![]() |
Citat:
|
har du lagt den på downlaod? kan du göra något med än b6. Du kan göra ett ånglok litt E10 med några G, G3, Fb, o vagnar och en resgods vagn låter det bra? det är ett Orsa-Bollnäs tåg med E10 lok?
|
Scriptet är det MatsS som gjort, men jag är säker på att han låter oss använda det på flera saker. Minns jag inte fel så har jag redan skickat scriptet till dig.
|
Citat:
|
Citat:
|
100506 em.
6 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar det roliga. Har skilt inredningen från bodyn och sparat alla delar. Jobbat med utsidan vad gäller texturer och massa detaljer. (Ja, jag vet att buffertarna skall vara mörkare!). I övrigt fritt fram för synpunkter, förslag och idéer! Tyvärr "tjôtar" min "polygonguru, Rabindranath Auranagore" oavbrutet om att polygonräknaren slår i taket!
6500 polys på bodyn nu och inredningen skall vi inte tala om - det är inte lätt att vilja bygga snygga modeller. Några bilder bifogas så ni kan bedöma och "synpunktera": |
ser väldigt bra ut! personligen bryr jag mig inte om polygon antalet men det finns det ju andra som gör, men gör det som känns bäst för dig!
En snabb tanke angående inredningen, du sa att du kanske skulle göra en interiör man kunde åka i ? kan du göra öppningsbara dörrar så att man kan gå runt lite i vagnen ? ;) |
Citat:
Att åka i en vagn är lätt, men den måste ha en hytt(enkel) och sen "outsideviews" innuti vagnen (se X7 och X5s släp resp. mellanvagn). |
Ser mycket bra ut.
Vet faktiskt inte om jag har sett dessa vagnar i verkligheten, möjligtvis i Gävle/Sandviken/Falun med omnejd, dit jag åkte mycket tåg i yngre dagar, men dom påminner i.a.f om varandra. Det är nog mycket man gått miste om i verkliga livet, när man är ingrodd norrlänning :D. |
Citat:
|
Fascineras fortfarande av din otroliga hastighet... Tar knappt en vecka från idé till nästan färdig produkt. Annat än mina teakvagnar. Folk börjar väl tro att man gett upp dem, men så är ju inte fallet... Tar bara massor med tid att få ihop säkerhetspaketet, och nu börjar man se ljuset i änden av tunneln på det projektet också. :D
|
100507 em.
Citat:
Idag har jag mest filat på texturer och dörranimeringar. Bifogar en länk till en film jag tog med Fraps på animeringen av ett dörrpar. (den snygga "trilla_inte_ut-skylten" fick jag av Bengan idag. Åsså kunde jag inte motstå att animera dörrhandtagen! Filmen är (tyvärr) 26 Mb men kan vara av intresse för er som försöker er på animeringar - det är faktiskt ganska lätt när man får häng på tekniken. http://www.yousendit.com/download/OH...UnJoeVpFQlE9PQ |
Idag har jag mest filat på texturer och dörranimeringar. Bifogar en länk till en film jag tog med Fraps på animeringen av ett dörrpar. (den snygga "trilla_inte_ut-skylten" fick jag av Bengan idag. Åsså kunde jag inte motstå att animera dörrhandtagen!
Filmen är (tyvärr) 26 Mb men kan vara av intresse för er som försöker er på animeringar - det är faktiskt ganska lätt när man får häng på tekniken. Nu blev jag väldigt nyfiken, för jag får ingen bild. Är det likadant för er andra? |
Citat:
Snyggt Jobbat lan! |
Citat:
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har inte haft problem förrut. Får ta en titt på inställningarna och se, om något har blivit ändrat. Men hur det skulle ha gått till, är ett ? Så här ser det ut. Bara en not och lite ljud. |
Har samma problem som Bengan. Antagligen någon codex som inte är nedladdad.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Trevligt projekt detta! Du jobbar fort och fint blir det verkligen. :)
Citat:
|
Citat:
|
fungerar iaf inte i min v. 12
http://www.videolan.org/vlc/ Dagens Nattens tips Där fungerar det :) Mycket vackert, kan man somna till dörrar som öppnas! |
Citat:
Nu har du stillat min nyfikenhet. Men Lennart har nog ökat på den lite grann. Vad ska han hitta på härnäst efter animerade dörrhandtag. |
Citat:
|
Citat:
|
100508 em.
3 bifogad(e) fil(er)
Byggt övergångsbrygga med Korvtigers hjälp (on-off-metoden, skall styras av ett script precis som STW-koppel). Apropå STW-koppel har jag slitit i timmar utan att få det att fungera! Till slut blev jag så frustrerad att jag läste den utmärkta dokumentationen - och står det tydligt och klart STW couplerule måste installeras i sessionen! Ja, ja, ibland är man dummare än tåget!!! Nu fungerar koppel (kräver något längre buffertar för att se bra ut - går att ordna. Dörranimeringarna fungerar utmärkt. Återstår lite lister och färgjusteringar sen är utsidan klar. Sen vidtar inredning - sitt och ståplatser i mängder, soffor, väggar, hyllor m.m. Det finns att göra!
|
Förbaskat tjusigt, Lennart.
|
riktigt snyggt! :tumme_upp:
|
100509 em.
5 bifogad(e) fil(er)
Tillverkat inredningen idag och fogat samman med bodyn. Återstår alla attachmentpunkter för passagerare, outsideviews och en liten hytt (det blir väl WC:t) så att kringvandring blir möjlig. Färgerna är som jag kommer ihåg dom (galongröna 50-tal) men jag har haft kontakt med våra två Rembrantar, Bengan och Ekan om utbyte av högupplösande texturer, så det blir säkert ommålningar i framtiden!
Bifogar lite bilder från dagens arbetspass (jag gillar inte färgen på STW koppel[bör vara mörkare]): |
mycket snyggt! det enda jag har att tillägga är att väggarna ska vara gulare inuti vagnen, men det kanske har blivit så med åren, det vet jag inte.
|
Den svarta pinnen som håller upp "nätet" ska väl följa med nätet när det fälls in? Den glider väl på rälsen som den hänger i precis som på bälgarna?
Ska inte SJ-loggan vara vitmålad? Interiören i vagnen kan du se i den fantastiska filmen som jag länkat dig ett otal gånger (Mälaren runt) 09:34-11:23. Där kan du se färger på väggar lister och dörrar. Sätena var nog vid leverans gröna som du säger, åt detta hållet: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=101293 |
Citat:
ALLA får gärna komma med s.k. "konstruktiv" kritik !!!!! |
Som vanligt, ser det "welldone's" bra ut.
Tycker framförallt att du har fått till toningen på fönstren mycket naturligt. Kanske en pytteliiiiiten aning för grönt bara (det var då ett väldans gnällande på allt :);)). |
Citat:
Möjligen skall SJ-loggan vara vit? Nån som vet (mitten på 50-talet). |
Citat:
|
Citat:
Lägg den i en något ljusgrå nyans kanske, för övrigt, pinnen till grinden ska hänga, den hängs manuellt på gallret när vagnarna kopplas. |
100509 kväll
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Sen har jag ett golvbaggage och ett hyllbaggage med samma funktion(Basfiolfodral!). Det är 90 sittplatser och kanske 20 ståplatser + ett 20-tal golv och hyllbagage och inget får sticka ut men skall ändå se levande ut (Gillar inte folk och prylar som är riktade åt exakt samma riktning allihop!). Laddar upp bilder på ändringarna (skall jag inte ta och "mörka ner STWs koppel och slangar? (fordrar tillstånd förståss, men jag gör det för mig!). Nog tjôtat om Bo6 från mig för idag: |
Snyggt Lennart.
Håller med, angående koppel. Lite mörkare, skulle inte skada. |
100509 sent
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Baggagehyllorna monterade i intriören och mörkat ner STW-kopplet ca. 20%! Egentligen bara en textur ändrad (koppel.tga) - undrar om vi kan få det till standardfärg? Det blir väl ett "bök" med tillstånd kan tänka? |
en mycket snygg vagn må jag säga:tumme_upp:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37. |