![]() |
Har de ikke kommunister i Sverige? Jeg vil ihvertfall stemme veldig venstre, om jeg kunne. Godt for personvernet og innvandringen. Jeg ser meg ikke at ufine folk med fremmedfrykt fra dette rasistiske Høyrepartiet som fikk 20 seter i valget får noe å si i det hele tatt. (Hvordan kunne Sverige tillate det) Som en utlending megselv, vil de nok finne meg "Un-Svensk" :grin:
|
Citat:
Jag gläds som ni kanske förstår över Alliansens framgångar, men SD's framgångar ger mig en klump i magen som dämpar glädjen rätt rejält.... :tumner: |
Citat:
|
Citat:
Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) blev Vänsterpartiet (V) 1991, och deras nuvarande partiledare Lars Ohly kallade sig kommunist för max sju år sen. Sen tonade han ner det, då det kom ut i media och ogillades av allmänheten. Att tro att partiet blev ickekommunistiskt bara för en sådan sak är ingenting annat än naivt. Det är förstås möjligt att V sparkade ut de värsta kommunisterna på 60-talet, men definitivt inte alla. Vänsterpartiet är och förblir ett kommunistiskt parti. |
Citat:
Kommunister talar om Vänsterpartiet som ett högerparti, så jag vill inte veta vad du kallar riktiga kommunister... |
Da blir det Venstre da. Godt å høre at det finnes en motvekt til denne høyrepolitikken.
|
Citat:
Citat:
|
Jeg tror "Gymnaslerer Pedersen" beskriver hele situasjonen med kommunisme i det Skandinaviske ganske bra. Norge har i minste fall AKP-ml (Som jeg var medlem av i mine dager) Og det var mer likhet til alle gjennom revolusjon og sofasitting, enn å ta noen grep mot den virkelige dårlige kapitalismen (
K. I. Røkke, overvåking, copyright, etc) |
Citat:
|
Citat:
Vad det däremot INTE är ett arbetareparti. Ett arbetareparti tar hand om arbetarna, värnar om fackrörelsen men ser också till att sjuka har rätt till ett drägligt liv. Ett arbetareparti ser också till att välfärden hålls stark. INGET av det har regeringen Reinfeldt gjort och INGET av de kommer de göra. Den borgeliga alliansen kommer även de kommande fyra åren att;
Låter det som ett arbetarparti? Möjligen ett arbetarparti i bemärkelsen "Jobba som slav till du dör och gärna lite till". Tyvärr är det också det Sverige väljarna vill ha. Ett Sverige där människor värderas beroende på vilken klass de hör till... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Visst låter det otrevligt? Den typen av värderingar kan vi ju inte ha i Sverige. :) |
Känns ju lönt att rösta på ett parti vars medlemmar, möten och allmän närvaro ständigt hotas med våld, mordhot osv. Och inte har ett ordentligt partiprogram. Det enda vettiga jag har läst är att dem tänker satsa på landsbygden. Annars en tok för extrem invandrarpolicy.
Nog för att jag tycker den nuvarande invandrarpolitiken bör regleras på annat vis, så att vi får ett rättvist samhälle. Folkpartiet hade ett sådant vallöfte. Bara de blåa får majoritet så SD inte får den makt som kan ställa till det lite i riksdagen. Hade hellre sett att alla de som röstade på SD istället la sin röst på Piratpartiet. Det ska vara lönt att börja jobba, därför tycker jag att bidragen skall sänkas. Dock ska det svårt sjuka givetvis ha bidrag i den storleken de skall ha. Försäkringskassans läkare bedömmer lika bra som en gris i dagsläget. Där måste en ändring ske. För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen. Men för att göra så krävs ju givetvis att det finns jobb ute också. Vi har tok för många arbetslösa f.t. som bara går och väntar på att de ska bli utförsäkrade. Arbetsförmedligen bör få mer makt genom att företag har ett samarbete med dem och därmed kan tilldela arbetslösa jobb. Antal jobb måste öka rejält. |
Citat:
Jag är emot detta skattesystem. Det ska vara lika skatt för alla tycker jag. Varför ska jag betala mer än 1000kr i skatt än de som jobbar? Det är orättvist. Det som känns är straffbart att ta pension. Motivation att gå till jobb är väldigt tufft. Det finns säkert jättemånga som blir petade av företagen. |
Mja... Jag är ju inte vuxen, också så han jag inte med och rösta. Men om jag skulle så skulle min Röst ligga på Först MP sedan S. Alliansens kärnkraftspolitik hatar jag, så jag hoppas att SD nekar till det, trots att jag hatar SD's invandrarpolitik. Piratpartiets ända idé tycker jag bara låter rolig (:grin:). Men jag blev lite sur över med första resultatet, att SD kom in, men att Alliansen vann. Dock är det inte klart än!
|
Citat:
Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv. En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen.... |
Citat:
Men givetvis måste fler jobb skapas, annars är det som att fortsätta utan att göra något åt eländet. Jag tycker absolut inte att alla ska råka illa ut, snarare så att de som verkligen har det illa ska känna en trygghet av att de kommer få sjukpenning/bidrag och att de lättare kommer få igenom bidrag. De som är sjuka ska ha sjukpenning/bidrag men storleken på det ska inte vara i närheten av en arbetstagares inkomst. Som motivation måste alltså detta besvaras med att gott om jobb skall finnas arbetssökaren till finnes. Och jag påstår inte att sjuka ska kunna arbeta, men det finns så många som fuskar med att vara sjuk i dagens arbetsmarknadspolitiska läge, med all respekt. Jag tror annars det är många som vill ut och arbetspröva eller rent av ta ett riktigt jobb direkt. Men har man en allvarlig sjukdom, såsom cancer/MS/ALS eller annan liknande, har man ju väldigt giltiga skäl till att vara sjuk och inte kunna jobba. Har ju hört vissa fall där väldigt sjuka personer av Försäkringskassan fått besked att de måste gå ut och jobba, det är helt sjukt! Återstår att se om han vill ändra på det, det kan ske ändringar i toppen av alliansregeringen. Borgerligt har jag röstat, med det att de rödgröna vill höja ett flertal skatter såsom bensinskatten, vilket är helt obefogat! Man kan inte höja bensinpriset för att inget konkret alternativt drivmedel finns i landet än. Dessutom taskigt mot landsbygden, som inte har en god existerande kollektivtrafik. Skall vi minska på importerna av mat dessutom och vill ha mer närproducerat krävs åtgärder i form av sänkningar på drivmedel för företag och större bidrag till lantbruk. |
Citat:
Den motivationen att gå till jobb skall bemötas med att regeringen måste skapa många fler jobb. Annars får man inte motivation att ansöka om jobb. |
Citat:
|
Fattar inte hur vissa resonerar!? Det ska vara lönt att jobba och bidragen ska sänkas för då måste folk ta ett jobb och andra tokiga idéer... Fatta att det finns inga jobb!!!!! Ska jag inte få leva drägligt för att jag inte har ett jobb?
Så som ni tänker ökar bara klyftorna och utanförskapen. Det är en äcklig människosyn att vilja att arbetslösa och sjuka ska ha det så dåligt ställt att dom inte klarar sig. Vad tror ni kommer hända egentligen? Kan säga att brotten och fusket kommer öka och det kommer ingen att tjäna nått på! Vi kanske ska återinföra fattigstugor och etterstupa också? |
Citat:
Allianspartierna väljer istället att underlätta för företagen att anställa folk, vilket gör att sådana som du får enklare att hitta ett jobb. Om du fortfarande är arbetslös så är jag den första att beklaga, och hålla tummarna för att du snart hittar ett jobb. Det tar för övrigt tid att genomföra en reform, så tro inte att underverk kan bli gjorda på enbart fyra år. En förnyad mandatperiod på fyra år för Alliansen var precis vad Sverige behövde för att de förändringarna som gjorts, ska kunna göra nytta! Det är bara att hoppas att SD och den rödgröna röran inte sätter några käppar i hjulet för minoritetsregeringen vi just röstat fram. |
Citat:
Vi ville helt slopa arbetsgivaravgiften för att göra det BILLIGARE att anställa en arbetslös ungdom... |
Citat:
Vad gäller jobbskatteavdraget så såg det ut så här: 1: Alliansen genomför den första sänkningen. S sätter sig emot. 2: Alliansen genomför sin andra. S accepterar den första, men sätter sig emot den kommande. Osv osv till 4. S låg hela tiden steget efter och accepterade Alliansens sänkningar i efterhand. Skatte- och bidragspartiet S kan ju inte själv sänka skatterna. Hur skulle det se ut? :cool: |
Citat:
Det tar LÅNG tid att bygga upp något, men det går snabbt att rasera det. |
Citat:
Sänkta skatter är för folk med för mycket pengar, och för lite problem, dom klagar över dom höga skatterna, fram tills den dagen dom tvingas spendera tid på ett av våra "fina" sjukhus.. Ärligt talat så önskar jag att fler skulle behöva uppsöka sjukvården, så att dom faktiskt fick se vart skattepengarna ska gå. Dags för folk att vakna upp och inse att vårat sjukvårdssystem inte är så fint som folk tror, och då är ta mig fan inte sänkta skatter svaret.. Och ja, jag har omfattande erfarenhet så kom inte och gnäll.. |
Tycker det är bättre som alliansen gör, att inte höja massa skatter osv, utan att se till att så många som möjligt får ett jobb. Då kan fler få en egen inkomst och skatta för den. Bättre att många betalar lite, än att några betalar massor. Om man inte behöver skatta så mycket så har man pengar kvar att spendera, då tjänar företagen mer, och kan expandera och ännu mer jobb blir tillgängliga.
Tror inte alls på den rödgröna röran. Känns som om dom hellre talar illa om andras politik än att framföra en egen vettig politik. |
Citat:
Men det är så, när åtta av tio tidningar arbetar MOT en och för en kampanj MOT ett helt block så blir verklighetsbilden skev hos en stor del av invånarna. Jag hoppas att vi får en maktundersökning efter det här, för media har INTE skött sin roll. |
Citat:
Hägglund har stenhårt drivit frågan om sänkta köer i sjukvården, och har lyckats. Jag har inga siffor på det, men jag vet att köerna gått ner drastiskt. Citat:
|
Citat:
För dom senaste fyra åren har jag bara upplevt försämringar inom sjukvården, och sist jag skulle opereras fick jag vänta i ett och ett halvt år på att ens få en operationstid.. Sänkta väntetider oh ja! dom märks verkligen! |
Citat:
Jag vet inte när du skulle opereras och varför, men jag vet att köerna generellt sett minskat. |
Citat:
En jag pratade med (Och som nog får vara repressentiv, eftersom jag hör precis samma sak från anställda inom sjukvården jag känner), hade max tio minuter. Han hade behövt en halvtimme... Sen hade inte läkaren inte tid längre utan var tvungen att ta sig an nästa patient. |
Sossarnas frimtid håller på tyna bort. Orsaken är att antalet arbetarna minskar hela tiden.
Förr fanns ju massor av skogsjobbare, järnvägsrallare och m.m. som röstade sossarna. Idag, var finns de då? De skapar egna företag istället med stora maskiner som tar hand om skogen och järnvägen. Har jag rätt? |
Citat:
|
Låter som att det största argumentet för att rösta på Alliansen var sänkta skatter!?
Jippi...en vanlig arbetare får nån hundring mer i plånboken och sämre sjukvård, barnomsorg/skola, a.kassa, pension/äldrevård m.m. Medan en höginkomsttagare (t.ex. politiker) får flera tusen mer i plånboken. Och eftersom dom tjänar så bra, så slipper dom t.ex. stå i nån jäkla vårdkö... Man behöver inte vara geni för att förstå att ska dom sänka skatterna, så måste pengarna tas från nått annat. Och jag avstår mer än gärna från den där hundringen, så man slipper alla försämringar! |
Jävla Sverigedemokraterna
|
Citat:
|
Varför ska man behöva betala extra skatt för att man har ett bra arbete? Antagligen har man utbildat sig flera år, och arbetat hårt för sina pengar. Skatten är lika för alla som arbetar nu, varför ska det som tjänar mer betala extra!?
Är väl bättre att se till att fler får jobb, så att man drar in mer skatt? Eller höja tobaksskatten, skiten är ju livsfarlig.. |
Citat:
Vi får alla ta vårat ansvar för att se till att vi har bra sjukvård, äldreomsorg och bra skolor i Sverige, dom som inte vill bidra med pengar till det, dom får helt enkelt klara sig utan dom resurserna då, för då kanske pengarna räcker till för att göra det bra för dom som faktiskt vill göra rätt för sig och betala.. Glöm inte bort vart skatten går någonstans, och glöm inte bort att alla sliter för sin lön, Jag har många års utbildning framför mig, och en dag så har jag förhoppningsvis ett välbetalt jobb, och då kommer jag gladeligen betala skatt, för jag vet vart den går. Om man är så snål att man inte kan tänka sig att betala skatt för sjukvård, äldreomsorg, och skolan, så kan man flytta till USA där alla får klara sig själva. Detta är Sverige, inte en ny amerikansk delstat. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40. |