Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Intressant objekt finns på denna bild ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35863)

Bengan 2015-10-01 19:35

3 bifogad(e) fil(er)
Har gjort dubbel uppsättning via kloning på stolparna.

På samtliga har jag ändrat istrack till 1, så att det blev spår utav dom.

På hälften utav dom, så har jag tagit bort Endcap så att stolpen försvinner i ena änden.

Samtliga går att koppla ihop, så att det blir en växel.

På bilderna nedan.

Så har jag kört på med 32 trådars som spår med endcap. Sen har jag satt ut 24 trådar utan endcap och dragit fram till 32 trådars. Snäpp, så har dom suttit ihop. Sen tog jag din specialare 8 till 32 trådar. Satte ut den och drog den till 32 trådaren. Snäpp, så satt det ihop och blev en växel.

Resultatet blev som jag hade hoppats. 24 trådarna högst upp och 8 trådarna längst ner. Sen att trådarna inte sitter till 100% vid splitningen, bekymrar mig inte, då jag inte hade räknat med det heller.

Så i stort sett, så är jag nöjd med testet. Nu skulle jag bara vilja få dom, att snäppa ihop med varandra som spline också. För nu tar dom bara emot varandra som 4+4, 8+8, 16+16, 24+24 och 32+32.

lan 2015-10-01 20:11

Låter lovande, jag har 2 assets till på G.

16tofrom32, 24tofrom32 som kommer när de blir klara.

Var må detta sluta???

Bengan 2015-10-01 20:16

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298001)
Låter lovande, jag har 2 assets till på G.

16tofrom32, 24tofrom32 som kommer när de blir klara.

Var må detta sluta???

16/32.

Då får du göra två stycken.

En för dom 16 övre och en för dom nedre.

Bengan 2015-10-01 20:54

5 bifogad(e) fil(er)
Försöker att räkna ut dom varianter som finns.

Har bara räknat på 32 trådar än (börjar bli trött, så jag räknar vidare imorgon).

lan 2015-10-01 21:29

Sammma här. nya tag imorrn!

Bengan 2015-10-02 08:31

7 bifogad(e) fil(er)
Fortsatt med varianter på 32 trådars.

Själv tycker jag, att det nu luktar överkurs på det hela och att dessa varianter är onödiga. Så jag struntar i, att även räkna 4 trådars varianter på 32 trådars.

EDIT: Det var inte överkurs som jag trodde. Dom här varianterna kommer att behövas till 8 och 16 trådars, om man vill splita dom och gå åt olika håll.

.

lan 2015-10-02 09:00

Nu skall vi se om jag hänger med?

Du menar att jag gör en 4tofrom32 och det räcker med den och den 8tofrom32 som jag redan gjort?
Behövs inte 4tofrom24, 8fromto24, 4fromto16, 8fromto16, 4tofrom8
eller 16 tofrom32 och 16tofrom24

Bengan 2015-10-02 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298012)
Nu skall vi se om jag hänger med?

Du menar att jag gör en 4tofrom32 och det räcker med den och den 8tofrom32 som jag redan gjort?
Behövs inte 4tofrom24, 8fromto24, 4fromto16, 8fromto16, 4tofrom8
eller 16 tofrom32 och 16tofrom24

Just nu känns det lite snurrigt, så jag behöver lite betänketid.

Har Editerat mitt inlägg ovan, där jag trodde att det var lite överkurs med visa varianter. Som jag sedan såg, att dom kommer att behövas till 8 och 16 trådars.

Bengan 2015-10-02 11:41

8 bifogad(e) fil(er)
Börjar med några bilder på 32 trådars. Där det behövs stolpe i ena änden och fritt hängande trådar i andra änden. Blir nog enklare, att visa med bild, än att försöka beskriva med ord.

På dom sista bilderna, så ser det ut som om det vore överkurs på splitning åt alla håll och kanter.

Men dom varianterna kommer att behövas senare till 8 och 16 trådars.

Åtekommer med likvärdiga bilder på 24, 16 och 8 trådars.

lan 2015-10-02 12:15

????

... jag blir inte klok på dina bilder:confused:

Eftersom trådarna försvinner nedifrån. så skall väl de fria ändarna alltid hamna nederst och i stolpänden överst oberoende av hur många trådar det är ? Eller menar du nåt annat ???

Bengan 2015-10-02 13:04

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298019)
... jag blir inte klok på dina bilder:confused:

Eftersom trådarna försvinner nedifrån. så skall väl de fria ändarna alltid hamna nederst och i stolpänden överst oberoende av hur många trådar det är ? Eller menar du nåt annat ???

Korrekt.

På den här bilden, så ser det ut som om det vore överkurs på delningar av 32 trådars. Men dom kommer att behövas till 24, 16 och 8 trådars senare.

32 trådars inringad på bilden. Här frihängande trådar som går bort till varsin stolpe.

Slänger upp bilder på 24, 16 och 8 trådars i nytt inlägg nedan. Så att man ser, att dom andra behövs. Fast dom känns som överkurs på denna bild.

Bengan 2015-10-02 13:27

5 bifogad(e) fil(er)
Dom trådarna som skulle behövas till 16 och 24 trådars. Är samma som då eventuellt har gjorts för 32 trådars. Dom som gjorde att allt såg ut som överkurs tidigare.

8 trådars behöver en split till två olika 4 trådars. En uppe och en nere.

Bengan 2015-10-02 13:47

1 bifogad(e) fil(er)
Tror att jag kom på en mycket enklare lösning på det hela.

Bara fristående trådar på 4, 8, 16 och 24 trådar, utan stolpe.

Då kan man trixa och fixa lite själv, genom att höja och sänka splinen där man vill att delningen ska vara mellan t.ex. 32 till 24 och 8 trådars.

Man kör på med 32 trådars till ett ställe. Gör ett uppehåll på 30-40 meter och fortsätter med 24 trådars i en riktning och 8 trådars i en annan riktning. I mellanrummet på 30-40 meter. Där tar man trådarna utan stolpe och fixerar in höjden som man själv vill.

OK. passformen för dom fristående trådarna blir inte till 100% mot stolparna, men det får vi väl ta.

Verkar inte detta betydligt lättare????

EDIT: Då blir det bara 4 olika fristående trådar. 4, 8, 16 och 24 trådar. Istället för alla dom andra varianterna som jag har räknat upp tidigare.

.

lan 2015-10-02 16:04

Mja, jag tycker int om att joxa med fistående objekt så jag kör nog med min lösning. den är enklare att hantera! Man får aldrig överstiga 40 m med dessa för då upprepar de sig. Min tanka var att man sätter ut stolpen en bit bort vid sidan av 32-trådars ock sen drar in och snäpper fast den mot 32-stolpen. Sen ansluter man en ledning med lika många trådar bakifrån till trådstolpen. De växelomläggare som sätts ut är ju lätta att ta bort!

Visst kan jag fixa en ledning utan stolpar som scenery spline, om du anser det nödvändigt????

Jag laddar upp min senaste "Track"-version i DL, så kan du testa vad den duger till!

Bengan 2015-10-02 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298036)
Mja, jag tycker int om att joxa med fistående objekt så jag kör nog med min lösning. den är enklare att hantera! Man får aldrig överstiga 40 m med dessa för då upprepar de sig. Min tanka var att man sätter ut stolpen en bit bort vid sidan av 32-trådars ock sen drar in och snäpper fast den mot 32-stolpen. Sen ansluter man en ledning med lika många trådar bakifrån till trådstolpen. De växelomläggare som sätts ut är ju lätta att ta bort!

Visst kan jag fixa en ledning utan stolpar som scenery spline, om du anser det nödvändigt????

Jag laddar upp min senaste "Track"-version i DL, så kan du testa vad den duger till!

Jag föredrar nog också denna lösning, så att man slipper pillet med att höja och sänka splinen.

Tänkte bara, att det blev lättare för dig och mindre stolpar med frihängande tråd att göra.

Jag kan hoppa över ledning utan stolpar, för min del.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.