![]() |
Då har jag tagit mig hit, från Fredriks andra tråd och det här blir inte lätt. Ånga och brunt står mig närmast och skulle hamna överst på listan. Men Pirpens idé om lok och vagnar, som kan ges olika texturer och ge fler varianter är ju inte så dumt.
Rc-loket, T43 och T44 är ju dom vanligaste loken som jag ser idag, om man bortser från motorvagnarna. Finns ju en uppsjö utav olika varianter redan idag för MSTS och Trainz. Så det tar lite emot, att rösta på dom. Men Aurans Rc, ser för jäklig ut idag och T43, T44 har nu fått några år på nacken och ens eget krav har ökat över detaljer som nu är möjliga att genomföra. Så dom tre får nog bli givna. Sen så finns det så mycket annat man vill ha, så man blir bara ledsen av att sitta här och gallra i tankarna. Paprikatåget, Kamelen, Mg, V3, T21 m.m. Så min lista får nog bli. 1. Rc-loket och bara hoppas, att någon kan ändra lite olika detaljer. Så att vi får fler varianter. 2. T44. 3. T43. 4. Ra. 5. Ma. Usch, det här var inte roligt. Det finns ju så otroligt mycket annat, som man egentligen vill ha. Så som alla vagnar, men någonstans måste man börja. |
Hej!
Vi får inte glömma malmtågen. DM och IORE med passande vagnar Linx (x2000) Elloket F Ångloket B Hectorrail 141 |
Citat:
|
Citat:
|
Det här gav verkligen beslutsångest modell värre. Men, men....
1. Ma 2. T21 3. T44 4. Rc 5. TMZ |
Kul tanke men jag avviker genast från den "normala" profilen.
En C 20 finns ju redan för TRS och om kommande modeller kommer upp i den klassen så kan vi vara glada. Sen till önskelistan: -Fler tunnelbanevagnar med fungerande hytt -SJ F och Ma som borde vara samma sak vad gäller sätt att köra även om dom skiljer sig på andra sätt. Just den lilla spaken för att koppla upp och att uppkopplingen har ett litet sätt att ha sitt eget liv. Jag har i och för sig aldrig kört "på riktigt" men som yngre fick jag köra lok från Cst till Hagalund. Att köra exakt med ett ensamt lok kan vara svårt och jag har lyckats :D med att köra av traversen med ett lok. Jag tror det var ett Ma men det kan ha varit ett F. Att sen det är några lok ibland dom som är jämnåriga med mig gör dom lite extra intressanta. -Spårvagnar kan vi inte få för många av. Här är ju ASEA "standardvagn" från början av 1900 talet en bra början. Även om några av detta forums skribenter inte har kommit överens med dom så är det en väldigt "basic" vagn och kan vara en bra typ att lära sig det grundläggande körteknikerna. -X1 är ju ett måste för de av oss som bor i en stad och även om den har lite egenheter så bör det gå att få den körbar. -Sen behöver vi vagnar. 40talare med både bälgar och bulber. Godsvagnar med både UIC och gammal märkning. Nu har jag trasslat till det för statistiken men det får ni stå ut med. |
C20 finns ju bara till trainz, inte till msts. Så de som inte har trainz vill ju kanske också ha en C20 :rolleyes: ;)
|
Vill bara göra ett förtydligande angående mitt sätt att rösta (inlägg 15). Jag har inte tagit hänsyn till vad som idag finns till dom olika simmen, utan tänker på en nystart så att säga. Och så som jag fattat det, så kan en modell till MSTS2 ha mycket mer detajer än en modell till MSTS...
Sen har jag i första hand tänkt på modeller, som det kan bli flera versioner av. Lok som det bara kan bli en version av (finns många sånna jag också vill ha!), får gärna komma senare... Vill inte påverka röstningen och alla röstar självklart som dom vill, men tänk efter noga! |
1. X60
2. Y7 3. A25G 4. C20 5. X1x X60 svår att bygga och taket blir nog extremt tråkigt att göra, passar bra till MSTS2 och Trainz också, så överlägsen nr1 på min lista. Y7 ganska svår att bygga och passar bra till MSTS 2 och Trainz. A25G ganska svår att bygga, passar inte så bra till spelen, men bah en spårvagn måste jag ha med ^^ . C20 svår att bygga, skulle vara kul att ha den till MSTS 2. Men kan bli svårt att göra rutter till den. X1x enkel att bygga, passar bra till spelen dock. Som ni ser tycker jag det är viktigt att de här expertena får svåra saker att bygga också!. |
Citat:
|
Citat:
|
Svårt att välja, men får dra till med något.
1. X40 2. X60 3. RC 4. T44 5. Vagnar i alla dess former |
Verkar ju vara en riktigt bra idé så trots man varit borta länge får man ju inte missa att önska. :)
- Rc av den variant som klarar flest målningar/år - T44 - TMZ - DM3 och vagnar - 80-talsvagnar |
Min lista är följande:
1. Rc4 (Rc6) 2. T44 3. B-ånglok 4. Något av D-elloken 5. Ma |
1. X40
2. X60 3. X3 4. X50-X54 (inklusive mellanvagan) 5. RC Det var min önskelista |
Det står ju klart att Rc-loket är i en klass för sig, därefter är det betydligt jämnare även om X40 kommit starkt.
Det lutar åt att vi kommer köra på ett Rc och då börja med hur Rc1/Rc2 såg ut i orginalutförande. Därifrån är det möjligt att med små medel få till resterande serie. http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_...7_0802_jpg.htm Med väldigt små medel (byta en logga i fronten) kan man sedan få http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_...0_4762_jpg.htm och även http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_...0_1289_jpg.htm (vilket har andra rutor också) Låter det vettigt? |
1 x60 med 3d hytt
2 rc4 3 60 tals vagnar 4 x2000 min önsknigar :rolleyes: |
Citat:
Vad räknas som små medel??? Tänker just nu, på den övre strålkastaren. Kan det räknas, som små medel eller blir det ett för stort ingrepp i själva 3d-filen. För att ändra strålkastaren, så att den blir som på Tågabs och banverkets Rc2:or. För någon här, att göra ingreppet på modellen. Eller bör man påpeka detta för 3d-byggaren, så att han gör två separata strålkastare vid sidan om av modellen. http://www.janlindahl.se/svel_ovr/sv..._006_14315.jpg http://www.janlindahl.se/svel_ovr/sv...002r_10206.jpg |
Citat:
Även utan en omröstning så måste väl Rc-loket ses som det naturligaste loket att börja med då det täcker upp en stor del av både person och godstrafiken i Sverige under de senaste 40 åren. Helt klart ett värdigt första lok. :) mvh .... Mats |
Citat:
Eftersom Fredrik kommer ha grund-3D-filen, så är min uppfattning att ur denna original-Rc, så är det små ingrepp för att få till andra varianter. Alla Rc/Rm/Rz har ju alla samma korg och axelavståndsmått. Skulle det t.ex inte finnas utrymme på original-texturen för ett tillägg för en viss Rc-version, så kan man ju alltid addera en liten extra textur för den i ett sådant fall. Kanske till och med struktur-mässigt kan vara bra att ha noll-generationstexturen är orörd genom de olika versionerna, så att det inte blir nått strul med ordningsföljd av installation etc. |
Tycker att det låter utmärkt, Rc-loken är ju ändå (med undantag för någon enstaka T44) det enda som man ser naturligt här hemma :D
Och små korrigeringar borde det inte vara så svårt för någon här på forumet att fixa, vi har ju ändå en hel bunt riktigt duktiga 3D-petare här och hur konstigt edge-flow företaget nu valt att ha så tror jag inte att det blir något problem för någon av dessa att "peta ihop" andra backspeglar, ventilationsgaller mm. |
Har inte gjort min önskelista innan så jag tänkte lägga in den nu.
Rc är ju redan på gång så den kan vi stryka. :-) 1) T43/T44, vi behöver ju ett diesel också, T43:an ger möjlighet till fler varianter men GC har ju bara T44:or. 2) Z65/Z70, något att växla med. 3) Bombardier TRAXX, finns ju snart i flera varianter här hemma, Railion BR185, HectorRail 241, CargoNet El19 och snart GreenCargo Re. Sedan finns det ju en marknad nere på kontinenten för en sådan modell så den skulle kunna bidra med många slantar om ett vettigt sätt att betala fås till. 4) My/TMY/Di3 rundnos, många varianter på detta tema och ett härligt lok. 5) Ett femte alternativ? Tja antar att det behövs något för persontrafiken också, en Regina kanske fast jag tycker bättre om daddelaskarna dvs. Y6/Y7/Y8. Annars skulle ett Ma också fungera. /Anders |
T43 har jag med hjälp från forumet finfina ritningar på och det behövs ju mer dragkraft än bara el så T43 ligger bra till! :)
|
En T43 är precis vad som behövs. Sveriges vackraste diesellok och så går den att måla i många varianter.
|
Svenska lok kräver äkta svenska rutter...
|
Vågar vi starta en ny önskelista, tro. Till nästa projekt. Eller vill alla avvakta och utvärdera resultatet utav Rc-loket.
Jag går gärna vidare, till nästa steg. Då det är några steg, från idé till verkställ. Så som röstning och till att folk anmäler sitt intresse till nästkommande objekt. Det hela, kan ju ta en vecka till flera veckor. Innan antalet intresseanmälningar har ramlat in för modellen, som kommer att bli framröstad. |
Önskelistan från förra gången duger gott nu med tycker jag. Det lutar starkt åt att det blir T43 av flera anledningar
Vet att t.ex X40 är högt önskad men där saknar vi riktigt bra ritningar och några detaljfoton finns inte alls. Här behövs mycket hjälp från övriga om X40 ska kunna komma till stånd. Kan säga att till Rc har vi över 300 bilder som skickats till 3D-konstruktören samt en högklassig ritning. T43 kommer, om det nu blir det, byggas av samma konstruktör som gjorde Yo1 och om samma antal sluter upp (omkring 40 pers) kommer andelspriset vara ca 70 kr |
Varför blev det så stor skillnad på pris mellan RC och T43? :confused:
|
Låter OK för mig, om T43:an.
Intresset för en del, har kanske svalnat efter beskedet om MSTS2. Kanske lika bra. Att dra igång intresseanmälan redan nu. Om vi ska komma upp till 40 personer inom rimlig tid. |
Måste säga, att just T43 är jag inte så intresserad av. Så jag står nog över. Allra hälst hade jag velat ha en hytt till RC:n. Men det är ju mängden som styr, och inte jag...;)
|
Citat:
|
Hytt kommer förhoppningsvis framöver men som en fri uppdatering för de som är med på Rc-racet :)
|
Citat:
|
Önskelista
Rc är långt gånget & T43 ligger ju på arbetsbordet så dessa kan man kanske stryka i sin önskelista för dessa kommer jag att skaffa här på forumet.
Om man arbetade fram en bra modell av D-loken som Mazz lägger en hel del energi på så kanske man har fördel av detta arbete för att kunna skapa. 1. SJ Da av klass för att kunna dra runt timmertågen på linjerna runt Sundsvall och sträckan Sundsvall - Ånge (med delar av stambanan) och vidare mot Östersund 2. SJ Dm i 800 respektive 900 utförandet, 1200-serien kan bli en spinnoff. De som finns idag i Trainz är inget vidare. 3. SJ Ma står högt upp för de rullade här uppe under hela min uppväxt då de tillhörde Ånge driftverkstad. 4. Äldre malmtågslok Litt Oa/Ob och malmvagnar av Mas-typ 1908 5. SJ E10 skulle passa bra med blandade tåg utmed sträckan Östersund - Sveg. (Man fick inte önska sig ånglok, men det gör jag i alla fall) 6. Räknas inte femman här ovan så skulle SJ Oe-Of-Of2 vara mycket intressant som lok. Vad skulle det kosta att betala framtagningen av en sådan modell själv? El15 finns som modeller från CFR 060 vilka med en liten ommålning skulle kunna hamna i trafik på malmbanan igen... Jag har aldrig tagit mig tid att sätta mig ner och skapa något till Trainz. Om man fick tillgång till bra tutorials och matnyttiga tips så kanske äldre malmvagnar vore något att ge sig på som en början. Finns det någon mening med att skapa fordon i ett vanligt 3D-cad program som SolidWorks och importera detta till 3D-studio max. Man tappar väl relationerna mellan objekten då? För den som skapar objekt (Fordon) eller ommålningar till Trainz och lägger ut här på forumet så har jag en hel del bildmaterial som man kan få tillgång till. /Håkan Z |
Citat:
Nu börjar sommaren ta slut, snart dags att sätta sig med tågsim igen, ser fram mot det. :) Är man väldigt slipad i SolidWorks och ovan i 3ds, så KAN det teoretiskt finnas en tanke att först bygga nått där. Men, man måste ända jobba en hel del i 3ds med mappningar, objektrelationer, samt inte minst att man inte har samma koll på polygonantal när 3ds-konverteraren skapar polygonerna. Sannolikt vill du gå in och "städa" polygoner på sånt som kanske inte blev så bra i konverteringen. I slutänden tar det nog ändå längre tid än om man gör det från början i 3ds och ser till att hela tiden hålla koll på polygonbudgeten. För en 3D-modell i simulator, så vill man förmodligen "plussa på" med polygoner där det är väldigt synligt, t.ex ett svepande tak, medan man på andra okritiska ställen städar ganska rejält redan i designen. Jag tror mer på att bygga snålt från början än att ha "städpass" senare. Så sammanfattningsvis så låter inte designgången att först bygga i SolidWorks så värst attraktiv. |
Tips från coachen.....
För mig som är nybörjare på detta så skulle det vara intressant att få en mera uttömmande beskrivning av hur du gått till väga när du skapat exempelvis D-loket.
Hur strukturerar du upp arbetet innan du drar igång modellerandet på allvar. Vilken geometri bör man modellera och vad kan man lägga på som textur? Vad måste man ha med för att få loket att "fungera" i Trainz 2009? Vad bör man tänka på för att få ett "tillräckligt" bra resultat? Arbetet med texturer tar säkert en hel del tid. Fototexturer från museilok man kan fota idag är en sak, men mina minnen från D-loken i drift i Sundsvall var att de var rejält skitiga. Och det luktade riktigt ellok på den tiden (När kommer det i Trainz förresten, loklukt? Trainz 2025). Detta med texturarbetet och LOD är väl ett kapitel i sig, men just nu är jag mest intresserad av modelleringsbiten. Vad gäller D-lok så hade jag turen att få köra loken 315, 350, 364, 447 samt en maskin 597 (Som var på en kortare session här i stan) i unga år. Det var trångt i hytterna och på förarplatsen då jag redan då var rätt lång, men det var riktiga lok det där man fick koppla upp körlägena och känna rycket i loket för varje steg. De bilder jag sett på ditt D-lok är imponerande även om modellen inte är klar. Man önskar att loket inte bara kommer att finnas i ursprungsutförande utan att det kommer att finnas även som Du2 och med möjlighet att lägga in olika individnummer. Väl medveten om att detta är ett fritidsintresse som i likhet med mitt engagemang i Galtström tar mycket tid i anspråk. Även om du väljer att släppa loket fritt på downloadsidan när det är klart så skulle jag gärna se att jag fick lägga någon spänn antingen till dig eller till en pott för utveckling av svenska modeller till Trainz, för det saknas massor av lok och vagnar. /Håkan |
X31 och x20 (x2000)
Bästa tågen alltså.... Jag kan inte så många dock :/ |
Hej
D-lok och framförallt Dm/Dm3 lok med stora lyktor vore kul om de kom i en bättre version. Är malmvagn litt Mas också möjlig att göra? Den passar till Du/T43/T44/Dm3. |
Y1 och y31/32
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45. |