Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Säröbanan revisited (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23675)

lan 2009-08-05 07:49

Hållplats

4 bifogad(e) fil(er)
Laddar upp Munkekullens hållplatskur som låg i kurvan mellan Släp och Särö. Modellen är i leveransutförande, alltså 1903 och framåt till 20-talet. Den ommålades på 20-talet(?) och framåt 50-talet var den ganska nedsliten och då målade någon på privat initiativ om den i en grisskär nyans (ung. samtidigt med att lok 2 och 3(Schnoa) målades). Efter banans nedläggning 1965 stod kuren kvar och förföll i många år, för att slutligen rivas (80-talet(?).
Jag kanske fullföljer dessa tre modeller och laddar upp dom om intresse finns?

stora vågen 2009-08-05 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 189160)
Sådär.

Nu även den sista vagnen åtgjärdats.

Öppnade tga-bilderna i mitt måleriprogram (Paint Shop Pro 9) och sög upp samma gråa ton, som på lans medskickade tga-bilder i zippen.

Vagnen hade jag redan kört open for edit på. Så det var bara att öppna tga-bilderna för grinden och fylla i det vita med det gråa istället.

Så nu ser alla vagnarna kanonbra ut på håll.

Bengan jag är nyfiken vart fick du tag på Yo1-bussen?

Lan vädigt fina hus och vagnar. :tumme_upp::tumme_upp:

Bengan 2009-08-05 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 189351)
Laddar upp Munkekullens hållplatskur som låg i kurvan mellan Släp och Särö. Modellen är i leveransutförande, alltså 1903 och framåt till 20-talet. Den ommålades på 20-talet(?) och framåt 50-talet var den ganska nedsliten och då målade någon på privat initiativ om den i en grisskär nyans (ung. samtidigt med att lok 2 och 3(Schnoa) målades). Efter banans nedläggning 1965 stod kuren kvar och förföll i många år, för att slutligen rivas (80-talet(?).
Jag kanske fullföljer dessa tre modeller och laddar upp dom om intresse finns?

Här ploppar den ena fina byggnaden upp efter varandra.
Man tackar och bugar.
Jag ser gärna dom andra varianterna i Trainz, alltid bra att ha. Om det nu inte är en massa extra jobb för dig.

ekankal 2009-08-05 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 189358)
Här ploppar den ena fina byggnaden upp efter varandra.
Man tackar och bugar.
Jag ser gärna dom andra varianterna i Trainz, alltid bra att ha. Om det nu inte är en massa extra jobb för dig.

Instämmer helt med Bengan.
Och med tanke på den klass som alla dina fina byggen håller, så behöver du nog inte fundera, allt är av intresse.

lan 2009-08-05 18:03

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 189359)
Instämmer helt med Bengan.
Och med tanke på den klass som alla dina fina byggen håller, så behöver du nog inte fundera, allt är av intresse.

Dom är i princip redan klara, "coming soon" som man säger på Auran! Håller på att mäta upp och göra ritningar till Malevik stn just nu. Bilden är rätt ny men jag bygger i "leveransutförande"!

lan 2009-08-06 07:32

En studie i förfall.

6 bifogad(e) fil(er)
De tre utlovade faserna i Munkekullekurens liv!
PS Kan någon förklara varför CDPn till Forfallen är på 1,09 MB och de andra två på under 200 kB (Forfallen innehåller 450 polys, de andra ca 500 och samma texturstorlekar) - kan någon kolla så inte mina kontouppgifter är medpackade. DS

Bengan 2009-08-06 10:29

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 189390)
De tre utlovade faserna i Munkekullekurens liv!
PS Kan någon förklara varför CDPn till Forfallen är på 1,09 MB och de andra två på under 200 kB (Forfallen innehåller 450 polys, de andra ca 500 och samma texturstorlekar) - kan någon kolla så inte mina kontouppgifter är medpackade. DS

Man tackar och bockar igen.

Har ingen bra förklaring. Till varför det är så stor skillnad på storleken på cdp-filerna.

Enda skillnaden.

Är att förfallen innerhåller ett textdokument mer än dom andra två.

Win.texture.txt. Men den är bara på 1KB, så det borde ju inte påverka storleken så himla mycket på cdp-filen eller kan ett textdokument göra det?????

Men du kan känna dig lugn, inga kontouppgifter är medpackade och inga problem med grejerna i Trainz. Fungerar utmärkt.

lan 2009-08-09 20:13

Malevik Stn

3 bifogad(e) fil(er)
Jag snickrar oförtrutet vidare. Malevik stn ligger i en sluttning upp mot banvallen m. ca. 1 m höjdskillnad. Modellen är höj-sänkbar +-1m. Jag får fixa mina perronger så dom passar! Själv ganska nöjd med resultatet - speciellt reklamskyltarna. Hör av er vad ni tycker, det stimulerar till vidare byggen.

Bengan 2009-08-10 12:07

Tackar för ännu en fin stationsbyggnad.
Kul med reklamskyltarna.

Om jag inte minns fel, så har jag surfat runt och letat efter gamla reklamskyltar. Har dom troligen sparade på någon cd-skiva någonstans i röran, här hemma. Om intresse finns, så kan jag försöka leta reda på dom, om jag nu hittar dom.

Annars ett par länkar redan nu.

GB nostalgi gamla glass-skyltar. Tyvärr bara från 1967 och uppåt.

http://www.gb.se/nostalgi.asp

ICA-historien. Finns en massa roliga reklamskyltar, om jag inte minns fel.

http://www.ica-historien.se/

lan 2009-08-10 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 189619)
Tackar för ännu en fin stationsbyggnad.
Kul med reklamskyltarna.

Om jag inte minns fel, så har jag surfat runt och letat efter gamla reklamskyltar. Har dom troligen sparade på någon cd-skiva någonstans i röran, här hemma. Om intresse finns, så kan jag försöka leta reda på dom, om jag nu hittar dom.

Annars ett par länkar redan nu.

GB nostalgi gamla glass-skyltar. Tyvärr bara från 1967 och uppåt.

http://www.gb.se/nostalgi.asp

ICA-historien. Finns en massa roliga reklamskyltar, om jag inte minns fel.

http://www.ica-historien.se/

Alltid tacksam för matrial, ICA Bildarkiv var ett bra tips, tack!

lan 2009-08-14 07:35

"Slit och Släp"

3 bifogad(e) fil(er)
Släp station var i början slutstation på GSJ eftersom bankfyllnaden vid Munkekullen drog ut på tiden. Både Särö och Släp hade fram till 1953 egna postexpeditioner men då Särö avbemannades flyttaden posthantering för Särö till Släp och stationen bytte namn till Särö (och Särö blev Särö Västerskog).

Stationen är väldigt svensk i stilen och borde passa på era banor (Jag har därtill förlängt skylten som var 4 tecken lång (kort))

Väl bekomme:

ekankal 2009-08-14 11:31

Man tackar för ännu ett fint objekt.

Bengan 2009-08-14 13:16

Instämmer med ekan.
Tackar så mycket.

lan 2009-08-15 17:01

Järnbrott/Slottsskogen

3 bifogad(e) fil(er)
Har snickrat till Järnbrott station (Slottskogen var likadan med färgen är osäker). Järnbrott var iallafall i början i modefärgen för årtiondet (="Kôrvbrunt och Senapsgult) och med dörrarna till väntsalen käckt på svaj!

ekankal 2009-08-15 20:10

Här har man fullt sjå att hinna med och tacka :).
Snyggt jobbat (och snabbt).

lan 2009-08-29 14:04

Särö förråd och övernattningshus

4 bifogad(e) fil(er)
Fått till ytterligare två väsentliga byggnader i Särö (förrådet bör vara aav samma typ som det i Göteborg S.

ekankal 2009-08-31 11:49

Lika imponerad varje gång :tumupp:.

Tack igen.

lan 2009-09-01 14:19

Konsum(?) i Släp

5 bifogad(e) fil(er)
Den gamla livsmedelsaffären i Släp i 50-talsskrud - jag tror det var Komsum, men är inte säker så jag har gjort en skrivbar namnskylt.

Ni kan själv ändra färg och storlek i config.txt:
KONSUM

effects
{
name
{
kind "name"
att "a.name"
name "name"
fontcolor 51,102,153
fontsize 0.3
}
}

ICA

effects
{
name
{
kind "name"
att "a.name"
name "name"
fontcolor 150,39,76
fontsize 0.5
}
}

Inredning och skyltfönster är gjorda från digitalfoton som jag tagit i min lokala affär resp. fiskbil.
Ingen Copyright: = Ni har full frihet att "kladda" med texturerna till mina alster och även ladda upp era varianter!!!!!

ekankal 2009-09-01 14:28

Äntligen en riktig gammal "lanthandel".
Har verkligen saknats. TOPPEN.
Och lika snyggt som vanligt.

lan 2009-09-01 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 190751)
Äntligen en riktig gammal "lanthandel".
Har verkligen saknats. TOPPEN.
Och lika snyggt som vanligt.

Du Ekan och Bengan är väl nästa de enda som kommenterar mina byggen (det värmer och sporrar med lite ros (men även ris, men inte för mycket). Hoppas nu att några sätter igång och måla om och förbättra (repainta på nysvenska) så får vi lite varianter. Jag har fått in en teknik så att jag klarar ett bygge på 2-5 dagar (beroende på hur komplicerat orginalet är). Kiosken i Särö bör gå på en. (detta är inte skryt - mina första byggen tog ohyggligt lång tid - och blev inte så lyckade. Det var först med hjälp av Paul Hobbs "tutorials" och bygget av Säröbanans vagnar och Lok 1 som tekniken föll på plats.

Ett råd till alla nya: Gör nåt, gör nåt ......., och plötsligt kan man det.

Nu åter till byggandet!

korvtiger 2009-09-01 16:33

Orsaken till att alla inte kommenterar är att vi inte hinner! Du bara spottar ur dig byggnader! Och för det andra så vill vi inte tjata ut alla adjektiv, svenskan har lite dåligt om dom tycker jag. :D

Otroligt väl jobbat och fortsätt med det, du är nog stommen i det svenska husbyggandet i trainz vid det här laget! ;)

lan 2009-09-03 13:24

Bussgaraget i Släp

4 bifogad(e) fil(er)
Bussgaraget i Släp byggdes väl på 40- eller 50-talet för att härbärgera Säröbussar. Tankanläggning och stor verkstadsdel ingick. Hur Greyhoundbussen lyckats backa in, trots skylten "Obehöriga äga ej tillträde är för mig en gåta.

(Kan gå som liten brandstation?)

ekankal 2009-09-03 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 190759)

Otroligt väl jobbat och fortsätt med det, du är nog stommen i det svenska husbyggandet i trainz vid det här laget! ;)

Kan bara instämma med "Korven" + att som du säger själv, dom flesta av dina objekt är användbara till lite av varje.

Passar på att ställa en fråga:
Om man målar om något av dina obj. och vill lägga upp dom för nerladdning,
kan man "låna" den här tråden till det, eller...?

lan 2009-09-03 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 190878)
Kan bara instämma med "Korven" + att som du säger själv, dom flesta av dina objekt är användbara till lite av varje.

Passar på att ställa en fråga:
Om man målar om något av dina obj. och vill lägga upp dom för nerladdning,
kan man "låna" den här tråden till det, eller...?

Jag tror det kan bli lite rörigt. Men du kan ju skapa en ny tråd t.ex. GSJ-varianter eller dylikt.
Jag såg att du behandlat Lanthandeln, jättebra! Alla är nog inte mästare på texturbehandling och skulle nog vara tacksamma för olika varianter.
Kommer du på något som kräver "max"-behandlig så tveka inte att säga till mig
(om en ev. brandstation är intressant kan jag komplettera med ett "slangtorn".
Tveka inte att komma med synpunkter!!!

ekankal 2009-09-03 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 190879)
Jag tror det kan bli lite rörigt. Men du kan ju skapa en ny tråd t.ex. GSJ-varianter eller dylikt.
Jag såg att du behandlat Lanthandeln, jättebra! Alla är nog inte mästare på texturbehandling och skulle nog vara tacksamma för olika varianter.
Kommer du på något som kräver "max"-behandlig så tveka inte att säga till mig
(om en ev. brandstation är intressant kan jag komplettera med ett "slangtorn".
Tveka inte att komma med synpunkter!!!

Okey, då vet jag.
Som du säger, kan ju bli lite rörigt med ev. varianter i samma tråd då dina objekt efterliknar orginalen.

Ang brand stn. skulle gärna se en variant av en sådan också, då många "landsbyggdsfrivilligbrandkårsbyggnader" (vart ett väldans långt och konstigt ord det där :)) har det där stuket på byggnad.

lan 2009-09-03 14:56

Perrong till Munkekullen

2 bifogad(e) fil(er)
Munkekullens hållplats låg i en kurva med ca. 200 m kurvradie (enda hållplats i en kurva på GSJ). Jag stukade till Perrong A till Perrong M. (jag fick ändra hight-range till -1.5 - 1.5).

lan 2009-09-03 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 190882)
Okey, då vet jag.
Som du säger, kan ju bli lite rörigt med ev. varianter i samma tråd då dina objekt efterliknar orginalen.

Ang brand stn. skulle gärna se en variant av en sådan också, då många "landsbyggdsfrivilligbrandkårsbyggnader" (vart ett väldans långt och konstigt ord det där :)) har det där stuket på byggnad.

Kom med förslag var "slangtornet" bör placeras?. Skylttextt ändras till "Varning! Utryckningsfordon"? Fler synpunkter?

lan 2009-09-03 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 190890)
Kom med förslag var "slangtornet" bör placeras?. Skylttextt ändras till "Varning! Utryckningsfordon"? Fler synpunkter?

Jag tror vi skall flytta oss till 3D-design så vi inte ostrukturerar Downloads ännu mer. Jag lägger upp en tråd där med namnet "GSJ Omgjort" så får andra hänga på.

lan 2009-09-05 08:23

Säröbuss

2 bifogad(e) fil(er)
Målade om en australiensare till Säröbuss, går även som Göteborgsbuss. Orginalet heter Sydney Bus och finns på DLS. Sedan packar du upp zip-filen och ersätter texturen ausbus1.tga.

Rätt buss i rätt garage:

lan 2009-09-07 11:49

GSJ Brandstation

3 bifogad(e) fil(er)
En brandstation med Släp bussgarage som bas. Skrivbar skylt på slangtornsgaveln. Särö Brandcorps har äntligen fått en egen station.

ekankal 2009-09-07 15:38

Blev helt kanon det där. Tack.

lan 2009-09-08 15:29

Den riktiga kiosken i Särö

3 bifogad(e) fil(er)
Kiosken var förr gul och stod ungefär som på bild 2.

lan 2009-09-09 07:14

Uppdatering av Kiosken.

1 bifogad(e) fil(er)
Vid en okulärbesiktning av Särö kiosk upptäckte jag att bakdörren försvann när man tittade in genom fönstren. Detta berodde på att dörren mappats från samma map som fönstren, som har en "opacity-map". Nu har dörren fått en egen "diffuse" map.
(problemet är samma om man lägger opacity-mappade backdrops ut i "Auran"-vatten (som ju är opacity-mappat) så försvinner vattnet bakom backdrop'en. här måste man konturbeskära backdropen i gmax. (pillejobb)

lan 2009-10-09 21:09

Annedalskyrkan i Göteborg

2 bifogad(e) fil(er)
För vidare info se 3D design - tråden "vad händer i Särö.

GBGtram 2009-10-09 23:39

Så snyggt!!

Så snyggt lan du skulle möjligen inte kunna fixa någon mer byggnad från Göteborg?? till Trainz??:oskyldig:

GBGtram 2009-10-09 23:46

Så snyggt!!

Så snyggt lan du skulle möjligen inte kunna fixa någon mer byggnad från Göteborg?? till Trainz??:oskyldig:

lan 2009-10-10 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 193488)

Skulle möjligen vara Skansen Kronan då, den ligger ju i närheten och syns från Säröbanan - vi får se framöver - nu skall jag öva på att göra bilar.

lan 2009-10-11 08:25

Mediumtexturerna

2 bifogad(e) fil(er)
Två zip-filer nedan.

Gör såhär:
1. Starta CM2
2. Leta upp GSJ Annedalskyrkan
3. Starta editorn (Shift-Ctrl-E).
4. Skapa en mapp, t.ex Low
5. Kopiera alla texturer ( Endast .tga) dit.
6. Zippa upp de två filerna nedan till rotkatalogen och välj ersätt alla.
7. commit!

Om du vill kan du göra en mapp, t.ex. Medium och lägga mediumfilerna där.

Fråga: Finns något intresse av High-texturerna? Dom är ju mest till för mig när jag konstruerar och för att uppskatta dom måste man bokstavligt talat "köra huvet i kôrkväggen".

alex 2009-10-11 09:54

Jag skulle vilja ha high-texturerna, så jag är intresserad av dom.

lan 2009-10-11 10:05

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av alex (Inlägg 193564)
Jag skulle vilja ha high-texturerna, så jag är intresserad av dom.

Jag vill varna för high-texturerna. Det blir väldigt långa commit-tider och man får ha en ruggigt kompetent dator med stort och snabbt grafikkort. Har däremot skalat ned texturerna med ytterligare en 2-faktor. De ser mycket bra ut på lite håll.

Om någon vill göra en lod-modell av kyrkan så skulle iallafall jag bli tacksam.
Alltså samma im-fil men 3 olika distanser. 50m - 100m - 200m t.ex.

Här är Very Low-texturerna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.