Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MSTS / Open Rails - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Stockholmsaktivitet(er) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28542)

bönan 2011-11-13 15:33

Har tyvärr inte MSN. Kolla i train-sim.com:s filarkiv, där borde det kunna finnas någon guide. Activity editor är inte överdrivet svår att använda!:)

Nigge 2011-11-13 15:38

Ah ok, det var värt ett försök:-p

Problemet är att jag inte ens har en aning om vad som ska göras, blir lite knivigt att söka fram några guider då, När jag försöker starta aktiviteterna så gnäller den att den saknar massa .con filer till tågen...

Nåja, letar vidare och ser om jag blir något klokare, tack för hjälpen iaf.

bönan 2011-11-13 15:47

Försöker förklara lite enkelt:

1 aktivitet består av flera delar:
Services: varje tåg (ens eget och trafiken) har en egen (även om samma kan användas flera gånger i samma aktivitet till trafiken!). Service - filen innehåller information om tågsammansättning (consist) och tågväg (path) samt var tåget ska stanna.

Service - filerna för AI-trafiken sätts ihop till en traffic-fil, som innehåller information av när varje service ska avgå.

Problemet man får när man saknar tåg är att consistfilerna letar efter tåg som inte finns, och då går aktiviteten inte att köra.

Lösningen: Antingen väntar du på att sidan kommer igång igen, eller så får du ERSÄTTA consistfilerna. Då får du helt enkelt först flytta alla aktiviteternas consistfiler som saknar tåg till tex skrivbordet, och sedan göra nya consister som har SAMMA FILNAMN.

Lycka till!:)

PS: Om du ersätter consisterna, se till att du använder liknande fordon som orginalen. Det kan bli konstigheter i aktiviteten om du tex ersätter ett X2000 med ett hälften så snabbt godståg...;)

Nigge 2011-11-13 15:52

Problemet som jag förstått det... är att tågen jag laddat ner från "dina" länkar inte innehåller några .con filer?

bönan 2011-11-13 15:59

Aha, consisterna kom av misstag inte med när jag laddade upp. De finns som separat fil i inlägg nr 14, sidan 1, i denna tråd.:)

Nigge 2011-11-13 16:04

Då verkar det mycket mer logiskt:-)

Då till en mer konkret fråga. Tills vidare då...
När jag startar nu så gnäller den att t.ex. "lg_seaco.wag" inkl flera .eng filer saknas.

wag förstår jag att det är vagnar och eng är lok.

Hur går jag till väga om jag vill ersätta dessa med något tills jag kan få tag på de rätta?:-)

bönan 2011-11-13 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 249138)
Då verkar det mycket mer logiskt:-)

Då till en mer konkret fråga. Tills vidare då...
När jag startar nu så gnäller den att t.ex. "lg_seaco.wag" inkl flera .eng filer saknas.

wag förstår jag att det är vagnar och eng är lok.

Hur går jag till väga om jag vill ersätta dessa med något tills jag kan få tag på de rätta?:-)

Se mitt inlägg nr 43. Du får leta dig fram i activity editor till hur man redigerar consisterna. För att få upp dem som används av trafiken, så får du först trycka på "edit" under traffic längst ner till höger, och sedan öppna varje service separat och göra om consisten. :)

Nigge 2011-11-13 17:18

Hej igen, ett sista försök nu:-)

Jag har nu kollat alla som den protesterar emot, och öppnat alla con filer och kollat vilka som innehåller de saknade delarna. ( Trains\consists)

Men FORTFARANDE protesterar den efter Habbins.wag.

Och försöker jag öppna hela aktiviteten i editorn så hänger det sig bara.

Något sista förslag eller är det dags att ge upp? :)

bönan 2011-11-13 19:07

Du kan ju alltid döpa om en annan, liknande godsvagn till habbins.wag. Aktiviteten bryr sig bara om filnamnet, vad det är för vagn struntar den i.:)

Totte 2011-11-13 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Nigge (Inlägg 249142)

Och försöker jag öppna hela aktiviteten i editorn så hänger det sig bara.

Något sista förslag eller är det dags att ge upp? :)

Hej!
Pröva med att ställa ner till 16bit färger på skärmen, så funkar AE.

adsa 2012-02-19 04:22

någon som har förslag på vad man kan byta ut de icke fungerande länkarna mot?

Traingoal 2012-02-19 05:27

Hej :D

http://e-buzz.heidling.se/files/html/

adsa 2012-02-19 20:45

ersatt de som inte fungerade, får error service(x2000 433) using invalid platform, eller likande, samma me de andra aktiviteterna. Kan det vara för att jag har v2 och dethär är för v1?

EDIT: får samma i activity editorn för alla AI tåg, så har antagligen inte med det att göra :/ någon som har någon aning?

bönan 2012-02-20 15:07

Aktiviteter till V1 fungerar INTE på V2 då spåret är ändrat. Om du vill kan du ladda ner V1 om du vill köra de gamla aktiviteterna.:)

Guzzo 2012-04-07 23:54

Pointclark.net länkarna fungerar fortfarande inte. :(

Någon som kan ladda upp de filerna på säg..... Mediafire eller någon annan bra nedladdningssida?

bönan 2012-04-07 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av Guzzo (Inlägg 259410)
Pointclark.net länkarna fungerar fortfarande inte. :(

Någon som kan ladda upp de filerna på säg..... Mediafire eller någon annan bra nedladdningssida?

De filer som tidigare låg där har flyttats till en annan server: http://e-buzz.heidling.se/files/html/
Allt finns där men du får leta upp det själv.

Notera att aktiviteterna i denna tråd ENDAST fungerar till den gamla versionen av rutten!:)

Guzzo 2012-04-13 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 259411)
De filer som tidigare låg där har flyttats till en annan server: http://e-buzz.heidling.se/files/html/
Allt finns där men du får leta upp det själv.

Notera att aktiviteterna i denna tråd ENDAST fungerar till den gamla versionen av rutten!:)

Aha. När kommer det aktiviteter för Version 2 av rutten, Månne?

bönan 2012-04-13 14:49

När någon känner för att göra det, jag har i iaf inget på G iaf... Gör gärna egna och lägg upp!:grin:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.