Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   SJ X31K som i kanske ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33321)

lan 2012-10-01 11:39

Det stora debaklet med ...

... AJS Groundplane Mesh Library, det som är borttaget från DLS och inte längre går att ladda ned därifrån har jag fuskat och lagt om här på forumet. Av vilket skäl det är borttaget vet jag inte men nu är jag trött på detta tönteri och har gjort ett eget Markskuggebibliotek. Det fungerar likadant men mesherna heter ms03.im till ms30.im i 1m steg. (Andi06s gick från 5 till 25 m och X31orna är ju längre).

Kuiden är kuid:67375:101201

Jag har bytt till detta på X31orna och de och biblioteket laddas upp i download nu:

spyfrog 2012-10-01 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268389)
... AJS Groundplane Mesh Library, det som är borttaget från DLS och inte längre går att ladda ned därifrån har jag fuskat och lagt om här på forumet. Av vilket skäl det är borttaget vet jag inte men nu är jag trött på detta tönteri och har gjort ett eget Markskuggebibliotek. Det fungerar likadant men mesherna heter ms03.im till ms30.im i 1m steg. (Andi06s gick från 5 till 25 m och X31orna är ju längre).

Kuiden är kuid:67375:101201

Jag har bytt till detta på X31orna och de och biblioteket laddas upp i download nu:

Jag fattar inte heller hur det har kunnat försvunnit. Det är väldigt många saker som använder det biblioteket och enligt N3V så ska ju i princip inget försvinna från DLS så varför detta har försvunnit kan man ifrågasätta...

Jag applåderar din lösning på problemet, då kanske vi slipper bekymra oss i frågan i framtiden...

RobertE 2012-10-01 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268388)
Jaha, det enda jag gått efter är hur de satt på ihns modell men tyckte också det såg mysko ut. Nån som har bild på arrangemanget. attachpunkter är ju lättflyttade.

Strömavtagarna ska sitta som på X2000. På original modelen sitter dom rätt.

lan 2012-10-01 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 268396)
Strömavtagarna ska sitta som på X2000. På original modelen sitter dom rätt.

Så kan det gå när man glömmer spegla en attachmentpunkt. Det är fixat strax och ny version av X31K M i Download.

lan 2012-10-01 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268328)
Kan du göra så att de svarta skyltarna ovanför dörrarna visar destinationen?

Kanske, om nån kan ge mig bilder på vad det stod på dom !
Jag har vadat genom bilder och youtubesnuttar men inte hittat nåt som går att läsa. Så bollen ligger hos er som gillar detta "fula" tåg, inga bilder = inga skyltar !!!!

Jockes 2012-10-01 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268399)
Kanske, om nån kan ge mig bilder på vad det stod på dom !
Jag har vadat genom bilder och youtubesnuttar men inte hittat nåt som går att läsa. Så bollen ligger hos er som gillar detta "fula" tåg, inga bilder = inga skyltar !!!!

Tycks stå:
Destination Vagnsnr
Via-destinationer (som rullande text)

Enligt två bilder jag hittade på google:
http://pici.se/pictures/MpRCeXbRb.jpg, http://cfile236.uf.daum.net/image/15...4AEEB3E25E1451

lan 2012-10-01 17:10

6 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 268402)
Tycks stå:
Destination Vagnsnr
Via-destinationer (som rullande text)

Enligt två bilder jag hittade på google:
http://pici.se/pictures/MpRCeXbRb.jpg, http://cfile236.uf.daum.net/image/15...4AEEB3E25E1451

Snyggt och snabbt jobbat Jockes !!!
Destination Vagnnummer är inga problem, det får användaren själv fixa med hjälp av bifogad manual:

Värre med den rullande texten men där får väl stå nåt fast, varför inte "Trainzåkra". Nu kan jag inte skylla på att bilder saknas längre. Till verket!

4:e bilden: Man kan göra hur lång tabell man orkar så har man att välja bland i Driver !

Den "lilla" manualen är hämtad från Y6-generationen och beskriver hur man sätter upp destinationsskyltar i Trainz:

Ni kan ju läsa på medan jag fixar skyltarna.

lan 2012-10-01 18:32

Medan ni läser på ...

3 bifogad(e) fil(er)
... har jag fixat en grundstomme till hur skylteriet skall fungera, UTAN att behöva konsultera Svenolov (men han skulle löst detta mycket snyggare).
Som det nu är skriver man in destination och vagnnr i Surveyor enl. "lilla manualen". På bilderna har jag 10 "space" emellan men det går att utöka om stationsnamnet är kort (= experimentera!).

Via ligger fast i config, men går att ändra där (samma här med "spaceningen"). I config ser det ut så här:

mesh-table
{
{
mesh "et(1+2)_body/et(1+2)_body.im"
auto-create 1

effects
{
textures
{
kind "texture-replacement"
texture "et.texture"
}
dest
{
kind "texture-replacement"
texture "dest.texture"
}

destname_0
{
kind "name"
att "a.dest0"
fontsize 0.05
fontcolor 250,178,53
}

destname_1
{
kind "name"
att "a.dest1"
fontsize 0.05
fontcolor 255,178,53
}

via_0
{
kind "name"
att "a.via0"
fontsize 0.05
fontcolor 250,178,53
name "via Knutby - Trainzboda"
}

via_1
{
kind "name"
att "a.via1"
fontsize 0.05
fontcolor 255,178,53
name "via Knutby - Trainzboda"
}

a_slutljus_0
{
kind "corona"
att "a.slutljus0"
directional 1
object-size 0.11
texture-kuid <kuid:67375:100061>
}

a_slutljus_1
{
kind "corona"
att "a.slutljus1"
directional 1
object-size 0.11
texture-kuid <kuid:67375:100061>
}

name
{
kind "name"
font "impact"
fontsize 0.125
fontcolor 200,200,200
att "a.name"
name "name"
}
}
}

Inte vackert, men i Trainz ser det rätt bra ut, eller hur ?

Jockes 2012-10-01 19:06

Ja, det där ser riktigt bra ut! :) Mycket bra jobbat, Lennart! :tumupp:

lan 2012-10-01 19:33

Laddar upp de nya vagnarna med dest- och via- ...

... skyltning. Ett litet Aber är att alla vagnar får samma vagnnummer, det går att lösa men då får man separera dest i 2 fält och då får man in i config och skriva ännu en sak. När Svenolov vaknar ur sommardrömmen kan han säkert lösa detta också. Men som det är nu blir det tills dess.

Lycka till med att "destinera" X31K !

AlleDahlle 2012-10-01 23:08

Bara en fråga. Du skulle inte kunna göra så att man ser skyltarna på dörren lite tydligare?

Och måste man in i config filen för att ändra eller va?

Jockes 2012-10-02 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268410)
... skyltning. Ett litet Aber är att alla vagnar får samma vagnnummer, det går att lösa men då får man separera dest i 2 fält och då får man in i config och skriva ännu en sak. När Svenolov vaknar ur sommardrömmen kan han säkert lösa detta också. Men som det är nu blir det tills dess.

Lycka till med att "destinera" X31K !

Riktigt snyggt blir detta tåg! Men jag undrar om inte pantografen är röd, och inte grå? Eller är det bara väldigt smutsig? ;)

rely 2012-10-02 21:35

Mycket snyggt LAn! Tackar ännu en gång för en fin modell som man kan "leka" med :)

AlleDahlle 2012-10-02 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 268455)
Riktigt snyggt blir detta tåg! Men jag undrar om inte pantografen är röd, och inte grå? Eller är det bara väldigt smutsig? ;)

Jo om man tittar på bilder så ser dem ut att vara mörkröda

lan 2012-10-03 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268473)
Jo om man tittar på bilder så ser dem ut att vara mörkröda

På denna bild ser dom inte röda ut:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=194952

men det kan ha funnits röda pantos också, det är ju lätt att måla om texturen om man vill:

lan 2012-10-03 09:24

En sista uppdatering ....

... vagnarna har nu olika nummer (retade mig på att de hade samma).
A-vagnen har nr. 11, M-vagnen nr. 12 och B-vagnen nr. 14 (Vårt skrockfulla SJ undviker tydligen nr. 13 ?). AlleDahlle retade sig på att pantona var grå som dom är nu röda på M-vagnen. Vill man ha den grå får man byta genom att ändra i config på två ställen:

Röd panto <kuid:67375:101203>
Grå panto <kuid:67375:101191>

Over and out:

stickanw 2012-10-03 12:30

Mycket imponerad Lan. Trots att du inte gillar dessa tåg så har du lagt ner lika mycket arbete och tid på dem som på allt annat du gör. Fantastiskt är det minsta man kan säga, grattis till alla som gillar dessa tåg. Själv gör jag det inte, tycker att de ser ut som ett mellanting av en läppfisk och avloppsrensare.

AlleDahlle 2012-10-03 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 268485)
Mycket imponerad Lan. Trots att du inte gillar dessa tåg så har du lagt ner lika mycket arbete och tid på dem som på allt annat du gör. Fantastiskt är det minsta man kan säga, grattis till alla som gillar dessa tåg. Själv gör jag det inte, tycker att de ser ut som ett mellanting av en läppfisk och avloppsrensare.

Hahaha... Det sista var ganska kul faktiskt

AlleDahlle 2012-10-03 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268481)
... vagnarna har nu olika nummer (retade mig på att de hade samma).
A-vagnen har nr. 11, M-vagnen nr. 12 och B-vagnen nr. 14 (Vårt skrockfulla SJ undviker tydligen nr. 13 ?). AlleDahlle retade sig på att pantona var grå som dom är nu röda på M-vagnen. Vill man ha den grå får man byta genom att ändra i config på två ställen:

Röd panto <kuid:67375:101203>
Grå panto <kuid:67375:101191>

Over and out:

Vad menas med numrena? Och vad jag vet har jag inte retat mig på att de inte var röda. På några bilder är de röda och på andra grå. Tycker själv att de är snyggare grå än röda!

lan 2012-10-03 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268489)
Vad menas med numrena? Och vad jag vet har jag inte retat mig på att de inte var röda. På några bilder är de röda och på andra grå. Tycker själv att de är snyggare grå än röda!

Numren på vagnarna som sätts i skyltarna över dörrarna.

Nu kan man ju välja själv genom att ändra i config, något som varje sann Trainznörd måste kunna, annars är man chanslös och måste lita till andra !

stickanw 2012-10-03 19:17

Då är jag inte en sann Trainznörd för jag går vilse i configdjungeln.

Stickanw

lan 2012-10-03 19:21

Härlig liknelse stickanw!
Ungefår så uppfattar jag X31 fast jag kallar det tryne. Men idag gäller väl funktionalitet framför design och jag måste erkänna att jag är imponerad av just funktionaliteten hos detta tåg. Att kunna vika undan hela fronten och hytten vid sammankoppling av två tågset var väl det som fick mig fast att försöka gestalta - och nu är det gjort.

Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 268485)

spyfrog 2012-10-04 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268507)
Härlig liknelse stickanw!
Ungefår så uppfattar jag X31 fast jag kallar det tryne. Men idag gäller väl funktionalitet framför design och jag måste erkänna att jag är imponerad av just funktionaliteten hos detta tåg. Att kunna vika undan hela fronten och hytten vid sammankoppling av två tågset var väl det som fick mig fast att försöka gestalta - och nu är det gjort.

Fast formen på tåget är faktiskt ganska smart, även om den kanske inte är snygg.

Förutom att den på ett utmärkt sätt löser problemet med att koppla samman motorvagnar så man får en sammanhållen enhet så bildas det som jag förstått det en luftkudde mellan "läpparna" vilket faktiskt gör att rutan hålls renare mm.

Jockes 2012-10-09 20:31

Mycket trevligt tåg måste jag säga! Dock ser A och B-enheterna olika ut när det är natt, B-enheten (tror det är den) har samma färg/ljusnyans som M-vagnen, medans A-enheten är rätt mörk... Men är kanske bara jag som har problemet?

AlleDahlle 2012-10-09 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 268749)
Mycket trevligt tåg måste jag säga! Dock ser A och B-enheterna olika ut när det är natt, B-enheten (tror det är den) har samma färg/ljusnyans som M-vagnen, medans A-enheten är rätt mörk... Men är kanske bara jag som har problemet?

Ibland när det "dag" så upplever jag samma sak och det är alltid så när det är natt.

lan 2012-10-10 07:30

Uppdatering av X31A-vagnen ...

... som hade fel texturinställningar finns strax i Download. Bra att ni påpekar sådant !

AlleDahlle 2012-10-10 09:44

Säger det igen. Hade varit trevligt att ha i öresundstågs färger.

AlleDahlle 2012-10-14 15:24

Åkte öresundståg till Karlskrona i helgen och la märke till att vid dörrarna så är det något som åker ut (vet inte riktigt vad jag ska kalla det) när dörren öppnas. På den här modellen finns det bara på de dörrarna på "loken". Går detta att fixa till låggolvsvagnen också?

Alexander_A 2012-10-14 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268933)
Åkte öresundståg till Karlskrona i helgen och la märke till att vid dörrarna så är det något som åker ut (vet inte riktigt vad jag ska kalla det) när dörren öppnas. På den här modellen finns det bara på de dörrarna på "loken". Går detta att fixa till låggolvsvagnen också?

Syftar du på trappsteget mellan tåget o perrongen?

Fråga, hur är det med ljudet till denna tågmodell? Är det realistiskt eller hur låter det?

spyfrog 2012-10-14 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268767)
Säger det igen. Hade varit trevligt att ha i öresundstågs färger.

Nu är det ju fullt möjligt att lägga på nya texturer på en modell och vips - man har den i den färg man vill

lan 2012-10-14 17:48

Möjligen finns nån tröskel även på låggolvsvagnen för att överbrygga 10cm-gapet mellan vagn och perrrong, med det får ni leva utan vad mig anbelangar.

Citat:

Ursprungligen postat av AlleDahlle (Inlägg 268933)

AlleDahlle 2012-10-14 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 268941)
Nu är det ju fullt möjligt att lägga på nya texturer på en modell och vips - man har den i den färg man vill

Jaha och hur gör man det enklast då?

AlleDahlle 2012-10-14 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 268944)
Möjligen finns nån tröskel även på låggolvsvagnen för att överbrygga 10cm-gapet mellan vagn och perrrong, med det får ni leva utan vad mig anbelangar.

Men det skulle bli så mycket snyggare, och mer realistiskt!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.