nu när jag öppnar Edit Session på nytt så är allt kvar. |
Under Beta-testandet av SP2 har jag för mig att någon påpekade nåt liknande om lagerhanteringen, men har inte brytt mig om det eftersom jag inte jobbar så med lagren som du gör. Vi kan ju hoppas att det är fixat i HF1 !?
I denna video efter ca 4:10 görs ett fel vid sparandet som möjligen kan för klara hur lager försvinner ? I övrigt en utmärkt video. https://www.youtube.com/watch?v=KoXv...ature=youtu.be Alla N3V Videos finns om man söker på Tutorials. |
1 bifogad(e) fil(er)
Har du provat, att ändra på själva objektet istället?
t.ex. att du har ditt lager Blocked liggandes hela tiden bland lagrena. När det är ett objekt du vill komma åt, så klickar du via frågetecknet på objektet och ändrar till lagret Blocked där. Sen när du har flyttat och vridit klart, så ändrar du tillbaka till route eller session lagret där du vill att objekten ska vara. Då slipper du Merga ihop dom olika lagrena. |
4 bifogad(e) fil(er)
Hejsan!
Har varit lite tyst från mig den senaste tiden. Kanske beroende på att TANE har uppfört sig lugnt och fint - men nu har spökena vaknat till liv igen. Den här gången handlar det om lok och vagnar som inte finns. Jag öppnar "Find object..." och väljer "Vehicles". Får en lista på vad som finns utsatt på rälsen. Men vad är DSFX för typ av tåg? De tre första objekten ligger någonstans i diket och "DSFX FA1 1" ligger i en stor sjö. De övriga ligger lite här och var. Ett ska finnas någonstans i en skogsdunge. Kan inte se något alls hur mycket jag än gräver... Väldigt märkligt. Och det märkliga är också att jag inte har något minne av att jag använt något av dessa! Om jag gjort det så borde de finnas som ett tåg på en station och inte spridda ute i naturen. Hälsningar |
Är en bugg i SP2, ska vara fixad vid nästa uppdatering.
|
Okay!
Tack för meddelandet. |
Dags igen
4 bifogad(e) fil(er)
för lite "klagomål" eller fråga - om ni också har upplevt detta?
Jag kan inte använda de inbyggda industrierna. När jag vill komma till exempelvis Coal Mine så går det inte. Det sägs i listan att "caching menu options, please wait..." men det kommer inget. Jag väntar och väntar... till ingen nytta. Inga industrier kommer upp. Flygplatsen, hamnen, kolgruvan och så vidare. Detta meddelande syns såväl om jag själv vill välja att köra dit eller om jag sätter upp en förare att köra dit Kör jag själv så kommer jag fram till kolgruvan, men kan inte välja "load". Såklart inte - för det finns ingen industri som loket är sagt att köra till. Det händer inget. Kör jag själv långsamt igenom så, visst, vagnarna laddas upp med kol, men det var meningen att jag ville låta någon extra förare göra detta. En annan märklig sak: En osynlig bro. Den syns i surveyorn om jag närmar mig den, men inte på avstånd. Den syns inte i Drive-läge. Tåget kör över på en osynlig bro. Tja, det var lite om detta. För övrigt: Hastigheten? Tåget känner inte av hastighetsskyltarna. Som ni ser i HUD-en till höger. Syns inget om nästa hastighet. Inställd hastighet är den jag hade när jag sedan lät en förare ta över. Signaler lyser rött och föraren kör trots detta på en del ställen. Vägskydden fungerar inte. Det är släckta Vsi-er och bommar uppe. Men det där har jag redan skrivit om på annat ställe. Väntar och ser om nästa uppdatering av TANE kan lösa detta - eller så blir det andra saker som strular. Hmmm. Tålamodet och envisheten går upp och ner här. Hälsningar |
Edit
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
En ny dag och bron är tillbaka! Märkligt att den uppträdde så. Men nu syns den i alla fall. Att köra till en industri är löst: Jag satte in en ny Rule: "Drive to industry." De övriga två "Drive to" och "Navigate to" fungerar fortfarande inte. Hälsningar |
Har aldrig upplevt att listan med Navigate to/via... behöver laddas. Skulle kunna vara något tillfälligt, eller så är det någon bugg hos N3V. De har uppdaterat hur banor laddas i SP2 vill jag minnas. Istället för att läsa in hela banan, "streamas" den in, så den laddas baseboard efter baseboard allteftersom de behövs. Detta ska vara för att man ska möjliggöra multiplayer, multi-user surveyor och för att kunna snabba upp inladdningstiden för banor om jag förstått det hela rätt. Det är inte omöjligt att de missat att uppdatera något som gör att man får detta beteendet på stora banor.
Bron verkar vara något som gått snett i LOD-beräknande eller liknande. Antagligen tillfälligt eftersom det verkar ha försvunnit. Har varit med om liknande när hela skogar med träd inte velat ladda, men ändå funnits där nästa gång jag öppnade banan. Vad använder du för signaler och hastighetsskyltar? STLs moderna signalsystem är ju ökänt vid det här laget för att braka ihop vid väldigt stora banor, förhoppningsvis löser Blomssons signalsystem detta i framtiden. Kolla vad som händer om du slår på Show script exception notifications. Du hittar den om du går in från huvudmenyprogrammet under Trainz Settings>Dev. Det aktiverar den röda lus-symbolen i spelet som har blivit dold för vanliga användare i SP2. Om den dyker upp när du kör banan, ta lite bilder på vad som visas där. Du kan kryssa ur den sedan igen efter att du kollat. |
4 bifogad(e) fil(er)
Tack för tipset.
Kommer att ändra alla hastighetstavlor till någon US-modell eller liknande, tills STL får sitt material att fungera. Den röda lusen - datorspråk som jag ej förstår: Hälsningar |
Det där är problemet med att message queues överflödas, alltså, du har för många STL-signaler på samma bana, så hela det systemet brakar ihop.
Du får vänta på Blomssons system och byta till det, eller använda något annat mer basic signalsystem är jag rädd. Det finns inga planer på att fixa STLs system, då det skulle behöva skrivas om från grunden i sådana fall. |
Tack för informationen.
Jag vill minnas att jag läst om detta någonstans. Tråkigt att systemet kraschar när mångfalden blir för stor. Det är ett väldigt ambitiöst projekt och det ligger säkert massor av arbete bakom. Bensland är delat i två huvudbanor som båda utgår från Benstad och går till samma ort nere i söder, ungefär som en oval. Den ena halvan är enkelspårig och den andra dubbelspårig. På den enkelspåriga banan är det meningen att det bara ska stå en utfarts- och en infartssignal i vardera "ände" mellan stationerna så att bara ett tåg i taget kan använda enkelspåret. Så är det väl också i verkligheten antar jag. Med ett enkelt signalsystem, inbyggt från Auran, kanske det löser sig. Den dubbelspåriga blir lite knivigare. Här var det tänkt att linjen skulle delas in i block om cirka 1 km med mellansignaler. Ungefär som det är i verkligheten, gissar jag. Där skulle STL-signalerna fungera fint. Men, men... Jag får väl ligga lite lågt en stund och se hur jag ska lösa det senare. Det är trots allt detta väldigt mycket annat som ska fixas och donas. Vägar, hus, marktexturer, gräs, träd, skräp och skrot och allt mellan himmel och jord. Hälsningar |
Två frågor på TANE
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Efter att ha gjort en total nyinstallation av TANE SP2 HF till build 90945 så har jag försökt att återinstallera Bensland. Jag har gjort en dundermiss. Glömde att spara en mapp med Trainzsaker däribland senaste backupen på själva rutten och session. Men jag är inte den som tappar tålamodet så lätt (som ni kanske har förstått av mina tidigare inlägg) så jag tog ett USB-minne där det fanns sparat material och körde igång. Dessutom hade jag en hel del saker sparade på en externt HD. Allt har gått att stuva in via "Import..." i Content Managern. Men nu uppstår spökena igen. Mycket STL-material som tidigare fungerade i TANE SP2 har blivit rött och "faulty" eller "missade dependencies". Har inte lyckats få ordning på det. Försökt radera (delete) objekten i Content Managern och sedan återinstallerat. Hjälper inte. Så fråga 1: Någon som vet råd? Fråga 2: Hur ska jag hantera "modified, obsolet" saker. Kan jag helt resolut bara deleta dem? ? Hälsningar |
Missing dependencies??????
Nisse |
Obsolete assets kan man deleta.
Den strängare kontrollen i HF1 gör att fel uppkommer. Om du talar om vilka Missing deps det rör sig om så kanske nån kan hjälpa. (själv har jag just nu inga fel i HF1 -peppar peppar...) |
2 bifogad(e) fil(er)
Jag är för lat för att gå igenom allesammans, men här är två exempel.
Dels STL-bilväg 10m och dels JVS Fs2 signal. Kanske kan ge ett litet hum om problemet, eller måste jag gå igenom allesammans och i så fall vad ska jag speciellt leta efter? Om det bara handlar om att Trainz-build numret är för lågt klarar jag av att ändra på det i respektive Config. Men det där med Thumbnail klarar jag inte av, eller? |
1 bifogad(e) fil(er)
Felet som börjar med "Dependency" och slutar med "unknown" talar om att det är någonting som saknas, I detta fall är det "STL Library 3.12" som programmet inte hittar. Detta ger säkert alla de "Missing dependencies" som du ser, men kan ju vara flera saker som saknas!
Gör på följande vis:
Här är ett exempel från JVS Fsi2, observera att det är två stycken fönster i samma bild: Bifogad fil 75491 När du har kommit så här långt så kan asseten som du saknar, antingen listas som "unknown" och då är den säkert inte installerad. Den kan också listas som "open for edit", en submit bör ordna problemet för dig i så fall. Den sista raden är en nymodighet i senaste uppdateringen (som jag inte har uppdaterat till än), vilket innebär att Trainz inte validerar objekt som inte är kompletta. Varningarna kan du ignorera. Det kan ju vara flera objekt som saknas så glöm inte att kolla flera gånger om det är mer som listas. Ett tips kan vara att köra en "Rebuild database" från menyn när du är klar, brukar vara en bra idé när det har strulat lite. mvh Håkan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20. |