![]() |
Det stora debaklet med ...
... AJS Groundplane Mesh Library, det som är borttaget från DLS och inte längre går att ladda ned därifrån har jag fuskat och lagt om här på forumet. Av vilket skäl det är borttaget vet jag inte men nu är jag trött på detta tönteri och har gjort ett eget Markskuggebibliotek. Det fungerar likadant men mesherna heter ms03.im till ms30.im i 1m steg. (Andi06s gick från 5 till 25 m och X31orna är ju längre).
Kuiden är kuid:67375:101201 Jag har bytt till detta på X31orna och de och biblioteket laddas upp i download nu: |
Citat:
Jag applåderar din lösning på problemet, då kanske vi slipper bekymra oss i frågan i framtiden... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag har vadat genom bilder och youtubesnuttar men inte hittat nåt som går att läsa. Så bollen ligger hos er som gillar detta "fula" tåg, inga bilder = inga skyltar !!!! |
Citat:
Destination Vagnsnr Via-destinationer (som rullande text) Enligt två bilder jag hittade på google: http://pici.se/pictures/MpRCeXbRb.jpg, http://cfile236.uf.daum.net/image/15...4AEEB3E25E1451 |
6 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Destination Vagnnummer är inga problem, det får användaren själv fixa med hjälp av bifogad manual: Värre med den rullande texten men där får väl stå nåt fast, varför inte "Trainzåkra". Nu kan jag inte skylla på att bilder saknas längre. Till verket! 4:e bilden: Man kan göra hur lång tabell man orkar så har man att välja bland i Driver ! Den "lilla" manualen är hämtad från Y6-generationen och beskriver hur man sätter upp destinationsskyltar i Trainz: Ni kan ju läsa på medan jag fixar skyltarna. |
Medan ni läser på ...
3 bifogad(e) fil(er)
... har jag fixat en grundstomme till hur skylteriet skall fungera, UTAN att behöva konsultera Svenolov (men han skulle löst detta mycket snyggare).
Som det nu är skriver man in destination och vagnnr i Surveyor enl. "lilla manualen". På bilderna har jag 10 "space" emellan men det går att utöka om stationsnamnet är kort (= experimentera!). Via ligger fast i config, men går att ändra där (samma här med "spaceningen"). I config ser det ut så här: mesh-table { default { mesh "et(1+2)_body/et(1+2)_body.im" auto-create 1 effects { textures { kind "texture-replacement" texture "et.texture" } dest { kind "texture-replacement" texture "dest.texture" } destname_0 { kind "name" att "a.dest0" fontsize 0.05 fontcolor 250,178,53 } destname_1 { kind "name" att "a.dest1" fontsize 0.05 fontcolor 255,178,53 } via_0 { kind "name" att "a.via0" fontsize 0.05 fontcolor 250,178,53 name "via Knutby - Trainzboda" } via_1 { kind "name" att "a.via1" fontsize 0.05 fontcolor 255,178,53 name "via Knutby - Trainzboda" } a_slutljus_0 { kind "corona" att "a.slutljus0" directional 1 object-size 0.11 texture-kuid <kuid:67375:100061> } a_slutljus_1 { kind "corona" att "a.slutljus1" directional 1 object-size 0.11 texture-kuid <kuid:67375:100061> } name { kind "name" font "impact" fontsize 0.125 fontcolor 200,200,200 att "a.name" name "name" } } } Inte vackert, men i Trainz ser det rätt bra ut, eller hur ? |
Ja, det där ser riktigt bra ut! :) Mycket bra jobbat, Lennart! :tumupp:
|
Laddar upp de nya vagnarna med dest- och via- ...
... skyltning. Ett litet Aber är att alla vagnar får samma vagnnummer, det går att lösa men då får man separera dest i 2 fält och då får man in i config och skriva ännu en sak. När Svenolov vaknar ur sommardrömmen kan han säkert lösa detta också. Men som det är nu blir det tills dess.
Lycka till med att "destinera" X31K ! |
Bara en fråga. Du skulle inte kunna göra så att man ser skyltarna på dörren lite tydligare?
Och måste man in i config filen för att ändra eller va? |
Citat:
|
Mycket snyggt LAn! Tackar ännu en gång för en fin modell som man kan "leka" med :)
|
Citat:
|
Citat:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=194952 men det kan ha funnits röda pantos också, det är ju lätt att måla om texturen om man vill: |
En sista uppdatering ....
... vagnarna har nu olika nummer (retade mig på att de hade samma).
A-vagnen har nr. 11, M-vagnen nr. 12 och B-vagnen nr. 14 (Vårt skrockfulla SJ undviker tydligen nr. 13 ?). AlleDahlle retade sig på att pantona var grå som dom är nu röda på M-vagnen. Vill man ha den grå får man byta genom att ändra i config på två ställen: Röd panto <kuid:67375:101203> Grå panto <kuid:67375:101191> Over and out: |
Mycket imponerad Lan. Trots att du inte gillar dessa tåg så har du lagt ner lika mycket arbete och tid på dem som på allt annat du gör. Fantastiskt är det minsta man kan säga, grattis till alla som gillar dessa tåg. Själv gör jag det inte, tycker att de ser ut som ett mellanting av en läppfisk och avloppsrensare.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu kan man ju välja själv genom att ändra i config, något som varje sann Trainznörd måste kunna, annars är man chanslös och måste lita till andra ! |
Då är jag inte en sann Trainznörd för jag går vilse i configdjungeln.
Stickanw |
Härlig liknelse stickanw!
Ungefår så uppfattar jag X31 fast jag kallar det tryne. Men idag gäller väl funktionalitet framför design och jag måste erkänna att jag är imponerad av just funktionaliteten hos detta tåg. Att kunna vika undan hela fronten och hytten vid sammankoppling av två tågset var väl det som fick mig fast att försöka gestalta - och nu är det gjort. Citat:
|
Citat:
Förutom att den på ett utmärkt sätt löser problemet med att koppla samman motorvagnar så man får en sammanhållen enhet så bildas det som jag förstått det en luftkudde mellan "läpparna" vilket faktiskt gör att rutan hålls renare mm. |
Mycket trevligt tåg måste jag säga! Dock ser A och B-enheterna olika ut när det är natt, B-enheten (tror det är den) har samma färg/ljusnyans som M-vagnen, medans A-enheten är rätt mörk... Men är kanske bara jag som har problemet?
|
Citat:
|
Uppdatering av X31A-vagnen ...
... som hade fel texturinställningar finns strax i Download. Bra att ni påpekar sådant !
|
Säger det igen. Hade varit trevligt att ha i öresundstågs färger.
|
Åkte öresundståg till Karlskrona i helgen och la märke till att vid dörrarna så är det något som åker ut (vet inte riktigt vad jag ska kalla det) när dörren öppnas. På den här modellen finns det bara på de dörrarna på "loken". Går detta att fixa till låggolvsvagnen också?
|
Citat:
Fråga, hur är det med ljudet till denna tågmodell? Är det realistiskt eller hur låter det? |
Citat:
|
Möjligen finns nån tröskel även på låggolvsvagnen för att överbrygga 10cm-gapet mellan vagn och perrrong, med det får ni leva utan vad mig anbelangar.
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37. |