![]() |
Dagens patch .....
..... Sp2 87967 RC3. N3V kanske börjar närma sig RELEASE ????????
|
Eller????
Idag dök två nya patchar upp. SP2 87980 omedelbart följd av 88004.
Verkar fungera med det visar väl sig med tiden :confused: För mig visade det sig direkt !!! Otroligt snabbt och precist. Detta är vad som meddelats i Beta-forumet: " Default TANE SP2 RC4 Released - 88004 (PC) We've released a two step patch from 87967 > 87980 > 88004 Thanks to some excellent testing we've fixed a couple of issues to do with merging and compacting routes as well as a number of animation and material handling issues. This patch includes fixes for: Material invisible from one side More quad terrain discrepancies Changing grid resolution results in black ground texture PrintScreen not taking screenshots in Driver Eighth driver added in quickdrive session not visible in Driver menu "ReplicationManager::Register> Node is already registered" shows on loading this route Animated doors on traincars continuously animate AddJunctionPermitsToArray Placing new track shows "TrackStretch::CreateStructure> Spline is invalid; should have been caught earlier" Junction renumbering Also: Added Train permit debugging logs Improvement to the handling of corrupted route data Route merging/compacting updates/fixes/hardening Tony Hilliam " |
Fredagskväll i Timmerkojan....
.... brukar innehålla nya patchar, så även idag:
Så här meddelar N3V: " Default TANE SP2 - Final RC - Build 88058 Released We've released what we expect to be the final "Release Candidate" for SP2. From here, we expect to go to official release next week. The latest patch is a two step update from build 88004 to 88039 to 88058 This build still has assertions enabled which means that you will see some "debug" messages. Please remember that these are advisory messages and many of the reports are not a real concern to the end-user but rather informing the programmers things that require improvements or updates. These debug messages will be turned off for final release. For example, the assertion message "MOSceneryWithTrack" will let us know if a route is suffering any possible corruption. This situation is most likely to occur due to saving a route and/or session during the beta but can also indicate earlier corruption. We know that ECML has one such assertion and we're looking at how to best deal with these long-standing but generally irrelevant assertions. Please report any showstopper issues through the bug reporting system. New "dev" feature: We have added a new check box in Trainz Settings > Dev This is titled "Show script exception notifications". This option enables and disables the "red bugs" that you see in-game if a script shows an exception. If you are an active session/content creator, you will want to enable this option to ensure that you see any exceptions. Most users can leave this option unticked, unless you are trying to track down an issue with a session not running correctly. Tony Hilliam " EDIT: Denna version är blixtrande snabb, felfri (?) och mycket lättarbetad - den bästa TS jag upplevt ! |
Sista patchen ???
Build 88074 kom idag. Det stundar nog snart relase när N3V jobbar över helgen ? Så spänn fast säkerhetsselen !
|
Detta kommer onekligen bli spännande att testa! :rolleyes:
|
Sista Patchen ???????
kom idag, build 88093 !
" Default TANE SP2 - Final RC3 - 88093 It looks like we're about to reach end of the track for SP2. I know this may sound like a broken record, but we'd like to thank all our beta testers once again for the reports they have been sending in over the past few months (well over 1,000 reports, although not all unique, thankfully). We've just released TANE SP2 - Final RC2 - 88074 to TANE SP2 - Final RC3 - 88093 for PC. We've made a few tweaks to animations, archiving, undo and added some more sanity checks. In theory we haven't broken anything, but that's what all this testing is about. We strongly recommend that for this final test that you create a new local data folder and import sets of content for one route at a time to check any issues. This link may assist: https://support.trainzportal.com/ind...al-data-folder Please read the following list of issues prior to reporting any bugs KNOWN ISSUES: •If a route or session has some strange behaviour such as missing items, trains not stopping when they should etc, and the route and/or session were created a month or so ago, there is a good chance that the issue is due to some corruption to the NamedObjectTable. The solution is to restore a backup copy prior to the point of corruption, edit the map (if possible - it may not be), or delete it. •If you used merge and/or compact route in the past few months, then depending on a variety of factors, there could be corruption in the map as a result. Same recommendation as above •These issues won't affect SP1 versions of your content (and hopefully everyone took backups of SP1 as requested) •Various smoke pfx have not been addressed •Assertions are still turned on. They will be turned off for release. Things like "debug stop" are nothing to worry about. Tony Hilliam " |
Nåja,...
...kanske sista spiken i bygget idag - build 88125.
Jag tycker allt fungerar mycket bra, så vi får väl se !? |
okej nu har jag installerat tane ...igen håller på att patchar till Sp1 men den här Sp2 har den släppts ännu?
|
Förbered dig du, SP2 kan inte vara långt bort nu - "Soon" som man säger "Down Under"
|
Snart helg igen ...
... och då damp SP2 Beta RC5 Build 88199 ner.
Så här skriver Tony: " Default TANE SP2 RC5 Released (Build 88199) We've released a two part update from: TANE SP2 RC4 88125 to Interim Build 88159 to TANE SP2 RC5 88199 There is a significant "under-the-hood" change here as we've migrated from an older version of Visual Studio to newer version. This has been done to avoid certain bugs in the compiler and standard library. These bugs would cause some fairly random outcomes in some builds and explains why some people were getting crashes and others were not, even though they had the same build and content installed. We have tested internally, but the real test of this update is with the people who have been having crash issues (many of which we could not replicate). We have confirmed that the few crashes we were able to reproduce are no longer occurring and we're definitely keen to hear from anyone who finds that their crash bugs either are still occurring, or if they have stopped occurring. Tony Hilliam " |
Skönt att höra att N3V inte stressar upp sej och släpper något halvfärdigt servicepack, även om det drar ut på tiden.
Inbillar mej att dom inte kommer att lägga så mycket mer krut på TANE sen, för ska dom överleva, är det väl dags att plocka fram en ny version av Trainz snart, som dom kan sälja, och börja tjäna lite kosing på ;). |
Jag tror nog N3V kommer at satsa vidare på TANE, men tiden för gratis uppdateringar och patchar är kanske förbi med SP2 - det ger inget klirr i kassan - bara en profetsia ?!
|
Eftersom de kan återanvända det de lägger till i patchar i SP2 i nästa version av Trainz, så kommer de ju att i långa loppet fortfarande tjäna pengar på att uppdatera och utveckla.
|
Sista patchen ???
88214 innan helgen. Nästa vecka är det nog dags för SP2 ??????
|
Lite beröm till N3V ...
... för SP2 :applad:
En bättre simulator får man nog leta efter i framtiden. För mig är SP2 ett lyft utöver det vanliga. Lättarbetat - Blixtsnabbt - Processorvänligt. Nu utför man allt man haft våndor och problem med tidigare som en dans. Kan bara uttrycka min beundran för den envishet och tålamod som Dev-Team visat under Beta-fasen. :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp: |
Låter lovande :) är den släppt nu?
|
Oj oj oj.
Det låter ju nästan för bra för att vara sant. /Crille |
Citat:
|
Helt tyst.
Normalt eller oroväckande? //Crille |
Citat:
Man håller på att fixa med "Precashing Content"-problematiken just nu. Build 88304 för oss att Beta-testa just nu. SP2 kanske blir det midsommarblomster vi får lägga under kudden - för den doftar verkligen gott (enl. min ringa åsikt) |
Citat:
|
You've got Mail !
Verkar komma nästa vecka, men jag tänker vänta tills efter midsommar så Sill, Snaps och Jordgubbar hinner komma till ro först.
|
Nu är det nära.
Översättning från Google. -------------------------------------------------------------------------- Goda nyheter. Vi har avslutat utvecklingen för SP2! Ja, den senaste och bästa versionen av Trainz har fått godkännande av våra externa beta-testare och internt team. Vi är nu upptagna med att förbereda alla de olika byggnaderna, online-och offline-patchar plus installatörer för var och en av de 7 olika Trainz-versionerna som finns runt planeten (dvs. Online PC & Mac; Stopp-PC Std & Dlx; Steam PC & Mac; Mac Appstore ). Det är 21 olika konfigurationer att förbereda och testa innan de släpps. Vi förväntar oss att de flesta av dessa versioner kommer att finnas tillgängliga tisdag den 20 juni. Det innebär att för befintliga TANE-ägare, när de startar sin nuvarande version av TANE och deras patch från 84xxx är tillgänglig, kommer de att bli ombedd att hämta och installera den fria Uppdatera till SP2. Vi skickar uppdateringar till den här nyhetsgruppen eftersom byggnaderna blir tillgängliga. För alla återstående TANE staket sitter som vill uppleva det bästa Trainz har att erbjuda, har vi gjort det oerhört svårt att inte uppgradera just nu. Med 75% av både Standard- och Deluxe-utgåvorna kan du ladda ner hela SP2-installationsprogrammet inom de närmaste dagarna. |
Google-översättningar kan bli lite underliga så jag har försökt rätta Bengans översättning till gängse "Svengelseka"
Citat:
Min sista test av SP2 blev att skruva upp alla settings till max och köra en svulstig route med en svulstig session. Slutsats: Min snart 3 år gamla ASUS klarar det riktigt bra, efter en timmes körning processorn endast fickljummen och fläkten på normalvarv. Lite "stuttering" ibland men inget våldsamt. Ni med up-to-date-datorer kommer att uppleva ett rejält ryck framåt kan jag utlova :tumme_upp: |
Åsså Windows 10 update på detta ...
... en massiv 1-timmes update som skakade om rejält på min dator, men verkar inte påverka SP2-betan ????
|
Jahaa, då har SP2 släppts officiellt efter många om och men.
Själv tänker jag avvakta några dagar med att installera det, dels på grund av att man inte kan vara 100% säker på att N3V har strulat till något, och dels på grund av att jag kör med tweakade shaders inställningar https://forums.auran.com/trainz/show...ricks-and-tips, och det vill man inte behöva labba med mer än nödvändigt. Därför kommer jag att hålla koll på N3V's forum, det brukar visa sej ganska snabbt där, om det är nått strul med uppdateringen. |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Nytt försök. Nu började TANE ladda in ett stort antal filer. När jag öppnade banan hade allt vad träd heter försvunnit (se bild 1). Eftersom jag framför allt var intresserad av hur grafikkortet uppförde sig, gick jag över till Driver-läget. När jag zoomade inloket blev bilden brun (bild 2). Startade om TANE och nu fick jag upp en ny ruta: "Following assets have unsubmitted edits". Eftersom det handlade om banan klickade jag på Revert - och banan var återställd igen (bild 3). Öppnade Driver - bara för att hamna på Skrivbordet igen. Har nog lång väg tillbaka till SP 2 tror jag. Nisse Nisse |
4 bifogad(e) fil(er)
Jisses amalia, va händer???
Jag kan inte gå in i edit session Crash-----åter till windows Jag kunde vara inne en liten stund (knappt 3-4min) i edit route Crash ----åter till windows. Saknar i stort sett allt på banan och det som är kvar är helt knast. //Crille |
Finns det inget tips att prova, ifrån er som testat sp2 i månader???
Jag är helt lost i inställningarna nu efter att ha testat, och hittar inte vart jag skulle kunna ändra till defult :mad: Borde blivit misstänksam, när det drog ut på tiden vecka efter vecka, och att Tane startade så snabbt. Sur gubbe Crille |
Jag har inte installerat uppgraderingen än, men ett par tips kan jag ge.
Spara aldrig en bana som ser konstig ut! Testa att submitta de assets som är öppna och kör sedan en database repair, en eller ett par gånger! Gjorde ett snabbspan på aurans-forum, och det verkar inte vara några stora problem rapporterade hittills. mvh Håkan |
Det var TANE spåren som ställde till med alla problem.
Bytte ut all räls till UK-räls. Då funkar allt som det skall, och jag får inte ens en massa larm längre om ex signalerna. Utan allt funkar helt perfekt. :tumme_upp: Det enda som Jag har krabbat till nu är ju de olika graphics & performens inställningarna. Det långa vägen är ju att testa att ändra en inställning.....provköra, testa nästa osv. Eller om det finns något sätt att ställa in defult, och eller någon har bilder på dessa inställningar? Glad gubbe Crille |
Kul om det funkar för några, för mig gick ridån ner idag när alla mina installationer crashade. Så nu är jag ute i kylan igen - det blir att ta nya tag efter midsommar. Nyinstallera TANE SP1 HF4 och sen patcha till SP2.
Börjat med att rensa datorn från all gammal skit, sen får vi se. LAn "stirred but not shaken" |
Citat:
Nisse |
Nisse har du några TANE spår (Procedural Track spårpaket, normalspår och smalspår av: LAn)?
När jag bytte ut dem försvann alla problem och det funkar ljuvligt. :tumme_upp: //Crille |
Pang, bom, så var officiella SP2 uppladdad till min PC. Utgick från min SP2 beta version.
Fick ladda ned omkring 32 MB, efter att ha ändrat patch strömmen till Public release. Kollade sen in HNJ DEM banan, vilken fungerade som väntat, dvs inga problem. Gjorde lite modifieringar och sparade. Gick över till Driver mode och startade upp några tåg. Gick bra. Testning fortsätter..... För min del så är jag mycket nöjd med TANE SP2. |
Bra att HNJ fungerar i SP2. varför inte mina PT funkar får väl framtiden utvisa ?
|
Jag har nu installerat SP2, och jag upplever samma sak som Crille med TANE spåren dock verkar det inte vara alla utan Betong med padrol (kan vara någon till men orkar inte testa alla just nu).
Jag får detta meddelande i Macens crash-rapport: "Crashed Thread: 37 StitchedMeshWorld::PerformBackgroundWork 0x7fab7c65f000". Och under själva Tråden: Thread 37 Crashed:: StitchedMeshWorld::PerformBackgroundWork 0x7fab7c65f000
Vid ett fåtal spåravsnitt så verkar det inte hända så mycket förutom visuella artefakter, men vid ett större antal så kraschar T:ANE konstant när jag går närmare spåren. Om det blir en uppdatering av PT-spåren (taftologi) så skulle jag önska att slipers-avståndet ändras till det korrekta avståndet 65cm c-c! Ska nu byta till något annat spår i väntan på en uppdatering(?) och fortsätta att testa! mvh Håkan |
Citat:
Jag kollade i två banor. I Nynäsbanan gick det inte att zooma in vilket jag tidigare rapporterat. I DDVJ fick jag direkt samma resultat som Crille. Även i den banan bytte jag bort pt-rälsen Pandrol med gott resultat. Nisse |
3 bifogad(e) fil(er)
Jag är inte mycket för att slänga ut VARNINGAR med stor text men i detta fallet tänker jag göra detta ändå, mest beroende på att det inte klart framgår vad som sker i TANE, detta kanske bara är ett Mac-problem men desto bättre för er PC-Nissar!
Följande sker: Startar banan med de ovan nämnda spåren. En del av banan ser ut så här: Bifogad fil 74742 TANE kraschar. Öppnar banan igen. Den här dialogrutan kommer upp: Bifogad fil 74740 Om jag klickar på knappen "Use changes" så blir det så här efteråt: Bifogad fil 74741 Och det finns inget sätt att få tillbaka banan som den var innan, vad jag har sett i alla fall! Varesig man väljer att inte spara eller "revert to original" eller "rebuild database" så blir den så där, och det gäller hela banan!!! Om man däremot klickar på "revert changes" så verkar banan vara oförändrad! Eftersom jag misstänkte att det kunde vara lite strul så hade jag en färdig kopia låg som jag kunde använda mig av, annars så hade jag fått gå in och leta i säkerhetskopiorna för dagen! Det som retar mig är att det inte finns någon information vad det betyder när dialogrutan kommer upp, hur ska jag veta vilken knapp jag ska trycka på? VARNINGEN BESTÅR I ATT BARA ANVÄNDA "USE CHANGES" OM DU VET VAD DU GÖR!! Med det sagt så har jag bytt ut spårtypen och det verkar funka bra hittills, är nog lite snabbare än tidigare och det som jag har programmerat verkar också fungera, så mer tester och så "onwards and upwards"! mvh Håkan |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Nu har jag turen att ha en så pass bra dator, så jag kör ALLTING på MAX, så jag har ingen koll på vad som är default-inställningar. Så det beror nog mycket på hur "bra" dator du har, hur mycket du kan kräma på. Men det finns en latmansinställning som man kan prova att ändra (se bild), klicka på dom 3 strecken, då visas några förinställda värden man kan välja på, (OBS! det funkar bara i driver-läget), man ser en märkbar skillnad på grafiken i spelet när labbar med dom. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52. |