Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Herrljunga Lokstall (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31500)

stickanw 2011-12-13 20:37

Men snälla Lan, först klagar du på att du får för lite respons på din fantastiska ström av alldeles underbara fordon för att sedan komma med ett nytt projekt som även det säkert blir fantastiskt det med. Snälla! Ge oss en chans att smälta godsakerna och prova dem. Innan man hunnit med att kommentera det senaste man sett från din verkstad så har du kommit fram med minst två nya produkter. Det här lokstallet är ju ett efterlängtat objekt för de flesta av oss, det finns ju inte så många svenskliknande på DLS. Kommer du att göra det med höjdskillnader i taket efter olika utbyggnader under åren som gått?
Näe det är kul att du fortsätter med vad du gör så bra.

En mycket tacksam Trainzare. Stickanw

spyfrog 2011-12-13 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 251235)
Men Bengan,
då får du ju gå upp kl. 2 på natten och "påelda" för att kunna köra morgontåget kl 07:00!-}

Jag har bakat isär de olika delarna som en vändskiva består av:

Bilderna föreställer i tur och ordning:

1. Lokstallets geometri med sina fästpunkter för spåren och alla 24 triggrarna
2. Perspektivbild på samma sak
3. Baksidan med alla fönster till de ljusa trevliga verkstadsavdelningarna där Bengan tänker tillbringa nätterna med att samla ved för påeldning
4. "Pitten", som anglosaxarna säger, med sina utspårsfästpunkter. Inget "dig-hole" här inte, vändskivan är ju heltäckt
5. Själva vändskivan (spinner) med sina två fästpunkter för invisible track
6. Porten som skall fästas i de fästpunkter som ligger närmast utanför stallet
7. Portarna öppnas 85 grader och klarar då lastprofilen precis, i verkligheten öppnades portarna 90 grader men det går inte för då tränger mesherna in i varandra.
8. Totalbild på virrvarret!

Tur att den inte är elektrifierad för då hade det tillkommit myriader av fler fästpunkter!

Vad konstigt, jag får intrycket av att modellen din är större än vad bilden är. Kan detta bero på att man inte ser baksidan på bilden och att det är den som är ganska stor?

lan 2011-12-13 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 251259)
Vad konstigt, jag får intrycket av att modellen din är större än vad bilden är. Kan detta bero på att man inte ser baksidan på bilden och att det är den som är ganska stor?

Nu hänger jag inte alls med vad du menar???

spyfrog 2011-12-13 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 251275)
Nu hänger jag inte alls med vad du menar???

Åh, jag menade bara att man inte insåg hur stort ett sexportars rundstall var när man bara såg portsidan. Nu när du gjort modellen så man även ser "baksidan" (dvs där man inte har portarna) ser man ju att det är en ganska stor modell.

lan 2011-12-14 12:09

111214 Nästan klart

8 bifogad(e) fil(er)
Vändskivan och lokstallet fungerar bra ihop. Lite pill att justera ihop de två men det gick bra! De två första bilderna visar lite av det jobbet. Sen följer 5 bilder på stallning av en Sb-springare. Sista bild visar att ett lok kan stå utanför stängda portar utan html-ruta.

lan 2011-12-14 17:29

111214 Nattsvart

6 bifogad(e) fil(er)
Night-meshen till lokstallet klar och lite annat, blir nog släppt före Jul!?
Lite bilder igen:

ekankal 2011-12-14 17:49

Ser kanonbra ut :).

Man behöver egentligen inte fundera över manuell portöppning, när spåren mellan skivan och själva stallet är så där kort.
På bilderna jag visade, så rymms ju ett normaltstort lok på motsvarande spår, det var därför jag tänkte i dom banorna :).

Nils Blid 2011-12-14 18:22

Förnämligt LAn.
En stillsam förfrågan (en sådan är ju alltid fri): Kan man kapa bort ett par portar? Bra för våra mindre järnvägar. Herrljunga lokstall kan väl sägas vara allmängiltig i utseende och funktion.

Nisse

lan 2011-12-14 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 251324)
Förnämligt LAn.
En stillsam förfrågan (en sådan är ju alltid fri): Kan man kapa bort ett par portar? Bra för våra mindre järnvägar. Herrljunga lokstall kan väl sägas vara allmängiltig i utseende och funktion.

Nisse

Nej, det gör inte jag. Detta blir "Herrljunga lokstall" och inget annat men mesherna är byggda så att varje stallplats är en separat enhet, och "gavlarna" finns också båda, och det är inget problem att reducera eller utöka antalet platser, men det är mycket arbete med detta och att skriva om skriptet samt bygga om vändskivan, så det får bli någon annan som får göra detta!

Men som sagt, mesher och skript blir allmän egendom när stallet och vändskivan är släppta och den som vill bygga vidare kan höra av sig till mig så skickar jag mesherna i nåt lämpligt format.

vovven47 2011-12-14 19:39

Jättesnyggt, LAN!
Du får mig att starta upp mitt landskapsbyggande igen.
Tackar, tackar..........

lan 2011-12-14 20:45

Ungefär såhär...

2 bifogad(e) fil(er)
...såg det ut senast jag besökte Herrljunga lokstall för ett styvt år sedan, mycket har säkert ändrats sen dess, men jag är nöjd med att kunna återskapa det med hyfsad realism i Trainz.

stickanw 2011-12-14 21:05

Fantastiskt även om det är Herrljunga så kan det nästan gälla för vilket stall som helst i Sverige. Om man kan och får ha några önskemål skulle det vara att du gjort det i tre delar. En vänsterdel, en mellandel och en högerdel för att kunna göra fyra eller fler lokplatser för mindre eller större stationer. Gärna då också med en sektion med större takhöjd.
Ett mycket vackert lokstall, nu är det bara ekans sotmopp och oljehink som fattas.

Stickanw

lan 2011-12-15 13:36

111215 Julstämning i Herrljunga

2 bifogad(e) fil(er)
Nu går det att stalla ett B-lok med stor tender, enda kruxet är att dörrarna flaxar till när ekipaget är halvvägs genom porten, troligen för att skriptet reagerar på tendern också, det kan säkert Svenolov fixa när han har tid?

leoj 2011-12-15 14:05

Åh, va mysigt =D

*myser framför Bengans påeldade lok*

spyfrog 2011-12-15 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 251402)
Nu går det att stalla ett B-lok med stor tender, enda kruxet är att dörrarna flaxar till när ekipaget är halvvägs genom porten, troligen för att skriptet reagerar på tendern också, det kan säkert Svenolov fixa när han har tid?

Ingår julgranen i stallet eller är det "extra" tillbehör? :)
För övrigt, en fråga angående stalla in B-lok - det är väl inte släppt? Eller har jag missat detta? Och visst kan man stalla in E-lok av vovvens fabrikat också - de är väl mindre än B-lok?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.