Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DONJ - M som i Mallet (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31890)

korvtiger 2012-01-28 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255181)
Får man svarva ner hjulringar hur som hellst?

Man kan svarva ned dem till en viss punkt, därefter riskerar du sprickor och brott i hjulen, då är det bara att byta hjulringar, något som inte är det lättaste, vilket man nog helst undviker.

lan 2012-01-29 08:18

:noterat:Ni har naturligtvis rätt om boggierna, vad som lurade mig var att jag inte såg att pannan var skild från främre ramen! Jag skall genast sluta med "Messersmitterierna"

Ordet kommer från en vits där A säger till B:

A- Du är en sån odräglig messersmitter!
B- Besserwisser heter det väl!
A- Ja, där ser du!

Lycka till!

bjornl 2012-01-29 13:23

Hej LAn

Nej gör inte det.

Dina synpunkter är alltidvälkomna och i 99 fall av hundra så ser du nått jag missat.

bjornl 2012-01-29 18:41

1 bifogad(e) fil(er)
Hej där

Lite mer har jag hunnit i helgen.

De viktigaste geometriska formerna som panna, skorsten, ångdom, hytten och gångborden börjar ta form.

Än så länge är jag "bara" uppe i 2560 polys. Hm, jag tror denna modell kommer att behöva LOD.

bjornl 2012-02-06 21:19

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Idag har jag jobbat med texturering av bakre ramen.

Det är ett jobb, en sådan här pjäs tar absolut en hel kväll att fixa till och detta är det första testet.

Mycket är texturerna är lånade från foton av No 12.

En sak har jag lärt mig, svarta är ramar i all fall inte i verkligheten.

Det kommer att behövas ganska mycket vädring till innan den är OK.

lan 2012-02-07 09:04

Det där ser kanon ut! Jag vet hur det är att texturera, timmavis vridande och böjande i Photoprogrammet, UVW-mappande, tillbaks och ändra, mappa igen osv...i det oändliga. Men din bild ger besked om att det är mödan värt!!!

bjornl 2012-03-22 19:34

1 bifogad(e) fil(er)
Hej där

Malletbygget har ju legat i träda ett tag men nu har jag tagit mig i kragen och satt igång igen.

Det som har tillkommit är detaljer på pannan och början på de bakre högtryckscylindrarna.

lan 2012-03-22 19:57

bjornl,
ser ut att bli ett alldeles sanslöst snyggt malletlok. Bygg när du har du har lust och stressa inte!!!

Jockes 2012-03-22 21:41

Håller helt klart med LAn! Riktigt vackert lok ska det där kommer bli när det är klart! Men, som LAn säger, stressa inte. Man ska bygga för det är roligt! :)

bjornl 2012-03-25 16:24

1 bifogad(e) fil(er)
Hej och tack för alla uppmuntan

Dagens byggrapport förljer.

Alla fyra cylindranra är nu som de skall vara och med den detaljeringgrad som jag hade tänkt mig.

Naturligtvis visar det sig att de inte är horisontella utan lutar ca 1,5 grader, men den dagen den sorgen när det är dags att göra slidstyrningar.

Även fronten är i princip klar i sina huvudsakliga former nu.
Nu skall jag fortsätta och arbeta mig bakåt längs pannan.

bjornl 2012-04-08 18:28

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen

Dags för en liten byggrapport så ni ser att jag inte (bara) ligger på latsidan.

Hytten börjat ta form nu (även om jag inte gillar taket riktigt, få se om jag gör om det). Likaså har en hel del detaljer kommit på plats även om det finns en massa till som skall dit.

Diverse helper points har också funnit sin väg in i modellen som en förberedelse för det som kommer härnäst, nämligen drivhjulen.

ekankal 2012-04-08 19:00

Mycket snyggt :applad:.

Egonrow 2012-04-08 20:41

Ett ord...

wow!!:drool:

Otroligt häftigt!! :tumme_upp:

bjornl 2012-04-08 20:51

Hej

Tack ekan och Eogonrow, all uppmuntran behövs.

Just nu sitter jag och pillar med det som skall bli texturen till hjuen och det är ett litet h**vete.

spyfrog 2012-04-08 21:18

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 259433)
Hej

Tack ekan och Eogonrow, all uppmuntran behövs.

Just nu sitter jag och pillar med det som skall bli texturen till hjuen och det är ett litet h**vete.

Brrr..... textur. UV mappning.
Lycka till. :tumme_upp:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.