![]() |
Vad är egentligen det du byggt runt koppelfästet på loket? Ser ut som nån ram av något slag som inte finns på förebilden.
Ahh nu ser jag vad det är... avsaknaden av detaljer rörde till det lite för mig :P |
Citat:
Jag modelerar någonting som jag aldrig sett med egna ögon. Front partiet är en väldigt förvirrande del, så jag slängde ihop något som såg någotsånär ut som orginalet. Ska se om jag med hjälp av dina bilder kan få någon ordning på det hela. |
Snyggt! Ett av dom snyggaste loken i TRS jag har skådat! (Även om den inte är klar):)
|
Hallå Jakob.
Var tvungen att sticka iväg en sväng på eftermiddagen. Börjar att skicka lite bilder till nu. Om jag också får sticka in lite konstruktiv kritik. Som jag inte heller vet om det stämmer, då jag själv aldrig har sett loket i verkligheten. Det är ploggen. På Rocomodellen, så sitter ploggarna ihop med boggien och följer boggiens rörelse. Men om det är så i verkligheten, vet jag inte. Sen har jag inte sett den andra sidan än. Men när jag tittar in genom frontrutan. Så tycker jag, att det ser ut som om sidorutan på andra sidan. Har samma format som högersidan. Sen är det du som ska ha ett stort TACK. Bara kul att kunna bidra med bilder. Då jag själv är ingen höjdare, på att skapa 3D-modeller. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Anledningen till att den, för tillfället, är identisk på båda sidor är att jag följer vanlig modellerings standard: gör halva modellen, spegla den och justera sedan detaljer på andra sidan. Jag har inte kommit till det slutstadiet då jag sätter ihop halvorna och gör ändringar än. Mer grejor: |
Hej igen, Jakob.
Eventuellt får du dubbla mail nu. Skickade för mycket på engång, så det gick så himla trögt för mig. Så jag avbröt sändningen och skickar lite mindre åt gången, nu istället. Angående ploggen, så vet jag inte hur det ska vara. Då jag bara har tittat på modellen och om fönstret på andra sidan. Där har jag inga kunskaper om hur modellerings standarden är, då jag knappt lyckas bygga ett hus i 3D. Gör ett nytt försök nu, att skicka mer bilder. Då kommer det också lite mer frontbilder på henne. |
I verkligheten är plogen monterad i lokramen. Att montera plogar, koppel, fotsteg och annat på boggien är något som modelltillverkarna tar till för att klara de spårvagnskurvor som finns på många modelljärnvägar.
|
Har gjort om plogen en aning och flyttat den lite mer uppåt för att bygga igen det stora konstiga tomtummet som funnits i fronten.
Angående främre fotsteget tror jag nästan att det sitter på boggien i verkligheten, kan någon bekräfta det? Bilder kommer sen när jag gjort några större framsteg. |
det ser väldigt bra ut, tycker do fortfarande att du ska runda till luftslangarna fram på loket så att dom inte ser ut som något från super-nintendo, annars är det riktigt bra :) :tumupp: :tumupp:
dom ser lite ut som handtag för mig, på tal om handatg, du glömmer väll inte dörrhandtagen ? ;) http://www.e-buzz.net/forum/attachme...1&d=1194780721 |
Fotstegen på högra sidan under hyttdörren sitter givetvis på boggien:)
|
1 bifogad(e) fil(er)
Såvida någon inte hittar något helt galet på "the body" så stämplar jag den som färdig och går vidare till andra delar.
|
Tycker det ser kanonfint ut.
Blir alltid lika imponerad, av er 3D-byggare. Knappt man själv, lyckas få ihop en fyrkantig låda. |
nä, ja ser inget mer än att det saknas ett koppel bak på båda delarna annars är det väldigt bra ;)
|
Verkligen snyggt!! :tumupp::tumupp:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Visst ja, glömde luftslangarna :D
ska fixas... mer lösa delar: |
Det jag imponerad av är hur snabbt du får ihop det hela och att det direkt ser så bra ut! Helt enastående vad det går undan när du modellerar. Du måste hållt på en HEL del tidigare. Vad använder du för sätt? Boxmodellering enbart?
Jag tror vi lätt kan göra en önskelista om du vill ha att göra! *flinar*;) ;) |
Är precis som Fredrik nyfiken på vilka metoder du använder. :) Jag tycker det är svårt att på ett bra sätt använda bildunderlag i 3D-programmet när jag modellerar, hur har du löst det?
|
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har hållit på lite grann på fritiden i lite drygt 2 år nu, jag använder mest poly-modelering ( här: en länk där de flesta tekniker förklaras http://www.trinisica.com/sub_learn_t...w=polymodeling )
Referensbilder sätter man helst upp på 3 plan i 3d rymden (viewport backround går nästan aldrig att få bra) och kör med hög upplösning i viewporten. Bifogar exempel (bild 1) Bild 2 är bara jag som lekt lite grann och fåtte en low-quality sneak-peak på hur Iore'en kan tänkas se ut. |
Snyggt!!! :) :tumupp: ska den vara till trs 06 eller 04 ?
|
Grymt snyggt! Jag är verkligen imponerad!:):tumupp:
|
Nu återstår det jobbigaste att unwrappa och texturera denna monströsa skapelse... (som jag sa tidigare, bilden är bara "materialiserad" mycket jobb kvar *suck*)
På frågan om trs04/06: Personligen har jag 2006 så jag antar att det blir till det den blir, sen huruvida trs2006 grejor går att använda i 2004 har jag ingen aning om, eftersom jag bara varit engagerad i trainz i lite drygt 3 veckor. |
då bör det ju bara funka i trs 04, det r ju skit för mig så jag måste vänta åtminstone ett halv år före jag har råd med en ny dator då min pappa hade sönder min ( min egna dator som jag sparat o arbetat hårt för i över ett år :mad: så ska han experimentera o ha sönder den så vägrar han laga den eller betala en ny åt mig, ska jag stäma honom ?! :p :rolleyes: hehe
|
Citat:
|
Naturligtvis.
Kan rapportera att jag är ungefär halvvägs genom unwrappingen, då detta är tråkigt brister motivationen ibland och man arbetar då inte heltid längre. |
1 bifogad(e) fil(er)
Okej då, status rapport, nu när det gått 47 timmar sen förra gången.
Har unwrappat klart och börjat måla i photoshop, dessvärre är jag ungefär sju resor värre på photoshop och den här texturen håller på att driva undertecknad till vansinne. Jag har blivit tvungen att helt enkelt börja om från början fler gånger än vad jag kan räkna till och jag får det aldrig äns i närheten av bra.:mad: Visar en render på hur jag ligger till just nu, förvisso är trainz-communityn inte bortskämd med bra modeller/texturer men det ser, ursäkta uttrycket, rent ut sagt för jävligt ut.:tumner: Funderar på att börja om...igen. Snart känns det som att jag kan gå så lågt och fråga om tillstånd att göra fototexturer, hur förnedrande det än känns. |
|
Citat:
|
Det kanske är jobbigt att få fototexturen på 100% rak vinkel...
I en vanlig målad så är det bara att måla några linjer och de är raka. |
jo det är sant, men om man lyckas med en fototextur så är ju det väldigt snyggt :)
|
Därför att det är svårt att kompensera för ljusskillnader, samt att det är skamligt att inte kunna göra det nog så bra själv, nu är jag dock fullständigt less.
Så nåväl... Bengan, MartinO finns det någon möjlighet att jag kan få ta delar av/hela era bilder och tillverka en bas till en textur som jag sedan kommer att modifiera? Har för övrigt beställt ST2004 och 2005 och väntar med spänning på att de skall dimpa ner i brevlådan. |
Inga problem för min del. Bara att hojta till, om du skulle behöva ha en bättre bild på något.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tackar så mycket, har nu klippt och klistrat lite... det finns en hel del misspassningar i färgen men det åtgärdas senare, några spontana tankar?
|
Riktigt riktigt snyggt sealpower!!! :eek::tumupp:
|
:eek: :eek: :eek:
|
jag är utan ord, riktigt snyggt asså!!!!
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nåväl det kanske var en bra idé iallafall...
Nu slår jag igen verkstaden för ikväll och avslutar med en render. |
Tycker du gjort ett mycket fint arbete här! Mappningen och texturen ser så här långt bara bra ut! :tumupp:
Kanonjobb du gjort! |
Jag är djupt imponerad! :)
Det ser ut att vara ett välgjort bygge, och snabbt gick det också. Lycka till med fortsättningen. mvh .... Mats |
detta ser otroligt bra ut, jag har en fråga dock, ska det komma några luft/broms slangar på det eller ? men det är en väldigt fin model ändå
|
Kan bara hålla med, alla föregående talare. Imponerad av hastigheten av bygget och skulle vara glad, om jag bara hade lyckats hålla den farten med en tjugondel som jag inte ens kommer i närheten utav. Bara hålla tummarna, att resten flyter på bra för dig och att man kanske får ta del av ett nytt underbart svenskt lok inom snar framtid.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11. |