Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   En tjuvtitt på Z43 och ett problem som söker en lösning (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28222)

Bengan 2010-11-18 16:48

1 bifogad(e) fil(er)
Även denna, är på G.

bear 2010-11-18 21:10

Kul att se alla ommålningar, verkligen en form av bekräftelse på att modellerna uppskattas och något som får en att vilja ta fram nya.

Texture group blir det, skall se om jag kan sy ihop det i kväll.

Det känns lite trist att texture groups är så statiska, det hade varit kul om det hade gått att dynamiskt länka nya texturegroups till ett befintligt lok.

ekankal 2010-11-18 22:05

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 223221)
Kul att se alla ommålningar, verkligen en form av bekräftelse på att modellerna uppskattas och något som får en att vilja ta fram nya.

Jaadu, Bear, undrar vad du har ställt till med nu egentligen ;):D.

Av någon helt outgrundlig anledning så satte sej tanten brevid mej när jag satt och småpulade i Trainz, och frågade om hon kunde få prova att måla om någonting (f*n, gumman är ju över 50 pannor, å komma på det nu :D:D).
Efter att jag hade plockat upp hakan från golvet (hon har aldrig visat något som helst intresse för "datatåg" tidigare), så sa jag givetvis ja med ett garv (annars så är det hon som pikar å smågarvar åt mej när jag sitter å "leker med tåg", som hon uttrycker det).
Fick bara hjälpa henne att ta fram en texture-fil, och en SCA-logga som jag tänkte använda för att måla ett fiction-Z43-lok till "mitt" pappersbruk "Hemsund".
Förklarade ungefär hur jag ville att loket skulle se ut, sen tog jag en långpromenad till affären, å tänkte, det här blir väl bara Kalle Anka.
Så det vart bara till att plocka upp hakan från golvet en gång till när man kom hem, och fick se resultatet.

Kanske att hon blir den första?? "honan" som har bidragit med något material för nerladdning från det här forumet, om loket platsar i en texture-groupe?! :):).

stickanw 2010-11-18 22:13

Z 43

Ekan om det är HON som gjort den versionen av loket så klappa tanten snällt. Inte illa pinkat alls

bear 2010-11-18 22:28

Klart att den får vara med.

Men jag bävar nu när ni är två i familjen som målar, kommer flodvågen med texturer att välla fram dubbelt så fort nu? Hur skall man hinna använda eller ens titta på allt som kommer farande. Å andra sidan är det helt klart ett i-lands problem.

lan 2010-11-18 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 223235)
Klart att den får vara med.

Men jag bävar nu när ni är två i familjen som målar, kommer flodvågen med texturer att välla fram dubbelt så fort nu? Hur skall man hinna använda eller ens titta på allt som kommer farande. Å andra sidan är det helt klart ett i-lands problem.

Bear,
Ekan och Bengan tillhör konstnärskollektivet och dom har ingen aning om vilket jobb det är att skapa texturegroups och hålla reda på alla deras opus, men det är väl det vi i ingenjörskollektivet är till för kan tänka? ;-}

ekankal 2010-11-18 23:25

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stickanw (Inlägg 223230)
Ekan om det är HON som gjort den versionen av loket så klappa tanten snällt. Inte illa pinkat alls

Jo, det är faktiskt hon som har gjort den (med smärre instruktioner från mej bara, annars är jag helt oskyldig ;)), men det är inte värt att man berömmer henne för mycket, då tar hon väl över mitt göra helt å hållet :D:D.

Jag kanske ska tillägga att hon är en ganska erfaren data-användare, men "måla tåg" ingår defenitivt inte i hennes vanliga göromål, däremot en del annat som kräver in viss insikt, och kunnande om "ritprogram".
-----------------
Bear: Som jag sa till Stickan ovan, hon får f*n inte överta mitt roliga :D:D, så det här är nog en engångshändelse, så någon "katastrofal" översvämmning är väl inte att vänta.
Fast det beror ju lite på er byggare oxå, ju mer fint ni bygger, ju mer roligt göra blir det för oss kladdpellar oxå ;):).

Bifogar gummans texture "Z43 Hemsund 1"

hgkn 2010-11-19 06:52

Jag tycker du skall ge "Gumman" ett jätte-beröm ifrån en 60-årig "Gubbe".

Bengan 2010-11-19 16:07

4 bifogad(e) fil(er)
Snyggt Ekan eller snarare sagt, av frugan.

Gumman min, kan nog få fram en blodröd variant. Om hon passar på och dräper mig nu, när jag håller på med Z43:an. Av någon konstig anledning, så tycker hon också. Att jag håller på med leksakståg för mycket. Förstår mig inte på, det motsatta könet.:confused:

Tar väl och trycker upp en texture till här, så att Bear snart har en full texturegrupp att börja jobba på.

Är vi uppe i fem nu eller har du någon gömd, som du inte har visat bild på än? Tyckte mig se 442 eller vad det var i bildtråden.

ekankal 2010-11-19 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 223284)
Snyggt Ekan eller snarare sagt, av frugan.

Gumman min, kan nog få fram en blodröd variant. Om hon passar på och dräper mig nu, när jag håller på med Z43:an. Av någon konstig anledning, så tycker hon också. Att jag håller på med leksakståg för mycket. Förstår mig inte på, det motsatta könet.:confused:

Tar väl och trycker upp en texture till här, så att Bear snart har en full texturegrupp att börja jobba på.

Är vi uppe i fem nu eller har du någon gömd, som du inte har visat bild på än? Tyckte mig se 442 eller vad det var i bildtråden.

Hehe, du han "sno" den som jag hade börjat lite lätt på, den du visar upp nu :D.

Har inte kommit på någon direkt anorlunda färgsättning mer än dom du målat (finns ju i.o.f. med SJ-märkningar), och dina målningar är så j*vla snygga, att jag överlåter all målning på ev. fler variantr till dej, eller om det finns fler som känner sej manad.

442:an som jag visade på screens är Bears i grund å botten, som jag bara hade lagt till bl.a lite skuggor, och en SJ-logga på.
Tror att den blir lite för avvikande med skuggorna, mot dina och Bears orginal, så den är väl inte aktuell egentligen.

bear 2010-11-19 19:41

Några varianter med SJ loggor borde vi kanske få till. Om inte Bengan har dem på gång så kanske jag kan tigga foton på loggor och måla själv.

lan 2010-11-19 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 223302)
Några varianter med SJ loggor borde vi kanske få till. Om inte Bengan har dem på gång så kanske jag kan tigga foton på loggor och måla själv.

Här finns lite bilder!

http://www.olaviahokas.com/trainstuff/oasjdiesel.html

http://www.historiskt.nu/okbv/okbv_r...bv_diesel.html

Bengan 2010-11-20 06:34

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 223302)

Sitter just nu och betar av dom, som jag har bra underlag på.
Fler varianter med SJ logga, är ju ett måste.
Så mellan kladdandet och olika tester i Trainz, så sitter jag och söker efter bra bilder på henne, ute på nätet.
Är så förbaskat dålig, på att söka efter saker på nätet och får inte så många träffar på Z43.
Man får inrikta sig på olika tågsidor och beta av deras bilder istället.
Tyvärr, så verkar Z43:an inte vara något populärt lok att fota av bara.

lan 2010-11-20 07:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 223351)
Sitter just nu och betar av dom, som jag har bra underlag på.
Fler varianter med SJ logga, är ju ett måste.
Så mellan kladdandet och olika tester i Trainz, så sitter jag och söker efter bra bilder på henne, ute på nätet.
Är så förbaskat dålig, på att söka efter saker på nätet och får inte så många träffar på Z43.
Man får inrikta sig på olika tågsidor och beta av deras bilder istället.
Tyvärr, så verkar Z43:an inte vara något populärt lok att fota av bara.

Här har du väl varit:

http://www.jarnvag.net/index.php/lok...k-i-trafik/z43

Bengan 2010-11-20 07:49

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 223352)

Jajamän.

Dal 1943, Sydtåg och 434:an ligger sparade i en mapp + några till.
Samt dom äldre varianterna, om nu Bear även fixar till den andra X43:an.
Så att man är lite förberedd.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.