![]() |
En helt annan aspekt varför det kan bli kommentarer (kanske inte direkt fototekniska men ändå kommentar till bilder) mellan en del bildvisare här är ju att många känner varandra.
Många här har träffats privat och gillar helt enkelt varandra, varför skulle man då inte ge en kommentar till ens kompis när han varit ute på äventyr. Själv har jag lärt känna en del personer här och då blir det ju också att man kanske slänger iväg en gliring eller skojar med personen när denne postar en bild och sen spinner kommentarerna vidare... |
Jag tror det är bäst att jag tar en paus härifrån, för jag kommer explodera annars. Jag orkar inte förklara exakt varför, och det måste jag inte heller. Jag vill bara ta en paus!
Folk på forumet tänker fel med kommentarerna. Ni tänker att ni ger kommentarer när ni ser en bild som ”ojoj, vilken kanonbild!”, men det är fel tänkt! Det är ju bättre att ge kommentarer och konstruktiv kritik till personer vars bilder inte är helt perfekta än, så att dom kan bli bättre. Många bra fotografer på forumet leverarar kanonbilder väldigt ofta, och dom vet att dom är duktiga fotografer, så därför kan man ju ge en kommentar med lite tips till en nybörjare, som är osäker på hur han/hon ska göra för att få en bra bild. Jag säger inte att ni bara ska kommentera nybörjarbilder, men det är viktigare tycker jag än att en toppfotograf får 15 kommentarer med ”kanonbild”. Så kan ju en nybörjare få 2-3 med lite olika tips osv. Hur fasen ska vi nybörjare och amatörer kunna utvecklas om alla kommentarer kommer till dom som redan är väldigt duktiga? Visst, det förekommer att nybörjare också får kommentarer, men det är betydligt vanligare att experterna får det. Och detta har inget med om man är lokförare eller inte utan om man fotat länge eller inte särskilt länge. Hela poängen med mitt inlägg är att det är bättre att ge en konstuktiv kommentar till en nybörjare lite då och då istället för att alltid ge dom som redan är duktiga! Även om nybörjarens bild är dålig, så kan ni skriva det (på ett milt sätt) och tipsa om vad han/hon kan göra bättre! Tack för mig, over and out! |
Jag hoppas att ingen tror att jag fotar för kommentarer. Jag fotade innan jag blev medlem på det här forumet. Men som jag sa så har jag tappat lusten för forumet. Inte pga om jag får kommentarer eller inte. Det känns som det är endel tjafs och att folk alltid ska rätta varandra. Sen så känns det som om man inte kan uttrycka vad man känner helt också. Jag tycker diskussionen om varför jag inte är så aktiv här kan sluta typ nu;) Jag har förklarat och tycker det JAG tycker. Det är alltså inte något som nån kan säga att jag har fel på. Jag sa inte att jag skulle avregistrera mig. Jag är väl kvar. Men jag kände redan första månaden jag var medlem att mycket folk kände sig "överlägsna". Om man kanske skrev något i trainz-kategorin och kanske råkade skriva i allmänt om trainz istället för landskapsdesign så var det direkt två sycken som skulle rätta än. Det är inte så kul att höra när man varit medlem i två dagar. Man får liksom ingen bra bild av hur det är här. Sånt uppstår rätt ofta här nuförtiden också. Men jag orkar faktiskt inte bry mig om det så jag drar mig undan lite.. Jag tror inte att det blir en förlust för forumet om jag slutar skriva:o
Citat:
Jag tycker du har en poäng där. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag tycker du är ute på djupt vatten när du säger att folk "tänker fel" med kommentarerna. Det finns en regel i detta forum att inte ge kritik om inte vederbörande uttryckligen ber om det. Vi kanske borde ha en regel som förbjuder att man uttrycker uppskattning över en bild också? Att bli duktig är något som kräver övning, övning, övning och så lite mer övning. Ingen här inne tror jag skulle uppfylla kriteriet för "expert" och frågan är om man någonsin kan bli fullärd? Det är inte kommentarerna som driver utvecklingen. Foto är "learning by doing"! Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar, bilder som väcker känslor eller bara byta några ord med en god vän! Eller? |
Citat:
Då förstår jag tyvärr inte riktigt hur du menar. Ibland blir jag väldigt nöjd med bilder som jag tar. Ibland visar jag upp dom, ibland inte:) |
Citat:
|
Citat:
Jag skrev "Jag säger inte att ni måste sluta kommentera bilder ni gillar men ni kan ge kommentarer till nybörjare också" Du vet nog själv att jag inte alls menar att det ska vara förbjudet att kommentera bilder man gillar, så vad är poängen att skriva "Härmed är det förbjudet att kommentera bilder man gillar" Suck! |
Citat:
Kom ihåg att ingen upplever en bild på samma sätt som grannen. Det är väldigt subjektivt. |
Jag förstår inte alls vitsen med den här diskussionen om jag ska vara ärlig.
Du tror väl inte direkt att medlemmarna ur "klubben för invärtes beundran" kommer erkänna att det finns en sådan? Men samtidigt måste jag hålla med lite i det Julian säger, det är ingen slump att det alltid är samma namn som kommer upp när det här "problemet" nämns utanför forumet heller. Sen ser jag inte heller att fota för att få kommentarer som nått fel? Jag kan faktiskt erkänna här och nu att det är därför jag gör det. Hade det inte visat sig att folk faktiskt verkar gilla mina bilder hade jag nog lagt av för länge sen, och för någon med relativt dåligt självförtroende (som jag dårå) kan ett "Snygg bild" också vara viktigt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tycker denna tråd är jävligt intressant att läsa. Man skaffar sig en bild av alla anhängare här på forumet. Tycker mig nu urskilja två skaror. De som "känner sig utanför" och de som ja vad ska man säga, inte alls tycker att det är så. Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder. Den dagen då det bestäms vems bilder samt hur/vad jag kommenterar dessa. Den dagen försvinner jag härifrån... |
Citat:
Personligen lägger jag ut bilder med en tanke att folk ska titta(gratis utställningslokal, inte dumt:)) och förhoppningsvis gilla vad de ser, gör dem det får de gärna kommentera(det uppskattar nog alla) men jag slutar inte för att ingen kommenterar, dock kan man bli lite lack om man får riktigt konstiga kommentarer, inget jag upplevt här dock. |
Citat:
|
Alltså jag får kalla kårar nu, detta börjar påminna alldeles förmycket om diskussionen om "systemkameror eller ej". Då börjades det också diskuterades om en "klubb för inbördes beundran" och någon sådan klubb finns fanimig inte. Däremot tycker jag mig nu, mera än någonsin ana avundsjuka här...
Vill vi gå mot något slags forum där man "kontrollerar" vem som får gå med eller ej baserad på dess fotokunskap, utrustning samt yrke och som helt bestäms av några enstaka personer? Nej tack... (och nej jag syftar absolut inte på galleriet nu!) |
Nej, nu tar jag min paus. Jag har tröttnat på överlägsna attityder osv.
Tack för mig! |
Citat:
|
Citat:
Visserligen har jag skickat en del bilder fram och tillbaks över msn och fått lite feedback, men det är mest "Snyggt!" osv. Dessutom folk som ligger på min egen nivå. Nej, fortsätt plåta och lek! Citat:
Jag vet vilka som av många kan räknas som medlemmar i klubben för inbördes beundran, men ofta är det helt fel. Exempel: Jag känner dig, jag känner Olaf Lindström och jag känner Erik Götborg. Erik Götborg och Olaf Lindström känner varandra någorlunda, medan förmodligen ingen av dem känner dig. Du känner en massa folk i Stockholm som jag inte känner, och jag känner en massa folk som ingen av de tre uppräknade känner. Samtidigt känner Erik en massa folk, bland annat en del lokförare (vilket kan förklaras i att han själv är lokförare), som jag själv i princip bara känner igen namnet på. Att alla skulle ingå en stor klubb för inbördes beundran är bara fel. Folk känner varandra, och då är det ju självklart att man har lite större benägenhet att kommentera. Ofta rör det ju sig om mer än själva bilden, exempelvis: "Hehe, ja den resan var ju rolig!" eller "Ja, det loket känner jag mycket väl igen..." |
Om vi nu säger såhär att det trotsallt finns diverse "klubbar" här på forumet så ser jag inte riktigt problemet och ärligt talat tror jag inte att merparten här på forumet ser diverse fotopolarklubbar som problem heller. Alltså detta börjar bli seriöst larvigt...
Det är väl bara att erkänna det. Det personer ni syftar på som skulle tillhöra någon "klubb för inbördes beundran" är fotografer ni beundrar? Jag gör iallafall det. Sen ifall dessa personer råkar känna varandra privat och kanske använder samma kamratjargong här på forumet, är väl bara kul? |
Ang. kommentarer på bilder så kan jag bara hålla med HemuleN.
Får man inga kommentarer på det man gör, så kan man bli less på det. Sen att det finns "grupperingar" på detta forum kan jag hålla med om också (min åsikt, och endast min). Nu har jag börjat fota mycket flyg t.ex, bland annat för att det är kul, men också för att på det flygforumet jag sitter på så får man alltid minst en kommentar, jag har aldrig varit med om att jag inte har fått någon kommentar när jag har lagt upp bilder där. Det gör också att man vill åka ut till flygplatsen och fota mer! Den känslan får iallafall inte jag när jag lägger upp bilder på tåg här. Iallafall inte just nu. |
Citat:
//Mvh Eric B |
Citat:
Klart nybörjarna får konstruktiv kritik, det har väl de alltid fått? Sen är det väl bilden i sig som ska kommenteras och inte den som knäppte av (väljer att inte benämna ordet fotograf, det är ingen här). I slutändan handlar kommentering om prioritering. Jag har varit med här i mer än ett år och jag har kommit underfund med vilka som har fotoskills och erfarenheter genom bra bilder. Eric B har redan förklarat vad en bra bild uppfyller. Dessa brukar jag kommentera, men endast om "fotografen" vill ha det. Det står klart och tydligt i de nya reglerna. Sen är det som Fredrik säger, många känner varandra här och det medför lite skämt här och där. |
Citat:
Det är nog inga större problem att länka till den bilden. Alla tycker ju inte lika om allting, smaken är ju som baken...delad! Citat:
|
Citat:
|
Det är väl bara att kolla i den här tråden vilka fötter det är som känner sig trampade på...
Och någon respekt har jag väl aldrig haft? Jag menar, jag kör ju varken tåg eller äger en dyr systemkamera med femtioelva objektiv... ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tycker det osar av avund här inne..... |
Citat:
Jag vet inte om det är avund eller vad det är, men något är det. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Visst, gillar ni en bild väldigt mycket, så kommentera den! Men sluta inte kommentera sämre bilder för det! |
Citat:
Detta svar skriver jag inte för att besvara eller tillrättavisa, inte heller argumentera, syftet är informera. 1. Under de senaste åren/året har det utkristalliserats att detta forum inte är ett "bli-bättre-fotograf-forum". Det konstaterades att de fanns andra, bättre arenor, för att utvecklas som fotograf. Ex. fotosidan.se, din lokala fotoklubb (RSF) med flera. 2. Det har tidigare varit diskussion om huruvida man kan ge konstruktiv bildkritik till medlemmarna på detta forum. Upprinnelsen var att alla inte vill ha kommentarer. Man var osäker på hur medlemmen skulle ta kritiken, om den var för avancerad eller för enkel. Resultatet av detta blev den mycket vettiga regeln att om man vill ha kritik på en bild, så får man be om det i inlägget. Andra försök som "Om bilden" testades för att just kunna ge mer konstruktiv kritik. 3. Det tar tid och energi att ge bra och konstruktiv kritik på en bild. I och med att detta forum primärt inte är ett bildkritiksforum har det lett till att medlemmarna inte ger så mycket kritik, i och med att man inte vill lägga den tiden. Hoppas detta kan ge en större förståelse för problematiken på forumet. Men jag anser inte att ett forum blir färdigutvecklat, utan man kan mycket väl revidera det man tidigare kommit överrens om. Men den diskussionen bör (SKALL) ske i ett öppet klimat där alla som diskuterar är ödmjuka och har förståelse för varandra. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det gör det inte heller om jag uppfattat saken rätt. Man kan med dagens mått mätt faktiskt plåta en bild med en kompaktkamera och få ett lika bra resultat som med en systemare. Grejen är att man kan redigera bilden i diverse bildbehandlingsprogram så att den ser helt annorlunda ut än när man tog bilden. Sen kan man ju ha en systemkamera med tillbehör för ganska höga summor idag men om man inte kan hantera kameran så blir det "mög" av det ändå. Många gånger är det det konstnärliga som gör att bilden är något för en betraktare att vila ögonen på. MVH Kenneth |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10. |