Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nytt Tunnelbanespår... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32425)

svenolov 2012-04-21 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260433)
...
Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret.
...

Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.

bear 2012-04-22 06:15

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 260446)
Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.

De gånger jag har varit i ropsten så tar man in vart annat tåg på vart annat spår, så brukar det nog vara på ändstationerna.

Vad gäller tigger radius så måste man se till att hela peronglängden kan användas, normalt finns det ju mindre än en vagnslängd marginal på stationerna. Nu får ni rätta mig om jag har fel men är det inte så att dörrarna öppnas på hela tåget oavsett om bara en del hamnar inom tigger radius.

leoj 2012-04-22 10:24

Jag är osäker, jag har lyckats få dörrar att hållas stängda. Jag upplever att dörrar öppnas per vagn.

lan 2012-04-22 12:12

Liv och rörelse i Ropsten...

5 bifogad(e) fil(er)
Pillat lite på Compudocs Ropsten, bättre passning, passagerare mm.
Det två första bilderna visar före och de tre sista efter justeringarna.

Trainsmith 2012-04-22 15:17

Snart kanske det finns en hel Tunnelbana med dessa spår i Downloads?

Bengan 2012-04-23 12:46

1 bifogad(e) fil(er)
Får man önska sig, strömskenan som fristående spline?

Har nämnligen byt spår, på en av broarna. Då hamnar ena strömskenan mellan dom två rälsen och den andra på utsidan (se gult). Men med fristående strömskena som spline, så går det att lösa. Genom att byta ut spåret, mot rälsen utan strömskena. Så kan man sen dra den fristående strömskenan, antingen mellan spåren (rött) eller på utsidan (blått) så som man vill ha det.

lan 2012-04-23 14:33

Låter som en mycket bra idé ! Då behöver man ju inte H öch V-spåren alls utan endast O- och U-strömskena och O- och U-spår. Det kanske t.o.m. går att göra "uppskjutningsramperna" som "initiator" och "terminator" till strömskenan. Detta tål att experimentera med när jag har tid!

Vid närmare eftertanke måste detta gå att lösa genom att ändra till rätt spårtyp på respektive spår. Om du, Bengan, talar om vilken bro du använt så skall jag fixa en instruktion hur man ändrar i config. (tror jag!)

lan 2012-04-30 14:51

Stopplykta till stoppbock ?

1 bifogad(e) fil(er)
RobertE har påpekat att den stopplykta jag råkade få till finns på Saltsjöbanans bockar men inte på tunnelbanans, men nån stopplykta bör väl även dessa ha (SÄK) ? Är det en sådan som syns på Roberts bild och har någon en bättre närbild ?

RobertE 2012-04-30 15:57

1 bifogad(e) fil(er)
Här e litte mer. Vill du ha TRI (TRAFIKSÄKERHETSINSTRUKTION) för tunnelbanan?

där får du veta mer.

lan 2012-05-01 10:48

Tack Robert...

2 bifogad(e) fil(er)
... det triggade mig att börja bygga ett signalsystem till tunnelbanan i modulform som i verkligeheten. Det kanske går att länka in i Svenolovs system ?

svenolov 2012-05-01 11:00

Bra Lennart. Signaler är ett måste för att tunnelbanan ska fungera.

Robert, du får gärna skicka TRI till mig.

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260783)
Här e litte mer. Vill du ha TRI (TRAFIKSÄKERHETSINSTRUKTION) för tunnelbanan?

där får du veta mer.

RobertE 2012-05-01 11:10

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 260815)
Bra Lennart. Signaler är ett måste för att tunnelbanan ska fungera.

Robert, du får gärna skicka TRI till mig.

Jag måste ha din e-post adress för att skicka den.

Micke.L 2012-05-01 11:27

Herregud vad trevligt det där ser ut! Får väl se till att köpa trainz och ge det en andra chans när denna trevliga tunnelbana kommer ut :)

Starkt jobbat av dig Lennart!

lan 2012-05-01 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260817)
Jag måste ha din e-post adress för att skicka den.

Robert,
skicka den till mig, så vidarebefordrar jag den till Svenolov!

Egonrow 2012-05-01 14:24

Jag ska börja med att teckna ner att detta med tunnelbana inte är min "grej" alls egentligen...

Men efter att ha följt den här tråden i viss avhållsamhet börjar man allt bli lite nyfiken!! Kämpa på ni som brinner för detta, kanske även kan tända en liten gnista hos en annan en vacker dag?!

Snyggt jobbat Lennart m.fl.!! :)

lan 2012-05-01 15:24

Ljusfärger ????

1 bifogad(e) fil(er)
Klistrat på coronorna (lite huller om buller) för att testa. Ni som vet kan ni kolla ljusfärgerna hur dom stämmer med verkligheten och försök beskriva hur dom bör ändras. Signalerna finns med valbart fäste, på egen stolpe eller väggfäste. Idén är att man skall kunna välja hur många lampor (1-5) man plockar på, men det blir en skriptsak!

Micke.L 2012-05-01 15:47

De gröna ser lite väl blåa ut på bilden. I verkligheten är de i en lite mörkare grön ton.

RobertE 2012-05-01 16:37

1 bifogad(e) fil(er)
Signalerna kan vara fästa vid tunneltak och vägg och i mark inga andra fästen finns. (vad jag vet i alla fall)

Den gula och den röda ska du skifta plats på. Kolla på bilden. Det här är dom signal typer som finns.

RobertE 2012-05-01 16:47

1 bifogad(e) fil(er)
Oj jag glömmde en signal, den här finns bara vid Rissnedepån.

svenolov 2012-05-01 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 260827)
De gröna ser lite väl blåa ut på bilden. I verkligheten är de i en lite mörkare grön ton.

Färger är alltid svårt och väldigt individuellt hur vi tolkar dom. Grönt sken (när det gäller tunnelbanan), ser jag som en blandning mellan cyan och grönt.

lan 2012-05-01 17:07

Stort Tack, Robert !

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260831)
Signalerna kan vara fästa vid tunneltak och vägg och i mark inga andra fästen finns. (vad jag vet i alla fall)

Den gula och den röda ska du skifta plats på. Kolla på bilden. Det här är dom signal typer som finns.

Jag har ännu bara slängt ut coronorna lite hur som helst för test, detta ordnar Svenolov skriptmässigt när han satt sig in i allt. Den blåa färgen framgår tydligt av din bild, den är mer åt turkos så det blir en ny corona till den. Takfästet skall göras, naturligtvis (får väl säga som viss kommunikationsminister: "Det hade jag ingen aning om!!!"

Du verkar ju kunna detta så tveka inte att posta saker du kommer på som Svenolov och jag behöver veta. Jag skickar din mejladress till Svenolov om han har frågor till dig, hoppas det är OK?

Det är inte så lätt för oss som är "utlokaliserade" till västra Skandinavien så vi behöver din sakkunskap!!!

Micke.L 2012-05-01 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 260835)
Färger är alltid svårt och väldigt individuellt hur vi tolkar dom. Grönt sken (när det gäller tunnelbanan), ser jag som en blandning mellan cyan och grönt.

Mjo, jag håller med om att de inte är helt klargröna, men de är inte heller så blåa som på bilden.

lan 2012-05-01 18:31

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 260837)
Mjo, jag håller med om att de inte är helt klargröna, men de är inte heller så blåa som på bilden.

Kul att du hänger på Micke.L ! Vi "västerlänningar" behöver mycket hjälp som ni märker. En bild på "den nya" cyan-blå-gröna?" coronan och takfästet. Dags för ny bedömning i "färgmelodifestivalen" !

RobertE 2012-05-01 18:50

Du kan ta bort fästet under tunneltak signalen och plattan bakom så är de rätt.

Färgen ser bra ut. :)

leoj 2012-05-02 09:37

Mycket mer grönt i den gröna och alla bör bara mycket mörkare i färgen
ska försöka ge mig på jakt med kameran någon dag.

lan 2012-05-02 14:42

7 bifogad(e) fil(er)
De subjektiva färguppfattningarna duggar tätt märker jag. Jag vet nada om detta, har gått efter Roberts bilder. Men det vor ju bra om ni kunde enas. Tänk på att det är coronor och de upplevs olika i olika belysning.
Några shots i olika situationer kanske ger en bra bas för bedömning?

Micke.L 2012-05-02 15:22

Tänkte bara informera om att det finns denna typ av signal i tunnelbanan också! Utomhus!

http://farm5.staticflickr.com/4091/4...c7a7c8c9_b.jpg

lan 2012-05-02 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 260867)
Tänkte bara informera om att det finns denna typ av signal i tunnelbanan också! Utomhus!

Jodå, och det är väl samma typ som SJs standardtyp som väl Svenolov och JohanV planerar att ge ut vad det lider? Jag har koncentrerat mig på underjorden och trånga utrymmen. Svenolovs skript brukar vara så generella att man troligen kan blanda dessa signaltyper ?

Din bild visar dessutom massa andra intressanta sakar som någon kan tillverka!

RobertE 2012-05-02 18:25

1 bifogad(e) fil(er)
Här är lite olika märken, dom vanligaste. Hastighetstavlan kan visa dom här hastigheterna 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85, 90.

Det är samma Hastighetstavlor som för Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.

Jag kommer berätta om andra märken sen.

lan 2012-05-02 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260873)
Här är lite olika märken, dom vanligaste. Hastighetstavlan kan visa dom här hastigheterna 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85, 90.

Det är samma Hastighetstavlor som för Lidingöbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.

Jag kommer berätta om andra märken sen.

Utmärkt Robert!
Jag har börjat så smätt och gör ett märke då och då utgående från TRI-Tub, men det är bra om du ger mer "kött på benen" !

Hastighetstavlorna bör väl kunna göras som nån slags signals ? Svenolov och josu kan ju fundera på det i framtiden !?

lan 2012-05-04 13:37

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 260867)

Har snickrat ihop en 4-skens huvudsignal för de fria vidderna. Men en sak kan ni kanske upplysa om? Nedtill på skylten står det GUP, jag har antagit att det är någon slags trafikplatssignaturmen en förklaring vore ju upplysande!!??

lan 2012-05-04 14:40

Växelrikningslykta ????

1 bifogad(e) fil(er)
Söker bilder på Riktningssignalen för växlar och info om hur signalbilderna ser ut. Bifogar bild ur TRI:

RobertE 2012-05-04 14:41

1 bifogad(e) fil(er)
GUP är stationssignatur som står för Gullmarsplan.

En annan ska, du måste flyta på den röda och den gula lampan.

Den Röda ska alltid sitta näst högst upp.

Om du vill att utomhus signalen ska vara av äldre modell, så ska den gula skylten vara svart och med stora vita siffror, och ingen stationssignatur som på bilden. (Jag har ingen bättre)

Den där riktningssignalen finns bara på Görna linjen och är modern. Jag har bara set den mellan Gullmarsplan och Globen.

Den används när man ska bl.a. kör i på Tvärbanan. (Jag måste hitta en bild)

lan 2012-05-04 15:11

Tack Robert, kan du vid tillfälle skrapa ihop en lista med alla stationsförkortningar så kan vi göra dom valbara så småningom!
Signalljuset väljer Svenolovs skript, det du ser är bara för test.

lan 2012-05-04 17:42

Bra bild Robert, det gröna ljuset är nog inte fullt så turkos som jag gjort det, men det är lätt ändrat. De senaste huvudsignalerna får väl gälla som "moderna" då, får se om jag orkar göra några äldre med svartvita nummer nån gång i framtiden, det är ju rätt lätt fixat och påverkar inte skriptningsarbetet alls.

Tack för din hjälp!!!

lan 2012-05-05 08:18

Final i Färgmelodifestivalen...

4 bifogad(e) fil(er)
... och segraren är "Green eyes in the night".
Bilderna visar dag, natt, helljus, halvljus.

RobertE 2012-05-05 12:14

1 bifogad(e) fil(er)
Äntligen så hittade jag en bild med riktningssignalen.

lan 2012-05-05 13:19

2 bifogad(e) fil(er)
Tack Robert,
men om den är sällsynt så skall vi kanske utelämna den? Det kommer ju att finnas valbara sidotågvägsskyltar på den moderna varianten.

En annan sak som du kanske kan kommentera:
Jag håller på med ett system för Hållskyltar, Hastighetstavlor och Tilläggsskyltar. På bilderna syns något som skall föreställa förvarningsskylt om hastighetsbegränsning, den ena skall betyda 30 kph om 400 m, den andra 30 kph vid nästa station. Stämmer detta?

(den andra bildens perrongsymbol är gjord med Ctrl-194+195+194, vilket är det bästa man kan åstadkomma med en name effect, annars får man ta till texture-replacement).

RobertE 2012-05-05 13:48

1 bifogad(e) fil(er)
Nej det stämmer inte, tilläggstavlorna ska inte sitta på Hållskyltarna, utan på orienteringstavlor.

Här har jag gjort olika exempel.

Opsarvera att storlekarna inte är korrekt på pilen och tilläggstavlorna.

lan 2012-05-05 14:19

Robert, kan du förtydliga lite!
De grå tavlorna på övre bilden finns alltså inte ???
Tilläggsskyltarna sitter under orienteringstavlorna, alltid på egen stolpe ???
Piltavlorna för sidotågväg är mindre än övriga tilläggstavlor ???
Hållskyltarna är de enda som sitter på strömskeneplankan ???
Hållskyltarna finns som tom, 1_4, 2_6 och 3_8 ??? (S.k. Evenemangsskyltar skippar jag !!!!

Jag måste ha detta klart för mig innan jag bestämmer vilken teknik jag skall använda men det luktar texture-group lång väg !!!

Tack för att du hjälper en stackars ovetande Göteborgare !!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.