Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nynäsbanan i TANE... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35983)

Nils Blid 2016-02-11 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 300462)
Mycket snyggt! Men glöm inte bort att ta bort objektet som ligger under spårkorset.
Och vad hände på sista bilden, sliprarna ligger dubbelt..? :D

En tråkig sak som hände, spårplanen placerade spåret på en mosse. Skrivbordsplan!

Nisse

lan 2016-02-11 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 300466)
En tråkig sak som hände, spårplanen placerade spåret på en mosse. Skrivbordsplan!

Nisse

Det var lättfixat, bara att ta bort spårstumpen och dra en ny så blir det bra.

lan 2016-02-11 18:17

Bengan, du har ju gjort massor av Stockholmkåkar via Sketchup, kan du påminna dig vilka som är synliga från järnvägen in mot Centralstn?
Det är ju byggnader på Riddarholmen, Kungholmen och Norrmalm.
Stadshuset vore en självklarhet, den finns till Sketchup!

Bengan 2016-02-11 20:45

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 300468)
Bengan, du har ju gjort massor av Stockholmkåkar via Sketchup, kan du påminna dig vilka som är synliga från järnvägen in mot Centralstn?
Det är ju byggnader på Riddarholmen, Kungholmen och Norrmalm.
Stadshuset vore en självklarhet, den finns till Sketchup!

En del Sketchupmodeller som jag har slängt upp på DLS (tror jag)

Birger Jarls torn, DN-skrapan, Drottningg Strömg Fredsg, Erlanderhuset, Folksamhuset, Gamla Riksarkivet, Hessensteinska Palatset, Hotel Scandic Continental, Högalidskyrkan, Högsta domstolen, Hötorgshusen, Kaknästornet, Kallbadhus, Katarinahissen, Katarina kyrka, Klara kyrka, Konserthus, Ludvigsberg 3, Operan, Riddarholmskyrkan, Riddarhuset, Riksdagshuset, Sergels torgs obelisk, Skatteskrapan, Stockholm Slott, Sofia kyrka, Stockholm Stadshus, Stadshusbron, Stenbockska Palatset, Stockholmsmässan, Storkyrkan, Vasabron, Vasag, Mäster Samuelsg, Klarabergsg, Klara Norra Kyrkog, Wrangelska Palatset.

DN-skrapan och Erlanderhuset blir kanske för långt bort, samma sak med Folksamhuset och Kaknästornet (kanske dom skymtar fram på avstånd). Hötorgshusen, Konserthuset, Operan, Sergels torgs obelisk är jag tveksam till, om dessa syns från spåren.

lan 2016-02-11 21:15

Tack Bengan ...

1 bifogad(e) fil(er)
... jag flydde från Stockholm 1948 och fick asyl i Göteborg. Visserligen åkt tåg till huvudstan ett antal gånger och det jag minns är Stadshuset när man lämnar Riddarholmen. Sen har ju mycket förändrats sen 50-talet Och detta skall ju bli en MODERN Nynäsbana hade Nisse väl tänkt !?

Dina och Joces påpek om korsningsväxeln har beaktats. Växelomläggarna är omtexturerade och den irriterande mg crossing är borttagen.

Inte helt olikt en dubbel korsningsväxel, eller hur?

Nils Blid 2016-02-11 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 300472)
... jag flydde från Stockholm 1948 och fick asyl i Göteborg. Visserligen åkt tåg till huvudstan ett antal gånger och det jag minns är Stadshuset när man lämnar Riddarholmen. Sen har ju mycket förändrats sen 50-talet Och detta skall ju bli en MODERN Nynäsbana hade Nisse väl tänkt !?

Dina och Joces påpek om korsningsväxeln har beaktats. Växelomläggarna är omtexturerade och den irriterande mg crossing är borttagen.

Inte helt olikt en dubbel korsningsväxel, eller hur?

Korsningsväxeln var gjord av Mike och den lade jag in ett bra tag före TANE. Gissar att bära bort en korsningsväxel bör betraktas som en stöld. Lämpligt straff: Berätta hur du gjort växeln så ex. jag begriper det. I annat fall får du krypa in. Vatten och gammalt bröd väntar.

Nisse

lan 2016-02-12 07:42

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 300484)
Korsningsväxeln var gjord av Mike och den lade jag in ett bra tag före TANE. Gissar att bära bort en korsningsväxel bör betraktas som en stöld. Lämpligt straff: Berätta hur du gjort växeln så ex. jag begriper det. I annat fall får du krypa in. Vatten och gammalt bröd väntar.

Nisse

Mike Banfileds mb crossings låg några i Älvsjö. Den är ju rent Scenery-objects så dom är bara att ta bort. Sen får man dra nya spår där dom försvunnit.
Den dubbla korsningsväxeln vid lokstallet hade någon lagt spår och växlar ovanpå (kunde vi få tag på den bofinken så går jag nog fri).

L

lan 2016-02-12 10:42

Backdrop Stockholm ...

3 bifogad(e) fil(er)
... ett experiment. Jag ville testa om man kan gestalta Södra stambanans infart till Stockholm från det man kommer ut ur södertunneln tills man når Centralstationen, utan att belamra banan med polygonstinna objekt. Mycket måste justeras in men någon "kis" känner kanske igen sig?

Jag gjorde en första fotoresa med en Lokalvagn dragen av ett Äf-lok och det finns en packe bilder, för de intresserade här:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../Stockholm.rar

lan 2016-02-13 13:35

1 bifogad(e) fil(er)
Vid infarten till Centralstation ligger det som på eng. heter crossover, vad det heter på sve. vet jag inte. Med den var lättbyggd med PT.

Jockes 2016-02-13 16:00

Ser väldigt bra ut, blir snyggt med lite hus och miljö runtom! Krysstation har jag för mig det heter på svenska. Och behöver du bilder i bättre upplösning så säg till, ska till Stockholm nästa vecka så kan ta några bilder då.

lan 2016-02-13 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 300497)
Ser väldigt bra ut, blir snyggt med lite hus och miljö runtom! Krysstation har jag för mig det heter på svenska. Och behöver du bilder i bättre upplösning så säg till, ska till Stockholm nästa vecka så kan ta några bilder då.

Dessa BD är mellan 1500 och 450 m långa och texturerna är 2048 px långa så det blir ca 0,25 - 0,75 m/px. Då skulle man ha texturer med en längd på >10000 px och då storknar väl TANE. Hur upplösta bilder kan din kamera klara ????

Trainsmith 2016-02-13 16:33

Ser väldigt fint ut.

Jockes 2016-02-13 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 300498)
Dessa BD är mellan 1500 och 450 m långa och texturerna är 2048 px långa så det blir ca 0,25 - 0,75 m/px. Då skulle man ha texturer med en längd på >10000 px och då storknar väl TANE. Hur upplösta bilder kan din kamera klara ????

Okej, det var inget, blir en jäkla massa bilder och klipp och klistra om jag ska få 10000px breda bilder :D Min kamera tar "bara" 4640px breda bilder.

lan 2016-02-14 18:20

Leker med lite byggnader ...

2 bifogad(e) fil(er)
... till vårt älskade Älvsjö.

De är ombyggnad och ommålning av bef. assets.

lan 2016-02-15 13:35

Bengans Byggen ...

5 bifogad(e) fil(er)
av Stockholmskåkar från Kethup finns en hel del på DLS :applad:

Jag strödde ut en del på Riddarholmen och Gamla stan samt Stadshuset på Kungsholmen. Sen fanns även Stockholmsmässan i Älvsjö i sin nuvarande fulla storlek.

Om man skall försöka sig på att bebygga Gamla Stan och Riddarholmen kan man ha en viss användning för typiska hus. Mycket i Gamla Stan har ju tysk anknytning och husen har omisskännlig tysk anstrykning.
Jag rotade fram lite tyska stadshus, de heter Stadthaus 3Et, Strab Stadthaus och WS Stadthaus som med små modifikationer och torde, ihop med Bengans "monumentalbyggnader", gå att plocka ihop området kring spåren. Tyvärr är neonreklamen på tyska men det går att fixa.

Att fixa skyltarna på Strab Stadthaus var ganska enkelt. En test gick bra. Om detta uppfattas som Majestätsbrott - som leder till halshuggning på Stortorget bekymmrar mig föga. Har inte "Vänt i Häcken" råkat ut för det klarar jag mig nog ?

Det är den kompakta tystnaden på detta Forum som är oroväckande :tumner:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.