![]() |
Är medveten om detta, men lättare att beskära i arbetsläget...
Är medveten om detta, men lättare att beskära i arbetsläget....
|
Spårplanen i Surveyor över "Jonkoping South"
1 bifogad(e) fil(er)
Vägghyllebana..............., går ju att göra väldigt smal om man skulle vilja det!
|
Citat:
|
En filosofi jag har........... roligare att bygga än att köra.
Citat:
|
Riktig snygg bana, längtar efter att få köra den:).
|
Citat:
|
Tips på Downloads i Trainz 2004..........
Några tips när ni laddar ned från Trainz Download Station 2004.
Sök via "Username": jjslll54 - (skriv lilla bokstaven "ell") bl.a People, både Male och Female jankvis - vegetation, både mark och träd. dmdrake - DHR (Darjeling Himalayan Railway, en indisk bana), där finns gott om detaljer som är användbara även på en svensk bana. Detlev20 - har bl.a "Krokodilen", jätteloket från Schweiz. |
Bilder igen..., tar en break nu semestern hägrar...
4 bifogad(e) fil(er)
Sista bilderna på ett tag...., det är fortfarande en hel del som ska detaljeras, man kommer hela tiden på förbättringar. Skönt att sitta framför en dator o bygga och slippa städa efteråt.............!
|
Var tvungen att pröva
3 bifogad(e) fil(er)
Nedre Klockaregården.. och det fanns en plats på min "sommarbana" var tvungen att se hur denna byggnad blev, utplacerad nånstans.. gammal svensk arkitektur.. här signerad Lan... vilken byggnad!... moster Hulda.. har förvärvat den... perfekt läge för hennes hobby "Trainzspottning".. som hon började med på "Märklinbanan"... Hon står här utanför farstukvisten.. och har precis spottat en gammel rälsbuss.. och registerar denna på iPaden.......
Får se om fortsättning följer?.... |
Citat:
Sen tycker jag väl, egoistisk som jag är, att du kan byta ut rälsbussen mot nån av mina??!! Åsså avundas jag er som har tid och tålamod att bygga snygga "routes" där ni använder mina byggen, själv har jag aldrig tid! |
Ska se över allt som finns..
har varit lite laidback.. vad det gäller byggnation av banor... ska dock se över de jag har "i malpåse".. och uppdatera både rullande och statiskt material.. och vet att det finns mycket nytt.. och då kommer nog din rälsbuss.. som du nämnde.. väl till pass....
Citat:
|
Nästan glömt bort denna bana...
5 bifogad(e) fil(er)
så moster... som teleporterat sig till sommarbanan.. har dammat av sin Hasselblad... och tar lite objektiva bilder... dvs.. från olika vinklar...och inventerar banan på så sätt... ska nog ta och byta ut en hel del.. finns ju så mycket nytt...
Återkommer framåt... |
Var hittade du den röda Volvo sl bussen?:-)
|
Trevliga bilder stina.
Den där moster Hulda är överallt verkar det som. |
Stina-konsortsiumet.. gör sitt för att...
6 bifogad(e) fil(er)
marknadsföra sig... har dammat av "sommarbanan".. och efter ett styrelsemöte kommit fram till att man för nu.. håller sig till denna bana.. ämnar uppdatera sig i "Trainz-downloads-delen".. så ikväll.. parallellt med att kolla in hockeyn på TV10.. har man inventerat i denna del i forumet.. och laddat ned ...bl.a ångloket Sj litt B... detta lok för tankarna tillbaks.. till Stinas... ångloksfärder.. till mormor och morfar Jönköping-Edestad, i Blekinge... man har i ledningsgruppen blivit lite nostalgisk när man kopplat på ett antal bruntågs-personvagnar... och defilerar fram på banan... särskilt känslosamt blir det när man parkerar bredvid ett X2000..."vad tiden går"... suckar man, och tack du Lan.. som gjorde loket i fråga tillgängligt för oss med "tummen mitt i handen".. vad det gäller att konstruera sådana mästerverk digitalt... ett missöde har inträffat på bild nr 5 i flödet.. en soffa har haffats av buffertena.. men så kan det gå.. det är ju bara digitalt.. och inte på riktigt...
Fortsättning kanske följer...kanske lite snabbare än långsamt... |
Hej! snyggt :tumupp:
mvh John |
Tack för renomeét gubben50..
kollar in dina byggen ibland.. och de är snygga..!
Citat:
|
Ok.. hemma själv.. hustru på weekendutflykt... och
5 bifogad(e) fil(er)
i morgon åker Stina och hans vän (också Märklinist) till Habo och besöker http://www.dream-track.se/ att få inspiration... har dock ikväll gått igenom bildbiblioteket.. finns en bildmapp för de flesta av konsortsiumets banor.. Moster Hulda.. sköter detta... hon har ikväll gett mig order om att lägga ut lite bilder från "Sommarbanan".. bl.a där hon själv medverkar.. där hon bl.a blir avfotograferad av Hans (har en del "Hans".. figurer i beståndet) och hans kamera... + några bilder från stationsområdet.. ej tidigare publicerade.. väntar på att byggnerven ska vakna igen... det gör den säkert under regniga junidagar... men kanske innan hoppas jag.. håller dock på och laddar ned och slänger en del gamla grejor... såg att bjornl lagt ut Birgitta-torpet ikväll.. nedladdning sker inom närmsta tiden....
Fortsättning följer... |
Citat:
Snyggt :tumupp: mvh John |
Konsortsiumets ägare...
4 bifogad(e) fil(er)
Stina.. var ju på Dreamtrack 12 igår.. och fick lite ideér... bl.a saknas ju ett vattendrag på banan.. så ett litet sådant.. gröptes ur och vattenfylldes.. det är ju en sk. prototyp.. detaljeras mer senare.. för att kunna ta närbilder på detta... Moster Hulda har varit riktigt vitsig idag... vad sägs om denna?.. frågade hon mig vid förmiddagsfikat... "Har du varit i Japan?... Nej!.. svarade jag... Då kanske du känner min bror?... han har inte heller varit där!.. sa hon och log i mjugg... vi har ju också varit ute på fotoexcursion.. bilderna idag är tagit med en s.k webcamera.. dvs. Moster.. använde datorns kamera.. såg kul ut vid utförandet...
Hon drog även denna... ser du huset där borta?... Nej, det finns inget sådant där... Då är det säkert en "synvilla"...då... Birgittatorpet.. kan skymtas.. det är dock ett riktigt fint torp... Ett gammalt ånglok sträcker ut på linjen.. Fortsättning följer... |
Alltid en fröjd att läsa om din lilla värld "stina". Och att se på dina bilder från dina byggen är alltid lika intressant. Men man får titta både en och två gånger för att se allt du lyckas klämma in på en liten yta.:tumme_upp:.
Moster Hulda var en rackare på att dra vitsar också. Gillade speciellt den om han som inte varit i Japan:D:D. Det är en sådan man nog inte riktigt vetat vad man skulle svarat på. |
Instämmer med föregående talare, och jag gillar din humor (nästan lika "dålig" som min, tror jag, HAHA) ;).
|
Mycket fint som läggs ut nu så...
5 bifogad(e) fil(er)
måste man ju prova på att sätta ut lite nytt.. "Råcksta gård".. tror jag det är... Moster... som alltid varit socialdemokrat... har varit ute efter någon form av herrgård... hon har kört med devisen.. kan Göran Persson.. så kan jag... så det var bara att plocka fram VISA-kortet för Stina o betala en liten slant till en mäklare som gav oss tipset på tomten.... ...det är ju tur att det är digitalt... och billigare än i reality... byggnaden kostade inget ... men ett stort tack till Bengan som lade ut den... För att trots allt markera klasstillhörigheten.. har Moster Hulda varit inne och hängt upp ett stort porträtt av Stefan Löfven.. i "Stora salen".... Vi står utanför och planerar.. utemiljön... och har tagit oss till byggnaden i frågan i ett fordon från 1936... väg saknas.. så det var lite skakigt...men en sån kommer...
Fortsättning följer... |
Stina, du är ett lyft och glädjeämne...
... med din "röda tråd" genom utvecklingen. Detta hade Krister Brandt gillat, det ger så mycket glädje och goda skratt och hindrar att vi blir för allvarliga i vår hobbyutövning! "..kan Göran Persson så kan jag.." - mycket bra!!!
|
stina
Jag tror bestämmt att moster kommer att bo ståndsmässigt, framöver.
|
Vänta bara... har ett antal..
statyer att placera i trädgården..som hon ska välja någon av.. egentligen vill hon ha en av Per Albin Hansson.. finns en på ön Hasslö i Blekinge.. men den finns nog inte som download...
Citat:
|
Svallöfsbolaget...
3 bifogad(e) fil(er)
var en sån byggnad jag varit ute efter...passade perfekt... vid den genomgående bangården.. fick beröm av Moster för placeringen av byggnaden.. men.. jag hade nog smort henne.. för vi hade varit o fikat på förmiddan innan fototillfället.. på ett riktigt konditori.. med tunna kaffekoppar.. sju sorters kakor.. och linneduk på bordet.. och DN, SVD o andra tidningar att läsa... ska bli kul att detaljera runt området.. finns ju massvis med grejor...
Fortsättning följer.. något snabbare nu.. kan det vara våren...? O tack till kreatören... Lan... |
Citat:
hej! snyggt :tumupp: |
I kväll slog byggnerven till..
5 bifogad(e) fil(er)
och bangården har fått sig lite detaljering.. över en kopp kaffe, med Moster och hennes tvillingsyster Hilda brevid.. valde vi ut lite bilder för publicering.. du måste få med att jag också är feminist.. säger Moster Hulda.. som har varit inne här på forumet och kollat "Medlemslistan".. varför är det så att det är mest grabbar som är med... ?.. så hon samlade ett antal medlemmar av manskön.. platsen som var vald.. är vid det "ljusa huset" precis vid spåren.. där hon pappersleders hade formulerat ett antal frågor att diskutera.. det är frågor som "Spå(r)-kärring, vart kommer det ifrån?.. varför heter det lok-al städerska?.. det är ju mest tjejer som jobbar med detta.. och till slut.. hon står bakom byggnaden ifråga.. och träder fram ibland.. när hon märker att diskussionen.. spårar ur...
Hon vill ha respons i sin frågeställning.. och påminner mig om önskemålet att få fram en staty av Per Albin Hansson.. jag har försökt med.. att jag har några med feminina förtecken.. men de är ju lättklädda.. hon är nog lite pryd trots allt.. i sin revolutionära framtoning... Och för att ge baloo en ny vits: Moster tänkte till: Hilda gillar att sticka, sockor, västar o allsköns, så idag, det är ju vår, satt hon ute i trädgården.. en geting satte sig på ett garnnystan, ingen fara säger Moster Hilda.. den kan ju sticka..... Grund för denna bana är ju "Trainz 2004.... Fortsättning följer.. när en farfar har tid.... |
Sommarbanan i kvällsutförande...
5 bifogad(e) fil(er)
Håller koll på hockeyn samtidigt... får det sagt så Moster hör detta... Tur att man kan göra fler saker samtidigt... och är medlem av detta kön .. som kan det... Hörddu! säger Moster... vi kan lika bra vi kvinntimmer... så det så... det blev lite tryckt stämmning...... Moster, bryter tystnaden.. har du hört denna?... "Hilda och jag satt o stickade i trädgårn här om dan... en geting satte sig på ett av Hilda´s nystan... Låt den va!.. sa Hilda... den kan ju sticka..."..
Har i alla fall gjort lite granna på bangården.. andra lok är framkörda.. bl.a är ju kvällens nyförlösta "Betvagn".. påkopplad... även en bild där X2000.. precis ger sig av från stationen och ut på linjen bifogas...... Fortsättning följer...... |
Hej! Mycket snygt gjort
mvh John |
Klockan är ställd på 7.00 i tidsverktyget....
5 bifogad(e) fil(er)
morgonsolen lyser och lite nytt är tillfört på Sommarbanan...bl.a lämnar ett godståg, framfört av ett F-lok bangården.. detta har som alla andra tågset bl.a uppdraget att kör runt på vår rundbana...
Banan har också utrustats med en brandstation.. och morgonskiftet har gått på... alla anställda jobbar deltid... och bl.a ingår "lågskor" i utrustningen.. de brukar kalla sig ena riktiga "eldsjälar".. utåt... de flesta av dem är kusiner och är på ett o annat sätt släckt med varandra... Även en bild där gammalt möter nytt... bifogas... det finns ingen hejd på blandningen av fordon på banan.. dock är ju det mesta svenskt... Fortsättning följer.... |
GDG-Expressen på väg ut...
2 bifogad(e) fil(er)
på linjen.. en sommarmorgon... har detaljerat lite till... bl.a finns ju "Stinas Märklinshop".. med på en av bilderna....precis till höger om "röda gamla huset"...
Fortsättning följer.... |
Nu har konsorstsiumet slagit till...
5 bifogad(e) fil(er)
och äntligen... "jag trodde bara vi skulle ha svenskt på banan?", undrar moster.. så har man via "Stinas Märklinshop".. införskaffat en rälsbuss VT98, eller 3016.. som den hette i Märklinkatalogen... Stina.. njuter (hans hustru är på tjejträff ikväll).. av att se denna sträcka ut på banan.. några bilder till blev ju i kväll.. på ett ångtåg som tuffar fram längs banan..
Fortsättning följer... |
Tjuuusigt stina :).
|
Här kan man verkligen tala om ögonfröjd.
Nisse |
Tack för renoméet...
Ekan o Nisse.. kul att bygga igen.. och grunden är ju gjord i 2004...
Moster Hulda.. hälsar också... o skickar ut en efterlysning på en Download av en staty föreställandes "Per Albin Hansson".. det går också bra med "Tage Erlander".. eller för att göra det värre... "CH Hermanson"... det vore nåt..! tänker placera ut den i trädgården på sin nyinskaffade herrgård... Hon har bilder av dessa i sin portmonä... |
"Luftar" Märklinloket 3019...på en likströmsbana... Hamo..
7 bifogad(e) fil(er)
på sommarbanan... ett specialtillverkat lok... tack till kreatören!..igen.
Har kopplat på några gamla brunvagnar... och låter ekipaget göra en genomkörning av "Sommarbanan"... detta lok är ju en kontinental version av Litt Da,... i Märklinutförande, tillverkat på 50-talet....Bruna SJ-versionen av detta lok gick ju under artikelnummer 3030.... och... baske mig är inte moster med på en bild... utanför stora magasinbyggnaden... blir avfotograferad av "Hans with camera"... Moster har även i kväll en liten vits/historia.. nu av det "dåliga" slaget...: - Varför går du och glor upp mot det där huset? - Jo, jag har en jobbarkompis som bor där och han säger alltid: Titta upp om du har vägarna förbi, vet ja! Så kan det vara... så här nära inpå jul.... |
Jaha du... säger moster...
6 bifogad(e) fil(er)
nu när du varit så duktig och städat garaget... har du gjort dig förtjänt av att sätta dig o detaljera... modelljärnvägen "Sommarbanan"...
Jag tog henne på orden... och detaljerade stationsområdet lite granna... finns mycket i mitt "bibliotek".. att använda... Det är bråda dagar i resandet inför påsk... fint väder här dock...dessutom går ett V3.. ut på linjen.. stannar och lastar av "påskrelaterade" varor utefter banan.. påskfjädrar, påskebrygd, påskharar.. o annat som hör påsken till..... Och vad vore ett inlägg utan en "liten sidoberättelse".. moster är en hejare på sådana..en lite ekivok sådan: En vacker ung kvinna, på en internationell flygplats, frågade prästen som satt bredvid henne: - "Fader, kan jag be om en tjänst?" - "Ja. Vad kan jag göra för dig? " - "Tja, jag köpte denna dyra elektroniska hårtork som är väl mycket över tullgränsen som jag får föra in för, och jag är rädd att de ska konfiskera den från mig. Finns det på något sätt att du kan bära den genom tullen för mig? Under dina kläder kanske? " - "Jag skulle älska att hjälpa dig, kära, men jag måste varna dig: Jag kommer inte ljuga." - "Med ditt ärliga ansikte, Fader, kommer ingen fråga dig." När de kom till tullen, lät den unga damen prästen gå före henne. Tulltjänstemannen frågade: - "Fader, har du något att deklarera?" - "Från toppen av mitt huvud ner till min midja, jag har inget att deklarera." Ombudet ansåg detta svar var konstigt, så han frågade: - "Och vad har du att deklarera från midjan till golvet?" - "Jag har ett fantastisk litet instrument som är till för att användas av en kvinna, men som till dags dato, oanvänd." Med ett skratt, sa tulltjänstemannen: - "Gud välsigne dig, Fader, gå vidare." |
Hämtade rullen idag.. på COOP, Jönköping..
inte en bild hade fastnat... moster Hulda.. var arg på mig (arg, är bara förnamnet..).. jag får väl köra en liten..sa moster... ok... sa jag.. för att mildra hennes ilska...:
Tröttnar du på att spela "Luftgitarr".. kan du ju alltid övergå... till.. att spela.. "Ventilationstrumma".. Några bilder kommer framåt.. nån gång.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11. |