![]() |
Satt och tänkte lite grann, borde man inte kunna ha kört med alpha och kraftiga normalmaps istället för att faktiskt skurit ut hålen för fönster och dörrar? Ur polygonsynpunkt menar jag. Borde finnas mycket att vinna på en model med så många fönster. 8 trianglar för ramen och 2 för rutan på varje fönster för att inte nämna effektivare triangulering av själva väggen.
|
Inredning och alpha!?
1 bifogad(e) fil(er)
Inredningen i Mariefreds station har jag inga bilder på så det ni ser är rena fantasier men bättre än inget alls så länge. Eftersom jag gjort innerväggarna separata är det lätt att göra night-meshen, det är bara att flytta in alla väggar 1 cm annars flimmrar det eftersom innerväggarna och nightmeshen intefererar.
Jag använder 24-bits tga + 8-bits bmp som alpha. Det är med inbyggd alpha i tga-filen som det blir sortingproblem eftersom man måste använda 32-bitars nya tga-formatet som jag inte kan hantera i mitt photo-program, men t.ex. gimp kan hantera det. fönster, staket, snickarglädje mm är gjorda med separat alpha. Se bif. orenderad bild från byggprogrammet! Normalmap och LOD är saker jag inte behärskar men jag tycker det är kul att bygga som jag gör! |
120110 Parksoffor mm
7 bifogad(e) fil(er)
Ett annat exempel när alpha är användbart ser ni nedan där parksoffans gjutjärnsgavlar är ett dubbelsidigt plan.
I övrigt är det mesta på plats och justerat så uppladdningen är inte så långt borta. Det blir då ett paket med stationen, Hamra och HRRJ-vagnen. Stationens CDP är stor p.g.a. många och stora texturer, själva kåken är på ca. 5000 polys bara. |
120110 Mariefred Klar och uppladdad !
Har laddat upp Mariefreds stationshus, det blir kanske en uppdatering med en "riktig" inredning framöver, men den duger nog gott som den är ?
Läggesta Nedre, för att ha nåt att åka till, Bjornl !!?? :visslar: Har ni klagomål så ring Telia Felanmälan ! Undrar om det kan finnas nåt "world-wide" intresse för Mariefreds station, jag vet att många utländska besökare kommer till ÖSlJ på somrarna. Skall jag "försöka" ladda upp den till DLS ??? |
Citat:
Sen får jag passa på och tacka för allt det nya, som dök upp idag.:tumme_upp: |
Vill oxå framföra ett STORT tack, till hus, lok å vagn, som damp ner på downloads idag :).
|
Citat:
Det var en gammal screenshot men det är ändrat nu! |
Jag är själv uppvuxen i närheten av Mariefred och måste säga att det är ett fint bygge du gjort!
/H |
Citat:
|
Citat:
ÖSlJ Mariefreds Stationshus i.s.f. kommer du att få ett mail, att det inte går att ladda upp den. Det är Ö:et som spökar. |
Citat:
vi får se när N3V behagar höra av sig! Jaså, Aussies vet inte vad Ö är, dom bor ju i princip på en själva :Fnissa: Det får väl bli OESlJ då? Anlosaxare är inte direkt "jordens salt" när det gäller internationell språkutveckling. Ö och Ä finns i tyskan, Å är vi väl rätt ensamma om. Men jag misstänkte detta när jag kallade stationen "Ösljätteåkra" = Oesljaetteaakra. Måste vara svårt för Turkiska Trainzare, en station som Ürütözmoz blir väl då "Yrytoezmoz" på australiska då, eller ? Och kyrilliska skall vi inte ens prata om, möjligen när barnen gått och lagt sig! |
Uppdatering !!!
1 bifogad(e) fil(er)
Jag märkte att den "Äkta" Mariefredsskylten hade hamnat så den inte syntes, det är tillrättat i den version som nu finns på Dropboxen.
Om du vill ha den "riktiga" skylten med sitt speciella typsnitt så ändrar du i config enl. nedanstående bild: Du kan även "trimma" vindflöjlarna, 0 ger stillastående flöjlar 0.2 ger en mild bris och 2 blir väl full orkan? |
Stort tack!
5 bifogad(e) fil(er)
Som ett tack för ditt jobb vill jag visa några egn bilder.
|
Tack för det hgkn ! Ja det finns mycket kvar att bygga kring ÖSlJ.
|
Citat:
Har tydligen klantat mig så jag har satt de gamla uploaden till "Don't proceed" och gjort ett nytt försök, resultat om 12-18 timmar ??? Om det inte lyckas nu lägger jag ned DLS för gott! "ricketicketytin" |
Hej LAn
Då blir det spännade att se hur snabbt nedladdningsantalet kommer att stiga där, :) Kan rapportera att jag har ställt till det för dig... för jag har gjort som du bad mig och idag har jag med hjälp av lite "social engeering" lyckats prata mig in i Mariefredsstation oah fotograferat innifrån. Just nu verkar jag inte ladda upp några exempelbilder men jag skall sända över hela bunten till dig imorgon. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen
Kan rapportera att jag även har fotograferat och mätt upp Lägesta station. En rolig historia i sammanhanget är att först mötte jag det gröna loket på Mariefreds station och en gubbe i arbetskläder lastade matvaror från ICA i loket! Sedan när jag hade rumsterat om färdigt i Mariefred och tog mig till Läggesta var loket där och gubben lika så. Det visade sig at han var med i föreningen och var stationskarl (typ) i Läggesta station och också bodde där. På min fråga om han använde järnvägen för att åka och handla så svarade han rättframt - ja. Så han använde alltså järnvägen för sin egen pendling utanför säsongen. Jag fick också lova en flaska whiskey som kommission för att jag fotograferade, får se hur vi löser det. Men han var tämligen belåten ändå. Uppenbaligen ansåg han att Läggesta station var en smula styvmoderligt behandlat i förhållande till Mariefred. |
Citat:
|
Citat:
Med dom bilderna kan jag säkert göra en riktig inredning utan texturer ur tapettillverkarnas kataloger. Skall bli ett rent nöje! Här bilder på andra möjliga objekt längs linjen, Läggesta N. Marielund Stn och Ångbåtsstationen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/L%C3%A4ggestan3.JPG http://www.bogi.se/mariefred/Marielund.jpg http://www.flickr.com/photos/michael...on/2144529386/ |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ny Inredning på G
Bjornl har gjort ett jättejobb med att fotografera inredningen i Mariefreds station så nu ligger det på mig att göra en slutlig version med rätt inredning men det dröjer ett tag som så mycket annat (Taxinge, var god dröj!) :confused:
|
NrSlJ Mariefred
2 bifogad(e) fil(er)
Har varit i målartagen och avskyltat och målat om Mariefred som den "kanske" såg ut på NrSlJ-tsden (Norra Södermanlands Jernväg):
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Snyggt blev det i alla fall :applad:. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07. |