Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kanske ett vattendrivet sågverk... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34472)

rac_hammer 2013-08-30 11:51

Kan inte annat än hålla med Jocke grymt fint jobb det här är något jag letat efter länge ... Jag menar vad e järnvägen utan industrier? Om det e något svenskt jag saknat så e det mer industrier :)

lan 2013-08-30 17:41

Med huvet fullt av sågspån ...

7 bifogad(e) fil(er)
... är spånsilon och spåntransportören gjorda. Som vanligt halvdassiga bilder men eftersom jag numera använder Gimp går det att göra texturer av dom också. Laddar upp lite bilder och en provmodell som ni kan kolla (bara en bråkdel klart ännu, men ljud och animeringar funkar hyfsat).

lan 2013-08-30 18:07

Nu undrar väl någon ...

... i den yngre generationen varför jag lägger sån möda på "sågspån" och varför Nisse ständigt påminner om det.

Innan vi fick plaster, glasull, stenull och frigolit var sågspån och papper de allenarådande förpacknings- och isolermaterialen. Det var alltså en värdefull "biprodukt" för sågverken, och faktiskt "miljövänligt" !

rac_hammer 2013-08-30 18:14

Och idag gör man pellets av de som är ungefär 20 ggr effektivare att elda i värmeverk än vanligt trä :)

Jockes 2013-08-30 18:17

Och sågverk passar riktigt bra in på min rutt, särskilt inte allt för stora sågverk! Ska bli kul att se detta helt färdigt sen! Det får självklart en plats (någonstans) i min rutt! :applad:

ekankal 2013-08-30 19:45

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280270)
... i den yngre generationen varför jag lägger sån möda på "sågspån" och varför Nisse ständigt påminner om det.

Innan vi fick plaster, glasull, stenull och frigolit var sågspån och papper de allenarådande förpacknings- och isolermaterialen. Det var alltså en värdefull "biprodukt" för sågverken, och faktiskt "miljövänligt" !

Och sågspånet yrde om tågen som transporterade det minns jag oxå :).

Snyggt jobbat, men du har råkat "plasta in" en stötta oxå såg jag (se bild).

lan 2013-08-30 21:22

Du vet ju hur plast flyger omkring, nån bit har väl fastnat på stolpen ?

lan 2013-08-31 22:16

Dagens experiment ledde till ...

5 bifogad(e) fil(er)
... att själva såghuset blivit klart med fungerande vattenhjul. Sen har jag animerat så att den sågade timmerstocken lyfts av trallan och läggs på golvet där den "magiskt" blir till brädor.
Dessa skall sen kapas i kapsågen och slutligen parallellsågas till plankor i den ännu inte gjorda "parallelldubbelcirkelsågen".

Egonrow 2013-09-01 13:44

Härligt med något från min hembygd! Har bara 15 min med bil till Kvaren i Hyssna och det är ett underbart ställe! Sen finns det ju även ett fruktansvärt bra café där också. Tack Lennart! Dessa byggnader (speciellt kvarnen) kommer få plats på min 891mm bana!:tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

rac_hammer 2013-09-01 13:58

Snyggt :-) har redan sparat en plats på min bana för denna vackra skapelse

lan 2013-09-01 17:15

Tack för alla vänliga "tillrop" ...

1 bifogad(e) fil(er)
... kul att det uppskattas !

Har snickrat till kvarnbyggnaden idag och diverse fundament.
I verkligheten fanns ingen direkt järnvägsförbindelse utan varorna transporterades nog till Kinna för vidare transport på Viskadalsbanan (Varberg-Borås-Järnväg). Men i Trainz "är ju allt möjligt!" enl. Nisse.

Bild på dagens eskapader:

spyfrog 2013-09-02 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 280304)
... kul att det uppskattas !

Har snickrat till kvarnbyggnaden idag och diverse fundament.
I verkligheten fanns ingen direkt järnvägsförbindelse utan varorna transporterades nog till Kinna för vidare transport på Viskadalsbanan (Varberg-Borås-Järnväg). Men i Trainz "är ju allt möjligt!" enl. Nisse.

Bild på dagens eskapader:

Ser mycket bra ut. Nu börjar man också förstå hur det hela hänger ihop. Ser ut att bli en mycket trevlig industri som ju väl behövs - fler industrier är alltid bra (iaf i Trainz). :tumme_upp:

Jockes 2013-09-02 13:40

Väldigt snyggt, och som spyfrog säger, industrier är väldigt bra å ha, speciellt Svenska, dem är vi inte direkt "bortskämda" med! Men får man komma med ett förslag? I så fall texturen på träplankorna som golv, dem skulle nog behöva en större textur, ser oäkta och tyvärr rätt overkligt ut just nu :( Men annars ser det kanon ut än så länge!!! :applad::tumme_upp::drool:

lan 2013-09-02 23:16

Äventyret med Melltorp fortsätter ...

6 bifogad(e) fil(er)
... idag har jag skalat om hela skiten och justerat animeringarna och eventfilen så att ljud och animeringar synkar hyfsat.
Allt ligger hitills inom första halvan av animeringscykeln. En timmerstock lyfts in, körs genom ramsågen och blir till bräder som ligger och väntar på finsågning i cirkelsågarna.
Några gubbar rullar in nästa timmerstock osv.
Vattenhjul med vatteneffekter och ljud löper hela tiden, sågspånet yr och samlas i ett spånskyl för att då och då köras på transportören och tömmas i spånsilon.

Andra halvan av animeringen blir väl lite finsågning och transport av färdigt virke m.m.

Nattmesh naturligtvis. Bilderna gör väl inte modellen rättvisa men visar en del:

rac_hammer 2013-09-03 09:54

Det blir riktigt fint :) .. Vet inte om du redan tänkt på det kanske men några lösa brädhögar både inplastade och utan han hade ju inte vart fel att pynta närområdet med och även kanske som last till tågen ... Ett litet förslag bara ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.